סיכום ארבע הקבוצות בהדרכת נהיגה של סובארו דרייב שהתקיימה ב-29/11/19 ביער בן שמן וגם כמה מילים על ההיסטוריה של המותג
מנהלי החברה החליטו כי יבססו את המותגים שלהם על יחידת הנעה (מנוע) קל משקל, חזק ועמיד עם אמינות גבוהה ביותר להרבה שעות עבודה. (חלומו של כל מתכננן מנועים). הידע בבסיס התכנון בא כמו הנסיון מחברת האם במנועי מטוסים שאלו הדרישות הבסיסיות מהם. התכנון הועתק ממנועי המטוסים בעלי מנוע מסוג H שהוא כמו מנוע V , ה"פתוח" ל-90 מעלות, מנוע H - "פתוח" ל-180 מעלות.
מנוע זה כונה על ידם בשם בוקסר. מעבר לכך שהוא היה בנוי לתחזוקה נוחה, היתרון המרכזי שלו שהוא מאפשר לרכב מרכז כובד נמוך במיוחד מה שתורם כמובן ליציבות כלי הרכב. ובהקשר לרכבי השטח, יציבות במצבי שיפוע צד, יתרון חשוב נוסף על היות המנוע "שטוח" הוא שתנועת הבוכנות נעשית בכיוונים מנוגדים (ולא בכיוון אחד כמו במנועים טורים או אף במנועי V) ולכן אין למנוע כזה בכלל רעידות והוא עובד מאוד "חלק".
הדגם הראשון הוצג בפברואר 1954: סובארו 1500 P1
זה היה רכב שבנוי מגוף שכולו "קליפה" ורק הדלתות מתפרקות, מתלים קדמיים נפרדים על קפיצי "קפיץ"(טכנולוגיה מתקדמת שרווחת היום) ומתלה אחורי סרן ישר על קפיצי עלים לצורך התקנת הדיפרנציאל האחורי. יחד עם זאת אי אפשר שלא לראות את הדמיון למכונית ה"אוסטין" הבריטית של אותם שנים.
שנות החמישים הניבו עוד דגם בסיסי של מכונית נוסעים קטנה אך עם מקסימום מרווח לארבעה נוסעים ותחילת פיתוח יחידת ההנעה המוצלחת של סובארו
בשנות השישים סובארו מתמקדת במכוניות מסחריות קטנות וטנדרים קטנים, ולקראת שלהי העשור יצאו לכביש הדגמים הראשונים של רכבי נוסעים בעלי הנעה קדמית והנעה רב גלגלית 4WD.
שני עשורים בהם כיכבה הסובארו ליאונה על שפע דגמיה ומכוניות מסחריות רבות סגורות ופתוחות (טנדרים). כולם מציגים מנוע בוקסר קל חזק ואמין והנעה רב גלגלית.
בסוף שנות השמונים הציגה סובארו את דגם הלגאסי - מכונית מנהלים שהשיגה את שיא האמינות 100,000 ק"מ ברציפות במהירות מיירבית.
בראשית שנות התשעים הציגה סובארו בארה"ב את דגם ה-SVX רכב פאר עם תא נוסעים מוקף זכוכית אך בעל יכולת נסיעה בכל שטח. דגם זה סימן את תחילת השורה של הרכבים שמאפשרים לבעליהם לנהוג בנוחות מיירבית בכביש ולחצות מכשולים לא פשוטים בדרכי שטח עקלקלות ורצופות מהמורות.
שנות התשעים היוו את עידן הנצחונות של סובארו על מסלולי המירוצים עם דגמי האימפרזה והלגאסי כאשר בשנת 2,000 התחיל להניע את דגמי המירוץ וביצועי העל מנוע בוקסר חדש וחזק בעל 6 צילינדרים.
סוף סוף הגענו במסענו בזמן את נקודת החיבור שבין ההיסטוריה של סובארו למושא ההדרכה שלנו: רכבי ה-SUV של סובארו.
הראשון ב-2002 הפורסטר, 10 שנים לאחר מכן ה-XV.
וכך לאורך שני העשורים הראשונים של האלף השני, התפתחו דגמי ה-SUV של סובארו ושוכללו לשפר את הנוחות והבטיחות על הכביש לצד היכולת להתגבר על יותר אתגרים בשטח.
פורסטר דור 4
לצורך ההדרכה נקראו 4 מדריכים שהדגימו לנהגים חדשים כמו וותיקים את רזי הנהיגה הנכונה בשטח, הצפויים להם בעת יטיילו בשבילי ארץ ישראל.
וכשגרה אנו מתחילים את היום בהתכנסות ובשיעור תאוריה שבו אנו מסבירים את חוקי הפיסיקה שלאורם מתנהגים כלי רכב ממונעים בעומדם בהתקדמותם, בעוצרם ובתמרונם על פני המשטח עליו הם נוסעים.
אלה חוקי היסוד של תרמודינמיקה חיכוך, תנועה, האצה והאטה מומנטים ותנע. לכל התנהגות של כלי רכב בכביש ובשטח יש הסבר של חוקי הפיסיקה. אותם אנו מסבירים ומדגימים.
בהמשך אנו מאירים את הנהגים בתופעות בהן יתקלו בעת רדתם מכביש האספלט אל דרך השטח, ועל טכניקות הנהיגה הנכונה הנדרשות למצבים אלו ועל ההתקנים הטכנולוגיים שיצרני הרכב דאגו למתקן ברכביהם על מנת לאפשר לרכב לנוע בדרכי שטח בבטיחות ובנוחות.
את השיעור הכללי אנו חותמים בהתייחסות פרטנית למאפניי רכבי הסובארו, (שהם רכבים המיועדים בראש וראשונה לנוע בבטיחות ונוחות על הכביש) ושורת ההתקנים הטכניים שחברת סובארו מתקינה ברכבים כחלק מהאופיון שלהם, כמו גם שיפורים נוספים שכל אחד רשאי על פי החוק, ומותר ע"י היבואן (על מנת לשמר את אחריותו לתקינות ופעולת הרכב), להתקין ברכבם.
בסיום תדריך למבנה ההדרכה המעשית והתפצלות לקבוצות קטנות למען מתן הדרכה אישית לכל אחד ואחת.
כאמור נחלקנו לארבע קבוצות, להלן בקצרה לקטים מסיפוריהם של הקבוצות השונות
ההדרכה המעשית כללה חמישה נושאים:
1. בעיות אובדן אחיזה ופתרונן באמצעות טכנולוגיה ונהיגה נכונה
2. בעיות של זוויות גישה נטישה וזווית גחון (מעבר "מדרגות סלע") שלאור נתוני הרכב דורשות פתרון בנהיגה נכונה ו"בניה בשטח"
3. מעלה תלול בצרוף לבעיות אחיזת גלגלים שפתרונן לאור נתוני הרכב המסויים הוא בנהיגה נכונה.
מעלה שנכשל - הבעיה הסיכון ודרך הפעולה.
4. מורד תלול עם או בלי "דרדרת" שפתרונן גם בטכנולוגיה למי שיש וגם בנהיגה נכונה.
5. שיפועי צד שהוא מצב מסוכן ביותר במסעות בשטח שאם נכפה מתוקף השביל שבו בחרנו לנסוע,
נדרשים בו זהירות נהיגה זהירה ונכונה ואפשריים כמה "טריקים" לשיפור הבטיחות ומניעת התהפכות.
בשטח מחורץ ובעל מהמורות קל מאוד להביא את הרכב או נכפה עלינו מצב של אובדן אחיזה.
למדנו והתנסינו אחד אחד בכניסה למצב ויציאה ממנו (מילת הקוד לרכבים עם מערכת TRACTION CONTROL אלקטרונית, "גז קבוע!)
רכבי סובארו מתאפיינים בפגושים נמוכים ובולטים הרחק מקו הגלגלים. מאפיין זה עומד לרועץ בעת התקרב הרכב למדרגת סלע. במקומן=ות שאפשר ניתר לעקוף את הבעיה באמצעות מסלול נסיעה מתעקל שמביא את הגלגל לפיסת קרקע מעט גבוהה ואו אז חולף הפגוש מעל הסכנה ומקמות שלא ניתן בונים שיפוע מלאכותי מאבנים הנמצאות בשפע בסביבה.
תרגול מעלה תלול עם מכשולים הוא תרגיל מורכב יותר המשלב גם תמרון הרכב (רצוי מאוד בעזרת מכוון), וגם נהיגה נכונה בעת אובדן אחיזה. את המצב תירגלנו והנהגים חוו גם את המצב של "מעלה שנכשל" והדרך הנכונה היחידה להתנהגות במצב כזה, - תמיד אחורה עם הגה ישר לאט ובעזרת מכוון מוסמך.
הירידה במורד תלול וחלקלק (לפעמים גם מדרגתי) מצריך נהיגה זהירה, איטית ביותר, ורצוי עזרת מכוון. השליטה במהירות הירידה ניתנת להעשות גם באופן ידני באמצעות הפעלת הבלמים ולתת ל ABS לפעול, וגם למי שיש כמובן לחבר מוד מורד ולקבוע מהירות נמוכה מאוד.
שיפוע צד הוא המצב הכי מסוכן בנסיעה בשטח הררי. הוא יכול לנבוע מכך שציר התנועה נפרץ בשיפוע או מכך שבנסיעה לא זהירה הרכב סטה מהשביל והחל להתדרד בשוליים. השוליים יכולים לעיתים להסתיים במורד מאוד תלול ולאורך מאות מטרים.
לפיכך יש לנהוג בשביל בעל שיפוע צד בזהירות ובאיטיות. להמנע מקפיצות על בולדרים או מביצוע סיבוב מיותר. כמו כן דובר על אמצעים למתן אבטחה נגד גלגלו באמצעות רצועת גרירה. תןרגל שיפוע צד של 27 מעלות שהוא שיפוע משמעותי מאוד לא נפוץ בשבילי הארץ, שם שיפועים של 10 עד 15 מעלות יותר אופייניים.
ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
טיפים לנהיגה בשטח:
הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק
לסיום ערכנו "תרגיל מסכם". הובלנו את המתלמדים בשיירה במסלול המטפס קלות לעבר גבעה רמה. הדרך כוללת קצת מכל מצב שלמדנו והחבר'ה התמודדו עם המכשולים בעצמם ובהצלחה.
בהגיענו התמקמנו לשיחה על קפה בנושאים שונים של ג'יפאות ציודים וטיולים.
בסיום ההדרכה נפרדנו לשלום.
להתראות בשטח.
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
7 תגובות
1
אורח/ת - פיני
08 בדצמבר 2019 ב 16:07
בנושא מערכות הרכב אייסייט ועוד כפתורים לא היה למדריכים מידע ולא ידעו להסביר על המערכות הללו נציג עם ידע מסובארו שיודע לענות היה עוזר המדריכי שטח אמרו שלא יודעים וגם ניסו לקרוא בספר רכב שלי
2
אורח/ת - אבי
08 בדצמבר 2019 ב 16:07
הידע התיאורטי היה רב, מעמיק ומקצועי. בגלל תמהיל המשתתפים, התרגול היה מועט.
3
אורח/ת - איציק
08 בדצמבר 2019 ב 16:08
השלב העיוני היה מייגע וחוזר על עצמו. בשלב המעשי נכנסנו למצבים חלביים עם הסבר קליל ליציאה מהם. היה חסר הסבר על זויות כניסה ויציאה. להעיף גלגל באוויר לא מלמד אותך תכלס. כלום.
4
אורח/ת - ברוך
08 בדצמבר 2019 ב 16:08
אמיר נחומי היה נהדר !!! כל הכבוד חזק ואמץ .
5
אורח/ת - מנשה
08 בדצמבר 2019 ב 16:09
רוצים להודות ליחיאל על הדרכת שטח מעולה נתן המון בטחון ברכב ואישיות נעימה מאוד ישר כח להמשך הדרכות.
6
אורח/ת - נטלי
08 בדצמבר 2019 ב 16:09
תודה רבה ,היה מהנה וממצא ,הסברים טובים ומדריכים נחמדים וסבלנים,יצאתי עם רני לשטח,תודה
7
אורח/ת - פיני
10 בדצמבר 2019 ב 20:15
שלום לכם
כמו שהגבתי בסובארו דרייב
המדריכים של אתר השטח היו בסדר
לא היה מספיק זמן לתרגולים והסברים מעשיים
לגבי הרכבים חסר להם מידע ולא ידעו להסביר
כפתורים ומערכות שונות ברכב
אפילו ביקשו את הספר רכב לבדוק
ולא מצאו מפאת הזמן כדאי מאוד
שיגיע נציג מהחברה שידע לענות
על כל השאלות לגבי הרכבים
סה'כ היה נחמד עםמעט מאוד ידע
תודה על הכל בכבוד רב
פיני
תגובות