שטח 4X4 > כתבות > טכני

מה עדיף בשטח – ג'אנט מגנזיום או פלדה?

כמו הרבה שאלות אחרות, גם לזאת אין תשובה חד-משמעית, אבל ננסה לעזור כאן להגיע להחלטה מה מתאים לכם

במהלך מסע חוצה ישראל של אתר השטח, שנערך בחג הסוכות בהובלת נמרוד ויידר (ליומן המסכם את המסע) הבחין נמרוד כי מאחד הצמיגים בסופה שלו בורח אוויר. החשד היה כי הג'אנט התעקם ולכן האוויר דולף ובחניון הלילה התברר כי האבחנה נכונה. קצת עבודה על הג'אנט עם פטיש 5 קילו, והתקלה תוקנה. תיקון שטח כזה אפשרי רק בג'אנטים העשויים פלדה ולא בכאלה העשויים סגסוגות קלות (מה שאנחנו קוראים ג'אנט מגנזיום). ואם כך, אולי ג'אנט פלדה עדיף למי שמרבה לנסוע בשטחים קשים? התשובה לא חד-משמעית.

לג'אנטים ממגנזיום יש יתרונות רבים, מעבר לכך שבדרך כלל הם יפים יותר מאלו העשויים פלדה. הם קלים יותר, מה שמקטין את המשקל הלא-מוקפץ של הרכב, מאפשרים קירור טוב יותר של הבלמים והמבנה שלהם קשיח יותר (משקל לא-מוקפץ – כל מה שלא נתמך על ידי קפיצי הרכב: סרנים, צמיגים וג'אנטים וכו'. ככל שהמשקל הזה קטן יותר, התנהגות הרכב בכביש ובשטח טובה יותר). החסרונות: קשה יותר לאזן אותם, הם נוטים להיסדק ואפילו להישבר במקרה שיקבלו מכה חזקה מאוד.

זה מול זה - אבל מה עדיף?

הג'אנטים העשויים פלדה כבדים יותר כמובן, עם כל ההשלכות שיש לכך על התנהגות הרכב, ובגלל תהליך הייצור שלהם העיצובים פחות מתוחכמים – ויש כאלה שמראה הג'אנט חשוב להם מאוד. היתרונות: הם ניתנים לאיזון בקלות, ובמקרה של עיוות לאחר פגיעה בסלע או בכל מכשול אחר, ניתן לתקן אותם גם בשטח, כפי שקרה לנמרוד.

אז מה עדיף בסופו של דבר? כמו שכבר כתבנו לעיל, התשובה לא חד-משמעית, וכל אחד צריך לבחור את מה שמתאים לו על פי אופי השימוש ברכב. נוסעים הרבה בכביש ומעט בשטח? ללא ספק לכו על ג'אנט מגנזיום. נוסעים הרבה בשטח? כאלה מפלדה אולי יתאימו לכם יותר.

בערוץ היו-טיוב Hydraulic Press Channel ערכו בדיקה לעמידות של ג'אנט מגנזיום מול ג'אנט פלדה. הם הכניסו ג'אנטים משני הסוגים, שעליהם היו מורכבים צמיגים, לתוך מכבש שהפעיל לחץ של 150 טון. הלחץ הופעל על הגלגלים גם בעמידה וגם בשכיבה. המסקנות: ג'אנט המגנזיום עמד בלחץ גדול יותר, אבל כשקרס – הוא נשבר. ג'אנט הפלדה לעומת זאת קרס בלחץ נמוך יותר, אך הוא רק התכופף ולא נשבר, כך שעדיין אפשר היה ליישר אותו גם באמצעי שדה.

הבדיקה בערוץ Hydraulic Press Channel

קישורים לכתבות נוספות בעניין צמיגים:

הורדת אוויר בצמיגים בירידה לשטח
צמיגים ללא אוויר
המדריך למפונצ'ר
פיצוץ בצמיג - העלאת צמיג על הג'נט באמצעות בנזין
בחירת צמיגים לג'יפונים
כיוון לחץ אוויר במפחיתי לחץ
צמיגים - טיפול נכון ובטיחותי
צמיגים למתחילים
הגיגים על החלפות צמיגים
צמיגים