שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > ירדן

מזרח ירדן - מסע לעומק המדבר הערבי

4 ימי נהיגה ארוכים ומהנים ללב המדבר החיג'אזי ובלילות לינה באוהלים בלב השטח - הכי מזרחה שיש!
מסע לאורך הגבולות המזרחיים של ירדן, אין יום שלא נכנס בנהיגה לתוך הלילה ולמרות שהיה קצת קר היה בעיקר מיוחד וזאת בזכות המשתתפים

צילמו: שי פניני ונתן שלזינגר

היום הראשון - מסע מיוחד למזרח ירדן

קצת פחות משלוש שעות והעברנו את כל כלי הרכב מישראל לירדן כשלכולם רישוי ולוחיות לבנות ירדניות. פלאפל מקומי וקצת קניות בעקבה ויצאנו לדרך.
מגובה פני הים טיפסנו על דרך המלך לכיוון המדבר הדרומי של ירדן (ואדי ראם) כשקצת לפני שנכנסו לשטח שבקה משאבת הדלק באחד מכלי הרכב ולאחר שהבנו שלא נוכל לתקן את הבעייה מצאנו פתרון ושלחנו את כלי הרכב
"לנוח" בחניון ל-4 ימים כשנוסעיו הצטרפו לרכב אחר בשיירה.
נכנסו לשטח ובנסיעה מהירה מזרחה, על מנת לפצות על הזמן האבוד, חצינו את השטח החולי עם הדיונות שמצפון לואדי ראם עד שלעת ערב התחלנו בטיפוס הטרשי מזרחה.
עם חשיכה עצרנו לקפה ראשון לצד אבן דרך נבטית שעל אחד מהנתיבים העתיקים של דרך הבשמים. ובחשיכה מלאה המשכנו בדרך הטרשית מזרחה. עולים, יורדים, חוצים ערוצים ומתגברים אל אתגרי עבירות קלים (בלילה הם קלים יותר...). אפילו את העליות המאתגרות לרמת המדבר, שבגובה 1,400 מטרים, גמענו בקלילות יחסית.
על רמת המדבר המשכנו מזרחה לעבר מצודת קלעת פ'צועה, וליתר דיוק - חאן הדרכים, העתיק מתקופת הטורקים ועל דרך החאג' - דרך עולי הרגל למכה, אשר ישמש לנו כמקום לינה ללילה הראשון בירדן.
בדואי מקומי חיכה לנו עם ארוחת ערב ומדורה קטנה, שחיש מהר הפכה לגדולה בזכות גזעי העץ שהגיעו מישראל.
עם רוח עדינה וטמפרטורה נושקת לאפס פרשנו לשינה טובה של לילה.

צילם: זאב ברקן

תמונות מהיום הראשון למסע מזרח ירדן

התמונות של זאב ברקן מהיום הראשון בירדן

היום השני - מסע מיוחד למזרח ירדן

עם הזריחה התעורננו ולאחר ארוחת בוקר יצאנו מזרחה. תחנה ראשונה בתוך תחנת ההטענה, השוממת כרגע, של מסוף הפוספטים על מסעף הרכבת החיג'אזית שבין רמת המדבר לנמל עקבה. המשכנו מזרחה בין גבעות וערוצים טרשיים, עולים, יורדים וקצת מאלתרים בין השלוחות עד שהגענו לחמדות של מזרח ירדן בואכה סעודיה.
תצפית לעבר הגבול הסעודי ולאורך מעבר צר וחולי ירדנו לתוך "המכש הגדול" ויצאנו לכ-80 ק"מ של שבילי מדבר מהירים עד לאבן הגבול שבין ירדן לסעודיה.
עוד קצת מזרח ולסיום מישורי חול עם דיונות קטנות עד לגדר הנמוכה וכביש המערכת הסעודי. כאן עצרנו לצהרים.
120 ק"מ של נסיעה מהירה צפונה. חמדות אין סופיות, דרכים סופר מהירות (משהו מדד 120 קמ"ש), מאגר מים התופס את מי השיטפונות, מים במדבר שלא מחלחלים באדמת הלס ולסיום קע ג'עפר - המליחה, משטח המלח המפולס, הגדול במזרח התיכון.
תדלקנו בג'עפר ועלינו על כביש הבטון - הוא כביש 5, כביש סאדם חוסיין, בדרך צפונה.
נכנסנו לשטח ובחשיכה מצאנו את קצ'ר טובא - מבנה עתיק מתקופת בית אומייה, על דרך החאג', אשר שימש לנו כמחסה טוב לארוחת הערב ולאוהלים.
לילה סוער ברוחות, אך פחות קר, עבר על כוחותינו.

תמונות מהיום השני למסע מזרח ירדן

התמונות של זאב ברקן מהיום השני בירדן

היום השלישי - מסע מיוחד למזרח ירדן

בוקר לצד טובא - המצודה העתיקה מתקופת תחילת האיסלם (בית אומייה), ואנחנו בתוך הערוץ של טובא עולים צפונה דרך באר מים עמוקה וצחיחה. בגלל השיטפונות לא נשאר תוואי לנחל ואנו מטפסים על הגדה הטרשית לשביל מהיר המושך צפונה ומזרחה. מאהל בדואי בלב השממה והמקומי מזמין אותנו לתה אצלו באוהל שבמרכזו מדורת זרדים מחממת.
עוד צפונה עד לבאר עם משאבת הדלק וחזרנו לכביש 5, דרך המחלף של אל-עומרי (הכניסה המרכזית לסעודיה) הגענו לאל-אזרק - עיירת מחוז הגבול הגדולה בצפון מזרח ירדן. תדלוק וקצת קניות ואנו מושכים חזק מזרחה לתוך הכביש הפנימי שנסלל על מה שהיה פעם מאגר המים הגדול של צפון ירדן.
מהר מאוד מצאנו את דרכנו בשטח והתחלנו לנסוע צפונה ומזרחה על הגבול שבין הבזלות לבין החמדות. מידי פעם משטחי מלח מהירים ובחלקם גם מים שלא מחלחלים מהשיטפונות האחרונים שפקדו את האזור - חוויה מדהימה לג'יפאים!
את ארוחת הצהרים עשינו בערוץ חולי שמצידו האחד נפולת של סלעי בזלת ומצידו האחר דיונה ענקית.
אחר הצהרים טיפסנו על ציר ה-TAP, דרך הנפט המוכרת לנו מרמת הגולן, אשר מתחילה אי שם בשדות הנפט של סעודיה ומגיעה בסוף הדרך, לאחר כ-1200 ק"מ, לנמל צידון שבלבנון.
בית משאבות ישן עם מגוף (ברז גדול) חתוך מאפשר לנו הצצה לצינור המיוחד. תחנת משמר הכי מזרחית של "משמר המדבר הירדני" מארחת אותנו לזמן קצר ועם חשיכה אנו יוצאים ל-90 ק"מ של שטח צפונה.
חוצים את מעבר הבזלות ומתחילים בתנועה על משטחי המלח המהירים צפונה.
קצת פחות משעתיים והגענו אל ציר ה-H, ציר הנפט משדות הנפט שבקירקוק עיראק לעבר נמחל חיפה שעל הים התיכון.
חזרה מערבה על הכביש, כשטפטוף גשם מלווה אותנו, ונכנסנו לארוחת ערב חמה ושינה במחפורת לצד עץ האלה העתיק שלמרגלותיו הלך לישון הנביא מוחמד ומכאן יצא בשנת 621 אל המסע הלילי עם סוסו אל בורק הרחק מערבה למקום שנקרא אל אקצ'ה (מזוהה כיום כהר הבית שבלב ירושלים).

תמונות מהיום השלישי - מזרח ירדן

התמונות של זאב ברקן מהיום השלישי בירדן

היום הרביעי - מסע מיוחד למזרח ירדן

בוקר טוב וקריר, ארוחת בוקר, קיפול המאהל ופרידה מצוות המנהלה שדאג לנו לארוחות ערב ובוקר ויצאנו לכיוון הכביש הראשי.
נסענו דרומה לאל-אזרק ונכנסו לבקר במצודה המרשימה שבנו הצלבנים - כולה מאבני בזלת - גוויל וגזית גם יחד המרכיבים חדרים, דלתות ענק מאבן וגג שכולו קורות בזלת - נדיר ומיוחד!
המשכנו לביקור בוילה המרשימה של עמרה - מבנה מתקופת בית אומייה ובתוכו ציורי קיר של אומנים מאיטליה אשר הגיעו לכאן עם הזמנה מיוחדת של השליט המסולמי בסוף המאה השביעית כדי לצייר על הקיר מחוויות ומנעמי אנשי השילטון.
חתכנו בשטח בין חמדות לשדות מעובדים ודרך המטווחים של בסיס הכשרת טירוני הצבא הירדני חזרנו לכביש הראשי ונסענו למצודה המרשימה של חאלאבת. שרידים מהתקופה הביזאנטית, מסגד גדול מתחילת תקופת האיסלם ומבנה עתיק ביזאנטי עם קשתות מרשימות ופסיפסים מקסימים לא משוחזרים.
נכנסנו ללב ההמון הירדני ודרך רחובות עמוסים במכוניות ואנשים בפאתי זרקא פילסנו דרכנו צפונה ומערבה. עקפנו את מפרק ונכנסנו ללב העיר אירביד. לסיום יצאנו מערבה, עצרנו לצהרים בשטח הירוק, משקיפים לרכס של כוכב הירדן וירדנו לבקעה לעבר מעבר הגבול שייח חוסיין, חזרה ארצה.
סה"כ 1,255 ק"מ של נהיגה ב-4 ימים לאורך הגבולות של ירדן.