שטח 4X4 > כתבות > חדשות

אגדת שטח: מאיירס מנקס

פיתוח של איש אחד שהפך בשנות ה-60 את החיפושית של פולקסוואגן לבאגי המיועד למרוצים בחול, ולמרות שהיה מצויד בהנעה אחורית בלבד קבע שיאים לא מעטים

קליפורניה של תחילת שנות ה-60 הפכה למוקד משיכה עבור צעירים מכל ארה"ב, אלו שנולדו ב"בייבי בום" שהתרחש בתום מלחמת העולם השנייה. הצעירים האלה, שמאסו בדרך החיים השמרנית של הוריהם, דגלו בחיים משוחררים, באהבה חופשית, חיפשו אלטרנטיבות למבנה המשפחתי, כשהם מתודלקים בכמויות נאות של מריחואנה ול.ס.ד. כחלק משבירת המסורות, הם אימצו לעצמם ככלים המוטוריים המועדפים את החיפושית והבאס של פולקסוואגן, שהיו ניגוד מוחלט ל"ספינות" האמריקניות זוללות הדלק.

לחיפושית, עם המנוע מאחור וההנעה האחורית, היתה עבירות לא רעה בשטחים חוליים, כבר בצורתה הבסיסית. מי שלקח אותה רחוק יותר היה ברוס מאיירס, מכונאי, אמן, בונה סירות ואיך לא – גם גולש גלים. במשך כשנה תכנן מאיירס מרכב פתוח מפיברגלס, אותו הרכיב על שלדה מקוצרת של חיפושית עם המנוע ומערכת ההנעה המקוריים, כשסט המתלים אומץ מטנדר של שברולט. ליצירה החדשה קרא מאיירס מנקס (Meyers Manx), על שמו של חתול נטול זנב שמוצאו באי מאן.

image

מאיירס מאחרי ההגה של המנקס שתכנן ובנה

תחילה ייעד מאיירס את הבאגי למרוצי חול בלבד, ומכר את המרכב כקיט להרכבה עצמית, אך המחיר היה יקר מדי והוא הצליח למכור רק 12 קיטים כאלה. מאוחר יותר הצליח לקבל אישור לשווק את הבאגי ככלי חוקי לנסיעה בכבישים, והתחיל לייצר כלים מושלמים. כ-6000 מנקסים יוצרו על ידו לאורך כחמש שנים, והמפעל נסגר ב-1971. בעולם קמו חקיינים רבים, ובסך הכל נוצרו בשנים ההן כרבע מיליון באגים המבוססים על החיפושית, עם מרכב פיברגלס.

בשנת 2000 פתח מאיירס מחדש את קו הייצור, עם מהדורה מוגבלת של 100 יחידות. הביקוש הגדול שכנע אותו להמשיך, והיום אפשר להביא אליו חיפושית ישנה ולהפוך אותה לבאגי שובב. והשבוע הודיעה חברת פולקסוואגן, כי במסגרת החיפוש אחר נישות חדשות, היא בודקת אפשרות לייצר באגי ברוח של המנקס, עם הנעה חשמלית טהורה.

image

האב-טיפוס הראשון

המנקס כיכב בסרטים רבים, כשהסצנה הזכורה ביותר היא מתוך הסרט "השוד המושלם" משנת 1968, בה מדהיר סטיב מקווין את הבאגי - שצויד במנוע בוקסר עם שש בוכנות שנלקח מהשברולט קורווייר – במעלה גבעות חול שלצדו יושבת פיי דאנוויי.

הסצנה מתוך השוד המשולם