כביש / ספורט > כתבות

ה-מיני קופר החשמלית בדרך לישראל

ה-MINI Cooper SE החדשה תהיה המכונית הקטנה הראשונה הפועלת באמצעות חשמל בלבד

MINI Cooper SE החדשה עם הנעה חשמלית צפויה להגיע לישראל בתחילת 2020. זהו הדגם הראשון של המותג מיני קופר הבריטי (בבעלות ב.מ.וו.), המונע באמצעות חשמל בלבד.

המנוע החשמלי שלה מספק 184 כ"ס ויחד עם סוללת ליתיום-יון, הספציפית לדגם, מאפשרים טווח של בין 235 ק"מ עד 270 ק"מ (נתונים ארעיים של היצרן). סוללת המתח הגבוה ממוקמת עמוק בתוך רצפת הרכב, כדי להבטיח שלא תהיה פגיעה בנפח תא המטען בהשוואה ל-MINI 3 דלתות עם מנוע קונבנציונלי.

הנתונים של MINI Cooper SE החדשה:

  • מנוע חשמלי המספק 184 כ"ס ו-27 קג"מ.
  • סוללת ליתיום-יון ספציפית לדגם מאפשרת טווח של 235 עד 270 ק"מ – ללא מגבלות מבחינת נפח תא המטען.
  • היא ניתנת לטעינה משקע תעשייתי, Wallbox או עמדות טעינה ציבוריות; טעינה מהירה בזרם ישר אפשרית עד 50 קוו"ט.
  • האצה מאפס ל-60 קמ"ש ב-3.9 שניות ומאפס ל-100 קמ"ש בתוך 7.3 שניות.
  • עיצוב חדש של MINI 3 דלתות עם דגשי עיצוב ספציפיים לדגם החשמלי.
  • רכיבי תצוגה ובקרה ספציפיים לדגם בתא הנוסעים.
  • ניתן להגדיר את טעינת הסוללות בזמן נהיגה בשתי תצורות, לקבלת תחושה אישית של נהיגה באמצעות דוושה אחת.
  • מאפייני הציוד הסטנדרטי כוללים פנסים ראשיים LED, מיזוג אוויר אוטומטי מפוצל ל-2 אזורים, בלם חניה חשמלי ולוח שעונים דיגיטלי ייחודי.

תפיסת המיני קופר החשמלי:

ה-MINI Cooper SE החדשה מיוצרת בארץ הולדתו של המותג. היא יורדת מקו הייצור במפעל MINI באוקספורד יחד עם הגרסאות בעלות ההנעה הקונבנציונלית של הדגם. טכנולוגיית ההנעה שלה מגיעה ממרכזי המיומנות של ניידות חשמלית של הבעלים - קבוצת BMW בדינגולפינג ובלנדסהוט.

במקום מנוע בנזין או דיזל, מתחת למכסה המנוע של ה-MINI Cooper SE החדשה יש מנוע חשמלי. היחידה הקומפקטית, המשלבת את מכלולי החשמל במתח גבוה ומכלולי התמסורת, ממוקמת בחלק הקדמי של השלדה. סוללת המתח הגבוה עם תצורה ספציפית לדגם מורכבת מתאי ליתיום-יון המחולקים ל-12 מודולים. הם יוצרים יחידה בצורת T הממוקמת ברצפת הרכב, ומעניקים תכולת אנרגיה ברוטו של 32.6 קווט"ש.

המנוע החשמלי בדגם החדש קל וקטן יותר, ובכך הוא תורם לחלוקה טובה יותר של העומס על הסרנים ב-MINI Cooper SE החדשה.
ה-MINI Cooper SE החדשה מציעה גם אחיזת כביש טובה יותר, כתוצאה בין היתר ממיקום סוללת המתח הגבוה שלה. היא ממוקמת עמוק בתוך רצפת הרכב בין המושבים הקדמיים ומתחת למושבים האחוריים. כתוצאה מסידור זה, אין מגבלות כלשהן על השימוש בחלל תא המטען לעומת גרסאות הדגם המונעות על-ידי מנוע קונבנציונלי. כמו ב-MINI 3 דלתות עם מנוע בעירה פנימית, נפח אזור המטען מתחת לדלת האחורית המתרוממת הוא 211 ליטר, וניתן להגדילו ל-731 ליטר על-ידי קיפול משענות הגב האחוריות כלפי מטה. ההבדל המדיד היחיד: כדי להבטיח את מרווח הגחון המתאים עבור סוללת המתח הגבוה המותקנת ברצפת הרכב, המרכב של ה-MINI Cooper SE החדשה ממוקם כ-18 מ"מ גבוה יותר מאשר בדגם בעל ההנעה הקונבנציונלית.

כל הרכיבים של ההנעה החשמלית מוגנים באמצעות מאפיינים מבניים ספציפיים לדגם, והם מנותקים מהמתח מיד במקרה של התנגשות. מכלולי החשמל במתח גבוה מוגנים על ידי תמיכת הפגוש המחוזקת ומסגרת תמיכת המנוע, בעוד סוללת המתח הגבוה מוגנת באמצעות לוח בסיס מוצק. משקלו העצמי של הדגם החשמלי כבד בכ-145 ק"ג מאשר ה-MINI Cooper S 3 דלתות עם תיבת הילוכים אוטומטית Steptronic.

עיצוב חדש למיני:

חיבור הטעינה ממוקם מעל הגלגל האחורי הימני – בדיוק במקום שבו ממוקם פתח מילוי הדלק ב-MINI 3 דלתות בעלת ההנעה הקונבנציונלית. לוגו MINI Electric מציין את ההבדל מבחינת מקור האנרגיה. גרסאות צהובות של לוגו זה מופיעות על יחידות מהבהבי הפניה הצדיים, וכן על הדלת האחורית המתרוממת והגריל הקדמי. המרכיב המרכזי בחזית ה-MINI Cooper SE כולל את קווי המתאר המשושים האופייניים, אך הם אטומים מכיוון שהמנוע החשמלי דורש מעט אוויר לקירור. פס דקורטיבי צהוב על השבכה ובתי המראות החיצוניות באותו צבע. ה-MINI Cooper SE מצוידת בפנסים ראשיים LED כציוד סטנדרטי.

בדומה לשבכת המקרן הקדמי הספציפית לדגם, גחון המרכב הסגור ברובו והפגוש האחורי בעל העיצוב החדש תורמים להקטנת הגרר האווירודינמי. העובדה שה-MINI בעלת ההנעה החשמלית אינה זקוקה למערכת פליטה מאפשרת גם היא את זרימת האוויר לאורך הגחון ומאחור. חישוקי הסגסוגת האופציונליים 17 אינץ', בעלי עיצוב אסימטרי בגרסת MINI Electric Corona Spoke בעלת שני הצבעים. כמו חישוקי הסגסוגת הקלה 16 אינץ' Electric Revolite Spoke הכלולים כציוד סטנדרטי, גם האחרונים זמינים בלעדית עבור ה-MINI Cooper SE החדשה.

מנוע חשמלי בעל הספק של 184 כ"ס:

המנוע של ה-MINI Cooper SE החדשה הוא בעל הספק מרבי של 184 כ"ס. המומנט המרבי שלו, העומד על 27.5 קג"מ, זמין כבר במצב עמידה. הכוח מועבר לגלגלים הקדמיים באמצעות תמסורת בעלת יחס העברה אחד המשלבת בתוכה דיפרנציאל.

ה-MINI Cooper SE החדשה מאיצה מעמידה ל-60 קמ"ש בתוך 3.9 שניות בלבד. ה-MINI המונעת באמצעות חשמל בלבד מאיצה מאפס ל-100 קמ"ש בתוך 7.3 שניות; המהירות המרבית שלה מוגבלת ל-150 קמ"ש.

צליל ייחודי שנוצר במיוחד עבור ה-MINI Cooper SE מופק באמצעות מערכת הרמקולים. עיצוב הצליל בטווח המהירויות הנמוכות מבטיח נוכחות אקוסטית על הכביש (לבטיחות באזורים מיושבים).

ה-MINI Cooper SE החדשה מצוידת במערכת DSC (בקרת יציבות דינמית) חדשה. מערכת בקרת החלקת הגלגלים המניעים, שתוכננה במיוחד עבור אספקת הכוח המיידית שמעניקים מנועים חשמליים. המאפיין המכונה "הגבלת החלקת גלגלים בסמוך למפעיל (אקטואטור)" גורם לכך שפעולות הבקרה מחושבות ישירות בתוך מערכת ההנעה ולא ביחידת בקרה מרוחקת עם נתיבי אותות ארוכים, כמו במערכות בקרת יציבות קונבנציונליות. הוא מבצע אופטימיזציה מוחשית של האחיזה בעת הזינוק ושל יציבות הנהיגה במצב ניצול אנרגיית הבלימה, כמו גם בעת האצה ביציאה מפניות צרות.

מצבי הנהיגה של MINI עם 4 אפשרויות הגדרה:

ה-MINI החדשה מאפשרת לנהג להתאים את הגדרת מצב הנהיגה של הרכב למצב הנוכחי על הכביש וגם להעדפות האישיות שלו. מצבי הנהיגה של MINI נבחרים באמצעות מתג הממוקם בצד הימני של שורת מתגי התפעול. ב-MINI Cooper SE ניתן לבחור מבין 4 מצבי נהיגה. מצב ספורט שונה מהגדרת MID הסטנדרטית, עם עקומת היגוי ישירה יותר ותגובה מיידית של מערכת ההנעה.

הגדרות ההיגוי המוכוונות לנוחות של מצב MID פועלות גם במצב GREEN, וכן במצב GREEN+ החדש שתוכנן במיוחד עבור הדגם החדש. במצב GREEN+, מבחר תפקודי נוחות נוספים, כגון חימום, מיזוג אוויר וחימום מושבים, מוגבלים או מנותקים על מנת להגדיל את טווח הנסיעה של הרכב.

ניתן להגדיר את ניצול אנרגיית הבלימה בשתי רמות:

הרכב מאט באופן מוחשי ברגע שהנהג מסיר את רגלו מדוושת ההאצה. תופעה זו מתרחשת משום שבמצב גלישה ממלא המנוע החשמלי תפקיד של מחולל (גנרטור), והופך אנרגיה קינטית בחזרה לחשמל, אשר בתורו מוזן בחזרה לסוללת המתח הגבוה. התוצאה היא שבמהירויות נמוכות ניתן להאט כראוי את הרכב בעל ההנעה החשמלית מבלי להשתמש במערכת הבלמים, ולכן ניתן לנהוג ברכב באמצעות דוושה אחת. ניתן לקבוע את שיעור השבת אנרגיית הבלימה והאטת הרכב במהלך שלבי הגלישה באמצעות מערכת תכנות בקרת המנוע.

מתג בורר הממוקם בצד שמאל של יחידת העצור/סע מעניק בחירה בין השבה חזקה לבין השבה ברמה נמוכה, עם השפעה על ההאטה בהתאם – ללא קשר לתכניות הנהיגה של MINI. באופן זה, תגובת ההאטה בעת היפוך העומס ניתנת להתאמה לפי סגנון הנהיגה האישי של הנהג.

סביבת נהג ספציפית לדגם עם לוח מחוונים דיגיטלי:

ה-MINI Cooper SE החדשה מצוידת כסטנדרט בלוח מחוונים ספציפי לדגם הכולל מסך צבעוני 5.5 אינץ' בעיצוב Black Panel מאחורי גלגל ההגה. במרכזו של מסך זה הדיגיטלי במלואו, מהירות הנסיעה מוצגת בספרות, עם סקאלה בהיקף. פס המהירות מוצג גם בטבעת האור של המחוון המרכזי – באדום (מצב SPORT), לבן (MID) או ירוק (GREEN ו-GREEN+), בהתאם למצב הנהיגה שנבחר.

תצוגות דיגיטליות אחרות בלוח המחוונים מספקות מידע לגבי רמת הטעינה של סוללת המתח הגבוה, מצב הנהיגה שנבחר, מצב מערכות הסיוע לנהג והודעות של מערכת הבקרה (Check Control). בנוסף, מוצגים פרטים לגבי טווח הנסיעה הזמין, הספק ההנעה הנוכחי, הטמפרטורה החיצונית, הזמן והמרחק. יתר על כן, יש גישה לרשימות אנשי הקשר של הטלפון ותוכניות השמע.

במהלך הטעינה, לוח המחוונים הדיגיטלי מספק גם כן מידע. אם הרכב מחובר לשקע חשמלי או לעמדת טעינה, ניתן לקרוא לא רק את הזמן ואת הטמפרטורה החיצונית, אלא גם את טווח הנהיגה הזמין ומצב הטעינה באחוזים. מוצג גם הזמן שבו סוללת המתח הגבוה תהיה טעונה במלואה. צבע הלוח משתנה בהתאם למצב: מכתום במהלך האתחול לצהוב במשך תהליך הטעינה, ולירוק כאשר עתודות האנרגיה מלאות לגמרי. כל שגיאת טעינה מסומנת באמצעות צבע אדום.

מאפיינים פנימיים נוספים כוללים את ידית בורר ההילוכים הספציפית לדגם בקונסולה המרכזית. ה-MINI Cooper SE החדשה מצוידת גם בבלם חניה חשמלי המופעל ונדרך באמצעות מתג בקונסולה המרכזית.

MINI ELECTRIC בעת הטעינה:

מקור האנרגיה להנאת הנהיגה המחושמלת של ה-MINI Cooper SE החדשה הוא רשת החשמל, שאליה היא מסוגלת להתחבר באמצעות שקע חשמל תעשייתי רגיל, עמדת טעינה ביתית Wallbox או עמדת טעינה ציבורית. החיבור שלה לטעינה מיועד לטעינה בזרם חליפין (AC) או זרם ישיר (DC) באמצעות שקעים Type 2 ו-CCS Combo 2. מעל החיבור, מחוון רמת טעינה מציג אותות כתומים לאתחול, אור צהוב מהבהב במצב של טעינה מתמשכת, ואור ירוק לסוללה טעונה במלואה.

כבל הטעינה הסטנדרטי זמין לחיבור לשקע תעשייתי. עמדת טעינה ביתית מאפשרות לטעון את סוללת המתח הגבוה של ה-MINI Cooper SE החדשה בתפוקה מרבית של 11 קוו"ט – בשיעור של 80% בתוך שעתיים וחצי, ועד 100% בתוך שלוש וחצי שעות (בהתאם ליכולת תשתית החשמל בבית). עמדת טעינה מהירה DC (זרם ישיר) מאפשרת לרענן את עתודות האנרגיה של הרכב מהר עוד יותר. יחידת הטעינה מתוכננת לכושר טעינה מרבי של 50 קוו"ט, ומאפשרת להשיג טעינה של 80% בתוך 35 דקות בלבד.

רמת הגימור הסטנדרטית של ה-MINI Cooper SE החדשה כוללת מערכת מיזוג אוויר אוטומטי מפוצלת לשני אזורים עם בקרת אוורור וטמפרטורה נפרדת עבור צד הנהג וצד הנוסע הקדמי. פנים המכונית מחומם באמצעות משאבת חום שאוספת חום שיורי מהמנוע החשמלי, בקרת ההנעה, סוללת המתח הגבוה והאוויר החיצוני ומזינה אותו למערכת מיזוג האוויר. משאבת החום שפותחה עבור ה-MINI Cooper SE החדשה יעילה במיוחד. היא משתמשת ב-75 אחוזים פחות אנרגיה מאשר מערכת חימום חשמלי קונבנציונלית, ומספקת רמה גבוהה של נוחות פנימית במצב חורף. על מנת להגדיל את טווח הנסיעה, מעגלי הקירור והחימום מחוברים ישירות לטכנולוגיית ההנעה.

מיזוג האוויר האוטומטי של ה-MINI Cooper SE החדשה מציע גם חימום עזר ותפקוד מיזוג אוויר במצב נייח. דבר זה מאפשר לחמם או לקרר את החלל הפנימי לטמפרטורה מוגדרת לפני תחילת הנסיעה.

כתוספת למגוון של הציוד הסטנדרטי, מוצעות חבילות חיצוניות ופנימיות זמינות עבור ה-MINI Cooper SE החדשה, כאשר כל אחת מהן כוללת שילוב ספציפי של גימור חיצוני, חישוקי סגסוגת קלה, ריפוד המושבים ואביזרים פנימיים. בדומה לחבילות SALT, PEPPER ו-CHILI הזמינות עבור דגמי MINI הנוכחיים, חבילות אלה מאפשרות התאמה אישית סלקטיבית של הרכב, שאותה יכול הלקוח ליישם.

בתי המראות החיצוניות של ה-MINI Cooper SE החדשה מגיעים בצבעי Vigorous Grey או בצבע צהוב, כמו גם פס הקישוט האופקי בשבכת המקרן הקדמית. ללא תלות בחבילת הציוד שנבחרה, ניתן גם לשלב את כל צבעי המרכב עם גג ובתי מראות חיצוניות בצבע המרכב (לא זמין בשילוב עם צבע המרכב White Silver מטאלי), או בצבע שחור או לבן.

ה- MINI Cooper SE בתצורת הדגמה הגיעה לישראל לתצוגה של עשרה ימים בלבד של תצוגה בנמל תל אביב, זאת עוד לפני תחילת הייצור בעולם. הרכב הראשון למכירה לקהל הרחב צפוי להגיע בתחילת 2020.