שטח 4X4 > כתבות > שטח

אגדת שטח: וולוו TP21 "סוגה"

רכב שטח מעניין שיוצר בשבדיה בשנות ה-50 של המאה הקודמת, והיום הוא רכב אספנות מבוקש

ברוח הפתגם הלטיני "סִי וִיס פָּאקֶם פָּרָה בֶּלוּם" (הרוצה בשלום ייכון למלחמה), מתחזקת שבדיה צבא מתנדבים מקצועי, המצויד בכלי נשק מודרניים על טהרת הייצור המקומי. כחלק מתפיסת העצמאות הזו, שבדיה פיתחה במהלך השנים גם כלי רכב צבאיים משלה, למרות שהמלחמה האחרונה בה לקחה חלק התחוללה בשנת 1814...

אחד מכלי הרכב המעניינים ביותר שתוכננו לצרכים הצבאיים הוא הוולוו "TP21 "SUGGA שיוצר באמצע שנות ה-50 של המאה הקודמת במספרים קטנים. בחברת וולוו השתמשו בקונספט שכבר היה מוכר להם, של מרכב מכונית נוסעים על שלדה של משאית. השלדה נבנתה מקורות פלדה שבדית משובחת, שרותכו זו לזו כדי ליצור בסיס מוצק ויציב. מנוע שש בוכנות בנפח 3.7 ליטר שסיפק 90 כ"ס בסך הכל, שימש כדי להניע את העסק ששקל למעלה מ-2.5 טון.

כדי לקבל עבירות טובה בתנאי השטח הבוציים והמושלגים של שבדיה, צויד הרכב בצמיגים בגודל 9.00X16 (גודל זהה לשל הצמיגים בנ.נ הישנים של צה"ל, שווה ל-37 אינץ' בערך), עם מרווח גחון של כ-33 ס"מ. נעילות רוחביות פנאומטיות הותקנו בשני הסרנים, שהכוח אליהם הגיע דרך תיבת הילוכים עם ארבע מהירויות, ללא סינכרון. תיבת העברה עם שתי ידיות (כן, כמו בג'יפים של פעם) סיפקה יחס נמוך של 1.44:1.

הסוגה (נקבת החזיר בסלנג שבדי) נועד לשמש כרכב פיקוד וקשר, ובמהלך כחמש שנות ייצור יצאו משערי המפעל כ-720 יחידות. היום זהו רכב אספנות מבוקש ביותר, חלק מהכלים עברו הסבה למנועי דיזל של מרצדס.



imageimageimage

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת - יוני כהן

17 ביוני 2019 ב 08:23

למען הדיוק יוצרו רק 720 יחידות ושרדו, כ200 רכבים במצב נסיעה מקורי. רבים שתלו מנועים גדולים יותר, הכינוי סוגה הופיע שנים אחר כך, עקב המראה המיוחד של הרכב.

2

עופר אדר

18 ביוני 2019 ב 09:54

תודה על התיקון, טעות סופר...
הטקסט תוקן בהתאם