יצאנו לעוד הדרכת נהיגה של סובארו דרייב ביער בן שמן, היה נהדר!
בתום השיעור התיאורטי התחלקנו לשלוש קבוצות בנות ושמנו פעמינו אל עבר האתרים ביער שמזמנים לנו תוואי קרקע מעניין ובאמצעותם ניתן להדגים את כל מרכיבי ההדרכה:
1. אחיזת צמיגים בקרקע במיוחד במצבים בהם אחד הגלגלים או יותר מאבד לגמרי מגע עם הקרקע.
2. התמודדות עם מדרגות סלע.
3. מצבים של שיפוע צד משמעותי וכללי הנהיגה במצבים אלו.
4. התמודדות במעלה שהוא גם תלול וגם גורם לגלגל או יותר לאבד אחיזה.
5. מורד תלול - כיצד נוהגים.
6. שיחה בנושא רכיבי הרכב - גלגלים צמיגים, מיגון, ציוד שרצוי לקחת תמיד, תוכנות ניווט ועוד.
זה מצב בו תוואי הקרקע ביחד עם המבנה הספציפי של הרכב יוצרים מצב שגלגל אחד או לפעמים גם שניים (הנגדי בצד והנגדי בסרן) מאבדים לחלוטין מגע עם הקרקע. ואז להצלתנו באות המערכות הטכניות שהרכבים המודרניים מצויידים בהן. במקרה זה של רכבי הסובארו המערכת נקראתTraction Control שכל המתלמדים בלי יוצא מן הכלל מתקשים לאפשר לה להכנס לפעולה בשל חוסר סבלנות. גם הפעם נוכחנו בכך וקריאות המכוון או החונך "גז קבוע" נשמעו גם הפעם וישמעו גם בעתיד...
בזה אחר זה התנסתה כל החבורה באיבוד אחיזת גלגל ופעולת בקרת האחיזה האלקטרונית ("גלגל מסתובב" נבלם ע"י מערכת הבלימה).
בתחנה זו למדנו איך נוהגים נכון במעלה לרבות "מעלה שנכשל" (שהוא אחד המצבים היותר מסוכנים בנהיגת שטח).
למרות שבמצבי מורדות כוח המשיכה פועל לטובת הרכב, הרי שירידה לא זהירה ונכונה עלולה לגרום נזקים מיותרים ואפילו להביא למצבים של התהפכות.
נסיעה בדרכים אשר נפרצו לאורך קווי הגובה של מדרונות תלולים (יש הרבה כאלו במסלולי ישראל) יוצרים צורך לנהוג ברכב במצב שהוא בשיפוע צד, ואז משקלו שמהווה הכוח המתנגד להתהפכות אוחז במרכז הכובד כשהוא מתקרב לקו הגלגלים ככל שהשיפוע יותר תלול. הבאנו את המשתתפים אל פיסת דרך שבה ניתן להדגים בבטחה שיפוע צד ולהסביר שיטות לאבטחת המצב, שיטות להחלצות נכונה מהמצב וכללי הנהיגה הנכונים במצב. החברים נסעו בשיפוע כשהם דרוכים ואפילו מעט מתוחים. ההרגשה בתוך הרכב היא של שיפוע יותר גדול מהמציאות.
לימוד בבטחה
בשטחים בהם הסלע מכוסה בשכבת עפר רכה יותר או דרדרת השימוש של הרכבים הנוסעים עליו (במיוחד במעלות) ופגעי מזג האויר גורמים לחשיפת הסלע ויצירת מדרגות. עם מדרגות מתמודדים בשאיפה לפגוש את המדרגה באלכסון לא חזיתית. במכרים של מדרגה גבוה שמעבר למחצית רדיוס הגלגל יש צורך "לבנות" מהאבנים שיש בשטח מיתון למדרגה.
לרכבים שהפגוש הקדמי שלהם בולט מקו הגלגלים ("זוית תקיפה" נמוכה) יש לבנות מדרון שטוח כדי למנוע פגיעות בפגוש ובמערכות הרגישות.
לסיום ערכנו מסלול קצר של נסיעה גם במעלה משובש כתרגיל סיכום בו המשתתפים ניסו (והצליחו!) ליישם את הנלמד. המסלול הסתיים בפריסה בצל העצים לשיחה בנושא טיפים להכנת הרכבים לנסיעה בשטח ומסעות בארץ.
לסיכום - ההדרכה עברה ללא תקלות, כולם (הרכבים בעיקר) ללא פגע או שריטה, ומצב הרוח מרומם.
ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק
טיפים לנהיגה בשטח:
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
3 תגובות
1
אורח/ת - הילה ואיתן
07 בנובמבר 2019 ב 14:06
תודה רבה על הדרכה מקצועית ונעימה.
אין לנו ספק שנתראה בהמשך.
לטייל זאת חובה! ואיתך זכות גדולה!
2
אורח/ת - משה
07 בנובמבר 2019 ב 14:07
מאד נהנינו בהדרכה שהיתה מדהימה.
אמיר נחומי שהיה המדריך הצמוד לקבוצה שלנו מאד טולרנטי, אדיב, אכפתי , סבלני, דאג להסביר לפרטי פרטים ולענות לכל שאלה.
ושוב הרבה תודה.
3
אורח/ת - חגית מינה
07 בנובמבר 2019 ב 16:08
היתה חוויה נהדרת, הרגשנו כאילו הינו בטיול שטח אמיתי ולא בהדרכה. המדריך של הקבוצה שלנו (אופיר) היה מאוד נחמד ומקצועי.
תגובות