שטח 4X4 > כתבות > חדשות

מסלול אתגרי בנחל עדשה בדרך לתעודה של מדריך מוסמך 4X4

21 שנות פעילות - מאז שנת 1997, 16 מדריכים פעילים, עשרות אלפי הדרכות ומסעות בארץ ובעולם "דוחפים" אותנו באתר השטח לאגד את ההדרכות ואת הניסיון הרב לקורס מדריכים שיסמיך: מדריך שטח מוסמך 4X4

איך עוד לא התחלת...

אני: עופר, אנחנו צריכים להקים בית ספר לנהיגת שטח והכשרת מדריכים אבל לעשות את זה כמו שצריך בצורה המקצועית ביותר ברמה הגבוהה ביותר.
עופר, חושב לפחות שנייה...: טוב תתחיל לעבוד, אני איתך, צא לדרך!
אני: מה טוב? יש הרבה עבודה...
עופר: עדיין לא התחלת?

קישורים להדרכות של אתר השטח:

הדרכת נהיגה בשטח טרשי
הדרכת נהיגה בשטח חולי
הדרכת טיפוס מעלות קשים
קורס ניווט טופוגרפי
קורס נהיגה מתקדם בחמישה מפגשים

תחילתו של מסלול הכשרה ארוך...

מתחיל לעבוד, מרכז חומרים מתוך ההדרכות המתבצעות באתר השטח, ומבין תוך כדי שאני חייב מישהוא שבאמת יודע לבנות קורסים והעברת חומר בצורה מדוייקת ושמבין שלהדריך נהיגת שטח בכלל לא מתחיל ליד הרכב כי המילה מדריך באה קודם ולכן צריך ללמד איך מדריכים, איך בונים מנהיגות מול קבוצה של שועלי שטח שאוכלים אבק מגיל 18 בצבא ועכשיו עוד יותר... אינעל אכ...ק לאן הכנסתי את עצמי???
ואז אני נזכר שחוץ ממני עופר לקח אליו את הטובים ביותר! ככה זה כשיש לך אח גאון מוסיקלית וקורע מצחוק מה שנשאר לך להיות זה רק רציני (חח.. העורך). לגמרי במקרה (ממש לא במקרה! שוב העורך) יש לנו בצוות המדריכים אחד שבדיוק סיים להיות ראש אגף בטיחות אימונים בצה''ל ואם הוא לא יודע לבנות שעורים אז מי כן? אז אמרתי לעצמי משתחרר ב**ת שלי שיתחיל לעבוד הוא גם ככה באס''ק (אווירת סוף קורס) כבר חודשיים לפני השחרור (מה שנמשך עד היום משום מה) טלפון ב 22:30
אני: צפתי מה הולך ?
צפתי: הכל טוב מה איתך?
אני: מאיפה יש לך זמן לזה ? מה זה מה איתי? יש לך להכין קורס וקבעתי עם עופר פגישה עוד שבוע לשלושתנו...
צפתי: קורס ? אני ?
אני: כן כבר התחייבתי !
צפתי: טוב אני איתך שלח את החומרים.

כזה חבר אני, אני לא אוהב שחברים שלי משתעממים ואם כן אני לוקח את העניינים לידיים.

נריץ קדימה?!

הבשורה: אתר השטח החליט להקים קורס ללימוד ולהכשרת מדריכים מוסמכים לנהיגת שטח בשני מסלולים (שני שלבים):

השלב הראשון הוא הכשרת נהגי שטח ברמה הגבוהה ביותר: הבנת מכלולי הרכב, קריאת מפה וניווט, קשר, ציוד והעמסה, אמצעי חילוץ עצמי והדדי, איתור תקלות והדרכות נהיגה מתקדמות בכל סוגי השטח (תיכף נגיע לזה...).

בשלב השני - הכשרת מדריכים ומובילי שיירות. כאן נעלה מדרגה ובין כל מה שנלמד ניכנס לעומק בכל הנושאים שהוזכרו בשלב הראשון ונוסיף לכך התמקצעות ברמה גבוהה בנושא החילוצים איתור התקלות, הגשת עזרה ראשונה, בניית מסלול וכמובן: מתודיקת הדרכה, בניית מנהיגות אל מול קבוצה, ניווטי לילה והובלת קבוצה בלילה, והתמודדות מול תקלות.

כמה פיסקאות ומגיע לעיקר סבלנות...

החלטנו שניתן את האפשרות לעשות את הקורס גם בפרקים לפי נושאים שיתאימו לכם כל נושא בעתו.

תוך כדי קיבלנו לא מעט מיילים לגבי הדרכת נהיגה מתקדמת והחלטנו להרים את הכפפה ולעשות זאת רק הפעם תחת הכנפיים של בית הספר החדש שלנו.

אז אנחנו עכשיו בדיוק פותחים את ההרשמה להדרכת נהיגת השטח למתקדמים שלנו (קישור לקורס נהיגה בחמישה מפגשים). ואם כבר הדרכה למתקדמים.. החלטנו שנלך עד הסוף! ונטפס את המעלות הקשים ביותר בארץ!!
ההדרכה הראשונה של מעלות בשטח טרשי תהיה בשבת במעלה הצינור ליד חניתה - מעלה ידוע לחובבי השטח האתגרי והקשה. הדרכה השנייה תהיה על נהיגה וחילוץ בחולות, השלישית הדרכה על התמודדות עם בוץ ושלג אם תהיה לנו ההזדמנות ואז מגיע המסע המסכם...
חשבתי על מקום שאף קורס לא לקח אליו... מקום שעכשיו נכנס לתודעה של חובבי השטח הקשה מקום שבוא באמת נעמיד את המקצועיות שלנו למבחן... נחל עדשה ! כן אתם יכולים לראות ברשת כלי רכב הנוסעים בנחל עדשה, צמיגי 35 אנץ' "במינימום" ושיפורים כיד הדימיון ועומק הארנק. אבל אנחנו החלטנו כי נלמד ונוכיח לכולם שאפשר גם עם כלי רכב קשוחים הקרובים לסטנדרט, כפי שנמכרו אצל היבואן.

יוצאים לסיור ציר - נחל עדשה

החלטנו ויצאנו לטיול של יומיים בנחל עדשה, לבדוק את השטח ולהחליט על מסלול סיום להדרכת השטח למתקדמים.


כך הכל התחיל:

החלטתי להזמין למסע צוות מצומצם, שמורכב ממדריכים, כי בכל זאת נסענו אל הלא נודע (איש מאיתנו לא עשה את נחל עדשה לפני).

הוחלט להיפגש בכניסה למסלול לנחל ערוד : עדי צפתי עם הסיקס היפיפה שלו, עודד ברלב עם הטרופר הסטנדרטית שלו, בני גם עם טרופר, רענן עם הלנדקרוזר והח"מ עם הסופה (החדשה - תתחדש! העורך) .

את מעלה רמון סיימנו ב 40 דקות בפשטות, שכן כולם נהגים מנוסים כאשר במדרגה האחרונה הרכב האחרון שלנו - הטרופר של בני, עם היגוי קצת בעייתי נתן "קנק" גדול ושבר צירייה. לא היו רעשים מיוחדים ויכולנו לנסוע עד תחנת הדלק שם בני איתר בדיוק את הבעיה ואצל בני כמו אצל בני כשאתה מקצוען אתה מכיר את הרכב שלך ויודע בדיוק מה ה''מחלות שלו'' ויש לך חלקי חילוץ מתאימים וכך תוך זמן קצר יחסית בניצוחו של רענן הוחלפה הצירייה ואנחנו נפרדים מעודד ומצפתי שהגיעו רק ליום הראשון ומתחילים להצפין לכיוון ערד עד לחניון הלילה של ברכת צפירה לקיצור טווחים ולכניסה כמה שיותר מוקדמת לנתיב האתגרי של נחל עדשה... 3 רכבים 3 נהגים ו 4 בחורים כולל חברי הטוב אבי בן שלוש הצלם הידוע והמניטו האנושי.

נחל עדשה

יוצאים לדרך מתחילים להיכנס ויורדים לכיוון ברכת צפירה שמלאה במים והמדבר שואב אותנו אליו כשהוא אחרי השטפונות. נכנסים אל נקיק הנחל אשר נמצא מחוץ לשמורה ומתחילים את הנסיעה כשבעשרים המטר הראשונים נראה הכל די רגוע ומיד לאחר מכן אנחנו מבינים שההתקדמות כאן תהיה בשיטת - עקב בצד אגודל, בכל זאת לא הגענו עם רכבי עבירות ייעודים (עם צמיגים 35 אינץ' ומעלה). על מנת שלא נצא בנזקים נצטרך לחשוב על כל צעד... בנהיגה טכנית מאוד לאחר כ 30 דקות הגענו אל המעבר הראשון. נחל עדשה מאופיין בנהיגה טכנית תמידית ומעברים שדורשים קצת יותר... כאשר הגענו לפנינו היתה קבוצה גדולה של חברה עם רכבי עבירות מרשימים ברובם מסוג טויוטה היילקס משופרים עם צמיגים שהקטן שבהם הוא 37'' ''סטיקי'', הגבהות מטורפות וארגזים מקוצרים. כפי שנוכחנו לראות החברה היו באמת מקצוענים עוברים אחד אחד בשקט עם אדם אחד שמכוון בצורה מקצועית ושקטה, ללא ספק חברה טובים שבאו לזחול וליהנות מקצת עבירות וספורט מוטורי אייכותי.

כאשר הם ראו את הרכבים שלנו אי אפשר היה לפקשש את הבעת הפנים של: ''אתם רציניים שאתם רוצים לטייל כאן עם הכלים האלו ?'' אבל למרות שהחבר'ה ראו את המכשול הראשון ולקח להם זמן להשתחרר מההלם של גובה הקיר והמכשולים, התחלנו לבדוק גם את המעקף שגם לא נראה מזמין במיוחד (קיר של מטר וחצי וקצת...) שצריך לטפס ולאחרי עוד מעלה נחמד. בהתחלה כאשר מגיעים למקום הדבר הראשון שעולה זה "מה אנחנו לעזעזל עושים כאן" כי גם המעקף, כאמור, נראה לא עביר בעליל... אבל יאללה מתאפסים על עצמנו ומיוצאים לטפס.
ראשון אני "תוקף" את המעקף עם הסופה שנעולה כפול (נעילת דיפרנציאל מאחור ומקדימה) ובצורה מעוררת השתהות הסופה עולה בעדינות ובנחישות ומגיעה עד הפסגה. בני מסמן לי היכן לעמוד ולפרוס את הכננת, בכל זאת שני כלי הרכב הנוספים קרובים לסטנדרטי ואנחנו רוצים לסיים את המסלול ללא שבירות מיותרות, כשהכי חשוב לנו זה ללמוד כיצד עושים את זה נכון (ובטוח).

רענן מטפס עם הלנד קרוזר הקצר שלו ורק שהרכב בזווית חדה הוא מתחבר לכננת ולאט לאט בעבודה נכונה הרכב מטפס את המדרגה ללא פגע. לאחר מכן אותה התרגולת גם עם בני והטרופר שלו ושוב מטפסים יפה ללא פגע. וכך אנחנו ממשיכים בנחל עד לנקודה טכנית עם מעבר טכני, לא מאוד קשה, אך דורש כיוון מדוייק מהקרקע...

רעש קטן שלאחר בדיקה מגלים כי מוט ההיגוי המקושר לתפוח נשבר. אבל בני כמו בני מכיר את הרכב שלו על כל ברגיו, את כל נקודות התורפה שלו ושולף מיד חלק חלופי לתפוח. רענן עם ברק בעיניים ובני בשיאו ניגשים מיד לעבודה ומשתלטים על התקלה. כל אחד נותן יד ותוך שעה קלה אנחנו שוב ממשיכים תנועה לאחר הסקת מסקנות מהתקרית (כי אחרת מה אנחנו עושים פה).

לשמחתנו בערב שלפני ''נשפכנו'' מוקדם ולא הספקנו לשרוף במדורה את כל הבוקים (גזעים) של רענן כך שהם שימשו לנו גם כשפאלות מאולתרות שעזרו לנו בכל מכשול בהמשך. והאמינו לי שהיו אין סוף מכשולים...

כשהשעה היתה כבר 18:00 הבנו שזה הזמן למצוא דרך יציאה מהנחל ולהפסיק את הכייף המטורף הזה. בניווט לילה מאתגר יצאנו מהנחל לכיוון כתף חצרון ולאחר כשעתיים הגענו בשמחה לכביש.

לסיכום:

ללא ספק נחל עדשה מתאים לנו למסע המסכם של הדרכת נהיגת השטח המתקדמת.
ההרפתקה שלכם רק עומדת להתחיל...!!!

לפרטים והרשמה: קורס נהיגה מתקדם בחמישה מפגשים

תגובות

7 תגובות

1

דני ברקוביץ

09 בנובמבר 2018 ב 12:34

נהנתי לקרוא את הכתבה

2

אורח/ת - נמרוד וידר

09 בנובמבר 2018 ב 13:04

תודה

3

DeadSea

09 בנובמבר 2018 ב 13:28

להזיל ריר ולהרגיש כמה משה, שראה את הארץ המובטחת, אבל הובטח לו ששם כף רגלו (או גלגלו) לא תידרוך.

4

אורח/ת - רועי ערמון

14 בנובמבר 2018 ב 17:14

בהחלט נחל עדשה מאתר מאוד בתור אחד שעשה אותו עם מועדון רודאו כלים נעולים מקצה לקצה ביום וחצי ובלי נזקים זה נחל לנהגים מנוסים וכלים נעולים עם עבודת צוות ומכונים

5

אורח/ת - הראל

02 בדצמבר 2018 ב 11:09

וידר אחי...אהבתי את הכתיבה שלך
בהצלחה

6

kobi Betsalel

02 בדצמבר 2018 ב 12:44

אחלה כתבה, חוויית שטח מגרה ומאתגרת ומובטחת הדרכת נהיגת שטח אצל הטובים ביותר.
שאפו יא וידר...!!!

7

אורח/ת - נמרוד

02 בדצמבר 2018 ב 22:47

תודה רבה