כביש / ספורט > כתבות

פורשה טייקן חשמלית קובעת שיא במסלול נורבורגרינג

פורשה טייקן - רכב ספורט חשמלי הראשון של היצרן הגרמני, קובע שיא הקפה במסלול הנורבורגרינג-נורדשלייפה - מסלול ההקפות הנחשב לאחד ממסלולי המרוצים האייקונים בעולם ומשלים סדרת ניסויים דינמיים באירופה

שטוטגארט - מסלול הקפות נורבורגרינג

פורשה קבעה סטנדרטים חדשים למכוניות ספורט חשמליות בעלות ארבע דלתות במסלול הנורבורגרינג-נורדשלייפה. נהג המבחן לארס קרן כבש את המסלול האגדי, הידוע בכינוי "הגיהנום הירוק", תוך שבע דקות ו-42 שניות. זמן ההקפה נקבע במסלול בן 20.6 הקילומטרים שמשמש בדרך כלל לקביעת שיאים. במהלך הניסוי, לארס קרן נהג בפורשה טייקן קדם-סדרתי.

"הטייקן מתאים למסלולי מרוצים, והוא הוכיח זאת באופן משכנע, כאן באחד המסלולים המאתגרים בעולם", הסביר קרן. "התרשמתי שוב ושוב מהיציבות של מכונית הספורט החשמלית בקטעי המהירות הגבוהה, כמו ב-Kesselchen, ומהדרך בה היא מאיצה באופן ניטרלי ביציאה מפניות הדוקות, כמו זו שב-Adenauer Forst".

"הטייקן סיים את סבב הסיבולת המשולש בצורה מעולה. ראשית, מכונית הספורט החשמלית שלנו הפגינה את יכולתה לשחזר את הביצועים שלה כחלק ממבחן מאומץ שכלל 26 תאוצות רצופות מאפס ל-200 קמ"ש. לאחר מכן, היא השלימה נסיעה של 3,425 קילומטרים תוך 24 שעות במסלול ב-Nardò ללא תקלות, ועתה היא קבעה שיא מהירות בנורבורגרינג-נורדשלייפה", העיר סטפן ווקבך, סגן נשיא קו מוצרי הטייקן בפורשה. "מספר גורמים תרמו לביצועים המרשימים הללו וליעילות של יחידת הכוח, גם במהירויות גבוהות. בתוכם ניתן למנות את מערכות השלדה שמגיבות תוך שבריר שניה, כמו גם את האווירודינמיות היוצאת מן הכלל".

מהנדסי הפיתוח החלו לנהוג בטייקן במסלול הנורבורגרינג-נורדשלייפה בסימולטור כבר בשלב מוקדם של הפיתוח, על מנת לבחון ולהעריך את ביצועיו במסלול מרוצים וירטואלי. במסגרת תהליך זה, אחת המטרות המרכזיות הייתה לקבוע אנרגיה חשמלית עם ניהול תרמי, שתרמה תרומה חשובה להשגת זמן ההקפה המהיר.

עוד לפני כן: מרוץ סיבולת של 24 שעות וסדרת תאוצות

תוך 24 שעות השלימה הפורשה טייקן בגרסת פרוטוטייפ מרחק של 3,425 קילומטרים וזאת כחלק ממבחן שנערך במסלול המהיר ב- Nardò שבאיטליה. מרחק זה מקביל פחות או יותר למרחק בין Nardò לבין טרונדהיים שבנורבגיה.
בטמפרטורות הגבוהות שהיו במסלול בדרום איטליה, המהירות נעה בין 195 ל-215 קמ"ש. כשבשיא הטמפרטורה של 42 מעלות צלזיוס והמסלול עד 54 מעלות צלזיוס - הניסוי הושלם ללא תקלות, כאשר הטייקן פרוטוטייפ עצר רק לטעינה ולהחלפת נהגים.

וגם 26 האצות ל-200 קמ"ש ברציפות

בסוף חודש יולי השנה, גרסה קדם-סדרתית של הפורשה טייקן האיצה מאפס ל-200 קמ"ש לא פחות מ-26 פעמים ברצף על גבי מסלול המראה בשדה תעופה. נתון התאוצה הממוצע שנמדד היה פחות מעשר שניות, וההפרש בין ההאצה המהירה ביותר לזו האיטית ביותר היה פחות מ-0.8 שניות.

פורשה טייקן: מכונית הספורט החשמלית הראשונה של פורשה

לטייקן שני מנועים חשמליים, בסרן הקדמי ובסרן האחורי, והודות לכך יש לו הנעה לכל הגלגלים. מערכת ההנעה הכפולה ומערכות בקרת המשיכה, פועלות מהר יותר, לטענת היצרן, מאשר במערכות קונבנציונליות. לדוגמה, כאשר אחד הגלגלים מחליק, המנוע החשמלי מווסת את האנרגיה המועברת אליו במהירות גבוה מאשר במערכת הנעה עם דיפרנציאל מכאני.
מערכת המתלים המשולבת פורשה מסוג 4D-Chassis Control מנתחת ומסנכרנת את כל מערכות השלדה והמתלים בזמן אמיתי. מערכת זו כוללת מתלי אוויר אדפטיביים עם טכנולוגיית 3-תאים הכוללת שליטה אלקטרונית על השיכוך PASM - Porsche Active Suspension Management , ובנוסף גם מערכת Sport Porsche Dynamic Chassis Control Sport ובקיצור: PDSS - מערכת מוטות מייצבים אלקטרו-מכנית, ומערכת Plus Porsche Torque Vectoring Plus ובקיצור: PTV. הגרסה שוברת השיא במסלול כללה גם היגוי אחורי וצמיגי ''21.
הטייקן הוא הרכב הראשון בייצור סדרתי עם מערכת חשמלית בהספק של 800 וולט, וזאת בניגוד למערכות 400 וולט במכוניות חשמליות רגילות. יתרונותיה של מערכת כזו כוללים רמה גבוהה מאוד של עקביות בביצועים.
מערכת מצבי הנהיגה - Driving Modes, בפורשה טייקן החדש מציעה כיול מיוחד שנועד למצות את הפוטנציאל של תכונות מערכת ההנעה החשמלית. במצב "Sport Plus", דרישות הנהג מוטמעות ונענות באופן דינמי במיוחד. כתוצאה מכך, אסטרטגיית החימום והקירור של הסוללות עוצבו ותוכננו לביצועים מקסימיליים. באותה העת, פתחי האוורור נפתחים, הספויילר האחורי נמתח כבר בשלב מוקדם להפחתת כוחות העילוי, כיול השלדה עובר אופטימיזציה לביצועי מסלול מקסימליים, והשלדה נמצאת במצב הנמוך ביותר.