שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

הדבר האמיתי - ג'יפ רנגלר JEEP WRANGLER JL

דור חדש לרנגלר JL ג'יפ JEEP WRANGLER.
כל השאר פרטים...
כתב: גיא גיאור, אוסטריה

השקה של רנגלר חדש, הג'יפ, בה"א הידיעה, היא לא עוד השקה של עוד דגם. הרבה אנשי שטח ואוהבי טיולים חיכו לדגם החדש של רנגלר – גם בגלל שהקודם הוצג ב-2006, גם בגלל שרכבי שטח אמיתיים כמעט ואינם, גם בגלל שזה ג'יפ.
ג'יפ רוביקון - לחצות את הרוביקון

כי רנגלר של ג'יפ הוא המשכו הישיר של CJ (1944-1986), יורשו האזרחי של "ג'יפ" וויליס MB הצבאי (האבות של הג'יפ) – יוצר שושלת מפוארת שתחילתה ב-1941. במהלך 77 השנים מאז, נמכרו 5 מיליון כלים כאלה, ג'יפ היה למותג (1954), נרכש על-ידי קונצרן קרייזלר (1987), שהתמזג מצידו עם פיאט (2009), מה שהצמיח לפני ארבע שנים אתFCA – פיאט קרייזלר אוטומובילס.

ג'יפ, יודע כל אחד, אינו רק אייקון, הוא גם מהנדירים ששמם היה לשם של כל הקבוצה – כמו פריג'ידר, כמו וספה – וגם לאלה שבסביבה; הוא הכינוי לקרובים, לאלה שפחות וגם לרחוקים מאוד. ג'יפ הוא הרבה יותר מסתם רכב.

גם עבורי. מתוך עשרים וקצת שנים שאני נוהג, בתשע שנים מהן היה בבעלותי אחד. מהאחרון, דגם JK ספורט אנלימיטד, נפרדתי לא מזמן, ועדיין לא התגברתי על כך. לכן התרגשתי כשיצאתי להשקה הזו, וכל מי שהיה בבעלותו/מחזיק כזה, וכל מי שנהג על הדגם הישראלי בשירות הצבאי שלו – יודע בדיוק למה אני מתכוון.

אייקון במופע עכשווי - רנגלר JL

העיצוב, כמובן מאליו באייקון שמשמר את הקווים המקוריים קרוב לשמונים שנים, אינו שונה מהותית מזה של הדגם הפורש (שכך עשה בתורו ובדורו). המראה המזוות, וכמובן השבכה עם שבעת הפתחים הניצבים והפנסים העגולים, וכמו בדגם היוצא, גם כאן גג מתפרק.

בשינויים הנראים: שיפוע קל בחלקו העליון של הגריל מתחבר למכסה מנוע מנופח, שבחלקו העליון שני כונסי אוויר; מחברים משופרים לנעילת מכסה המנוע, פגוש קדמי צר יותר, שמשה קדמית עם שיפוע גדול יותר לשיפור זרימת האוויר – ואפשרות קלה במיוחד (4 ברגים במקום 30) להשטחה מלאה של השמשה, להזרמה מלאה וללא הפרעה של אוויר.

בניגוד לדגם הקודם, לדגם החדש מסגרת קבועה לשמשה הקדמית, לחיזוק המרכב (וגם משאיר את המראה האחורית רלוונטית). הרנגלר החדש זוכה למעצור בדלתות וזה נוח מאוד. הדלת עשויה אלומיניום מה שהופך אותה לקלה יותר, ויחד עם תכנון מתאים לפירוק ולנשיאה, ניתן גם להפרידה מהמרכב בקלות רבה יותר מאשר בדגם הקודם. גם מסגרת השמשה, צירי הדלתות והפגושים עשויים אלומיניום בכדי להפחית ממשקל הרכב.

רנגלר החדש מוצע עם שלושה סוגי גג: הקשיח המוכר בעל שלושת החלקים עם דיפון פנימי חדש לבידוד רעשים וחום, גג רך רגיל ובגרסת סהרה עם הפעלה חשמלית; ברכב הזה ניתן די מהר ובפשטות להסיר את הדלתות, לקפל את השמשה הקדמית, לפתוח את הגג ולקבל את רכב השטח הפתוח הגדול ביותר, היחיד מסוגו בייצור סדרתי – והמהנה ביותר שניתן לקנות לטיולים.

אנשי ג'יפ אמרו כי ריכזו רשימת רג'קטים אותם אספו מקהל הלקוחות הנאמן שלהם, וכך ניסו לפתור לא מעט בעיות שהרחיקו מהם קהל לקוחות אחר. ולאחר כל הדברים האלה, בחרתי ברוביקון. בחור ממותג עם צרור והמון מפתחות שאל לשמי, העניק לי מפתח מלווה בחיוך, ואמר "האדום". כמו ילד בחנות ממתקים.

לקראיה נוספת:
מבחן השוואתי - מפגש סמלי - ג'יפ גרנד צ'ירוקי מול לנד רובר דיסקברי
שיפוץ כהלכה: ג'יפ ואגוניר מסדנת איקון

שילוב של מסורת ושל מודרנה. מחוונים עגולים, סביבת נהג מזוותת, מסך מולטימדיה גדול, מסך נוסף בלוח המחוונים, החומרים והאיכות שופרו. היצע מערכות הבטיחות דל במיוחד

קפיצת מדרגה

קפיצת המדרגה המשמעותית שעשה הדגם החדש היא בסביבת הנהג ובאבזור, והדבר מורגש כבר עם הכניסה, כאשר מחזיקים בידיות האחיזה בקורה A, העוזרות לטיפוס נוח יותר. איכות החומרים טובה, ידית בורר ההילוכים הוחלפה באחת קצרה ועבה יותר (ממש עבה) עם כיסוי עור וכפתור נעילה אדום וגדול.

בחלקו העליון של הבורר יש איור של אותו וויליס MB מלפני כמעט שמונה עשורים, והוא משחק מחבואים בעוד הרבה מקומות ברכב. אני לא מצאתי את כולם (הציעו בירה אם נצליח) – אבל ראיתי שכשלוחצים על כפתור ההתנעה (מפתח זה פאסה) חוצה איור של ג'יפ את המחוונים לכל אורכם, בפינת השמשה הקדמית היה עוד אחד, על הגלגלים מצאתי נוסף, דגם נוסף היה בשטיח מאחור והפסקתי לחפש. זו דרך נפלאה להתחבר יותר לרכב, ומי ששם לב לפרטים כאלה ייהנה להיות מופתע.

איכות ההרכבה נשארה טובה ומוצקה, הדיפון בדלתות רך למגע ויוצר תחושה שהוא איכותי. מכסה תא הכפפות נפתח באופן משוכך, ברכב המון מקומות להניח בהם את הטלפון ורשתות האחסון בדלתות התרחבו.

במרכז נמצא אחד החידושים העיקריים, מערכת מולטימדיה מגניבה לגמרי עם מסך "8. כל מה שהכרחי – בקרת אקלים ושליטה בעוצמת הקול ובעיקר שליטה במערכות הרכב עצמו – נמצא מחוץ למסך; זה יוצר עומס של מתגים, אבל הסידור הזה אינטואיטיבי לשימוש, בטיחותי ומיידי – ונעשה כפי שצריך להיות בג'יפ. בנוסף לשימושים רגילים, יש במסך מידע על מצב הרכב בשטח, כולל זוויות הרכב בשיפועי צד, חיוויים ללחץ שמן, חום מנוע ועוד. בלוח המחוונים מסך "7 המציג גם את מצב הנעילות. באבזור, בין השאר, גם שקע חשמל 220 וולט (טוב!) ולא פחות מ-8 שקעי USB, חימום למושבים ולהגה (ואין מיזוג מושבים).

משענת היד בצד הדלת הוגבהה למיקום נכון יותר, המושבים אוחזים טוב יותר וזכו לגב קשיח נגד רגליים בועטות של ילדים מהמושב האחורי. מאחור, משענת הגב, כעת עם שיפוע, מזמינה יותר לישיבה ממושכת מאשר זו הניצבת שבדגם הקודם, במיוחד כאשר מסעד המושב המרכזי הוא גם משענת לידיים עם מחזיק לכוסות – וחשוב מאוד: שני פתחי מיזוג לאחור. וכל אלו הופכים את הישיבה בשורה השנייה לנסבלת הרבה יותר.

אה, ועוד דבר קטן: הכל בחלל הרכב – מכפתור ההתנעה ועד מערכת המולטימדיה – עמיד במים וניתן לניקוי בקלות.

יום של בוץ

ההשקה נחלקה לשניים: יום של נהיגה בכביש, יום נהיגה בשטח. השטח, חשוב לציין, לא היה מתקן ייעודי שהוכן מראש, בהשגחת מישהו מטעם ג'יפ המכוון בזהירות במעברים – אלא שטח; סלעים ועליות תלולות עם שיפועי צד של יער סבוך כל ימות השנה, ובוץ שנוצר מהגשם שירד ללא הפסקה ביום שלפני.

הרנגלר בו נהגתי צויד במנוע חדש – דיזל, 2.2 ליטר, 200 כ"ס, 45.9 קג"מ – אך לא בטוח שהוא יגיע לארץ. זהו מנוע חסכוני ויעיל בשטח, אך על אף המומנט של מנוע הדיזל, מעיכת הדוושה עד הרצפה לא הפיקה אותה תחושת מומנט שזכורה לי מהמנוע הקודם. אבל אל דאגה; גם בדור הזה משרת את הרנגלר מנוע פנטהסטאר (3.6 ל', V6), ויהיה מעניין לפגוש בבנזין 2.0 ליטר המוגדש המשרת את אלפא ג'וליה וסטלביו.

איכות הנסיעה בכביש השתפרה – התיבה האוטומטית החדשה (8 הילוכים) העבירה הילוכים באופן חלק מזה שבדור הקודם; המתלים רכים יותר; ההגה החשמלי נעים לתפעול; פחות רעידות מגיעות מהסרן הקדמי במעבר על בורות או במפגש עם אבנים בשבילים. מנגד, ברוביקון הרעישו צמיגי הכביש-שטח "32 לא מעט.

הרוביקון טיפס בקלות כל עלייה בוצית ותלולה שאתגרנו אותו, משנה את העברת הכוח לגלגלים לפי האחיזה שלהם באמצעות מערכת בקרת אחיזה. כאשר תיבת ההעברה במצב Low (ברוביקון היחס הוא 4:1), לחיצה בעוצמה קבועה על המצערת, מנוע עם מומנט רב – והרכב המשיך לדלג על הסלעים בלי לעצור עד סוף העלייה.

היכולת של הרכב הזה, שקרא תיגר על כל המכשולים האלה והיה יכול להם, היא תוצאה של מכלולי שטח בלתי מתפשרים ושל ניסיון של למעלה מ-75 שנים בבניית רכבי שטח ייעודיים. זהו הדגם הסדרתי בעל יכולות השטח הגבוהות ביותר שנוצר אי פעם על ידי ג'יפ; קיבלנו רוביקון מצוחצח והחזרנו ג'יפ מלא בבוץ. הרגשתי סיפוק.

JEEP WRANGLER המקור, מהדורה עכשווית - רנגלר JL

רנגלר הוא רכב חדש עם ערכים ותיקים. בג'יפ טיפלו בהצלחה בהרבה מהבעיות שהיו בדור הקודם, והוא יכול כעת לפנות לקהל חדש. הוא יעיל יותר, מודרני ונגיש גם למי שלא מחפש רכב רק לשטח מאתגר ורוצה ליהנות גם מנהיגה שגרתית ונוחה בכביש.

והכי חשוב: יש לו הקסם והיכולת לשנות את אורח החיים, קורא לעלות עליו בסוף השבוע, לפתוח את הגג ולפגוש קצת טבע מקרוב עם משפחה או חברים.

אבזור ובטיחות

לרנגלר פנסי לד, חישוקי "17 ו-"18, מסכי מגע עם זום-אין למידע בגודל "5, "7 ו-"8.4 וקישוריות מובנית לאפל קארפליי ואנדרואיד אוטו. עוד במפרט: מסך מידע בלוח המחוונים בגולד "3.5 או "7, תפעול חשמלי למושבים, כולל חימום, הגה מחומם, בקרת אקלים, מצלמה לנסיעה לאחור.

ג'יפ רנגלר החדש אינו ברמה הבטיחותית הנדרשת מרכב מודרני ב-2018. מעבר לעובדה שיש לו רק 4 כריות אוויר(!), בכל הקשור למערכות בטיחות עכשוויות, הוא מצויד רק בניטור שטח מת ותנועה חוצה מאחור (כולל הולכי רגל). כל השאר אינו במפרט, ולפי אנשי ג'יפ מערכות מתקדמות יורכבו ברכב בתחילת 2019.

מרכב, גרסאות, מנועים

רנגלר החדש (JL) מוצע עם בסיס גלגלים של 246 ס"מ או 300.8 ס"מ באורך של 424 ס"מ או 479 ס"מ; הוא מעט ארוך מקודמו (10 ס"מ בקצר, 15 בארוך) וקל ממנו ב-90 ק"ג. רנגלר מוצע בגרסאות ספורט/ספורט S, סהרה ורוביקון, ובמפרט שלושה סוגי גג לבחירה.

המנועים הם בנזין 2.0 ליטר מוגדש 270 כ"ס (5250 סל"ד) ו-40.8 קג"מ (3000 סל"ד), זמין בסוף השנה; 3.6 ליטר V6 אטמוספרי 285 כ"ס (6400 סל"ד) ו-35.4 קג"מ (4100 סל"ד); דיזל 2.2 ליטר 200 כ"ס (5500 סל"ד) ו-45.9 קג"מ (2000 סל"ד). התיבות הן ידנית 6 הילוכים או אוטומטית 8 הילוכים, לדגם מערכת דימום/התנעה ולהגה תגבור חשמלי.

מפרט שטח - רנגלר JL

לרנגלר שלדת סולם, סרנים דנה 30/35, הנעה אחורית, הנעה כפולה לשטח, הנעה כפולה לכביש (4x4 אוטומטי) לשילוב עד 72 קמ"ש והעברת הכוח לפנים/אחור לפי האחיזה, יחס העברה נמוך (2.72:1), אופציה לנעילות רוחביות, מרווח גחון של 25 ס"מ וזוויות גישה ונטישה של 36.4 ו-30.8 מעלות לגרסה הקצרה, 44 ו-37 מעלות לארוכה, ומרווח גחון של 27.7 ס"מ (הנתונים לגרסה הארוכה הם "אמריקאים"; נתוני הארוכה האירופאית לא פורסמו). לרוביקון, בנוסף, סרנים דנה 44 "הדור הבא", יחס העברה נמוך של 4:1, נעילות רוחביות תקניות, ניתוק מוט ייצוב קדמי להארכת מהלך הגלגל ופריטי אבזור ייעודיים.

וגם:
ג'יפ קומפאס החדש הושק בישראל

כאשר תיבת ההעברה במצב Low (ברוביקון היחס הוא 4:1), לחיצה בעוצמה קבועה על המצערת, מנוע עם מומנט רב – והרכב המשיך לדלג על הסלעים בלי לעצור עד סוף העלייה

פרטים טכניים: ג'יפ JL רנגלר 2.2 ליטר דיזל, ארוך, רוביקון (בסוגרים: 3.6 ליטר, ספורט)

מנוע- טורבו דיזל 4 ציל', קדמי, אורכי, 2143 סמ"ק (בנזין V6, 3604 סמ"ק)

תזמון- 16 שס', גל זיזים עילי כפול (24 שס')

הספק/סל"ד- 200 כ"ס/3500 (284 כ"ס/6400)

מומנט/סל"ד- 45.9 קג"מ/2000 (36 קג"מ/4800)

תמסורת- אוטומטית-פלנטרית 8 היל', יחס העברה נמוך 4:1; הנעה כפולה לא קבועה, נעילות דיפרנציאלים אחורי וקדמי (יחס העברה 2.72:1; דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה)

קוטר סיבוב (בין מדרכות)- 12.3 מ'

מתלים ק'/א'- סרן קשיח DANA 44, מוט מייצב עם מנגנון ניתוק חשמלי (ספורט – DANA 30, מוט מייצב ללא מנגנון ניתוק)

בלמים ק'/א'- דיסקים מאווררים

מערכות עזר- ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור

צמיגים ק'/א'- 285/70-17 (245/75-17)

בסיס גלגלים- 301 ס"מ

אxרxג- 478.5x187.5x187 ס"מ

משקל- 2207 ק"ג (1905 ק"ג)

תא מטען- 533 ל'

מיכל דלק- 81 ל'

מהירות מרבית (יצרן)- 160 קמ"ש (–)

0 ל-100 קמ"ש (יצרן)- 10.3 שנ' (–)

צריכת דלק (ממוצע, יצרן)- 12.6 ק"מ/ל' (8.5 ק"מ/ל')

ציון מבחן ריסוק (E-NCAP)- טרם נבחן

תגובות

3 תגובות

1

אורח/ת - עמית

24 באוגוסט 2018 ב 18:37

מזיל רייר... יאללה שיגיע כבר

2

אורח/ת - אס

24 באוגוסט 2018 ב 19:57

לגמרי ריר, המחיר אצלנו מוגזם לצערי.

3

Ogash Ofer

27 באוגוסט 2018 ב 05:54

לגמרי מזיל ריר - מקווה שבקרוב בהשקה בארץ.