שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

חידושים מהשטח - ג'יפ רנגייד

רכב הפנאי הקטן של ג'יפ מתעדכן, משתפר וממשיך להפגין ששם המותג אינו נישא לשווא

רנגייד, שם שיעלה את מפלס הנוסטלגיה אצל רבים, היה בשנות השבעים אחד הגרסאות של ג'יפ CJ5 הקשוח, מצידו ממשיך ישיר לג'יפ הראשון ההוא. רנגייד היה גם שמה של רמת גימור בשנות התשעים לג'יפ רנגלר, כלי מסוקס בזכות עצמו.

לכן, אך טבעי היה שאנשים הרימו גבה כאשר השם הזה הוענק ב-2014 לרכב קטן וחמוד – והיחיד הראוי למושג "ג'יפון": גם של ג'יפ, גם קטן. כאשר התבררו הפרטים, הורמה הגבה השנייה; רנגייד מבוסס על, ובכן, פיאט 500X, ואפילו מיוצר באיטליה ולא בארה"ב (באמלפי, אליה הגיעו הג'יפים המקוריים ב-1943).
פיאט לשטח Fiat 500X

אבל ג'יפ רנגייד שומר על מחויבות המותג ליכולת שטח ועל ההבטחה הטמונה בשם הדגם. יכולות השטח שלו, בייחוד בגרסת טריילהוק, הביאו בשורה מרעננת לעולם רכבי הפנאי הקטנים והמאוד פופולריים, ולפחות באירופה המכירות היו טובות.

ג'יפ – כיום חלק מתאגיד FCA - Fiat Chrysler Automobiles – העבירה את הרנגייד מקצה שיפורים והזמינה עיתונאים לאתר הניסויים של FCA בבאלוקו, איטליה. אנשי ג'יפ, האמורה להכפיל את מספר דגמיה בשנים הקרובות, בד בבד עם כמעט חיסול של דגמי פיאט, היו משוכנעים שיש להם הכלי הנכון למשימה.

בייבי רנגלר

הבסיס, כזכור, הוא אותה "רצפה קטנה-רחבה 4x4" של פיאט שפותחה במקורה עם ג'.מ (הוצגה ב-2005) ומשרתת דגמים כמו גרנדה פונטו, 500L וכאמור אותו 500X. הדגם המחודש מדגיש את הקשר לרנגלר החדש (קישור), עם גריל ג'יפ שבעה חריצים מודגש ופנסים עגולים, ובמפגש עם הרנגייד קשה להחליט אם הוא יותר קשוח או יותר חמוד. הפרופורציות והזוויות יוצרות מבנה המדגיש את ממד הגובה ויוצר רכב פנאי שונה – והתוצאה מדליקה, במיוחד בצבעים מיוחדים – ולמרות שהוא פחות לטעמי, אי אפשר להישאר אדיש אליו.

במתיחת הפנים, בנוסף, נעשו שינויים בפגוש, יחידות התאורה חדשות, פתח המפלט חדש ולחישוקים עיצוב חדש. גרסת טריילהוק שנכחה בהשקה כללה פריטים מעוצבים נוספים כמו וו גרירה בצבע אדום וגג כפול שאפשר לפתוח אותו לחלוטין. בהחלט נחמד.

מבחן דרכים - פיאט לשטח Fiat 500X
מבחן דרכים - בשם האח - ג'יפ רנגייד Jeep Renegade

יושבים גבוה

יותר ויותר אנשים בוחרים לרכוש רכבי פנאי קטנים, וחלק מהסיבות לכך דווקא פרקטיות: תנוחת הישיבה הגבוהה, כניסה ויציאה נוחות יותר והכנסה קלה יותר של ילדים למושב האחורי. בתחומים אלה הרנגייד מצטיין; מבנה הקופסה הגבוהה עושה את הכניסה אליו לקלה יותר והוא בהחלט מתבלט בממד הגובה (169 ס"מ) מול המתחרים שלו.

הרנגייד מצטיין גם בתנוחת הנהיגה, ואני חייב לציין שזהו רכב הפנאי הקטן הראשון שגרם לי להרגיש כאילו אני יושב ברכב שטח ממש. הרנגייד מצליח לשדר את האווירה הנכונה, גם בזכות קורה A רחוקה וזקופה ומכסה מנוע אופקי ורבוע, שיוצרים אותו מופע של רכב שטח קשוח.

המרחב מלפנים מספק בהחלט. אמנם קצת צפוף לנהג באזור הברכיים, אך לא באופן מוגזם, מרווח הראש מצוין ואפשר לנצלו ביעילות בזכות טווח כיוון רחב להגה ולמושב. המושב עצמו נשאר נוח גם לאחר יום השקה עמוס, ועמדת הנהיגה מציעה שדה ראיה מצוין.

הקונסולה בנויה טוב, מסודרת ונוחה לתפעול. איכות ההרכבה טובה מאוד, כנדרש ממותג כמו ג'יפ, אך איכות החומרים לא – ביחס למחיר, למתחרים וליומרת היוקרה שיש למותג. כל הכפתורים נגישים ומסודרים טוב ויש שפע מקומות אחסון אשר מוסיפים לאיכות החיים ברנגייד.

מערכת המולטימדיה החדשה כוללת מסך גדול ומוארך "8.4 המבוסס על מערכת Uconnect של פיאט, והיא עובדת נהדר; בנוסף לה מוצעת גרסה זולה יותר הכוללת מסך "7. החיבוריות לטלפונים חכמים מעולה, ואיכות הצליל של מערכת השמע, הכוללת רמקולים של Beats שהורכבו ברמת הגימור 'לטיטיוד' שבחנו בהשקה, מעולה.

מאחור יש מספיק מקום לשני מבוגרים או לשני כסאות ילדים. תא המטען בעל מבנה קובייתי, ונפח ההטענה, 351 ליטר, כמקובל בקטגוריה.

מערכות הבטיחות הכוללות תיקון סטייה מנתיב אקטיבי, חיישני חנייה ובקרת שיוט אדפטיבית עובדות מצוין. חיישני החנייה רגישים מדי ומצפצפים גם כאשר המציאות לא כל כך מסוכנת.

וגם:
געגועים ל-JEEP של פעם

ביצועים משופרים

הרנגייד המחודש מצויד במנוע חדש של FCA – 1.3 ליטר טורבו המוצע בגרסת 150 כ"ס או בחזקה יותר עם 180 כ"ס, ובה נהגנו באירוע ההשקה; מנוע זה מחליף את ה-1.4 ליטר (140 ו-170 כ"ס). מנוע טורבו-בנזין נוסף הוא בנפח 1.0 ליטר, 120 כ"ס, ובנוסף מוצעים גם שני מנועי דיזל. הביצועים שמציע המנוע החדש טובים משמעותית מאלה שהציע קודמו. השהיית הטורבו במעבר משיוט לתאוצה, שהורגשה למדי בדור הקודם, עדיין מורגשת – אך פחות.

המנוע בגרסת ההספק בה נהגנו מעביר את הכוח לגלגלים הקדמיים דרך תיבה אוטומטית בעלת 9 הילוכים, המורכבת גם בגרסת ההנעה הכפולה. רנגייד מוצע גם עם תיבה ידנית או דו-מצמדית (בשתיהן 6 הילוכים), ואלה משרתות את שאר הגרסאות. גם פעולת התיבה האוטומטית השתפרה, ופעולתה כעת חלקה רוב הזמן. למרות שאנשי ג'יפ, למעשה פיאט, גאים בכך שהמנוע החדש אמור להיות חסכוני בדלק בשיעור של 20% ביחס למנוע הקודם, בהשקה הגענו לאזור ה-10 ק"מ לליטר, קצת מאכזב ביחס להצהרות.

הרנגייד מציע לנוסעיו נוחות נסיעה טובה ברוב הזמן. המתלים ארוכים יחסית ומכוילים נכון, עם שילוב טוב בין רכות לריסון, ומספקים יכולת ספיגה טובה בהחלט. רעשי רוח וכביש מורגשים היטב בתא במיוחד בזכות המבנה המוגבה, אך לא בולטים לרעה בקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים; מי שמחליט לרכוש רכב פנאי קטן צריך להתרגל לעובדה ששקט לא יהיה בנסיעה בכביש המהיר. הרנגייד זריז ואפילו מהנה לנהיגה עד כמה שג'יפון קופסתי שכזה יכול להיות. גם בנסיעה קצת יותר אגרסיבית בפיתולים, המרכב מרוסן והרכב מפתיע לטובה עם זוויות גלגול מינימליות. ההגה דווקא מזכיר את זה שבג'יפ, והוא מעט מעורפל סביב המרכז.

הרנגייד צלח בהצלחה שטח מאתגר במבחן שערכנו בארץ, ובמסגרת ההשקה לקחנו את הגרסה היקרה יותר ומוכוונת השטח, טריילהוק, לסיבוב במסלול השטח המיוחד בבאלוקו. את האתגרים הקלים צלח הרנגייד כצפוי בהצלחה, והיה כיף להסתובב איתו בשטח. לצערי את האתגרים היותר מורכבים, הכוללים הצלבות מסוגים שונים, שמרו אנשי גי'פ להשקת הרנלר החדש שתיערך ממש בקרוב.

לקריאה נוספת:
מפגש סמלי - ג'יפ גרנד צ'ירוקי מול לנד רובר דיסקברי

טוב ויקר

גי'פ רנגייד הוא רכב טוב; הוא מאובזר היטב, בטוח לנהיגה, נוח לנסיעה וכיף לנהוג בו ביום יום. לחובתו נציין את איכות החומרים שאינה ברמה הנדרשת ממותג יוקרתי ומרכב ברמת המחיר שלו, וגם תג מחיר גבוה יחסית.

אבל אם אהבתם את העיצוב שלו, ואתם רוצים רכב פנאי קטן שיכול, באמת, להיכנס לשטח, הרנגייד יהיה ברשימה הקצרה מאוד שלכם, המורכבת רק ממנו. כי בתחום זה אין לו מתחרים.

תנוחת הנהיגה גבוהה, שדה הראייה מצוין, המושבים טובים האבזור מכובד ורמת ההרכבה טובה. איכות החומרים אינה כנדרש ביחס למתחרים, כצפוי מהמיתוג. היצע מערכות הבטיחות טוב

ג'יפ רנגייד 1.3 ליטר טורבו 150 כ"ס, הנעה קדמית (180 כ"ס, 4x4)

מנוע- טורבו בנזין, 4 ציל', קדמי, רוחבי, 1336 סמ"ק

תזמון- 16 שס', גל זיזים עילי כפול

הספק - 150 כ"ס (180 כ"ס)

מומנט - 27.5 קג"מ

תמסורת- רובוטית דו-מצמדית 6 היל', הנעה קדמית (אוט'-פלנטרית 9 הילוכים, הנעה כפולה לא קבועה)

קוטר סיבוב (בין מדרכות)- 11.1 מ'

מתלים ק'/א'- מקפרסון, מוט מייצב

מערכות עזר:
תרעת סטייה מנתיב ותיקון, זיהוי שלטי מהירות; ב'לימיטד' גם בלימת חירום אוטונומית, התרעה על אי שמירת מרחק, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים והתרעה על תנועה חוצה מאחור.

מידת צמיגים - 215/60-17

בסיס גלגלים - 257 ס"מ

אxרxג - 425.5x180.5x170 ס"מ

משקל - 1505 ק"ג

תא מטען - 351 ליטר

מיכל דלק - 48 ליטר

מהירות מרבית (יצרן) - 196 קמ"ש

0 ל-100 קמ"ש (יצרן) - 8.8 ש'

ציון מבחן ריסוק - 5 כוכבים (2014) E-NCAP

בטיחות מבוגרים- 87%

בטיחות ילדים- 65%

הולכי רגל- 85%