כביש / ספורט > יצרנים

אבארט

יצרנית של רכבי ספורט ומרוץ מאיטליה שנרכשה על ידי פיאט, המייצרת היום דגמים ספורטיביים על בסיס דגמים של חברת האם

מיד עם תום מלחמת העולם השנייה, הקים התעשיין האיטלקי פיירו דוסיו (Piero Dusio) חברה לייצור מכוניות ספורט שנקראה צ'יזיטליה (Cisitalia). החברה שרדה שנים ספורות בלבד, שבהן הצליחה לייצר את אחת ממכוניות הספורט היפות ביותר שנראו אי פעם, שעוצבה על ידי פינינפארינה - ה- Cisitalia 202 Coupe, שתוארה כ"יצירת פיסול על גלגלים" והוצגה במוזיאונים שונים, כולל ה"מומה" בניו יורק.

Cisitalia 202 Coupe

, פסל על גלגלים

ב-1949 השתלט על החברה קרלו אבארט (Carlo Abarth), נהג מרוצים בעברו, שעבד כמנהל קבוצת המרוצים של צ'יזיטליה. הוא שינה את שם החברה לשם משפחתו, וכסמליל שלה בחר את הסימן האסטרולוגי שלו – עקרב – על רקע צהוב ואדום. במלאי של החברה שרכש היו כמה דגמי ספורט ורכב מרוץ אחד, מבוססים על מכלולי פיאט, ואבארט המשיך באותו כיוון. קבוצת המרוץ שהקים, עם מיטב הנהגים האיטלקיים כמו טזיו נובולרי, זכתה להצלחות רבות בשנות ה-50 וה-60. לצד המכוניות, ייצרה אבארט חלקים וקיטים לשיפור ביצועים של מכוניות שונות, בעיקר של אלו מתוצרת פיאט. אגזוז מיוחד שיצרו עבור גרסת הספורט של קטנוע למברטה D (Lambretta D) נחשב היום לפריט אספנות מבוקש מאוד.

אבארט 124 ספיידר

ב-1971 נרכשה אבארט על ידי פיאט, שהפכה אותה לחטיבת הספורט והמרוץ שלה, שעסקה בהכנת דגמים שונים של פיאט למרוצי ראלי, ומאוחר יותר גם דגמים של לנצ'יה, כמו הבטה וה-037. ב-1981, במסגרת רה-ארגון, נסגרה למעשה החטיבה למרות שהשם אבארט עדיין הופיע פה ושם, כתוספת שציינה דגמים ספורטיביים כמו האוטוביאנקי A112 והריטמו.

ב-2007 הוקמה אבארט מחדש, כחטיבה עצמאית בתוך פיאט, שעוסקת בייצור דגמים ספורטיביים על בסיס הדגמים של חברת האם, דוגמת ה-124 ספיידר וה-595 טוריסמו. החטיבה גם מתפעלת קבוצת מרוצים מצליחה.

Cisitalia 202 Coupe