יצאנו לדרך אלון שבדרום בקעת הירדן להדריך את ההשקה של סוזוקי ויטארה 2019 עם מנועי טורבו חדשים בנפח 1.0 ליטר ו-1.4 ליטר וחזרנו עם כמה תובנות כפי מסכם חיים זרזר.
הדריכו: חיים זרזר, קובי בצלאל, דרור ברלי ועופר אוגש
אנחנו באתר השטח יודעים לעשות דבר אחד או שניים יותר, מאשר רק להיות בשטח. ואת זה יודעים גם יבואני סוזוקי בישראל, חברת מכשירי תנועה, שהפקידו בידנו את המושכות להוביל בפני סוכני המכירות של החברה את הצגת הג'ימיני החדש מחד, ואת המנועים החדשים של דגם הויטארה מאידך. בשטח ובכביש, כמו שאנחנו יודעים לעשות, על אף השם המאוד מחייב.
המנוע החדש שהושתל בחזית הג'יפון (קרוס-אובר בשפה המקצועית ולהבדיל מהכלי הבינוני של סוזוקי שגם נקרא כך) הקטן של סוזוקי, הלוא הוא הויטארה המוכר, מגיע הלכה למעשה בשל הצורך ליישר קו עם כללי זיהום האוויר ופליטת המזהמים, שהופכים יותר ויותר נוקשים עבור יצרני הרכב. לצורך העניין צועדים יצרני כלי הרכב בכמה כיוונים, הקטנת נפח המנועים והוספת מגדשים, הליכה בכיוון ההיברידי שזה אומר הוספת מנועים חשמליים לצד מנועי הבעירה, או התאמת תיבות ההילוכים לחסכוניות יותר, תיבות רציפות, רובוטיות וכפולות מצמד.
סוזוקי בחרו ללכת בכיוון של הקטנת נפח המנועים, וכדי להבין טוב יותר את המהפכה שעוברת על היצרן הצנוע יחסית, רק נזכיר שדגם הגראנד ויטארה הגיע עם מנוע 2.4 ליטר אטמוספרי (קישור למבחן דרכים) ועם המעבר לויטארה קוצץ נפח המנוע ל-1.6 ליטרים משוללי מגדש - ללא טורבו (ראו מבחני דרכים בסוף הכתבה).
כעת ליין המנועים כולל מנוע בנפח 1.4 ליטר K14C (המוכר מדגם הקרוס-אובר - קישור) שהוא הגדול מבין השניים, משום שהמנוע השני הנו בנפח של 1.0 ליטר בודד ומסומן כ-K10C. עד לא מזמן נפחי מנוע של מכוניות מיני ואולי אולי סופר מיני. בעשותם כך סוזוקי רק מיישרים קו עם שאר יצרני הרכב, שניתן להגיד כי בעצם הכינו את הקרקע עבורם, ועבור הצרכן הישראלי שאינו אוהב שינויים מרחקי לכת. אה וכמעט שכחתי, מנוע הליטר הנו בעל שלושה צילינדרים, ואילו ה-1.4 בעל התצורה המוכרת של ארבעה צילינדרים. למי שזה לא אומר הרבה, מרבית האנשים קרוב לוודאי, אתם לא מבינים כמה תובנות מובנות יש נגד מנועים אלו.
במיוחד עבור אותם סקפטיים, הידועים בשייכותם לקבוצה הנקראת אזרחי מדינת ישראל, אספר לכם על מעמד ההשקה. בקבוצה אותה הדרכתי היו שישה דגמי ויטארה, שלושה בעלי מנוע ליטר ושלושה 1.4 ליטר. זאת ועוד, בסוזוקי החליטו לא לבדל את הדגמים השונים שנוכל לדעת מבחוץ באיזה מנוע מדובר. כך שבסבב הראשון הגיעו נציגי החברה, פתחו מיד מכסה מנוע כדי לדעת באילו מנוע מדובר, ומשם והלאה התחילו בחגיגה סטריאוטיפית מוכרת. אמירות כמו "סתכלו כמה ויברציות" או "איזה סאונד משונה" היו היותר נפוצות, אבל לא רק. מיותר לציין כי התרשמותם של אנשי הקבוצה הראשונה הייתה בהתאם למטען עמו הם הגיעו.
אז כדי למנוע בדיוק את העניין הנ"ל, המצאתי משחק קטן. כל שניים או שלושה אנשים מקבלים ויטארה לנסיעת התרשמות, מבלי לדעת באיזו מנוע מדובר ומבלי לפתוח את מכסה המנוע. בעצירה הראשונה דאגתי כי כל קבוצה תעבור לויטארה בעלת המנוע השני (ולא ממש הצלחתי, על זה בהמשך), כדי שיחוו את שני המנועים, מבלי לדעת מתי. והתגובות? ובכן בואו נגיד באופן מתון למדי, שהן השתנו מהקצה של הקצה. מרבית האנשים לא שמעו ולא הרגישו שוני בין שני סוגי המנועים, כאשר חלק גדול היו צריכים סבב התרשמות שני כדי לעמוד על ההבדלים בכוח אותו מספקים שני המנועים. וזה עם הבדל של 30 כ"ס בין המנועים, קרוב ל-30 אחוזים הבדל!!! בין ה-110 כ"ס של מנוע הליטר ל-140 כ"ס של מנוע ה-1.4 ליטר. לראייה קבוצה קטנה יותר שנסעה על 4 כלי רכב בלבד, שניים מכל סוג כך טעיתי לחשוב לפני היציאה לדרך, אלא שלבסוף היה יחס של 3 ל-1, כפי שגילו לי אנשי הקבוצה לקראת תום הזמן המוקצב לעניין.
מי יודע להבחין בין מנוע טורבו 1 ליטר למנוע טורבו 1.4 ליטר?
אז מה למדנו מהמשחק הנחמד? ראשית כל שכדאי לבוא נקיים ככל האפשר מתובנות מוקדמות בהגיעו לבחון מכונית חדשה או מנוע חדש. נכון, אי אפשר לייצר מנוע 3 צילינדרים שיעבוד חלק כמו מנוע 4 צילינדרים, מה לעשות סנכרון של שני צילינדרים מול שניים יהיה חלק יותר בהשוואה למנוע שעובד בתזמון של 2 צילינדרים מול 1 בודד. אלא שאנשי הפיתוח הטכני של סוזוקי הצליחו להפוך את ההבדל לזניח עד בלתי מורגש, ומי שאינו מאמין מוזמן לעשות את אותו המשחק, ולהחליט לאחריו. זאת ועוד, עולם הרכב הולך בכיוון זה ומי שלא יצליח ליישר קו רעיוני, יישאר בכמיהתו להגאים בעלי תגבור הידראולי, ביטול גורף למערכות בטיחות אלקטרוניות, שנאה תהומית למערכות עצור וסע ואפשר להמשיך, רק שבטח הבנתם את הרעיון. קידמה אל מול נוסטלגיה. ומי שלא מסוגל להפנים שינויים, שימשיך לחפור לנו איך עם הנוקיה הכחול שפעם היה לכולנו שומר על הסוללה לכמה ימי שימוש, אנחנו נמשיך לטלפון החכם הבא, וגם לחיפוש הרגיל אחר מקום הטענה עבורו...
בכדי לדבר על הבדלי הכוח שבין שני המנועים, תרשו לי לחרוג מעט ולספר לכם על מיקום נהיגת ההתרשמות. באזור ארץ המרדפים, כביש אלון או כביש מספר 458 (משהו אמר פרארי ...) , שמוכר כאחד מכבישי הנהיגה הטובים שיש לנו כאן. בטח ובטח לאחר סלילה חדשה שמעניקה אחיזה משופרת בהרבה. בדרך אלון יש הרבה מהכל, ירידות ועליות חדות, פניות מכל הסוגים והמינים וגם קטעים המתאימים לאוהבי המהירות בקו ישר. אז כן, לאלו שאוהבים להרגיש את פרץ הכוח המיידי, במיוחד בתוואי נהיגה הכולל עליות מפותלות של מעל 100 מטרים בקווי גובה, אין תחליף לכוחות סוס או יותר נכון לנתון מומנט גבוה המתקבל בסיבובי מנוע נמוכים יחסית. אבל לכמחצית מתושבי מדינת ישראל שגרים בגוש דן רבתי, וכמעט ואינם יוצאים משם לאזורים הרריים, מנוע הליטר יעשה את העבודה ואף יחזיר את הדיבידנד במחיר רכישה עדיף ובתצרוכת דלק משופרת. ועל הדרך יעשה את העבודה באופן סביר פלוס, כאשר יצאו אל הספר הישראלי, מחוץ לגבולות גדרה חדרה... לא מאמינים, שחקו את משחק המנועים של סוזוקי ויטארה.
קישור לטיולי פרארי / מזראטי / מרצדס / קאדילק / אלפא רומיאו על דרך אלון
מילה אחת לסיום על האזור שנבחר לעניין, אזור צפון מדבר יהודה בואכה מדבר שומרון או בנימין. אחד האזורים הפחות מוכרים והפחות מוערכים שיש לנו כאן, ואנחנו זכינו לראות אותו בשיא תפארתו, לאחר גשמים רבים שהפכו אותו כה ירוק שלעיתים שכחנו שזה מדבר. טוב, שיורד עליך גשם ומסביב יש פריחה משגעת עם מרבדי כלניות מטורפים - כן כן, כלניות במדבר – קל לשכוח שאתם במדבר. מומלץ להגיע בהקדם לפני שהפריחה תעלם.
קישורים למסלול טיול סביב דרך אלון:
מסלול טיול סובב נחל פרת – מים בספר המדבר
מבחן דרכים - סוזוקי ויטארה SUZUKI Vitara
מבחן דרכים סוזוקי ויטארה Suzuki Vitara
השקת סוזוקי ויטארה 2015
21 תגובות
1
sireh
22 בפברואר 2019 ב 09:59
עדיין ההחלטה לצייד דווקא את גרסת 4x4 במנוע ליטר בלבד נשמעת מוזרה מאוד. האם היא נבחנה, האם היא שווה משהו בשטח, לפחות בהשווה לדגם הקודם?
2
Ogash Ofer
22 בפברואר 2019 ב 11:46
אני נסעתי עם שיירת ה-4X4 והויטארה הזו נוסעת מצוין. מטפסת מצוין ומה שמגביל את הויטארה הזו זה לא המנוע! אלא נתוני המרכב והחוסר בהילוך כוח, כייאה לקטגוריה של הג'יפונים הרכים.
3
Ogash Ofer
22 בפברואר 2019 ב 11:47
ודרך אגב - הגודל לא קובע!
ראה את הרנגלר החדש עם מנוע 2,000 סמ"ק טורבו - כמחצית הנפח מהקודם ומאיץ יותר טוב מהמקום ובהאצות ביניים.
4
Ogash Ofer
22 בפברואר 2019 ב 11:49
מניסיוני עם שיירת ה-4X4 - עדיף מנוע ליטר טורבו על 1.6 אטמוספרי.
ו"הכי עדיף" מנוע 1.4 ליטר טורבו על פני כולם - היה לנו אחד כזה להדגמה, מנוע פגז!
5
אורח/ת - נו באמת!
22 בפברואר 2019 ב 22:15
אתה בא לשכנע אותנו ש3 צילינדר=4? וליטר עדיף על 1.4?!
למה לא לקרוא לילד בשם? היבואן מעדיף לגזור קופון על מפרט של עולם שלישי
6
אורח/ת - מומו
23 בפברואר 2019 ב 08:05
לא הבנתי כלום
7
אורח/ת - אכל ת'ראש
23 בפברואר 2019 ב 15:37
חפר וחפר וחפר ובקושי נתן חוות דעת על ביצועי הרכבים. איף... כמה מילים ולא אמר כלום
8
אורח/ת - פאפי
23 בפברואר 2019 ב 16:43
כתב כ"כ גרוע. חושב שהוא היחיד שמבין משהו במנועים ורכבים וכל עם ישראל מטומטם. למה לא הזכרת שהרכב לא מגיע עם מערכות בטיחות אקטיביות? סתם אוטו גרוע ויבואן חזיר.
9
אורח/ת - נמרוד א.
23 בפברואר 2019 ב 17:05
קראתי פעמיים, ועדיין לא הבנתי ההבדל בין המנועים, וסיכום כללי לחויית הנהיגה. יותר מדי עיסוק במשחקים של הצוות, ופחות מדי מידע בהיר על הרכבים. אם אפשר להתמקד במכוניות ופחות באנשי סוזוקי (הגם שהם שילמו על הסקירה ומצפים לכך...) זה יכול לסייע לקורא מתעניין שבאמת שוקל רכישה. תודה.
10
Ogash Ofer
23 בפברואר 2019 ב 18:45
אתה בא לשכנע אותנו ש3 צילינדר=4? וליטר עדיף על 1.4?!
למה לא לקרוא לילד בשם? היבואן מעדיף לגזור קופון על מפרט של עולם שלישי
11
Ogash Ofer
23 בפברואר 2019 ב 18:48
קראתי פעמיים, ועדיין לא הבנתי ההבדל בין המנועים, וסיכום כללי לחויית הנהיגה. יותר מדי עיסוק במשחקים של הצוות, ופחות מדי מידע בהיר על הרכבים. אם אפשר להתמקד במכוניות ופחות באנשי סוזוקי (הגם שהם שילמו על הסקירה ומצפים לכך...) זה יכול לסייע לקורא מתעניין שבאמת שוקל רכישה. תודה.
"12
אורח/ת - נמרוד א'
27 בפברואר 2019 ב 17:46
תודה על ההתייחסות לתגובתי הקודמת. שאלה: האם בראייתכם המקצועית הרכב מצדיק את מערכות הבטיחות המינימליות אותן הואיל היבואן להותיר, כשעל האחרות ויתר (אולי כדי ליצור מחיר שוק תחרותי בארץ). האם אתם ממליצים על רכב זה, 5 ברמת בטיחות, בהשוואה לדומים לו בקטגוריה, וזאת ועל אףשהוסרו ממנו מערכות הבטיחות המגיעות כסטנדרט באירופה?
ובקיצור: שווה קנייה למרות הצניעות הבטיחותית יחסית ?
תודה רבה.
13
Ogash Ofer
27 בפברואר 2019 ב 18:04
תודה על ההתייחסות לתגובתי הקודמת. שאלה: האם בראייתכם המקצועית הרכב מצדיק את מערכות הבטיחות המינימליות אותן הואיל היבואן להותיר, כשעל האחרות ויתר (אולי כדי ליצור מחיר שוק תחרותי בארץ). האם אתם ממליצים על רכב זה, 5 ברמת בטיחות, בהשוואה לדומים לו בקטגוריה, וזאת ועל אףשהוסרו ממנו מערכות הבטיחות המגיעות כסטנדרט באירופה?
ובקיצור: שווה קנייה למרות הצניעות הבטיחותית יחסית ?
תודה רבה.
14
אורח/ת - ג
01 במרץ 2019 ב 11:46
אפשר לדעת האם יגיע לישראל גם 1.4 טורבו awd ואם כן, מתי?
15
Ogash Ofer
02 במרץ 2019 ב 06:05
אפשר לדעת האם יגיע לישראל גם 1.4 טורבו awd ואם כן, מתי?
"16
אורח/ת - אריה
11 במרץ 2019 ב 01:24
עופר והמומחים, עד כמה מתאימה הויטרה החדשה 1000 סמק 4×4 לנסיעה יומיומית בשבילי פרדסי השרון? מחפש גיפון קטן ככל האפשר, למטרה זו. מתלבט אם לא להסתפק בגיפון 2 על 4 ואז יש לסיאט ארונה יתרון כי זולה יותר קטנה יותר יש לה מערכות בטיחותיות ומהנה יותר כנראה בכביש. אם 4×4 אז אין הרבה אופציות בגדלים האלה, הויטרה אולי גם יותר גבוהה, כנראה עבירות טובה יותר מצד שני יותר גדולה יותר יקרה פחות מהנה בכביש וכאמור פחות מאובזרת בטיחותית.
שקלתי גם xv אבל זאת כבר גדולה יותר ויקרה יותר. דאציה גם גדולה יותר וה4×4 ידני בלבד.
תודה!
17
Ogash Ofer
11 במרץ 2019 ב 07:27
עופר והמומחים, עד כמה מתאימה הויטרה החדשה 1000 סמק 4×4 לנסיעה יומיומית בשבילי פרדסי השרון? מחפש גיפון קטן ככל האפשר, למטרה זו. מתלבט אם לא להסתפק בגיפון 2 על 4 ואז יש לסיאט ארונה יתרון כי זולה יותר קטנה יותר יש לה מערכות בטיחותיות ומהנה יותר כנראה בכביש. אם 4×4 אז אין הרבה אופציות בגדלים האלה, הויטרה אולי גם יותר גבוהה, כנראה עבירות טובה יותר מצד שני יותר גדולה יותר יקרה פחות מהנה בכביש וכאמור פחות מאובזרת בטיחותית.
שקלתי גם xv אבל זאת כבר גדולה יותר ויקרה יותר. דאציה גם גדולה יותר וה4×4 ידני בלבד.
תודה!
18
אורח/ת - אריה
11 במרץ 2019 ב 08:30
עופר תודה על התגובה המהירה. זאת בדיוק הדילמה, שאין בוץ אז אולי גם הארונה תעשה את העבודה שהיא עדיפה מבחינתי כי האישה מעדיפה מכונית קטנה ככל שאפשר והסיאט גם זולה יותר. מצד שני, כמה ימים בשנה היא תתקשר שאבוא לגרור אותה עם הסיאט שהיו נחסכים עם הויטרה. בקיצור מה הערך האמיתי של ה4×4 עבור המקרה הזה. כמה העבירות של הויטרה באמת משמעותית למול גיפון 2×4 כמו הארונה שברור שיש ימים קיצוניים,בחורף בעיקר שגם רוביקון לא יעבור אז לגביהם זה באמת לא משנה
תודה
19
Ogash Ofer
11 במרץ 2019 ב 18:52
כשהשביל כבוש/מהודק היטב גם גרסת הנעה קדמית תעשה את העבודה.
כשהשביל משובש / חולי / בוצי / בטיפוס עלייה לגרסת 4x4 יש יתרון משמעותי
20
אורח/ת - אפי
29 ביוני 2019 ב 13:07
בכך שהיבואן עוצר יבוא של 1.4 טורבו 4×4, וכמו כן את הקרוסאובר 1.4 טורבו 4×4, בגימורים הגבוהים ביותר, הוא פוגע במכירות ובתדמית של סוזוקי.
דגמים אילו הם מעולים, אמינים, פונים לפלחי אוכלוסיה נוספים, ומוסיפים "טעם לחיים". חבל....רציתי, חיכיתי, התאכזבתי,אפנה למותג אחר.
21
אורח/ת - רביע פארס
21 באוגוסט 2019 ב 17:01
אני קניתי סוזוקי ויטרה 2019 מנוע 1000 טורבו אני מרוצה מאוד רכב מעולה כוח מזדמן רוב הזמן חסכוני מתאים למשפחה מספק את הצרכים של המשפחה נוח אמין שומר על המחירון
תגובות