שטח 4X4 > מסלולי טיול > בקעה ומדבר יהודה

מסלול טיול עם הונדה CRF250 RALLY במדבר יהודה

מסלול טיול קצר ובעבירות קלה עד בינונית בחלק הצפוני של מדבר יהודה על אופנוע CRF250 RALLY של הונדה
חוצים על הכביש את בקעת הורקניה, מטפסים לתצפית מדהימה על מנזר המרסבא, ממשיכים בטיפוס לפסגת הר הצופה – הוא המונטר, יורדים בשביל "על הסכין" לואדי א-דככין ומשם מטפסים לאזור התעשייה של מישור אדומים.
המסלול מתאים לאופנועים דו-שימושיים, לאופנועי אדוונצ'ר גדולים עם רוכבים מנוסים, לטרקטורונים ורייזרים ולכלי רכב 4X4 - רצוי גבוהים וממוגנים, בהתאם לניסיון וליכולת של הרוכבים והנהגים.

המסלול בחסות:

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

כביש 1, מעלה אדומים, נבי מוסא, נחל עוג, נחל עיד רווי, מרסבא, מונטר, ואדי א-דככין, מישור אדומים.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות קלה לרוכב מנוסה עם אופנוע בעל צמיגי שטח או לנהג הג'יפ המנוסה ובעבירות בינונית לרוכב אדוונצ'ר כבד או לנהג מתחיל בשטח או לרכב שטח ללא הילוך כוח!

המסלול נוסע על שבילים ברורים שרובם גם מסומנים בצבע. הקפידו שלא לפגוע בנוף, בצומח או בחי.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

המסלול נמצא בקצה של שטח אש פעיל של צה"ל ומומלץ לנסיעה רק בסופי שבוע.

חובה לצאת לדרך עם שני אופנועים או שני כלי רכב לפחות וציוד תיקון פנצ'רים וציוד גרירה וחילוץ מתאים, לכל צרה וחילוץ שיתבקש.

אורכו של המסלול 33 ק"מ והוא יארך כ-3 עד 6 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות בדרך.

המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 15 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בקישור בסוף הכתבה.

שיטת הניווט לאורך מסלול הטיול

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. הניווט על שבילים מסומנים במפה ובשטח הברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך בזכות סימון השבילים וסיפור הדרך המפורט אפשר לנווט גם בלעדיו. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול הטיול

ביגוד מתאים ומיגון מלא לאופנוענים.

ערכת תיקון פנצ'ר לאופנוע או גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – ג'ק/מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים לג'יפים,

ציוד חילוץ לג'יפ או לאופנוע: רצועת גרירה וכלי עבודה,

מצפן ומפת סימון שבילים מספר 8 (צפון מדבר יהודה),

מכשיר GPS – יכול לעזור בחיבור למיקום בשטח,

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

מים ומזון מספיקים ליום טיול בשטח.

תחילת מסלול הטיול:

חוצים את ירושלים ויורדים על כביש 1 ממעלה אדומים לכיוון ים המלח. בדרך חולפים (ואפשר לעצור) בתצפית נחל אוג, שלצד הכביש, בתחנת הדלק של כפר אדומים (יש בית קפה טוב התחנה), אתר השומרוני הטוב ובו עתיקות ופספסים מעזה, מיהודה ושומרון ועל תצפית של גובה פני הים התיכון.

לאחר כ-90 ק"מ מתל אביב, כ- 24 ק''מ מזרחית מהגבעה הצרפתית (ירושלים) וכ-2 ק''מ מערבית לצומת אלמוג (מעל ים המלח) על כביש מספר 1 צומת הפנייה לנבי מוסא ולבקעת הורקניה.

נ.צ. 1 - צומת נבי מוסה

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים דרומה לכביש הצר הנוסע לכיוון נבי מוסא.

1.5 ק''מ על האספלט חולפים על פני הכניסה לחאן ולמסגד של נבי מוסא. כאן לפי האמונה המוסלמית קבור משה רבנו. מסביב בית קברות מוסלמי שרב הקברים בו אינם מסומנים.

2.2 ק''מ חולפים מתחת למקם-א-רעי. על פי האמונה המוסלמית קברו של רעי - רועה הצאן של יתרו (חתנו של משה רבנו) בתוך מבנה בעל שתי כיפות.

4.8 ק”מ חוצים את הגשר שמעל נחל אוג - הצפוני מבין הנחלים הנשפכים ממדבר יהודה לים המלח שאגן הניקוז שלו כולל את המדרונות של מזרח הרי ירושלים - הר הזיתים, הר הצופים ואבו דיס. נחל אוג על כל יובליו זורם מגובה של 800 מטר מעל פני הים אל ים המלח בעומק 428 מטרים מתחת לפני הים, כך שהפרשי הגבהים יחד עם ניקוז של הרי ירושלים הגשומים והקרקע שלא מחלחלת גורמים בחורף לשיטפונות.

6.2 ק”מ חולפים על צומת הכניסה לבסיס האימונים של צה"ל, לאחריה שער גדול ולאחריו הכביש הופך משובש – שימו לב לבורות!

13 ק”מ על הכביש עד שמצד ימין מופיעה הכניסה לשביל מסומן בירוק (בדרך לחרבת הורקניה).

13.1 ק"מ בטונדה מרובעת מימין לכביש ובצמוד לה הכניסה מערבה לשביל המסומן בכחול.

נ.צ. 2 – כניסה לשטח לשביל הכחול

פונים ימינה ומערבה לשביל המסומן בכחול.

שומרים על השביל הראשי הנוסע מזרחה, גם אם הסימון הכחול אינו ברור דיו.

1.1 ק”מ השביל הכחול חוצה את נחל עיד רווי.

נ.צ. 3 – חציית נחל עיד רווי

נוסעים מימין לערוץ הנחל על השביל הראשי, עדיין הסימון הכחול אינו ברור.

1.8 ק”מ השביל עובר מהמישור הרחב לשביל בן נתיב אחד, בין הגבעות ולצד ערוץ הנחל.

נ.צ. 4 – כניסה לבין הגבעות

השביל מטפס מעלה מהנחל וכול נתיב שתבחרו טוב ויביא אתכם למעלה השלוחה על השביל המסומן בכחול.

1.9 ק”מ צומת שבילים מסומנים בכחול ובאדום הנמצאים באוכף בו כמה שבילים.

נ.צ. 5 - צומת אדום-כחול

פונים שמאלה על אחד השבילים המטפסים מעלה לגבעה.

0.2 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמעלה לגבעה (כבר מכאן אפשר לראות קצה המרסבא).

0.5 ק”מ צומת T בו פונים שמאלה ולמעלה ולאחר הכיפה יורדים לכיוון התצפית לעבר המנזר.

0.7 ק”מ כיפת התצפית ממזרח למרסבא.

נ.צ. 6 – תצפית מרסבא

המרסבא הוא מנזר בליבו של מדבר יהודה הצפוני הנקרא על שם הנזיר הקדוש סבאס, אחד מיזמי המנזרים במדבר בתקופה הביזנטית, עת החלה הנצרות להתפשט בעולם. המנזר שייך לזרם היווני אורתודוכסי, פעיל למעלה מ-1,500 שנים ובנוי על המצוק של נחל קדרון הזורם (במי ביוב לצערנו) מירושלים עד לים המלח. סבאס שהיה דור שלישי לנזירים נולד במנזר בטורקיה, עלה ארצה והחל לחיות במערה על המצוק. עם השנים הגיעו נזירים ותורמים והמקום נבנה, בוצר ועמד בפני הכיבושים הרבים שעבר האזור. גופתו של סבאס קבורה כיום במנזר לאחר שהייתה בגלות בוונציה במהלך כ-1,000 שנים והוחזרה ארצה בשנת 1965. כיום חיים במנזר כמה עשרות נזירים הידועים באופן חייהם הסגפני. אסור לנשים להיכנס למנזר, הנזירים אוכלים ארוחה אחת ביום, מתפללים שעות רבות החל מחצות, ישנים מעט ועוסקים בעבודת המנזר ללא שיש להם קשר עם הסביבה מנותקים מרשת החשמל, המים, הטלפון ואף אינם משתמשים בכסף.

חוזרים על השביל איתו הגענו לאחור.

0.2 ק”מ למרגלות הגבעה ממנה ירדנו בוחרים בשביל השמאלי התחתון ומקיפים את הגבעה.

0.4 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה ולמעלה וכל הזמן עולים עד ראש הגבעה משם ישר לצומת שממנה הגענו למרגלות הגבעה.

0.9 ק”מ צומת שבילים מסומנים באדום ובכחול.

נ.צ. 5 – צומת אדום-כחול

פונים שמאלה לשביל המסומן בכחול.

0.2 ק”מ צומת שבילים מסומנים בשטח בכחול ובאדום.

נ.צ. 7 – צומת שבילים

פונים ימינה לשביל המסומן בשטח באדום ומטפסים למעלה.

0.3 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ומטפסים מעלה ל"סכין הצר".

0.5 ק”מ תצפית בראש הסכין ופונים ימינה ולמטה על השלוחה חזרה לשביל המסומן באדום.

0.8 ק”מ חוזרים ומשתלבים עם האדום ופונים שמאלה וצפונה.

1.8 ק”מ צומת T בו פונים ימינה ולמטה.

1.9 ק”מ חוצים את הערוץ הצר וממשיכים על השביל הראשי שמאלה למעלה.

2.2 ק”מ צומת שבילים גדול.

נ.צ. 8 – צומת שבילים

פונים שמאלה ולמעלה.

0.1 ק”מ יורדים למטה על השביל הראשי.

0.3 ק”מ צומת T במפגש שבילים אדום ושחור.

נ.צ. 9 – צומת T

פונים שמאלה עם השביל המסומן באדום.

0.4 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.

0.6 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה לשביל המסומן באדום המתון והשטוח. (אפשר להמשיך ישר לעלייה מאתגרת שבסופה צומת בו פונים ימינה ומטפסים כחצי ק"מ עד לראש המונטר לנ.צ. 11).

1.5 ק”מ רחבה גדולה שטוחה בה ממשיכים ימינה.

1.6 ק”מ צומת שבילים מסומנים באדום ובכחול.

נ.צ. 10 – צומת אדום-כחול

פונים ימינה ולמעלה עם השביל המסומן בכחול ומיד פונים שמאלה לפי הסימון הכחול.

0.6 ק”מ מגיעים לצומת בראש העלייה וממשיכים למעלה בעלייה הכי ימנית לפסגת המונטר.

0.9 ק”מ בצומת השבילים ממשיכים ישר וימינה למעלה.

1.1 ק”מ ראש הר המונטר.

נ.צ. 11 - המונטר

המונטר הוא הר הצופה על מדבר יהודה ועל ירושלים - משיא גובה של 524 מטרים, בצפון מדבר יהודה אפשר לראות מערבה את ירושלים ומגדליה מהם בולטים מעט לפני האופק הצריחים של מגדל האוניברסיטה העברית בהר הצופים ושל המתחם הנוצרי על שם אוגוסטה ויקטוריה ליד העיר העתיקה. עוד לפני וממזרח לירושלים רואים את השכונות של אבו-דיס, את מעלה אדומים וממש קרוב את היישוב קידר ומתחתיה את קידר החדשה עם הגגות האדומים.

מדרום רואים את המשכו של מדבר יהודה ומדרום מזרח בולט ההר הקטום הוא הר ההורדיון.

ממזרח רואים את בקעת הורקניה ובצפונה את בסיס צה''ל – נבי מוסא. מזרחית לבקעה את מצוק ההעתקים, קצת מים המלח שלמרגלותיו ואת המצוק הירדני הבולט. כך אפשר להבין מדוע שם ההר בערבית הוא הוא ''הצופה''.

במסורת היהודית זה הר העזאזל - בזמן בית המקדש, שימש המקום לטקס ההשלכה של העזאזל. הכהן הגדול היה מעלה כקורבן לאלוהים עז אחת על המזבח בבית המקדש ואת העז השנייה היה משליח למדבר מראש ההר ויחד איתה את כל העוונות של עם ישראל.

על הפסגה מעט חפירות ושרידי צבא מימי מלחמת העולם הראשונה אז כבש כוח אנזא"ק האוסטרלי את האזור מידי הטורקים. ושרידי בטון אשר שימשו בסיס למכ"מים של צה"ל שפנו מזרחה.

ממשיכים בשביל הכי מזרחי, ישר וצפונה ויורדים משיא הגובה של המונטר על שביל ברור ומקסים שחלקו "על הסכין" ולפעמים רואים סימון כחול.

2.9 ק”מ צומת T מעל נחל א-דככין.

נ.צ. 12 – צומת T

פונים שמאלה ומעט למעלה ומיד השביל יורד לחציית נחל א-דככין. יש לבחור בשביל השמאלי ביותר, למרות שתחילתו נראית לא נוחה.

כשמגיעים לערוץ הנחל פונים ימינה ומתעקלים במורד.

0.3 ק”מ פנייה שמאלה ולמעלה עם הסימון הכחול.

0.4 ק”מ בראש העלייה מהערוץ צומת T בו פונים שמאלה ולמעלה.

0.6 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ומערבה.

0.9 ק”מ חוצים גדר בטון נמוכה ומתחברים לשביל הראשי המסומן בשחור.

נ.צ. 13 – גדר בטון

פונים ימינה וצפונה על השביל הרחב, לאורך הגדר הנמוכה.

1.7 ק”מ חוצים את הנחל וממשיכים ישר על השביל המסומן בשחור.

2.3 ק”מ מיד עם סוף גדר הבטון הנמוכה צומת שבילים.

נ.צ. 14 – צומת שבילים

פונים שמאלה על השביל המרכזי שלאורך הנחל (לא עולים על השביל מעלה) לכיוון מבנה התעשייה של מישור אדומים.

1.1 ק”מ צומת עלייה לכביש בכניסה המערבית לאזור תעשייה.

נ.צ. 15 – כביש

מפת מסלול הטיול בקנה מידה של 1/250,000

עד כאן מסלול טיול באורך 33 ק"מ

פונים ימינה לתוך אזור התעשייה של מישור אדומים, חוצים אותו על הכביש הראשי ודרך הכיכרות ומגיעים לצומת המרומזר על כביש מספר 1.

הפנייה שמאלה תביא אתכם למעלה אדומים.

להתראות בטיול הבא...

עופר אוגש

האופנוע עליו רכבנו: הונדה CRF250 RALLY

דו"ש אדוונצ'ר קטן של הונדה המאפשר לרכוב על הכביש ובשטח בנוחות ומציע, במיוחד לרוכבים מתחילים, חבילה טובה של רב שימושיות לחיי היומיום בכביש עם יכולת שטח טובה.

מנוע 4 פעימות עם הזרקת דלק בנפח של 250 סמ"ק מספק 24 כ"ס ב 8,500 סל"ד ו- 2.3 קג"מ ב 6750 סל"ד. ה-250 ראלי משייט על הכביש המהיר במהירות של 110 עד 120 קמ"ש ב- 6,000 עד 7,000 סל"ד. האופנוע נעים, הכול בו פשוט ויעיל בהתאם לסטנדרט של הונדה וצורתו המיוחדת של אופנוע ראלי מוסיפה לחווית הרכיבה.

הראלי מאפשר, עם צמיגיו המקורים, תנועה מהירה בשטח עם אחיזה טובה בטיפוס עליות בהן מעט דרדרת ואבנים. מזלג SHOWA הפוך בקוטר 43 מ"מ ובולם פרו לינק מאחור עם מרווח גחון של270 מ"מ מאפשרים רכיבה נוחה בשטח והמשקל של 157 ק"ג מרוסן היטב בזכות מתליו הטובים.

במסלול הטיול שלנו אפשר הראלי לצאת מתל אביב, לרכוב כ-100 ק"מ בכביש, עוד כ-30 ק"מ בשטח ולחזור לתל אביב בסוף היום בנוחות וגם בזול – בזכות צריכת דלק חסכונית, מרווח טיפולים כשל אופנוע כביש – כל 12,000 ק"מ ומחיר הנמוך מ-40,000 ₪ על הכביש.

קישור לעמוד היבואן: https://www.hondabike.co.il/product/crf250-rally

ניווט בסיוע GPS

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן. לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.