שטח 4X4 > כתבות > שטח

בשטח עם כל הבית

אם גם לכם כבר נמאס מההתלבטות לפני כל טיול היכן לתקוע את העצים למדורה, אולי זה הזמן לעבור לרכב מסעות. ואם אתם בכיוון, חשבו על אחד שבנוי על בסיס היונימוג

לקנות מזרונים מתנפחים שתופסים מעט מקום או מזרוני גומאוויר נוחים אבל גדולי נפח? לקחת כסאות כמספר הנוסעים או שחלק יסתפקו בישיבה על סלע? לקחת גם את המנגל וגם את הפויקה או רק אחד מהם? והיכן לעזאזל תוקעים את העצים למדורה? כל מי שיצא לטיול שטח של יותר מיום אחד בוודאי התחבט באחת מהשאלות הללו או בכולן, ואנחנו בסך הכל מדינה קטנה, בכל רגע נתון גם בשטח הכי עמוק, אנחנו במרחק שעה-שעתיים נסיעה מכביש קרוב. ומה יעשו אלה שמתכננים טיולים רציניים, כמו לחצות את כל יבשת אמריקה מצפון לדרום, לערוך טיול סובב אפריקה (קישור לכתבה) או לשוטט בערבות הנרחבות של אוסטרליה? עבור אלה, המציאו את רכב המסעות.

image

Explorer XPR440, בנוי לחציית יבשת אוסטרליה

יש לא מעט חברות המתמחות בייצור כלי רכב כאלה, חלקן ידועות מאוד כמו יוניקט (קישור לכתבה) או כמו EarthRoamer , שמתמחרות כלי מזווד ומצויד מתוצרתן במאות אלפי דולרים. ויש מטיילים עם יכולות טכניות טובות, שבונים כלים בעצמם, עם הרבה יצירתיות ודמיון ובהשקעה קטנה יחסית (קישור לכתבה). יש כאלה שמסתפקים כבסיס בכלי קטן יחסית, כמו רנגלר, דיפנדר או מרצדס G, יש שבוחרים בוואנים 4X4 למיניהם, ויש שהולכים על כל הקופה עם משאיות ענקיות, חלקן אפילו עם הנעה 6X6.

image

רכב מסעות על בסיס המרצדס G

ככל שהרכב גדול יותר, כמובן, הדילמות מה ואיך לארוז פוחתות או שאינן קיימות כלל. משאית מסעות היא בית נייד לכל דבר, עם יחידת מגורים ממוזגת שמאפשרת לינה לכמה אנשים, מטבח, מקלחת ושירותים, מכלי מים ודלק ענקיים, אספקת חשמל מגנרטור או מתאים סולאריים, מנשא לאופניים או לאופנוע ועוד. בחלקן יש אפילו מכונת כביסה והרשימה עוד ארוכה.

אחד הכלים הפופולאריים ביותר כבסיס לרכב מסעות הוא היונימוג (קישור לכתבה על ההיסטוריה של היונימוגים). עבירות בכל תנאי ואמינות מרצדסית עושים אותו לבחירה המועדפת על ידי רבים. קחו למשל את ה-Explorer XPR440 המיוצר על ידי חברת EarthCruiser האוסטרלית, הבנוי על יונימוג מדגם U430. אמנם תא המגורים קטן יחסית, אך יש בו מיטה זוגית, מטבח מצויד היטב עם מקרר, מקלחת ושירותים, מיכלי מים בנפח 860 ליטר ומיכלי דלק עם 800 ליטר המספקים טווח נסיעה של 3500-4000 ק"מ, מספיק בדיוק כדי לנסוע מנקודת Nowhere אחת לנקודת Nowhere שנייה ברחבי היבשת. יש כמובן גם כננות, קדמית ואחורית, אין ספור תאי אחסון ובנוסף מנשא אחורי לאופנוע. אבל הפיצ'ר המעניין ביותר הוא היכולת להעביר את מכלולי הנהיגה – קרי ההגה והדוושות – מצד לצד על פי נוהגי המדינה בה נמצאים (נהיגה בשמאל או בימין) תוך שלושים שניות בלבד.

image

Explorer XPR440, מבט לתא המגורים

רכב הרבה יותר קיצוני הוא ה-KiraVan שנבנה על בסיס יונימוג U500 עם שלדה מאורכת. כאן הסתפקו בתא נהג כפול ובחלק האחורי של הכלי התקינו "צלחת" כמו בסמי-טריילר, כשתא המגורים/עבודה הוא בעצם נגרר. לתכנון יוצא הדופן אחראי בראו פרן (Bran Ferren) מחברת Applied Minds שקרא לרכב על שם בתו, קירה. מדובר בכלי שפחות מתאים למשפחות מטיילות ומטרתו העיקרית לשמש כרכב למשלחות מחקר. גם כאן, הרכב מצויד לשרוד שבועות בשטח ללא הצטיידות מחדש, עם טווח נסיעה ארוך מאוד. במלוא המטען, המפלץ הזה שוקל כ-25 טון, לא בדיוק הכלי שאיתו תרצו להתמודד עם מעלות בנגב...

image

ה-KiraVan, יונימוג עם נגרר

image

שרטוט הממחיש את כל ההתקנים ב-KiraVan