שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכה של מועדון רקסטון, הר חורשן 19/7/19

ושוב אנחנו עם הרקסטונים בהר חורשן ליום הדרכה קיצי לוהט, אך כייפי ומעשיר וכרגיל, הספקות של ההתחלה מתחלפות בתמהון והרבה הערכה לרכב וליכולותיו

הם ספקנים. תמיד ספקנים. גם אחרי שכבר רכשו את האוטו וקיבלו אותו וכבר נוהגים בו תקופת מה והם מודים שהוא נהדר, בעלי הרקסטון מגיעים לשטח עם הרבה סימני שאלה. בערך פעמיים בדקה, עולה שמו של הנמסיס של כל רכבי הכביש-שטח, ברירת המחדל, מלך המכירות ואדון שוק-המשומשות, הלנדקרוזר. כן, הם בחרו ברקסטון כי הוא מעניק תמורה עדיפה במחיר נמוך בכשליש. אבל האם הוא ייסע בשטח כמו הלנדקרוזר?... אני ממהר להסביר להם שזה לא לנדקרוזר, זה רקסטון. וכפי שגם ללנדקרוזר יש נקודות תורפה, כך גם לרקסטון יש את נקודות החוזק שלו והוא דורש מהנהג דברים אחרים, ומי שינהג בו נכון, לא יאמין כמה רחוק יגיע. ובשביל זה אנחנו כאן, כדי להכיר את הרכב וללמוד לעשות את זה נכון.

כולם כבר הגיעו לרחבת החנייה בבת שלמה, ואני יוצאים בשיירה אל תוך שטח שמורת הר חורשן. החום של אמצע יולי מכה ללא רחמים, אז התמקמנו לנו בפינה נוחה, מספיק מוצלת וקרירה, כדי לדבר. החבר'ה יושבים בניחותא ומקשיבים ואני עומד ומדבר. מדבר ומסביר, בסבלנות. איך האוטו נוסע, איך הוא מעביר את הכוח לגלגלים ואיך הוא מייצר אחיזה ומשיכה. למה 4X4 זה כל כך טוב ואיך זה עובד, ערכנו היכרות עם הלב של מערכת ההנעה - הדיפרנציאלים, יתרונותיהם וחסרונותיהם, עם הדרכים להתגבר על החסרונות הללו ועם מערכות עזר אלקטרוניות שפועלות דרך מערכת הבלמים ומסייעות לדיפרנציאל לעבוד נכון יותר ו/או עוקפות, מתחמנות ו"מרמות" אותו. דיברנו קצת על היצרן ועל דגם הרקסטון עצמו, שיש לו הרבה יתרונות אבל גם כמה חסרונות, איך הוא בנוי וגם קצת על נהיגת שטח. איך להתייחס למכשולים ואיך לגשת אליהם ולתקוף אותם נכון באופן שיבטיח מעבר חלק, ללא תקיעות וללא נזקים – הן לרכב והן לטבע.

כדי להמחיש את כל מה שדיברנו עליו, אנחנו יוצאים לסיבוב הרגיל של טיפוס ציר "סובב פסגה" + כמה וכמה תוספות, דוגמים וטועמים מכשולים מסוגים שונים – החל משביל טרשי מפותל עתיר במדרגות, בורות, עליות, ירידות, חריצים ותמרונים, דרך חריץ מרושע שמאתגר אותנו בהנפות גלגל באויר, ירידה רצופת בורות והצלבות. בין לבין, לומדים לקרוא שטח ולתכנן נתיב התקדמות, לשמור על הצמיגים לבל יתפנצ'רו, לעבוד עם מכוון חיצוני, לומדים "דרך הרגליים" ששמירה על נוהל שיירה זה עניין קריטי ושעבודות מע"צ זה לא בושה ולא פגיעה באגו ושלפעמים אנחנו יוצאים מהרכב ומזיזים קצת אבנים וכמובן שגם לא מוותרים על עצירה להפסקה ולקפה מבושל כהלכתו כי יציאה לשטח בלי לעצור לקפה זה פשוט לא זה.

image

image

לסיום – כמה מילים על תקיעות ועל חילוצים, פותחים ומסבירים על רצועה ועל שאקל, על ערכת תיקון פנצ'רים ועל מדחס אויר, למה צריך שיהיו באוטו את חפירה מתקפל וערכת עזרה ראשונה והכי חשוב – ערכת קפה מדוגמת.... הזמן עף בהדרכת נהיגת שטח כי היא קודם כל כיף, אבל זהו כיף שתועלתו בצידו ושיוצאים ממנו עם הרבה ידע ועוד קצת נסיון והעיניים נפתחות לעולם חדש ומרתק שכולו הנאה והפעם כבר בטוחים שאין לרקסטון במה להתבייש מול כל רכב כביש-שטח אחר.
כמו בכל הדרכות מועדון רקסטון, גם הקבוצה הזו הייתה נהדרת והעבירה לי יום של כיף, אני מקווה לפגוש אתכם שוב בטיולים שלנו!

לפרטי טיול מועדון רקסטון הבא שיתקיים ב-3/8/19 - הקליקו כאן

imageimageimageimageimageimage

מונחים מעולם הנהיגה בשטח - ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

imageimageimageimageimageimageimageimageimage

קישור לכתבות על מערכות הבטיחות ברכב והשימוש בשטח:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

imageimageimageimageimageimageimageimageimage

סיכום הטיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

imageimageimageimageimageimage

image

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן