OPEL אחת מיצרניות הרכב הוותיקות ביותר, שהחלה לייצר מכוניות כבר בסוף המאה ה-19, ובמרבית שנותיה הייתה תחת הבעלות של ג'נרל מוטורס
כשאדם אופל (Adam Opel) הצעיר הגיע באמצע המאה ה-19 לפריז, הוא נתקל בהמצאה חדשה: מכונת תפירה. כבן של מנעולן, שדברים טכניים לא היו זרים לו, נשבה בקסם המכונה החדשה והחל לעבוד כשוליה בבית מלאכה שייצר מכונות כאלו. לאחר שלוש שנים של התמחות, חזר לעיר הולדתו בגרמניה והקים מפעל משלו לייצור מכונות תפירה. נישואים עם אשה שבאה ממשפחה אמידה, איפשרו לו להשקיע ולהרחיב את המפעל, להתחיל לייצר מנועי קיטור - ואופניים... עד לפטירתו של אופל, בשנת 1895, בית החרושת שלו היה כבר הגדול ביותר בגרמניה בתחומי הייצור שלו.
אופניים של אופל
לאחר מותו, אשתו וחמש בניו המשיכו לנהל את העסק המשפחתי וממש על סף המאה ה-20 החליטו להיכנס גם לתחום ייצור המכוניות. תחילה עשו זאת בשיתוף פעולה עם יצרן צרפתי בשם דארק (Darracq) ומאוחר יורת עברו לייצור עצמאי לחלוטין. אופל היה היצרן הגרמני הראשון שהקים קו ייצור מודרני בשיטת הסרט הנע, ולקראת סוף שנות העשרים נתח השוק שלו בגרמניה הגיע לכמעט 40 אחוז. נתונים אלו לא נעלמו מעיניהם של מנהלי קונצרן ג'נרל מוטורס, שחיפשו הזדמנויות להרחיב על פעילותו ליבשות נוספות, ובשנת 1929 רכשו 80 אחוז ממניות החברה תמורת 33.3 מיליון דולר ושנתיים מאוחר יותר רכשו את יתרת המניות.
אופל אדמירל מאמצע שנות ה-30
תחת ג'י. אם, החברה המשיכה אופל להתרחב וערב מלחמת העולם השנייה היתה יצרנית הרכב הגדולה ביותר בגרמניה. עם פרוץ המלחמה, הלאים השלטון הנאצי את המפעל והסב אותו לייצור טנקים וחלקי מטוסים. בניגוד למפעלים אחרים שהיו בבעלות גרמנית, אופל לא היה מעורבת בתוכניות הייצור הטרום-מלחמתי, בגלל החשש של הנאצים שתוכניות אלו יגיעו לידי ארה"ב. במהלך המלחמה שימשו משאיות של אופל בין היתר כתאי גזים ניידים וכל תקופת המלחמה אינה מוזכרת כלל באתר הרישמי של החברה.
בתום המלחמה, פרקו הסובייטים את המפעל של אופל והעבירו אותו בשלמותו לרוסיה. במימון אמריקאי, החל תהליך של שיקום, המפעל נבנה מחדש והתחיל לייצר שוב משאיות ומכוניות. בשנות ה-70 איחדה ג'נרל מוטורס את הייצור של אופל יחד עם זה של חברת ווקסהול הבריטית, שהיתה גם כן תחת בעלותה.
משאית אופל בליץ במלחמת העולם שנייה
באותן שנים היתה אופל מותג חזק ומוכר בישראל, עם דגמים כמו הקדט והרקורד, אך בהמשך חלה דעיכה בפעילותה והחברה נקלעה למשבר. בעשור השני של המאה ה-21 החל שיתוף פעולה עם קבוצת פיג'ו-סיטרואן, שבשנת 2017 רכשה את הבעלות על אופל, מה שהפך אותה ליצרנית השנייה בגדולה באירופה, אחרי קונצרן פולקסוואגן. היום יש לאופל עשרה מפעלים וארבע מרכזי פיתוח, הפזורים בשש מדינות אירופאיות. מבחר הדגמים שלה גדול, ובארץ היא משווקת את רובם: אדם, מוקה, קורסה, אינסיגניה, אסטרה, קרוסלנד X ועוד.
אופל אדם
תגובות