שישי בבוקר וקבוצה גדולה של בעלי סובארו XV, פורסטר ואאוטבק מתקבצים בפינה הידועה שלנו ביער בן שמן. אנחנו שלושה מדריכים מאת השטח הישראלי ולכולנו מחכה כיף של יום עם מזג אוויר נפלא, שהגיע אחרי כמה ימי גשם
הדריכו: עופר אדר, חיים זרזר וקובי בצלאל
שישי בבוקר ביער בן שמן ו-24 רכבי סובארו מחנים בשורה ארוכה ומסודרת בצד השביל, עם הפנים ליציאה כמתבקש. מוציאים כסאות, מחצלות, קפה תה עוגיה וסנדוויץ ומחכים בקוצר רוח שיום הכיף הזה יתחיל. כרגיל, לפני שאני מתחיל את החלק התיאורטי, אנחנו עושים סבב הכרות שעיקרו להרגיע את כולם ולהראות להם שהם לא היחידים שהגיעו ללא ניסיון בנהיגת שטח ובעצם, הרוב הכמעט מוחלט סביבם, חדש כאן בדיוק כמוהם. בחלק התיאורטי דיברתי על נושאים רבים כמו אחיזה, צמיגים ולחץ אויר, מערכות דיפרנציאל מכניות ואלקטרוניות, מהלך המיתלים, מרווח הגחון, זוויות גישה ונטישה, שיפועי צד ועוד, חילקנו את החבורה ביננו המדריכים והתפזרנו בשבילי היער.
לקחתי את הקבוצה שלי לתחנה הראשונה להיום, עלייה תלולה - מפותלת ומחורצת, כזו שדורשת מהנהג תכנון של ציר הטיפוס שלו בעזרת מבט רחוק קדימה ושימוש נכון בדוושת הגז, כזו שתאפשר למערכת הנעת ה-4X4 המצויינת של סובארו לטפס למעלה בקלילות. למרות החששות וחוסר הניסיון, החבר'ה טיפסו את המעלה הקצר בקלות, תוך הכוונה שלי, גז קבוע ותנועה רציפה. החלק השני של תחנה זו הוא ירידה של אותו קטע דרך מחורץ ולאלו מבין הרכבים שיש את מערכת ה- X-Mode הכל כך יעילה, היתה הזדמנות להכיר את יתרונותיה גם בירידה תלולה. כולם ירדו תוך כדי הנפת גלגל או שניים באויר (הצלבה) והחששות הפכו במהירות לקריאות התפעלות נרגשות.
בתחנה הבאה עברנו לתרגול של שיפוע צד (שפ"צ) בליווי הסברים וטיפים לגבי מה מותר לעשות ומה אסור לעשות. דיברנו על ה"אינסטינקטים" שלנו שלא תמיד משתלבים עם כוחות הפיסיקה ולעיתים, כמו במקרה של שיפוע צד, אפילו מנוגדים להם. התירגול כמו תמיד הוא זה ש"עושה שכל" וממנו אפשר ללמוד על תחושות הנהג והתנהגות הרכב.
עצרנו להפסקת קפה ונישנושים ולאחריה, המשכנו לתרגול עליות וירידות תלולות יותר או פחות בתוואי שטח וקרקע משתנים. יש כמה עליות שונות ואנחנו בוחנים אותן במבט ובליווי הסברים ומנסים להבין האם זו עלייה רלוונטית עבורנו או לא? במהלך התירגולים כולם מכירים בחשיבותה של התנועה המתונה והרציפה ולומדים עוד קצת על מערכת ה- 4X4 של סובארו שבתפעול נכון יודעת לעשות הרבה יותר ממה שנראה לעין.
לאחר שכולם תרגלו מספר פעמים, בחסות מזג אוויר מצוין ופריחה מדהימה בכל פינה, יצאנו לטיול קצר בשבילי היער. במהלכו חלפנו על פני כמה וכמה מעברים מאתגרים, ירידות ועליות תלולות, קצת הצלבות ומשחקי עבירות, שלוליות ובוץ כדי שאף אחד לא יחזור עם רכב נקי הביתה.
היה לי כיף של יום,
להתראות בטיולי השטח הבאים.
צילמו: אלון מסקין ועופר אדר
ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
טיפים לנהיגה בשטח:
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
1 תגובות
1
אורח/ת - חיים בלפר
06 במרץ 2019 ב 18:51
מבקש לציין את המדריך חיים זרזר! ההדרכה היתה מקצועית, נעימה, מעניינת ובאופן ראוי לציון. תודה רבה!
תגובות