שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

אלפא רומאו סטלביו לכביש וקצת לשטח AlfaRomeo Stelvio

SUV של אלפא נשמע כמו פרדוקס! מחד אלפא זה כביש כמו שהאיטלקים יודעים לגרות את החושים ולייצר מכונת נהיגה כייפית ומנגד 4X4 קבוע, קצת גבוה ועם צורה האומרת שיש את היכולת לרדת קצת הצידה לשבילים ולשטח...
יום חורפי עם שמים כחולים, משטחים ירוקים, קצת שלוליות ומדבר צהוב ומזמין היה התירוץ לקחת את האלפא רומאו סטלביו לסיבוב מדברי... אל דאגה, רוב הסיבוב היה על הכביש וכלל שילוב עם לינה ומזון ייחודי של הסועד הנודד - לייף סטייל אמיתי, כיאה לאלפא!

איזה שם למכונה!

אלפא רומאו מייצרים רכבי ספורט עממיים, עם קריצה יוקרתית והמון רגש כפי שהאיטלקים יודעים לעשות. זה מתחיל בעיצוב, ממשיך בסאונד של המכונה ובעיקר נותן דגש על חווית הנהיגה - כזו שתגרום לך לחייך אפילו כשמדובר רק בדרך אל העבודה.
בסוף מלחמת העולם השנייה ייצרה אלפא רכב שטח קטן עבור הצבא האיטלקי - מאטה, דומה מאוד לג'יפ של אז. אך שם זה התחיל וגם נגמר (קישור לכתבה על אלפא ועל המאטה). עולם הרכב התקדם מאז ואיתו גם דרישות השוק המבקשות רכב בתצורת שטח. בעולם קוראים לקטגוריה הזו SUV, זאת אומרת: Sport Utility Vehicle, ובעברית זכתה הקטגוריה לשם: רכב כביש-שטח או פנאי-שטח או ג'יפון בשפה פשוטה יותר וזו בעצם הקטגוריה הצומחת וגם הגדולה ביותר במכירות בשוק הרכב העולמי וגם בארץ.
וכך על בסיס מכונית המנהלים - אלפא ג'וליה, משווק היצרן את אלפא רומיאו סטלביו - רכב פנאי שטח שקיבל את שמו ממעבר ההרים המוטורי הגבוה בהרי האלפים. הסטלביו סלול באספלט, אך רוב השנה 75 הפיתולים שלו מכוסים בשלג, חלק מהזמן חסום ולא עביר וחלק מהזמן דורש הנעה כפולה 4X4 על מנת לטפס ולרדת משיא הגובה של 2,757 מטרים שעל כביש 38 בין איטליה לשוויץ (עוד על מעבר הסטלביו ראו ביומני מסעות הכביש שלנו באירופה).
מכיוון שאנחנו בישראל ולא באלפים האיטלקיים לקחנו את הרכב למדבר הצהוב והחולי, ליהנות מחווית נהיגה ולצלם תמונות קצת שונות בכביש ובשטח.

בול בפוני!

העיצוב האיטלקי הבולט משדר עוצמה ומרמז על כך שאלפא לא ויתרו על חווית הנהיגה בכביש, גם בבואם לייצר את רכב הפנאי שטח הראשון שלהם. יחד עם זאת הסטלביו גדול וגבוה והנהיגה בו מזכירה רכב מנהלים גדול ופחות "ג'יפ" כרכב שטח "היושב" גבוה מעל הכביש. כנראה שלכך כיוונו באלפא ולא סתם שמו הוא סטלביו, ולא איזה מדבר נידח בלב הסהרה.
מערכת ההנעה הכפולה הייחודית של אלפא ALFA Q4 TM – משנה את יחסי חלוקת הכוח בין הסרן הקדמי לאחורי בהתאם לאחיזה בתוואי הדרך ואופי הנהיגה של הנהג. ההנעה הכפולה הקבועה מספקת נהיגה יציבה בכביש המפותל, כמו גם בכבישי המדבר המכוסים חול וסחף מהגשם האחרון וכנראה משמעותית יותר על כבישים מושלגים או כאלו עם קצת קרח, אי שם בצפון איטליה.
לגיר של הסטלביו יש מערכת ניהול הנקראית DNA בעלת שלושה מצבים: D) Dynamic) – דינמי – לביצועי ספורט ולהגברת חווית הנהיגה, N) Natural) – רגיל, כנראה הכוונה למצב עירוני, ו-A) Advanced Efficiency) – לחסכון בדלק ולשעמום בנהיגה (אולי זה טוב לכביש בעל אחיזה מוגבלת).

יא-וארא-די

בשביל להניע את הסטלביו יש ללחוץ על כפתור הנעה היושב בתוך מסגרת ההגה - סטייל פרארי, ובדגמים האחרונים גם האחות הקטנה (אלפא) אימצה את הפטנט. המנוע ברכב המבחן הוא בגרסה הקטנה, פחות 80 כ"ס מהגרסה הבכירה אבל עדיין יכול לספק את חווית הנהיגה הנדרשת, לנסוע מספיק מהר כדי "לזכות" בשלילת רישיון על המקום, אך מאיץ לאט יותר מאחיו הגיבור.
שני המנועים הם טורבו בנזין בנפח 2.0 ליטר, בעלי הזרקה ישירה ותיבת הילוכים אוטומטית בעלת 8 יחסי העברה. בגרסה הצנועה מספק המנוע 200 כ”ס, מאיץ ב- 7.2 שניות מאפס ל 100 קמ”ש ועל פי היצרן מגיע למהירות מרבית של 215 קמ”ש. לגרסה החזקה 280 כ”ס, האצה של 5.7 שניות ל 100 קמ”ש ומהירות מרבית של 230 קמ”ש (ע"פ נתוני יצרן).

גרסת הבסיס נעולה עם גלגל 19 אינץ' במקום 20 אינץ', והצמיגים מעט צרים יותר, אך עם יותר "בשר" למי שנוסע בשבילים ומערכת בלמים משולבת (IBS בשפת אלפא)
לסטלביו מערכות בטיחות התרעתיות ואקטיביות מקוריות: מערכת התראה מפני התנגשות (FCB), עם פונקציית עצירת חירום אוטונומית (AEB). זיהוי הולכי רגל והתערבות בלמים אקטיבית למניעת תאונה. ומערכת LDW – מערכת התראה לסטייה מנתיב הנסיעה.

המתלים של הסטלביו מגהצים היטב את כבישי הדרום ומדביקים את הרכב לקרקע, להיגוי דרוש היה לי זמן להתרגל וכשזה קרה החיבור בין מרכיבי ההנעה, להיגוי ולנהג היה מוצלח והצלחתי לנהוג מהר בכבישים המפותלים מבלי שהנוסעים ברכב שמו לב למהירות.

העונג כולו שלי

החרטום של האלפא סטלביו גדול ומרשים ובמרכזו ה-V המפורסם של אלפא - רק בענק, ולצידו שתי עיניים צרות הגדולות לפנסים הראשיים. הגג קמור ומוביל לזנב עם שמשה צרה ופנסים רוחביים דקיקים, ובתחתית צמד מפלטים גדולים המושכים תשומת לב.

תא מטען חשמלי, חלון בגג הפנורמי, מעבר לפארקינג (P) בפתיחת דלת נהג (עם השהייה קטנה), ריפודים מפנקים, כסאות חשמליים ועוד פינוקים המקרבים את האלפא לקטגורית היוקרה. מאחור מקום נוח לשני נוסעים, הנוסע החמישי באמצע יסבול קצת מצפיפות ותעלת ההינע (גל ההינע בדרך לסרן האחורי) יפסק קצת את הרגליים.
מערכת מולטימדיה עם מסך קטן וכפתורי שליטה ליד ידית ההילוכים דורשים זמן הסתגלות - אבל התוכנה עובדת טוב ויעיל ובסך הכול החיים יפים עם הסטלביו ומהר מאוד מתרגלים לכל הטוב שהרכב מציע, אבל כמקובל אצל האיטלקים הריגוש נשאר בזכות מה שמספקת חבילת ההנעה.

ואיך בשטח?

לא התאפקנו, אבל עשינו זאת בזהירות! מהחשש הברור לצמיגים ולפלסטיקה התחתונה. אז התחלתי לאט ומהר מאוד הגברתי את הקצב. את השבילים הסטלביו מגהץ נהדר ואפשר לנסוע מהר מאוד, בתחושה שנוסעים יותר לאט (מחזיר אותנו שוב לסכנה לצמיגים). בקטעים "טכניים" (במרכאות - כי הטכני הוא ממש קל) של מעברי סלעים ותעלות הזווית (זווית גישה, זווית נטישה, זווית בטן) של הסטלביו סבירות - ואני לא יודע לספר זאת במספרים, כי לא מצאתי את נתוני היצרן בעניין (לא נראה לי שזה ממש משנה לו).
אפילו בסיבוב קצר על החולות עם מעט דיונות התנסנו וכאן אפשר לסכם כי מערכת ההנעה הכפולה עובדת מצוין בטח בשילוב של מנוע "נושם" ומשקל סביר - הסטלביו מטפס היטב על הדיונות.
ובשביל לסכם את פרק השטח הקצרצר - לא לכך ייעד היצרן את הסטלביו אך אפשרי בהחלט ודורש זהירות.

מעבר הסטלביו שבהרי האלפים - למי שרוצה לחכות לקיץ...

נתונים טכניים: אלפא רומיאו סטלביו 2.0 ליטר טורבו, אוטומטי, 4x4

מנוע טורבו בנזין, 4 צילנדרים, קדמי, אורכי, 1995 סמ"ק

תזמון 16 שסתומים, גל-זיזים עילי כפול

הספק/סל"ד 200 כ"ס/4,500

מומנט/סל"ד 33.6 קג"מ/1,750

תמסורת אוטומטית 8 הילוכים, הנעה כפולה

קוטר סיבוב (בין מדרכות) 11.7 מ'

מתלה קדמי: עצמות עצה כפולות

מתלה אחורי :רב-חיבוריים

בלמים: ק'/א' דיסקים מאווררים

מערכות עזר: מערכת בלימה אוטונומית במהירות עירונית, התרעה על סטייה מנתיב, תאורת דרך אדפטיבית

צמיגים: 235/55-19

בסיס גלגלים: 282 ס"מ

אxרxג 167x190x469 ס"מ

משקל 1660 ק"ג

תא מטען 525 ל'

מיכל דלק 64 ל'

מהירות מרבית (יצרן) 215 קמ"ש

0 ל-100 קמ"ש (יצרן) 7.2 שנ'

צריכת דלק (ממוצע מבחן) 8.1 ק"מ/ל'

דרגת זיהום 14

מחיר: 320,000 שקלים

אחריות: 24 חודשים

ציון מבחן ריסוק E-NCAP: חמישה כוכבים

בטיחות מבוגרים 97%

בטיחות ילדים 84%

הולכי רגל 71%

הסועד הנודד - לייף סטייל אמיתי עם אוכל גורמה איי שם בטבע

הסועד הנודד - לייף סטייל אמיתי עם אוכל גורמה איי שם בטבע

אלפא רומאו סטלביו - AlfaRomeo Stelvio

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת - נו באמת

18 בפברואר 2019 ב 13:29

אלפא עם גיר אוטומטי?

2

Ogash Ofer

19 בפברואר 2019 ב 05:37

אורח/ת - נו באמת כתב/ה:
"

אלפא עם גיר אוטומטי?

"
גיר טיפטרוניק (זה גם סוג של אוטומטי...)