שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

הדרכת נהיגת שטח למועדון סובארו דרייב ביער בן שמן 14/6/2019

יום שישי בבוקר והכניסה למצפה מודיעין ביער בן שמן הומה בהמוני אדם. חלקם באו על אופניים, חלקם על אופנועים וטרקטורונים שונים ואני בדרכי לפגוש קבוצה נוספת של בעלים חדשים של רכבי סובארו XV ופורסטר להדרכת נהיגת שטח ראשונה עבורם, רגע לפני שהם נשאבים לעולם השטח המרתק בעוצמה מלאה
הדריכו: יחיאל דניאל, דרור ברלי וקובי בצלאל

שישי בבוקר ביער בן שמן ו-23 רכבי סובארו מחנים בשורה ארוכה ומסודרת בצד השביל, עם הפנים ליציאה כמתבקש. מוציאים כסאות, מחצלות, קפה תה עוגיה וסנדוויץ ומחכים בקוצר רוח שיום הכיף הזה יתחיל. כרגיל, אנחנו מתחילים את היום בהרצאה תיאורטית, אותה מעביר היום דרור ולפני שהוא מתחיל להרביץ בהם תורה, אנחנו עושים סבב הכרות, שעיקרו להרגיע את כולם ולהראות להם שהם לא היחידים שהגיעו ללא ניסיון בנהיגת שטח ובעצם, הרוב הכמעט מוחלט סביבם, חדש כאן בדיוק כמוהם. החלק התיאורטי עסק בנושאים רבים כמו אחיזה, צמיגים ולחץ אויר, מערכות דיפרנציאל מכניות ואלקטרוניות, מהלך המיתלים, מרווח הגחון, זוויות גישה ונטישה, שיפועי צד ועוד. בסופה חילקנו את החבורה ביננו המדריכים והתפזרנו בין שבילי היער.

את הקבוצה שלי הובלתי לתחנה הראשונה להיום, זו שמאפשרת ל"אסימון" ליפול במהירות בראשם של המשתתפים שלי ולהבין בצורה מהירה וברורה, שהרכב שלהם זה לא עוד "פרייבט", אלא רכב שיודע לנסוע בשטח לא פשוט ודי בקלות ותוך דקות עמדנו מחוץ לרכבים כשלפנינו עלייה תלולה - מפותלת ומחורצת, כזו שדורשת מהנהג תכנון נכון של ציר הטיפוס שלו, בעזרת מבט רחוק קדימה ושימוש נכון בדוושת הגז, כזו שתאפשר למערכת הנעת ה-4X4 המצויינת של סובארו לטפס למעלה בקלילות. אחד היתרונות של מערכת ההנעה של סובארו הוא היכולת להנגיש את השטח גם לאלו שנהיגת שטח אינה זורמת אצלם בדם מגיל אפס וכך, למרות החששות וחוסר הניסיון, החבר'ה טיפסו את המעלה הקצר בקלות, תוך הכוונה שלי, גז קבוע ותנועה רציפה.
החלק השני של תחנה זו הוא ירידה של אותו קטע דרך מחורץ ולאלו מבין הרכבים שיש את מערכת ה- X-Mode הכל כך יעילה, היתה הזדמנות להכיר את יתרונותיה גם בירידה תלולה. כולם ירדו תוך כדי הנפת גלגל או שניים באויר (הצלבה) והחששות הפכו במהירות לקריאות התפעלות נרגשות.

משם המשכנו לתרגול של שיפוע צד (שפ"צ) בליווי הסברים וטיפים לגבי מה מותר לעשות ומה אסור לעשות. דיברנו על ה"אינסטינקטים" שלנו שלא תמיד משתלבים עם כוחות הפיסיקה ולעיתים, כמו במקרה של שיפוע צד, אפילו מנוגדים להם. התירגול כמו תמיד הוא זה ש"עושה שכל" וממנו אפשר ללמוד על תחושות הנהג והתנהגות הרכב.

עצרנו להפסקת קפה ונישנושים ולאחריה, המשכנו לתרגול עליות וירידות תלולות יותר או פחות בתוואי שטח וקרקע משתנים. יש כמה עליות שונות ואנחנו בוחנים אותן במבט ובליווי הסברים ומנסים להבין האם זו עלייה רלוונטית עבורנו או לא? במהלך התירגולים כולם מכירים בחשיבותה של התנועה המתונה והרציפה ולומדים עוד קצת על מערכת ה- 4X4 של סובארו שבתפעול נכון יודעת לעשות הרבה יותר ממה שנראה לעין.

מונחים מעולם הנהיגה בשטח - ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

היה לי כיף של יום.
להתראות בשטח,
קובי.

תמונות נוספות מהקבוצה של יחיאל דניאל

תמונות נוספות מהקבוצה של יחיאל דניאל

תרגול שיפוע צד והצלבות

תרגול שיפוע צד והצלבות

קישור לכתבות על מערכות הבטיחות ברכב והשימוש בשטח:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

מתרגלים עליה וירידה

מתרגלים עליה וירידה

מתרגלים בלימת חירום והכרת פעולת מערכת ה-ABS

מתרגלים בלימת חירום והכרת פעולת מערכת ה-ABS

הפסקת קפה תוך כדי דיבורים על חילוצים, על טיולים, הכרת השטח וקריאת מפת שבילים

הפסקת קפה תוך כדי דיבורים על חילוצים, על טיולים, הכרת השטח וקריאת מפת שבילים


היה כיף אתכם, תודה רבה לכולם - יחיאל דניאל

היה כיף אתכם, תודה רבה לכולם

תמונות מהקבוצה של דרור ברלי



סיכום הטיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח



היה נהדר, קבוצה מצויינת - תודה לכולם! דרור ברלי.

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן