כביש / ספורט > יצרנים

אסטון מרטין

יצרנית מכוניות ספורט בריטית שדגמיה התפרסמו ככוכבות בסדרת סרטי ג'יימס בונד, שלא השכילה לתרגם זאת גם להצלחה פיננסית והבעלות עליה עוברת מיד ליד לאורך שנים

שבע פשיטות רגל עברו על חברת אסטון מרטין במהלך שנות קיומה והיא אולי העדות הטובה ביותר לפרדוקס של תעשיית הרכב בבריטניה, שיודעת לייצר כלי רכב מעולים עם תהילה עולמית (רולס רויס, בנטלי, יגואר, לנד רובר ועוד) אבל כשלה לחלוטין בכל מה שקשור בצד הניהולי, מה שהביא להיעלמות של יצרניות רבות או למכירת חברות לידיים זרות, כפי שקרה גם לאסטון מרטין.

החברה נוסדה ב-1913 על ידי ליונל מרטין ורוברט במפורד, שהקימו שותפות למכירת מכוניות מתוצרת חברת סינגר. מרטין התחרה במרוצי מכוניות במסלול אסטון היל, וכשהשניים החליטו לייצר מכוניות משלהם הם בחרו בשם אסטון מרטין. מלחמת העולם הראשונה דחתה את תכניותיהם והמכונית הראשונה מתוצרתם נבנתה רק בתחילת שנות ה-20. החברה פשטה רגל בפעם הראשונה כבר ב-1924, שני המייסדים עזבו אותה, ועד תחילת מלחמת העולם השנייה היא עברה ידיים מספר פעמים.

image

הראשונה - DB1 משנת 1948

אחרי המלחמה, נרכשה החברה על ידי דיוויד בראון, יצרן הטרקטורים שנשאו את שמו. בראון התחיל את סדרת מכוניות הספורט DB עם ה-DB1 בשנת 1948, שאחריה הגיחו עוד דגמי DB שזכו לפרסום רב ככוכבות בסרטי ג'ימס בונד.

בראון החזיק מעמד בחברה עד 1972 ואז מכר אותה בסכום סימלי לקבוצת בנקאים. שרשרת המכירות המשיכה עוד ועוד, עם פרקי זמן לא קצרים בהם בית החרושת נסגר כליל. בין הבעלים היתה גם חברת פורד (מ-1993 ועד 2007) וקבוצת משקיעים בראשותו של דיוויד ריצ'רדס, הבעלים של חברת פרודרייב (2007-2012). ב-2012 נמכרה אסטון מרטין פעם נוספת, לקבוצת משקיעים מאיטליה שמחזיקה בה עד היום. הצד הפיננסי של החברה ממשיך לצלוע, עם הפסדים גדולים מדי שנה, אך הבעלים תולים תקוות רבות בכמה דגמים חדשים כמו ה-DB11, הוואנטג' וה-DBX, הנבנים בשיתוף פעולה עם מרצדס AMG.

image

DB6, לטעם רבים היפה ביותר מבין דגמי ה-DB

באוגוסט 2017 נמכרה אסטון מרטין מדגם DBR1/1 שנוצר בשנת 1956 בסכום של 22.5 מיליון דולר. זהו הסכום הגבוה ביותר בו נמכרה אי פעם מכונית מתוצרת בריטית במכירה פומבית. זה היה דגם שנבנה במיוחד למרוצי מכוניות ספורט, ונטען כי במכונית שנמכרה במכירה הפומבית נהגו בזמנו אגדות המסלול קרול שלבי וסטירלינג מוס.

image

העתיד - DB11