שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

דקאר 2019: תעודת שליש

מובילי הקטגוריות השונות הם כמובן שמות מוכרים, ולמרות זאת שלושת הימים הראשונים של הראלי סיפקו לא מעט תהפוכות
צילומים: DPPI, האתר הרישמי של הראלי

שלושת הסטייג'ים הראשונים של הראלי סיפקו השנה לא מעט תהפוכות. מלבד קטגוריית המשאיות, בה ניצח אדוארד ניקולאייב מקבוצת קאמאז שני סטייג'ים רצופים, בקטגוריות הראשיות האחרות היה בכל יום מנצח אחר, והיתה לכך גם במובן השפעה על המיקומים בדרוג הכללי.

הקטעים התחרותיים בשלושת הימים האלה התקיימו ברובם בשטחי חול עצומים עם דיונות ענקיות, שהקשו לא מעט על המתחרים. נוסף על כך שרר מזג אוויר חם למדי וביום השלישי ירד גם ערפל כבד שגרם ללא מעט טעויות ניווט בשל הראות הלקויה.

עוד אכזבה. ברדה צילום: DPPI

אופנועים

אי אפשר שלא להתחיל עם חואן ברדה הספרדי, רוכב קבוצת הונדה. הוא פתח בסערה, ניצח את הסטייג' הראשון, סיים שלישי ביום השני ופרש ביום השלישי לאחר שמצא את עצמו תקוע בתוך אמבטיית חול ולא הצליח להיחלץ מתוכה. ברדה, שיש האומרים שהוא הרוכב המהיר ביותר היום, מסתער על המסלולים כמו שור הרואה לפניו בד אדום. לפעמים זה מצליח לו, והוא זכה בלא מעט ניצחונות בסטייג'ים, לעתים קרובות לא. מתוך תשעת הדקארים בהם לקח חלק, כולל זה של השנה, לא סיים בארבעה והמקום הטוב ביותר אליו הגיע היה החמישי, בשנת 2017.

את הדרוג הכללי מוביל אחרי היום השלישי פבלו קווינטנילה מקבוצת הסקוורנה, כשאחריו קווין בנבידאס על הונדה וסאם סנדרלנד על ק.ט.מ,בפערים של כ-11 ו-12 דקות, בהתאמה.מטיאס ווקנר, מנצח השנה שעברה, שסיים ראשון בסטייג' השני תופס רק את המקום השמיני בדרוג הכללי, לאחר שאיבד זמן רב ביום השלישי בשל בעיות ניווט.

עשרת הראשונים בדירוג הם רוכבים של קבוצות יצרן רשמיות: שניים של הסקוורנה (קוויטנילה ואנדרו שורט), שלושה של הונדה (בנבידאס, ריקי ברבק ופאולו גונקלבס), שלושה של ק.ט.מ (סנדרלנד, טובי פרייס, ווקנר) ושניים של ימאהה (אדריאן ון-בוורן וקסבייר דה-סולטריי שניצח את הסטייג' השני).

המסייע. דפרה צילום: DPPI

מכוניות

נאסר אל-עטייה פתח כהרגלו חזק, ניצח את הסטייג' הראשון ולמרות שסיים שמיני בלבד ביום השני חזר לעצמו, סיים שני ביום השלישי והוא במקום הראשון בדרוג הכללי. במקום השני נמצא יאזיד אל-ראז'י שמפגין נהיגה יציבה עם המיני שלו. את המקום השלישי תופס סטפן פטרהנסל, שנתקע בחולות ביום השני והפסיד זמן יקר עד שסיריל דפרה הגיע וחילץ אותו.

לסבסטיאן לואב היום השני היה חלומי, עם אפס טעויות ומקום ראשון, אך ביום השלישי טעה בערפל והסתובב במעגלים עד שמצא את דרכו שוב, וכרגע הוא מדורג שמיני בלבד. גם לקרלוס סאיינז לא האיר המזל, ומתלה שבור ביום השלישי הוציא אותו כליל מתמונת הפודיום. במצב דומה נמצא ג'יניאל דה-וילייה, שהיה חזק בתמונה ביומיים הראשונים אך איבד זמן רב ביום השלישי והוא במקום ה-40 בלבד בדרוג הכללי עם פיגור של יותר מארבע שעות, בדומה לסאיינז.

אבל שימו לב לארון דומזלה מפולין, "רוקי" הנוהג בטנדר טויוטה – מקום תשיעי בדרוג הכללי! ומה שמעניין עוד יותר, אביו, יחד עם אביו של הנווט שלו, מתחרים בקטגוריית ה-SBS...

הדרוג אחרי שלושת הראשונים: 4. נאני רומה, 5. ג'קוב פרזיגונזקי, 6. סיריל דפרה, 7. ברנרד טן-ברינק, 8. לואב, 9. דומזלה, 10. בנדיקטס ואנגס.

משחקים בחול. ניקולאייב צילום: DPPI

משאיות

הניצחונות בשני הסטייג'ים הראשונים היקנו לניקולאייב את המקום הראשון בדרוג הכללי גם בסיום היום השלישי, אותו ניצח חברו לקבוצה אנדריי קרגינוב. דימיטרי סוטניקוב, גם הוא מקאמאז, נמצא במקום השני בדרוג הכללי ואחריו פדריקו וילארגה מקבוצת דה-רוי. קרגינוב ברביעי ואת החמישייה הראשונה סוגר מרטין מצ'יק עם משאית הליאז.

במשאיות נוצרה חבורת חוד מובהקת, כשקרגינוב בפיגור של כ-18 דקות על המוביל ומצ'יק ב-40. טון ון-גנוגטן שבמקום השישי כבר בפיגור של כשעה וחצי והפער של אלכסיי וישנוסקי שבמקום העשירי עומד על כשעתיים.

היום ומחר יוצאים המתחרים לשני ימי המרתון, במהלכם אסור לצוותי הסיוע לטפל בכלי הרכב. האופנועים והטרקטורונים גם ינועו במסלולים שונים, עם חניוני לילה נפרדים. ההזנקה מחר, היום השני של המרתון, לא תהיה מדורגת אלא קבוצתית: כל האופנועים יחדיו, כל המכוניות ביחד וכו'.

הפינה של צ'רלי

מיודענו צ'רלי גוטליב זנח השנה את המשאיות, והוא הנווט של קלוד פורנייה בקטגוריית ה-SBS, עם מאבריק X3. לדברי צ'רלי, חוויית התחרות עם המאבריק שונה לחלוטין מאשר במשאיות. בעוד הכלים הכבדים תוקפים באגרסיביות את הדיונות, ה-SBS מרחף עליהן בקלילות תוך מציאת הנתיב הנוח ביותר.

כרגע נמצא הצוות במקום ה-17 בדרוג הכללי בקטגוריה שלהם, לאחר שהתמודדו עם תקלות לא מעטות, שהעיקרית שביניהן היא חגורת ההנעה שנקרעה שוב ושוב. אגב, מקום אחד אחריהם, בהפרש של כדקה, נמצאת אשתו של פטרהנסל, המנווטת עבור אנט פישר, גם הן עם X3.