כביש / ספורט > כתבות

פרידה מהמרצדס SLK / SLC

יותר מעשרים שנה חלפו מאז ירדה מפס הייצור ה-SLK הראשונה, שהפכה בהמשך ל-SLC, והשבוע הודיעה החברה כי לא מתוכנן לה יורש. המועד הסופי להפסקת הייצור עדיין לא ידוע

לאחרונה הציגה חברת מרצדס דגם מיוחד של ה-SLC, מכונית הספורט הדו-מושבית הקטנה שלה, לו קראה "Final Edition" (המהדורה האחרונה). השם שנבחר משך כמובן תשומת לב, וכתב מגזין הרכב CARSCOOPS שפנה בעניין זה לחברה, קיבל השבוע אישור כי אין בתכנון יורש ל-SLC, אבל עדיין לא ידוע מתי בדיוק יופסק הייצור.

ה-SLK המקורית הושקה בשנת 1996 והיתה להצלחה מיידית. העיצוב המרהיב עם הגג הקשיח שהתקפל בעזרת מנגנון הידראולי-חשמלי בתוך 25 שניות, קסם לאלו שרצו להרגיש את הרוח על הפנים כשהשמש זורחת, אבל גם להיות מוגנים היטב במזג אוויר חורפי. גם נושא הבטיחות, עניין בעייתי משהו בכלי רכב פתוחים, קיבל כאן מענה גם בעזרת הגג הזה, בתוספת שתי קשתות התהפכות בגב המושבים ומסגרת חלון קדמי קשוחה במיוחד.

את הדור הראשון אפשר היה לקבל עם מגוון מנועים, החל ממנוע ארבע בוכנות בנפח 2.0 ליטר שסיפק 134 כ"ס בגרסה האטמוספרית ו-190 כ"ס בגרסה מוגדשת, דרך V6 בנפח 3.2 ליטר עם 215 כ"ס ובקצה העליון גרסת AMG עם מנוע מוגדש בנפח דומה שסיפק 350 כ"ס.

הדור הראשון, 1996

הדור השני הוצג ב-2004 והיה מהדורה חדשה לחלוטין, עם עיצוב אגרסיבי במיוחד וחוויית נהיגה ספורטיבית יותר. פיצ'ר נחמד היתה מערכת חימום שכוונה לגובה הצוואר של הנהג והנוסע, כדי שלא יקפאו בזמן נסיעה עם גג פתוח בערבות השלג... גם כאן היה היצע מגוון של מנועים, וגרסת ה-AMG הבכירה קיבלה מנוע V8 בנפח 5.5 ליטר עם 355 כ"ס והיו גם מהדורות מיוחדות עם אותו מנוע שסיפק 400 כ"ס.

הדור השני, 2004

הדור השלישי הגיע ב-2011 והוא איתנו עד היום, עם מתיחת פנים מסיבית ב-2016. בדור הזה גם נעשה שינוי השם מ-SLK ל-SLC, כחלק ממהלך כולל שעשתה מרצדס לשינוי שמות הדגמים שלה. בדגם הזה קיבלנו חלון גג שקוף בתוך הגג המתקפל וזה היה גם הדגם הראשון שהוצע עם מנועי דיזל. ה-AMG נשאר עם אותו מנוע V8, שכאן כבר סיפק 416 כ"ס (לכתבה על אירוע נהיגה של רכבי הקצה מתוצרת מרצדס).

הדור השלישי, 2011

ב"פיקים" של הצגת דורות חדשים, הצליחה מרצדס למכור את ה- SLK / SLC במספרים יפים, שבשנים מסוימות גירדו את ה-40 ואפילו את ה-50 אלף יחידות. אבל בשנים האחרונות היתה צניחה גדולה, וב-2017 נמכרו רק כ-11 אלף מהן בכל העולם. זאת מגמה כללית בשוק, בו הביקוש לרודסטרים הקטנים הולך ומצטמק, כשההיצע של היצרניות הגדולות כולל היום – מלבד המרצדס - רק את הב.מ.וו Z4, מאזדה MX-5 ואאודי TT רודסטר.