שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן עבירות - דאצ'יה דאסטר 4x4

לאחר שטעמנו מגרסת הבנזין האוטומטית בהנעה קדמית, יצאנו לטיול קצר אך מאתגר בשטח עם הדיזל הידני כפול ההנעה. היה תלול

העניין הזה של רכב המיועד לארצות לא ממש מתקדמות, מחייב לא רק חוסן מבני אלא גם בולמים שיכולים להסתדר עם תשתית מפגרת. תשתית כזאת, כידוע, לא מאוד שונה מהאתגרים שמעמידים שבילים בפני רכבי פנאי. המשמעות: אם צלחת את אתגרי האספלט השבור, תצליח בשביל. דאצ'יה דאסטר צלחה.

דיזל, ידני, 4x4

לגרסת ההנעה הכפולה רק מנוע דיזל ותיבה ידנית. המנוע וותיק מאוד: 1.5 ליטר, 110 כ"ס (ב-4000 סל"ד) ו-26.5 קג"מ (ב-1750 סל"ד); התיבה (6 הילוכים) גם. הביצועים אינם מרטיטים (12.4 שניות ל-100 קמ"ש) אבל צריכת הדלק מרגשת: 21.3 ק"מ/ל'.

נתוני המרכב המתייחסים לשטח מבטיחים: מרווח גחון של 21 ס"מ, זווית גישה של 30 מעלות וזווית נטישה של 33 מעלות. המתלה מאחור מתוחכם יותר, ובמקום קורת מתח, מורכב רב-חיבורי. בדגם החדש חוגה למצבי ניהוג: הנעה קדמית, מצב אוטומטי למעבר בין שני סוגי ההנעה והנעה כפולה עם נעילה לחלוקה שווה לפנים/אחור.

הכביש אל השביל

גם עם מנוע הדיזל הרכב החדש שקט מקודמו, וממש אפשר לשוחח ברכב. המנוע מציע קצב סביר, גם בעלייה לירושלים, אבל אין לו מה לתת מעבר לכך. פעולת התיבה סבירה, והשילוב אינו חלק ומדויק כמו באחרות. ההגה קל מדי לטעמי, אבל בחנייה זו תכונה מצוינת. היכולת הדינמית סבירה, ומקנה רמת ביטחון ראויה לנהג ולנוסעים.

נוחות הנסיעה בכביש הבין עירוני, גם בקטעים משובשים, וגם בישובים עם אספלט בינוני ופסי הרעדה הייתה טובה מאוד. מתלי הדאסטר סופגים היטב את השיבושים, ושולטים בעצמם גם לאחר הפרידה מהם. בהשוואה לדגם הקודם, המתלים מעט נוקשים יותר – סופגים מעט פחות טוב, שולטים בעצמם טוב יותר; עדיף דינמית עם בונוס נוחות במעבר על גלי כביש.

לקריאה נוספת:
השקה: דאצ'יה דאסטר Dacia Duster 4X4

השביל אל המעלה

השבילים עתירי האבנים בצפון מדבר יהודה אינם מסבירי פנים לרכב, ולרוב אינם מוצלחים לנוסעים; זה אינו תקף לדאסטר. המתלים שנועדו להתמודד עם תשתית מפגרת של מדינות מתפתחות, מספקים רמת נוחות גבוהה גם לנוסעים מאחור, וזו נשמרת בכל טווח המהירויות הרלוונטי לנסיעה בשבילים מדבריים, עם או בלי אבנים.

בדרך לתצפית על מנזר מרסבא, עברנו את מה שמוגדר גיאוגרפית כנחל קדרון ומשמש בפועל כתעלת ביוב פתוחה, וגם במעברי מים כאלה הוכיח הרכב שכוחו במתליו ויכולתו במרווח גחונו הנ"ל. ההמשך היה מאתגר יותר: מדרגות סלע, דרדרת, גם וגם; לא מקום שרכב פנאי מהסוג המצוי יניח את גלגליו, אבל הדאסטר – בנחישות (של הנהג) וברגישות (למול אכזריות המצע) – הפגין שהוא יודע לעשות דברים מהסוג המאפשר לו להגיע למקומות שנדיר למצוא בהם רכבי פנאי. בקרת המשיכה מוצלחת, ולאחר השהיה קלה היא נכנסת לפעולה באופן יעיל ומאפשרת לדאסטר להתקדם גם במקומות שבהם האחיזה דלה, גם במקרים של הצלבת גלגלים. לדאסטר החדש בקרת מורד ויכולתה סבירה למדי.

וזה לא היה האתגר האמיתי. הדובדבן שבקצה הפיסטין, היה המעלה להר מונטר. מרחוק, הדרך נראית כמו שביל, שעם תנופה ראויה כל רכב פנאי יוכל לו. מקרוב, הדרך – על שפע הדרדרת, הבורות הפעורים והזווית הלא-ידידותית – נראתה מה שהיא: "תוואי עבירות בדרגת קושי בינונית".

ולא שהדאסטר עלה את המעלה באותה קלות השמורה לרכבי שטח עתירי נעילות, אבל הוא עשה זאת. לעיתים לאחר שנעצר ושיפר עמדות, במקרים אחרים, בנהיגה רצופה. הטריק הוא לשמור על סל"ד קבוע (2000 סל"ד כאן) וכמובן להניח גלגלים על משטחי סלע קשים ולהימנע מבורות או משטחי דרדרת. עניין ידוע זה מצוין כאן, כי נהיגה כזו, עם מנוע לא מאוד גיבור ובעיקר עם תיבה ידנית, מחייבת מיקוד, כדי לאפשר פעולה מיטבית של בקרת המשיכה. וגם ניסיון עוזר. ללא ספק, תיבה אוטומטית הייתה משפרת מאוד את ההתקדמות במעלה מאתגר שכזה, אבל דבר אחד ברור: הדאסטר יכול לעשות דברים שרוב עמיתיו לבראנז'ה – רכבי פנאי קומפקטיים – אינם יכולים.

בהמשך, ועד לאזור התעשייה של מעלה אדומים, בשבילים מהירים, הפגין הכלי הזה שככל שהדברים אמורים בנוחות נסיעה בשטח, הוא ברמה גבוהה ביותר.

מבחן דרכים - לא הכי נאה, כן הכי אופה - דאצ'יה דסטר

חניון הנתיב המהיר

לפני סיכום, הערה: הצמיגים המשרתים את הגרסה הזו אינם מוצלחים לנהיגה בשטח נוקשה העטוף באבנים ובסלעים; תקרים ופגיעה בגומי הצהירו על כך באופן מפורש. לניצול מלא של יכולתו הגבוהה של הדאסטר בשטחים כאלה עדיפים צמיגי שטח (ולא "בוץ ושלג" כמו אלה המורכבים בו).

גרסה זו מוצעת רק ברמת הגימור הנמוכה יותר, 'פרסטיג', ודווקא זו חסרה את התצוגה ההיקפית הסורקת גם את השטח מלפנים (וגם משמשת מצלמת רברס; גם חיישני חנייה חסרים כאן). עניין הבטיחות, כמה חבל, תקף גם כאן.

דאסטר החדש בגרסת ההנעה הכפולה לא רק שמשופר מקודמו (וכמו גרסת ההנעה הקדמית), כולל באיכות הנסיעה, ולא רק שמציע נוחות ראויה לציון בכביש, אלא מעניק שילוב נדיר של יכולת שטח ראויה ביותר לרכב מסוגו ועושה זאת עם תג מחיר סביר. במשוואה 120,000 שקלים חלקי יכולות הרכב, התוצאה המתקבלת היא תמורה נאה ביותר.

דאצ'יה דאסטר 1.5 ל' דיזל, ידני, 4x4

מנוע- טורבו דיזל 4 ציל', קדמי, רוחבי, 1461 סמ"ק

תזמון- 8 שס', גל-זיזים עילי יחיד

הספק/סל"ד- 109 כ"ס/4000

מומנט/סל"ד- 25.5 קג"מ/1750

תמסורת- ידנית 6 היל', הנעה כפולה לא קבועה

קוטר סיבוב (בין מדרכות)- 10.4 מ'

מתלים קדמיים- מקפרסון, מוט מייצב

מתלים אחוריים- קורת פיתול

בלמים ק'/א'- דיסקים מאווררים/תופים

מערכות עזר- מערכת התרעה בהתקנה מקומית

צמיגים (ק'/א')- 215/65-16

בסיס גלגלים- 267.5 ס"מ

אxרxג- 434x180.5x168 ס"מ

משקל- 1395 ק"ג

תא מטען- 376 ל'

מיכל דלק- 50 ל'

מהירות מרבית (יצרן)- 171 קמ"ש

0 ל-100 קמ"ש (יצרן)- 12.4 שנ'

צריכת דלק (ממוצע מבחן)- ??? ק"מ/ל'

דרגת זיהום- 8

מחיר- 120,000 שקלים

אחריו- >36 חודשים/100,000 ק"מ

ציון מבחן ריסוק - 3 כוכבים (2017) E-NCAP

בטיחות מבוגרים- 71%

בטיחות ילדים- 66%

הולכי רגל- 56%

תגובות

5 תגובות

1

אורח/ת - גו ניוז

22 באוגוסט 2018 ב 12:42

ואיך כל זה .. באותו מחיר סוזוקי גימני ?

2

אורח/ת - גיא

23 באוגוסט 2018 ב 11:33

בקיצור קרע את האוטו ונכנס בכל הכוח לכל מכשול בעייתי.

3

leornevo

26 באוגוסט 2018 ב 00:50

הדציה והסוזוקי גימיני = שני רכבים שונים לחלוטין,,אז למה לנסות להשוות עלות, הגימיני מנוע קטן, פחות שני דלתות , פחות שני חלונות נפתחים ומנגנוני חשמל וכו

4

Ogash Ofer

26 באוגוסט 2018 ב 20:08

אורח/ת - גיא כתב/ה:
"

בקיצור קרע את האוטו ונכנס בכל הכוח לכל מכשול בעייתי.

"
מכיוון שאני הדרכתי את יום ההשקה הזה - אני יכול לספר כי כל הדאסטרים סיימו בשלום.
ואם רוצים לדייק - אז מיצינו את נהיכולות של הדאסטר, אבל ממש לא "קרענו" אותם.

5

Ogash Ofer

26 באוגוסט 2018 ב 20:11

אורח/ת - גו ניוז כתב/ה:
"

ואיך כל זה .. באותו מחיר סוזוקי גימני ?

"
מסכים עם לאור - שני כלי רכב שונים לגמרי, אבל לשניהם יכולות שטח.
הדאסטר גדול יותר ועם 5 דלתות אבל ללא הילוך כוח.
הג'ימני קטן וצפוף אבל עם הילוך כוח ויכולת שטח גבוהה מאוד.