שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

אנחנו היינו שם בשביל לבחון
ובאנו לפה בשביל לספר...
צילום: עדי צפתי ועמית אגרונוב

כאשר הגיע ההזמנה לאירוע ההשקה של עופר אבניר - קאן-אם Maverick X3 turbo שאלתי את עצמי, מה יכול להיות שונה?, מה יכולים כבר לחדש ולשנות בתחום ה-SBS שעוד לא עשו בחברה הקנדית או אצל המתחרים?

השקה נדחתה פעמיים בשל מז"א סוער במיוחד, אך בפעם השלישית למרות שאיימו עלינו (ואף מימשו) החזאים ביום חורפי, התייצבנו בשמחה ועם ציפייה בבתרונות רוחמה בשביל ללמוד מה חדש בדגמי 2019.

כשהגענו, המתינו לנו כאחר כבוד הכלים החדשים, מבריקים נקיים ומזמינים לצאת לטרוף את השטח.

3 כלים חדשים בארסנל של קאן-אם לשנת 2019:

כלי חדש מבית קאן-אם המספק 120 כ"ס - שאפרט עליו בהמשך ושני כלים שהם שדרוג הדגמים הוותיקים עם הספקים גבוהים יותר, יכולות ניהוג ברמה גבוהה יותר וטכנולוגיה מתקדמת לביצועים ונוחות.

ה-X3 בדגמי XRC וה- XRS טורבו התחדשו ומציעים חווית נהיגה ויכולות שטח משודרגות בזכות מערכת ייחודית וחכמה לנעילת דיפרנציאל קדמית בשם: Smart-Lok, כיול מתלים מחודש, ומערכת היגוי דינאמית מתוגברת משופרת בעלת 3 מצבים.

Maverick XRC turbo R

Maverick XRS turbo R

החידוש הראשון הוא X3 TURBO 120 HP MAVERICK כלי חדש המבוסס על ה DNA של אחיו הגדולים.

ה-MAVERICK X3 TURBO 120HP החדש, הינו רכב שטח בסדרת ה X3, עם אותו ה- DNA ועם תצורה ומכלולים זהים לאלו של אחיו הגדולים יותר ובמחיר זול יותר. ה- X3 Turbo מצויד במנוע Rotax Ace טורבו המספק 120 כ"ס ומומנט גבוה, כבר בסל"ד נמוך. הכלי מספק אחיזה גבוהה, נוחות נסיעה ושליטה קלה בשבילים מהירים, דיונות, טיפוס סלעים ומעברים קשים. ל- X3 TURBO תמסורת תגובה מהירה QRS-X חדשה שהותאמה במיוחד בכדי להעביר את הכוח לקרקע בצורה חלקה יחד עם גלגל תמסורת גדול בעל שלוש משקולות השומר על אורך חיי הרצועה. פתחי האוויר הגדולים מעניקים אוויר קר ונקי למנוע וגם למערכת התמסורת (CVT) וכך שומרים על טמפרטורת עבודה יעילה.

החידוש השני הנו נעילת דיפרנציאל ייחודית קדמית Smart-Lok, נעילה זו בעצם ננעלת ונפתחת לפי הצורך באופן אוטומטי ומאפשרת אחיזה טובה גם בנהיגה ספורטיבית וגם במעברי שטח קשים. המערכת מעניקה אפשרות לבחירת מצבי נהיגה בהתאם לתוואי השטח השונים לשיפור האחיזה והביצועים.
מערכת ה- Smart-Lok מאפשרת בחירת מצבי נסיעה בלחיצת כפתור: דיונות, שבילים, טכני ומאפשרת אחיזה אופטימאלית בזכות היכולת לשלוט על הדפרנציאל הקדמי במצב פתוח מלא - לנהיגת ראלי מהירה, ועד נעול 100% במצב 4X4 - לצורך טיפוס טכני קשה. מערכת ה- Smart-Lok ניזונה משישה נתונים: מהירות הגלגלים הקדמיים, מהירות כל גלגל בנפרד בין ימין ושמאל, זווית ההיגוי של הכלי, דוושת התאוצה, מצב ההילוך, מומנט המנוע ומהירות הנסיעה. חישוב על בסיס נתונים אלו מאפשר למערכת לנתח ולהתאים באופן אוטומאטי את פעילות הדיפרנציאל הקדמי למקסימום אחיזה דינאמית בהתאם לתנאי השטח במהלך הנסיעה.

שדרוג נוסף בכל הדגמים הינו מערכת היגוי DPS משודרגת בעלת מומנט גבוה יותר עם תגבור חשמלי דינאמי ושלושה מצבי קשיחות - המערכת מאפשרת לבחור את רמת נוקשות ההגה, מה שמשפר מאוד את נוחות הנסיעה והשליטה בכלי.
שילדת הכלי זהה לשאר דגמי ה- MAVERICK X3 TURBO, כשהיא עשויה ממתכת דו-שלבית מסוג 980 המעניקה יחס של חוזק חוסן ומשקל נמוך מהטובים ביותר בקטגוריה! מבנה השלדה ותנוחת הישיבה של הנהג והנוסע מייצרים מרכז כובד נמוך יחד עם מערכת המתלים מסוג TTX בעלת ארבעה חיבורים וזרועות בסגנון טרופי טראק, ועם ארבעה בולמים מסוג FOX 2.5 Podium QS3. הבולמים מספקים את המהלך הארוך ביותר בקטגוריה עם 50.2 ס"מ כשבקדמת הכלי זרועות A כפולות ומוט פיתול.
חידוש נוסף, ייחודי לדגם ה- Maverick X3 XRC TURBO, הינו הרחבת דוושת הבלם לצד שמאל, מה שמאפשר נהיגה בעזרת רגל ימין ו/או רגל שמאל, כשרגל ימין לא עוזבת את דוושת הגז.

יוצאים לשטח

אז אחרי שהבנו "על הנייר" מה חדש, נשאר לבחון את הכל בשטח.
התלבשנו חם, התמגנו כמו שצריך, נחגרנו חזק ו....

עלינו על הכלים, בזוגות, ויצאנו בשיירה מהירה ליום טיול ארוך שמטרתו הכרת הכלים. הכלים האלה חזקים... ממש חזקים!!, כאשר לא משלבים את ההנעה הכפולה צריך ללמוד לשלוט בהחלקות הזנב שלו... הוא בועט, נושך, משתולל מחפש אחיזה ומושך חזק מאוד קדימה... כוח זה הדבר האחרון שחסר פה, לעיתים, התחושה היא שיש אפילו יותר מידי וזה נכון לכלל הדגמים.
לאחר שמשלבים 4x4 מרגישים איך הכלי מושך טוב יותר עם אחיזה טובה יותר וכאשר מוסיפים לזה את כל הסוסים הבועטים – והם בועטים... אתה מקבל מכת אדרנלין, פתיחת פה ושחרור לא מבוקר של וואו.... איזו עוצמה, כמה כוח... פשוט מדהים.

מה שמשלים את הסיפור של הכוח אלו המתלים, אכן החברה הקנדית עשתה עבודה מצויינת! המתלים פשוט מצויינים! גם בנסיעה איטית ובמיוחד בנסיעה מהירה, הם תומכים את כל הסוסים המשוגעים ומאפשרים להם להוציא את מרצם, המתלים פשוט מרככים, משככים ומעלימים את כל מהמורות הקרקע, מנתקים את הנהג ממפגעי הדרך ומאפשרים לו לנהוג במהירויות תלת ספרתיות ללא שום בעיה. הכלים האלה מהרגע שהתיישבת בהם פשוט אומרים לך – יאללה... תן לנו לפנק אותך, מהירות, כוח, נוחות נסיעה, היגוי נעים ומדוייק וסוסים ללא סוף, כל אלה פשוט נותנים חווית נהיגה מושלמת.

נסענו בבתרונות רוחמה, עברנו בנחל גרר, חצינו את נחל הבשור, נסענו במהירויות מדהימות בדיונות של צאלים, טיפסנו דיונות - שבעין נראו לא הגיוניות אך הכלים צחקו עליהן בזלזול בטיפוס קליל, וחזרנו על ציר הנפט מרמת חובב צפונה – שביל עם חריצים, לעיתים עמוקים, שזור ורצוף אבנים לעיתים גדולות... אך המאווריקים לא התרגשו וגמעו את המרחק, והמכשולים במהירויות מהנות וללא שום בעיה. אפילו גשם חזק וברד שתפסו אותנו בתנועה בדרך חזרה לא הפריעו.

לסיכום – השדרוג שעשו Can-Am בכלים של 2019 כייל אותם נכון, עשה אותם מהנים יותר נעימים יותר ומדויקים מאוד, הכל לטובת הנהג שאוהב לצאת לשטח ולא להתרגש ממכשולים. אני הייתי מוסיף עוד מקום לאחסון ציוד טיולים סטנדרטי כגון פקל קפה מחצלת ו2 כסאות, לטובת העצירות להורדת הדופק, המחויבות מידי פעם.

עם כלים כאלה בהחלט אפשר לחצות את ישראל בזמנים לא הגיוניים – או שבעצם – כבר כן הגיוניים.