שטח 4X4 > מבחני דרכים > רכבים מיוחדים

אינדיאן צ'יף וינטג' - מלך הקטרים

אופנוע שהוא קרוזר אמריקאי הכי גדול שיש, ייחודי ונועד לשימוש מאוד מדויק, מאוד מהנה ולמטרה ברורה!
קבלו את: Indian Chief Vintage

אינידיאן או בשם המלא: "אמריקן אינדיאן" נוסדה בארצות הברית בשנת 1897 ועסקה בייצור אופניים ולאחר מספר שנים גם אופנועים למרוצים. בשנת 1903 קבע האינדיאן שיא מהירות עולמי לאופנועים – כ-90 קמ"ש. ב-1911 זכו אפונעי אינדיאן בשלושת המקומות הראשונים במירוץ של האי מאן. מאז עבר היצרן גלגולים וידיים רבות עד שבשנת 2011 נקנה המותג ע"י פולאריס – יצרן כלי פנאי גדול בארצות הברית והוא החל לייצר אופנועים בשתי סדרות של סקאוט וצ'יף.

סקאוט, על שם האופנועים המיתולגים של היצרן, ולו דגם כניסה: סיקסטי – עם מנוע V טווין (2 צילנדרים) בנפח קטן (ליצרן) 1,000 סמ"ק וקירור נוזל (בשונה משאר דגמי אינדיאן), המספק 78 כ"ס, 9 קג"מ ותיבה בת 5 הילוכים הילוכים. ומחיר "זול" של 86 אלף ₪. והסקאוט עם מנוע של -1,133 סמ"ק המספק 95 כ"ס ו-9.9 קג"מ, תיבה בת 6 הילוכים ובמחיר של החל מ-100 אלף ₪.

צ'יף, הסדרה ה"כבדה" של אינדיאן, שלכולם בסיס זהה עם שלדת אלומיניום, מזלג קדמי בקוטר 46 מ"מ ועם מהלך של 119 מ"מ ובולם יחיד מאחור עם מהלך של 94 מ"מ. מנוע בנפח 1,811 סמ"ק המספק 84 כ"ס עם 16.5 קג"מ ב-3,000 סל"ד ותיבה בת 6 הילוכים. הבלמים בקוטר 300 מ"מ כשמלפנים שני דיסקים ובודד מאחור.

לצ'יף תת דגמים רבים ואפשרויות רבות להתאמה אישית: צ'יף קלאסיק במשקל יבש של 341 ק"ג ובמחיר מתחיל ב-168 אלף . צ'יף דארק הורס בצביעת שחור מט במחיר של החל מ-160 אלף . צ'יף ספרינגפילד מהעיירה בה החל מפעלה של אינדיאן, עם מזוודות קשיחות, ננעלות מרחוק, מגיני צד, פנסים נוספים ומערכת שמע במחיר של החל מ-193 אלף . דארק הורס או צ'יפטיין ב-215 אלף ₪ ובתוספת גרסאות אבזור "לימיטד" או בדגמי הטורינג הנקראות רוד-מסטר המציעות כורסאות במקום מושבים השמיים הם הגבול.

וצ'יף וינטג' עליו אני רכבתי ואוכל לספר כאן את חוויותיי בעל עיצוב של שנות ה-50 ומכלולים עכשוויים, מהם נהניתי ואפרט בהמשך, במחיר של החל מ-188 אלף ₪. ע"פ היצרן לוינטג' מושבים רכים יותר משל הצ'יף הרגיל, מיגון רוח מקורי (שאותו ביקשתי לפרק עוד בטרם התחילה הרכיבה), ההנעה ללא מפתח (מגניב!), בקרת שיוט (עוד ארחיב בעניין) ותיקי צד מעור (לסנדלים ולבגד הים – שימושי ביותר ביום קיץ חם, ובכלל).


עוד בטרם הנעתי התרשמתי מהנפח - 111 אינץ' מעוקב שזה 1811 סמ"ק! בזמן שכלי רכב (וגם אופנועים) הולכים וקטנים בנפח המנוע, כאן הולכים על גדול! וזה אכן גדול!! מכיר מעט מאוד אופנועים שמתקרבים או שנמצאים בסביבת הנפח הזו, מרשים ועם זאת רק 84 כוחות סוס, אבל מומנט רב, אפילו יותר משל חלק מהמכוניות באולם התצוגה הסמוך!

ההנעה מתקדמת – גע בכפתור הסטארט – ואת כל השאר יעשה המחשב בעצמו, כייף!

המומנט של המשאית מורגש ומהרגע הראשון לשחרור הקלאץ'. שישה הילוכים (ויש גם חיווי להילוך) זה רק נחמד. מדובר במנוע גמיש, מאוד. בתחילת הרכיבה נראה שאין הוא אוהב להסתובב בסל"ד גבוה, אבל ככול שהתרגלנו אחד לשני, נוכחתי כי הקרוזר הזה יודע להסתובב גם בסל"ד גבוה וגם במהירות המקובלת בכביש 6, שזה מעל 100 קמ"ש – מהירות השיוט "הנוחה" כפי שהסביר לי נציג היבואן. ועם זאת יש ייתרונות לשיוט הנינוח – זו הדרך הנכונה לשמור על רישיון הנהיגה ללא נקודות מיותרות.

הצ'יף יציב ואיטי (באופן יחסי) וצריך להתרגל לאופי המיוחד הזה. הכול נינוח, רגוע ושליו ובעצם "לאן יש למהר?". הרעיון בקרוזר הזה הוא לפשוט את הרגליים קדימה (זו תנוחת הרכיבה), להפעיל קרוז-קונטרול ולגמוע את המרחק בנחת, תוך מבט לא מובן בכול מי שממהר מסביבך – החל מאופנועי הספורט שנעלמים במהרה, דרך קופסאות הפח שעוקפות ועד נהגי המשאיות שמתלהבים מהצ'יף, כאילו היינו אחים, שלא מאותם ההורים.

לקראת הירידה מכביש 6 יש פקק – וכאן כבר פחות כייף – תנוחת הרכיבה, האורך והרוחב של הכלי לא נועדו לתנועה מתפתלת בין כלי הרכב, ה"זחילה" אינה נוחה ובעמידה המנוע "מבשל" את הרגליים. אבל זה זמני בהחלט והצ'יף נועד לכביש הפתוח בדרך למרחבים הנידחים ולא לסביבה הומת אדם.

הקרוז קונטרול ויציבות האופנוע מאפשרים להרפות בידיים וליהנות מיציבות כשל קטר, לרבות טיפול מעולה בתחלואי הכביש, במיוחד של המסלול הימני (כבר כתבתי שהצטרפתי למשפחת נהגי המשאיות?). רוחות צד חזקות שממש מפרעיות למכוניות הקטנות (זהירות!!!) אינן "מזיזות" לקטר האינדיאני, קצת כן לרוכב, אבל זו הייתה בחירתו לרכוב ברוח הפתוחה. עם זאת יש להתרגל לאופן שבו יש להפעיל כוח בכידון בכביש המפותל. התחושה היא כשל דחיפה מאחור, מה גם שתמיד אופנוע מונע מהגלגל האחורי, הפעם בזכות האורך הדבר גם מאוד מורגש.

תנוחת הישיבה כמו בכורסא, מצריכות זמן להתרגל, אותו דבר לגבי הרגליים קדימה. כביש מקורצף אינו נעים לאף אופנוע ובמהירות גבוהה גם הצ'יף אינו מתלהב מהתופעה.

המתלים טובים מתמודדים היטב עם באמפים וחריצים ובזכות האורך האופנוע אינו מתרשם מתחלואי הדרך. מכיוון ש"אנחנו אתר השטח" גם בשבילי כורכר, בדרך למעיין ברמת הגולן, האופנוע שומר על יציבות מרשימה והמשקל, כשל משאית קטנה (כיאה למשפחה) אינו מפחיד או מורגש כפי שציפיתי. עם זאת כשתחנו אותו בשיפוע צד תצטרכו להפעיל כוח רב כדי ליישר חזרה את ה-385 ק"ג.

את מבחן הלילה בכבישי הצפון עובר הצ'יף בהצלחה. מתמודד היטב עם הפתעות בכביש, פניות מתהדקות גם עוברות בהצלחה, החושך מואר בזכות שלושת פנסי החזית. פטנט נחמד הוא האיתות המתבטל מעצמו לאחר חזרת הכידון ומשחרר את הרוכב מלבטל את האיתות בסיום הפנייה (עדיין יש לעשות זאת בעקיפה על הכביש).

מיכל הדלק מכיל 20.8 ליטר ונסיעה מהירה מהמרכז לצפון וחזרה מחייב תדלוק בצפון ושימו לב שרק פתח אחד במיכל הדלק הוא פתח התתדלוק, השני נועד רק בשביל שיהיה אפשר להוסיף עוד פקק עם ניקל. הדבר היחיד שאינו באיכות הראויה היא תיבת ההילוכים הגסה. הנקישה בהעברת ההילוכים נשמעת ומורגשת גם ברגל - מפתיע לאופנוע חדיש, שרק נראה ישן. אבל יכול להיות כי מדובר בכלי חדש.

הצ'יף הוא הרפתקה – משהו שונה ומיוחד, לא שימושי ליום יום. אלא קרוזר – קטר - משאית למרחקים ארוכים, לימי הסופ"ש והחג, למי שאוהב לגמוע מרחקים בנחת ובעיקר למי שאוהב את העיצוב המיוחד הרטרו והניקלים, אבל רוצה אופנוע עדכני.

נתונים טכניים: אינדיאן צ'יף וינטג' Indian Chief Vintage

מנוע ארבע פעימות

שני צילינדרים בתצורת V

נפח 1811 סמ"ק

מהלך X קדח 101 x 113 מ"מ

הילוכים 6

קירור אוויר

מתנע חשמלי

מצמד רטוב, הידראולי

הספק 84 כ"ס

מומנט 16.5 קג"מ ב-3,000 סל"ד

מכל דלק 20.8 ליטר

שלדה צינורות כרומולי

בולם קדמי מזלג בקוטר 46 מ"מ ומהלך של 119 מ"מ

בולם אחורי בולם יחיד עם מהלך של 94 מ"מ

בלם קדמי שני דיסקים בקוטר 300 מ"מ + ABS

בלם אחורי דיסק בקוטר 300 מ"מ + ABS

גלגל קדמי "16

גלגל אחורי "16

מידות

בסיס גלגלים 1730 מ"מ

אורך כללי 2634 מ"מ

גובה מושב 660 מ"מ

מרווח גחון 140 מ"מ

משקל רטוב 385 ק"ג

מחיר החל מ -188,000 ₪