רבות כבר נכתב על הסוזוקי ג'ימני החדש - דור רביעי לאגדת שטח מיוחדת, שגם בשנת 2018 שמר על יכולות השטח הגבוהות ומציע תפיסה שונה וייחודית למונח ג'יפון. זכינו בנסיעה להשקה בגרמניה של 2018 Suzuki Jimny
בעולם שבו המונח ג'יפון מייצג רכב שרק נראה כמו רכב שטח (ג'יפ התקבל בארץ כשם הגנרי בזכות המותג האמריקאי JEEP) אבל בפועל יש לו לג'יפון ההנעה קידמית בלבד והוא חסר כל יכולת שטח מעבר לשבילי קק"ל המתאימים לכל רכב, מייצרת סוזוקי רכב שטח חדש שלו יכולות שטח גבוהות ובפרמטרים רבים אף משופרות מהגרסה הקודמת של אותו רכב עם מפרט של שלדת סולם, הנעה כפול 4X4, הילוך כוח, זווית גישה, זווית נטישה, זווית בטן מעולות, כמעט ללא מעטפת פלסטיק מגבילת ביצועים וכו'.
לא בכדי 2018 Suzuki Jimny מעורר עניין בארץ ובעולם, אפילו שמתוכנן לייצור בכמויות קטנות (באופן יחסי לרבי המכר בסדרות של ה-SUV הקטנים, ג'יפונים בלקסיקון העברי).
אנחנו - כאן באתר השטח, פרסמנו כבר כמה ידיעות על הג'ימני החדש, מתוך "מודיעין" או מידע שנחשף בעולם ולראשונה יצאנו עם עיתונאי הרכב הישראלים להשקה הרשמית לכלל עיתונאי הרכב של אירופה.
בשנת 1970 מציגה סוזוקי רכב מיני 4X4 בשם LJ10 עם שלדת סולם, הילוך כוח, מקום ל-3 נוסעים, משקל של 600 ק"ג בלבד! ומנוע שני צילנדרים, שתי פעימות 360 סמ"ק ו-25 כוחות סוס. בשנת 1974 מציגה סוזוקי את ה-LJ50 עם מנוע של 550 סמ"ק, עדיין שתי פעימות, אבל עם קירור מים ושלושה צילנדרים. בשנת 1977 מגיע ה- LJ80 לראשונה עם מנוע 4 פעימות, מקורר מים, בנפח של 800 סמ"ק המספק 41 כוחות סוס. ה-mini-car היפני הופך למבוקש עבור אנשי מקצוע שצריכים רכב קשוח עם הנעה כפולה והוא נמכר ב-109 מדינות וסה"כ בסדרת ה-LJ מייצרים 243,000 יחידות.
בשנת 1981, לאחר 11 שנים בכביש ובשטח, מציגה סוזוקי את הדגם החדש SJ410 במטרה להעמיק את החדירה לשווקים בינלואמיים לרכב שנוסע בכביש ובשטח. שלדה חדשה, מקום ל-4 נוסעים, מנוע חדש 4 צילנדרים בנפח 1,000 סמ"ק המספק 45 כוחות סוס. בשנת 1984 מוצג ה- SJ413 עם מנוע חדש בנפח 1,300 סמ"ק, לראשונה מאלומיניום, גיר 5 הילוכים ובהמשך הוא מוצג בכמה גרסאות מרכב - ארוך וקצר, פתוח וסגור, קפיצי סליל במתלים, ועוד תצורות במדינות שונות בעולם, בחלקן זכה לכיוני המיתולגי סמוראי. סה"כ מייצרת סוזוקי 1,693,000 יחידות!
בשנת 1988 מגיעה הגרסה השלישית והמוכרת לנו בשם ג'ימני - Jimny עם עיצוב חדש ועגול, מרווח סרנים מעט גדול יותר, הרכב שומר על שלדת הסולם, קפיצי סליל, ומקבל תיבת העברה שלראשונה מאפשרת מעבר מהנעה אחורית 2X4 להנעה כפולה 4X4 תוך כדי נסיעה (מעבר מהילוך גבוה HIGH להילוך כוח LOW מחייב עצירה והילוך סרק N בתיבת ההילוכים). סה"כ מייצרת סוזוקי 918,000 יחידות במהלך של 20 שנות דגם, כמעט ללא שינויים!!
היצרן מגדיר את הג'ימני החדש: "one-and-only, small, lightweight 4WD vehicle" פשוט כך!
הדור הרביעי של הג'ימני מציג עיצוב קובייתי המשלב לתוכו אלמנטים רטרו עוד מהדור הראשון (1970) עם המידות הנדיבות ביותר שידעה הסדרה, המנוע הגדול איי פעם שהותקן ברכב השטח הקטן של סוזוקי - 1,500 סמ"ק, לראשונה אביזרי בטיחות מתקדמים, מקוריים מקו הייצור, כמקובל כיום באירופה - כמו בלימה אוטונומית והתרעת שמירת נתיב, ויכולות שטח גבוהות ומשופרות - זוויות מרכב טובות יותר, מערכת 4X4 נשלטת נהג, עם הילוך כוח, סרנים חיים עם "3 חיבורים", שלדת סולם ומתלי סליל.
עיצוב ומרכב
העיצוב של הג'ימני הפך קובייתי מאי פעם ומקבל אלמנטים רטרו מדגמי העבר, כמו: פנסים עגולים עם אור איתות קדמי נפרד, מהדגם הראשון 1970, פסים צדדים על מכסה המנוע / קורה A מדגם הסמוראי 1981, פנס אחורי משולב וגריל "פתוח" מהדגם הקודם 1988. בצבעים התחדש הג'ימני עם שני צבעים "נועזים" - אחד "צהוב קינטי" זוהר ובולט
המיועד לאנשי בטיחות ועבודה והשני "ירוק גונג'ל" המיועד למי שמחפש צבע הסוואה ליער ולסוואנה.
במידות "צמח" הג'ימני לאורך 3,480 מ"מ (ללא הגלגל ספייר שתלוי על הדלת האחורית) ועם שיפור משמעותי ברוחב ל-1,645 מ"מ, המורגשים היטב בתוך הרכב. מקדימה הרבה יותר מרווח ולראשונה בג'ימני מאחור גם מרווח - גם לרגליים וגם בצדדים, שכן הישיבה היא בגובה בית הגלגל כך שיש מקום לידיים גם מחוץ למושב. "המחיר" אותו משלם הג'ימני הוא בהקטנה משמעותית של תא המטען. גם כך תא המטען בג'ימני היוצא היה צר וקטן ועכשיו עוד יותר צר, עד כדי שתיק לא ייכנס ברוחב. עם זאת כאשר משכיבים את הכסאות האחוריים מקבלים משטח העמסה ישר, מכוסה חומר פלסטי קשיח ונוח מאוד להעמסה או לשינה, בנפח של 377 ליטר, גדול ב-53 ליטר מהדגם היוצא. גם הכסאות הקדמיים נשכבים לאחור עד למצב של "מיטה".
העיצוב הפנימי עודכן ולוח השעונים קיבל מראה חדש וקובייתי עם אלמנט של ברגים גדולים בקצוות. מערכת בקרת האקלים חודשה במראה ונראה כי המזגן התחזק (למרות שקשה לבדוק זאת ב-29 מעלות במעבה היער הגרמני). נוסף שקע טעינה 12V מאחור. החומרים בפנים פשוטים, אך משדרים קשיחות ומן הניסיון עם סוזוקי הם כנראה עמידים לאורך זמן. ידית אחיזה רוחבית לנוסע שלצד הנהג מאפשרת "לטלטל" אותו בשטח ללא רחמים.
בטיחות
יום לפני הנחיתה בגרמניה פורסמו תוצאות מבחני הריסוק האירופאים של מכון NCAP בהם כשל הג'ימני בפתיחת כריות האוויר (כולם מקווים כי ניתן לשפר זאת בייצור הסדרתי) ובקריסת קורות הגג עד כדי שהאירופאים הודיעו כי הג'ימני החדש מסוכן ומקבל רק 3 כוכבי בטיחות, למרות מערכות הבטיחות האקטיביות החדשות שלו. במסיבת העיתונאים התעלמו מכך המהנדסים היפנים ולא התייחסו לכשלון, אולי כי הם יודעים שרכב בעל שלדת סולם אינו מצטיין במבחן, בדומה לטנדרים הנבחנים שם.
הג'ימני החדש מתהדר במערכות בטיוחות אקטיביות חדשות, שלא זרות לסוזוקי, אך יהיו חדשות בישראל. בראש ובראשונה זו מערכת ההתראה והבלימה האוטונומית בעת סכנת התנגשות לפנים, מערכת התראה על סטייה ממסלול, זיהוי שלטי דרך והצגתם בלוח השעונים והחלפה אוטומטית של אורות גבוהים ונמוכים על מנת שלא לסנוור את כלי הרכב שנוסעים ממול.
בנוסף זוכה הג'ימני במערכות שהופיע בעדכון גרסה של הדגם השלישי, בשנת 2015: מערכת בקרת יציבות ESP, בנוסף למערכת ABS שקיימת עוד קודם, מערכת TPMS לניתור לחץ אוויר בגלגלים, 6 כריות אוויר, התראה על בלימת חירום ושתי מערכות לנוחות ובטיחות של הנהג: Hill hold control העוזרת בזינוק בעלייה וממשיכה את הליחצה על הבלמים לעוד כשלוש שניות מרגע שעוזבים את דוושת הבלמים. ומערכת Hill descent control הבולמת את הרכב באופן אוטומטי בירידות חדות. בהילוך HIGH שומרת המערכת על 10 קמ"ש ובהילוך כוח LOW על 5 קמ"ש בירידה.
איך נוסע?
על הכביש התנסו בנסיעה מהירה על כבישים מהירים ובכבישים מפותלים ושיפור היציבות בזכות הרוחב מורגש היטב, הג'ימני החדש "רך" יותר ונעים יותר בבורות בכביש. תחושת הקופצניות שאפיינה את הדגם הקודם נעלמה ועם זאת עדיין מורגש כי מדובר ברכב קטן. הזינוק מאפס למאה השתפר ע"פ תחושה והמהירות הסופית כ-150 קמ"ש נשארה כמו בדגם הקודם אך בפנים שקט יותר בנסיעה מהירה. הג'ימני החדש קיבל גם מערכת בקרת שיוט פשוטה ולא אדפטיבית, בשליטה מגלגל ההגה.
בשטח מורגש הרוחב החדש ונוחות הנסיעה השתפרה פלאים. הנסיעה בשטח הדגימה את המערכות החדשות אך ממש לא אתגרה את יכולות הרכב שע"פ הנתונים היבשים עוד השתפרה, לא שהיה חסר יכולות שטח לדגם היוצא. מערכות Hill hold control ו- Hill descent control עובדות מצוין ויכולות לעזור לנהג בשטח. זוויות המרכב של הג'ימני השתפרו ועומדות על זווית גישה של 28 מעלות (קישור לויקישטח), זווית נטישה של 37 מעלות (קישור לויקישטח) וזווית בטן / גחון של 49 מעלות (קישור לויקישטח) יאפשרו לג'ימני לעבור כל מכשול בקלות ללא סכנה של "התיישבות" או פגיעה בפגושים.
המחיר יהיה יקר יותר מהדגם היוצא.
כנראה סביב 110,000 ש״ח לידני וכ-130,000 ש״ח לאוטומט.
נחכה להשקה בארץ...
3
אורח/ת - דור
25 בספטמבר 2018 ב 06:41
ידוע או יש הערכה מתי יגיע לארץ?
4
Ogash Ofer
25 בספטמבר 2018 ב 06:54
כנראה שיגיע לארץ לקראת סוף השנה, מקווים שבתחילת דצמבר.
5
אורח/ת - ד"ר טוביה רינדה
01 באוקטובר 2018 ב 17:45
1. הידים נראות מקופלות בכל הצלומים . האם מתאפשרת תנוחת נהיגה נכונה מבחינת שליטה בגלגל ההגה ?
2. האם גם שמנים וגדולים יושבים בנוחיות בכסא הנהג לאחר תוספת הרוחב והגובה
3. האם התנסית בשפועי צד ואם כן התייחסותך
4. הגיר האוטומטי הוא בן 4 הילוכים - האם צורח ומתאמץ במהירות מעל 110
5. מה צריכת הדלק האמיתית
6. האם התנסית בגמישות מנוע בעת עקיפה
7. האם ניתן יהיה ברישוי להחילף לצמיגים רחבים יותר וכמה ישפיע על הצריכה
9. בחלק ניכר מהדגמים הקודמים היו רעידות חזקות בהגה בנמהירות של בין70-80 לערך האם פגשת התופעה בדגם החדש.
תודה בשם כל אלה שמתעניינים קצת יותר לעומק ובטח היו שואלים את רוב השאלות בהנחה שהם מכירים את הדגם הקודם
6
Ogash Ofer
02 באוקטובר 2018 ב 06:21
1. יש מספיק מקום גם לגבוהים במיוחד.
2. הג'ימני החדש רחב יותר ולי היה נוח. יש לבדוק זאת באופן ספציפי.
3. יציב ומרגיש בטוח גם בשיפועי צד.
4. נהגתי רק בידני. מניח שהביצועים של האוטומטי החדש קצת יותר טובים מהנוכחי.
5. לא יודע, מניח שמעט משופרת.
6. המנוע החדש מרגיש חזק וגמיש יותר.
7. לא יודע, נחכה שיגיע לארץ.
9. לא הרגשתי רעידות. גם לא בדגם היוצא. למעט שהגלגלים עמוסים בבוץ.
ותודה לשואל...
7
ד"ר טוביה רינדה
02 באוקטובר 2018 ב 14:23
תודה רבה מאוד למשיב.
נראה כמעט כמו מיני מרצדס g ...
אשמח אם תתייחס ביתר פרוט לשאלה בדבר מה שנראה בצילומים כתנוחת הידים הנראות קרובות מאוד להגה - ועיי כך מפחיתות יכולת שליטה
8
Ogash Ofer
02 באוקטובר 2018 ב 22:04
אני 1.82 וכפיר אני מעריך 1.85 והיה לנו מספיק מרווח לתנוחת נהיגה נכונה ומספיק רחוקה מההגה.
9
אורח/ת - ד"ר טוביה רינדה
04 באוקטובר 2018 ב 07:37
עופר תודה רבה מאוד
זה מביא להחלטה להתיישב ברכב ברגע הגיעו ולהרגיש אותו.. אולי ממרצדס g
אעבור למיני G.....
10
Ogash Ofer
16 בפברואר 2019 ב 09:39
הוספתי את כתבת הוידיאו של כפיר כשריאן מערוץ הספורט
11
Ogash Ofer
16 בפברואר 2019 ב 09:41
בקרוב הכתבה המסכמנת להשקה שביצענו השבוע בארץ עבור הג'ימני החדש ועבור הויטרה החדשה עם מנוע 1000 טורבו 3 צילנדרים.
תגובות