יום שישי בבוקר ואני מחכה לקבוצה נוספת של רכבי מיצובישי Pajero ו- Triton חדשים על נהגיהם. כרגע מזג אויר מצוין ולא גשום, אבל בימים האחרונים ובעצם עד לפני כמה שעות, ירד כאן לא מעט גשם והקרקע לחה שלא לומר רטובה בהתאם. סוג הקרקע בהר חורשן גירי וקירטוני וכשהוא רטוב הוא חלק במיוחד. מצפה לנו הדרכה מאתגרת והמשפט הידוע "קשה באימונים קל בקרב" יקבל היום משנה תוקף, הלכה למעשה. תענוג...!
בהרצאה שלי אני מדבר על נושאים רבים ומתחיל ממש מההתחלה, חשיבות הצמיגים ולחץ האויר, אחיזת הקרקע שמשתנה בכל רגע נתון ושאינה אחידה בהכרח לכל ארבעת הצמיגים, הצלבות ומערכות דיפרנציאל מכאניות ואלקטרוניות עם דגש על אלו שקיימות אצלם ברכב. מהלכי המיתלים, מרווח גחון, זוויות גישה ונטישה, קריאת השטח ומבט רחוק קדימה ועוד כמה וכמה נושאים כמו אחריות הנהג, קבלת החלטות והבנה שמטרת העל של כל כניסה לשטח, היא קודם כל שמירה על כל הנוסעים בריאים ושלמים וכן, גם שמירה על תקינות הרכב ושלמותו.
יצאנו לדרך והשבילים מלאים שלוליות, זה כיף שמצטלם מצוין ובעיקר מכניס את כולם לאווירה הנכונה. תוך דקות מעטות כולם מבינים שהיום הרכב כבר לא יחזור נקי הביתה. זו משוכה פסיכולוגית שאנשי שטח נאלצים להתמודד איתה מהר מאד וברוב המקרים לומדים לאהוב את הרעיון.
הקרקע של הר חורשן מורכבת מסלעי גיר וקירטון וברגע שאלו פוגשים מים ורטיבות הם הופכים למשטחים חלקים מאד. הנהיגה בעליות ובירידות דורשת מהנהג הבנה של הכוחות הפועלים על הרכב ואנחנו עוצרים תחילה כמעט ליד כל מדרגה. לומדים את קו הנסיעה הנכון, את חשיבות התנועה הרציפה והמבט הרחוק קדימה ומיד לאחר מכן מתרגלים.
החבר'ה רציניים, שואלים שאלות וכשלא הולך מנסים שוב. הרכבים שלהם נהדרים בנסיעת כביש אבל בשטח הם מרגישים בבית וזאת גדולתם. לרגע לא היה ספק אם הם יכולים, התפקיד שלי היה לעזור לנהגים להבין מה עליהם לעשות כדי שזה יקרה וזה קרה. די בקלילות אפשר לומר.
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
עצרנו להפסקת צהריים מפנקת ולאחריה הגענו לירידה הלבנה והמחורצת לכיוון הישוב עמיקם. תרגלנו חציית חריצים בקרקע בצורה נכונה ובטוחה, תוך כדי הנפת גלגלים באויר ותשואות נלהבות של כל הצופים מסביב.
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
המשכנו לתירגול נהיגה בשיפוע צד על אדמה בוצית וחלקה, תוך הסברים על מקרים ותגובות, מה צריך לעשות ומה אסור לעשות. החלק האחרון של ההדרכה היה סוג של טיול מסכם, שבו תרגלנו את כל מה שעשינו היום ומבחינת כל המשתתפים, עם הרבה יותר ביטחון וידע מאז תחילת היום.
היתה לי הדרכה נהדרת ומאתגרת.
תודה לכל המשתתפים שלי.
להתראות בטיולים הבאים,
קובי.
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
תגובות