שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגה בשטח לרכבי סובארו - יער בן שמן 29/11/19

סיכום ארבע הקבוצות בהדרכת נהיגה של סובארו דרייב שהתקיימה ב-29/11/19 ביער בן שמן וגם כמה מילים על ההיסטוריה של המותג

חברת המכוניות סובארו היא חברת בת של הקונצרן פוג'י תעשיות כבדות. FHI
כמו מספר חברות המייצרות כיום מכוניות לתפארת כמו ב.מ.וו BMW החלה את דרכה כחברה קטנה לייצור מנועי מטוסים (הסמל שלה הוא הדמות של מדחף מטוס מסתובב במהירות). רולס רויס (שהיום שייכת לב.מ.וו), גם היא ייצרה בשנות מלחמת העולם השניה את המנועים למטוסי הקרב האגדיים של חיל האויר המלכותי RAF - הספיטפייר וההוריקן.
מיצובישי היפנית, החלה גם היא את דרכה כייצרנית מטוס ה"זירו" המפורסם מקרבות האוקיאנוס השקט במלחמת העולם השניה. כך גם שורשיה של סובארו נעוצים בתעשיית המטוסים.
שורשיה של פוג'י תעשיות כבדות נעוצים בחברת נקג'ימה היפנית לייצור מטוסים שפעלה לפני מלחמת העולם השניה. לאחר המלחמה, תחת הוראות כתב הכניעה של יפן, פורקה החברה ל-12 חברות קטנות. בשנת 1953 הוקמה חברת פוג'י תעשיות כבדות לייצור מטוסים תחזוקת מטוסים ומכירות של חלקי חילוף למטוסים בהשקעה של חמש חברות יפניות ששנתיים לאחר מכן התמזגו לתוך חברת פוג'י תעשיות כבדות.
הקונסורציום בחר להתמקד בתעשיית הרכב והפנה את מאמציו לפיתוח מכונית ראשונה, בצד הפניית משאבים לפיתוח תחומים טכנולוגיים נוספים.
ייצור כלי הרכב מנוהל מאז תחת חטיבת סובארו

הלוגו של חטיבת כלי הרכב סובארו - לוגו חמשת הכוכבים של הקונצרן פוג'י תעשיות כבדות

הלוגו של חטיבת כלי הרכב סובארו - לוגו חמשת הכוכבים של הקונצרן פוג'י תעשיות כבדות

"העוגן" הטכנולוגי

מנהלי החברה החליטו כי יבססו את המותגים שלהם על יחידת הנעה (מנוע) קל משקל, חזק ועמיד עם אמינות גבוהה ביותר להרבה שעות עבודה. (חלומו של כל מתכננן מנועים). הידע בבסיס התכנון בא כמו הנסיון מחברת האם במנועי מטוסים שאלו הדרישות הבסיסיות מהם. התכנון הועתק ממנועי המטוסים בעלי מנוע מסוג H שהוא כמו מנוע V , ה"פתוח" ל-90 מעלות, מנוע H - "פתוח" ל-180 מעלות.

מנוע זה כונה על ידם בשם בוקסר. מעבר לכך שהוא היה בנוי לתחזוקה נוחה, היתרון המרכזי שלו שהוא מאפשר לרכב מרכז כובד נמוך במיוחד מה שתורם כמובן ליציבות כלי הרכב. ובהקשר לרכבי השטח, יציבות במצבי שיפוע צד, יתרון חשוב נוסף על היות המנוע "שטוח" הוא שתנועת הבוכנות נעשית בכיוונים מנוגדים (ולא בכיוון אחד כמו במנועים טורים או אף במנועי V) ולכן אין למנוע כזה בכלל רעידות והוא עובד מאוד "חלק".

מנוע הבוקסר "השטוח" של סובארו

מנוע הבוקסר

התפתחות הרכבים והשיגים

הדגם הראשון הוצג בפברואר 1954: סובארו 1500 P1
זה היה רכב שבנוי מגוף שכולו "קליפה" ורק הדלתות מתפרקות, מתלים קדמיים נפרדים על קפיצי "קפיץ"(טכנולוגיה מתקדמת שרווחת היום) ומתלה אחורי סרן ישר על קפיצי עלים לצורך התקנת הדיפרנציאל האחורי. יחד עם זאת אי אפשר שלא לראות את הדמיון למכונית ה"אוסטין" הבריטית של אותם שנים.

סובארו 1500 דגם 1954

סובארו 1500 דגם 1954

נסיעה במכונת הזמן לאורך השנים

שנות החמישים הניבו עוד דגם בסיסי של מכונית נוסעים קטנה אך עם מקסימום מרווח לארבעה נוסעים ותחילת פיתוח יחידת ההנעה המוצלחת של סובארו
בשנות השישים סובארו מתמקדת במכוניות מסחריות קטנות וטנדרים קטנים, ולקראת שלהי העשור יצאו לכביש הדגמים הראשונים של רכבי נוסעים בעלי הנעה קדמית והנעה רב גלגלית 4WD.

דגמי ראשית שנות השישים

דגמי ראשית שנות השישים

סובארו "וואן" שבשנת 1969 הציגה 6 הילוכים קדמיים! ושני הילוכים אחוריים

סובארו

שנות השבעים והשמונים

שני עשורים בהם כיכבה הסובארו ליאונה על שפע דגמיה ומכוניות מסחריות רבות סגורות ופתוחות (טנדרים). כולם מציגים מנוע בוקסר קל חזק ואמין והנעה רב גלגלית.
בסוף שנות השמונים הציגה סובארו את דגם הלגאסי - מכונית מנהלים שהשיגה את שיא האמינות 100,000 ק"מ ברציפות במהירות מיירבית.

סובארו לגאסי בסיום מרוץ 100,000 ק"מ

סובארו לגאסי בסיום מרוץ 100,000 ק

השיא הושג במסלול בארה"ב. 100,000 ק"מ במשך 447 שעות ברציפות במהירות ממוצעת של 223 ק"מש - ללא ספק רכב מדהים.
ולחשוב שכמו כל תת אלוף בצבא, נסעתי על הרכב הזה... וכמו שאמר הנהג שלי: שמן, דלק ונוסעים.

שנות התשעים של המאה הקודמת

בראשית שנות התשעים הציגה סובארו בארה"ב את דגם ה-SVX רכב פאר עם תא נוסעים מוקף זכוכית אך בעל יכולת נסיעה בכל שטח. דגם זה סימן את תחילת השורה של הרכבים שמאפשרים לבעליהם לנהוג בנוחות מיירבית בכביש ולחצות מכשולים לא פשוטים בדרכי שטח עקלקלות ורצופות מהמורות.

1991 סובארו SVX מכונית סלון יוקרתית הפורצת את הדרך לשטח

1991 סובארו SVX מכונית סלון יוקרתית הפורצת את הדרך לשטח.

שנות התשעים של המאה הקודמת

שנות התשעים היוו את עידן הנצחונות של סובארו על מסלולי המירוצים עם דגמי האימפרזה והלגאסי כאשר בשנת 2,000 התחיל להניע את דגמי המירוץ וביצועי העל מנוע בוקסר חדש וחזק בעל 6 צילינדרים.

2002 הופעת ה-SUV הראשון של סובארו - הפורסטר


סוף סוף הגענו במסענו בזמן את נקודת החיבור שבין ההיסטוריה של סובארו למושא ההדרכה שלנו: רכבי ה-SUV של סובארו.

הראשון ב-2002 הפורסטר, 10 שנים לאחר מכן ה-XV.
וכך לאורך שני העשורים הראשונים של האלף השני, התפתחו דגמי ה-SUV של סובארו ושוכללו לשפר את הנוחות והבטיחות על הכביש לצד היכולת להתגבר על יותר אתגרים בשטח.

פורסטר דור 4

פורסטר דור 4

XV דור 2

XV דור 2

קבוצה של 24 רכבי סובארו לדגמיהם השונים התקבצו ליער בן שמן להדרכת נהיגת שטח של אתר השטח הישראלי

נחומי מרצה בחלק העיוני

נחומי מרצה בחלק העיוני


לצורך ההדרכה נקראו 4 מדריכים שהדגימו לנהגים חדשים כמו וותיקים את רזי הנהיגה הנכונה בשטח, הצפויים להם בעת יטיילו בשבילי ארץ ישראל.
וכשגרה אנו מתחילים את היום בהתכנסות ובשיעור תאוריה שבו אנו מסבירים את חוקי הפיסיקה שלאורם מתנהגים כלי רכב ממונעים בעומדם בהתקדמותם, בעוצרם ובתמרונם על פני המשטח עליו הם נוסעים.
אלה חוקי היסוד של תרמודינמיקה חיכוך, תנועה, האצה והאטה מומנטים ותנע. לכל התנהגות של כלי רכב בכביש ובשטח יש הסבר של חוקי הפיסיקה. אותם אנו מסבירים ומדגימים.
בהמשך אנו מאירים את הנהגים בתופעות בהן יתקלו בעת רדתם מכביש האספלט אל דרך השטח, ועל טכניקות הנהיגה הנכונה הנדרשות למצבים אלו ועל ההתקנים הטכנולוגיים שיצרני הרכב דאגו למתקן ברכביהם על מנת לאפשר לרכב לנוע בדרכי שטח בבטיחות ובנוחות.
את השיעור הכללי אנו חותמים בהתייחסות פרטנית למאפניי רכבי הסובארו, (שהם רכבים המיועדים בראש וראשונה לנוע בבטיחות ונוחות על הכביש) ושורת ההתקנים הטכניים שחברת סובארו מתקינה ברכבים כחלק מהאופיון שלהם, כמו גם שיפורים נוספים שכל אחד רשאי על פי החוק, ומותר ע"י היבואן (על מנת לשמר את אחריותו לתקינות ופעולת הרכב), להתקין ברכבם.
בסיום תדריך למבנה ההדרכה המעשית והתפצלות לקבוצות קטנות למען מתן הדרכה אישית לכל אחד ואחת.

שלב ההדרכה המעשית

כאמור נחלקנו לארבע קבוצות, להלן בקצרה לקטים מסיפוריהם של הקבוצות השונות

הקבוצה של אמיר נחומי

ההדרכה המעשית כללה חמישה נושאים:
1. בעיות אובדן אחיזה ופתרונן באמצעות טכנולוגיה ונהיגה נכונה
2. בעיות של זוויות גישה נטישה וזווית גחון (מעבר "מדרגות סלע") שלאור נתוני הרכב דורשות פתרון בנהיגה נכונה ו"בניה בשטח"
3. מעלה תלול בצרוף לבעיות אחיזת גלגלים שפתרונן לאור נתוני הרכב המסויים הוא בנהיגה נכונה.
מעלה שנכשל - הבעיה הסיכון ודרך הפעולה.
4. מורד תלול עם או בלי "דרדרת" שפתרונן גם בטכנולוגיה למי שיש וגם בנהיגה נכונה.
5. שיפועי צד שהוא מצב מסוכן ביותר במסעות בשטח שאם נכפה מתוקף השביל שבו בחרנו לנסוע,
נדרשים בו זהירות נהיגה זהירה ונכונה ואפשריים כמה "טריקים" לשיפור הבטיחות ומניעת התהפכות.

בעיות אודן אחיזה כתוצאה מגלגל/גלגלים באוויר/מחליקים

בשטח מחורץ ובעל מהמורות קל מאוד להביא את הרכב או נכפה עלינו מצב של אובדן אחיזה.
למדנו והתנסינו אחד אחד בכניסה למצב ויציאה ממנו (מילת הקוד לרכבים עם מערכת TRACTION CONTROL אלקטרונית, "גז קבוע!)

גלגל אחורי מאבד אחיזה עקב פני הקרקע

גלגל אחורי מאבד אחיזה עקב פני הקרקע

גלגל אחורי מאבד אחיזה עקב פני שטח חלקלקים (דרדרת)

גלגל קדמי מאבד אחיזה עקב פני שטח חלקלקים

בעיות זווית גישה לפני מדרגה

רכבי סובארו מתאפיינים בפגושים נמוכים ובולטים הרחק מקו הגלגלים. מאפיין זה עומד לרועץ בעת התקרב הרכב למדרגת סלע. במקומן=ות שאפשר ניתר לעקוף את הבעיה באמצעות מסלול נסיעה מתעקל שמביא את הגלגל לפיסת קרקע מעט גבוהה ואו אז חולף הפגוש מעל הסכנה ומקמות שלא ניתן בונים שיפוע מלאכותי מאבנים הנמצאות בשפע בסביבה.

התחמקות ממדרגה בתימרון

התחמקות ממדרגה בתימרון

מצב שמצריך בניית "גשרון מעבר" לקראת המכשול

מצב שמצריך בניית

תרגיל שלישי מעלה תלול רצוף מכשולים

תרגול מעלה תלול עם מכשולים הוא תרגיל מורכב יותר המשלב גם תמרון הרכב (רצוי מאוד בעזרת מכוון), וגם נהיגה נכונה בעת אובדן אחיזה. את המצב תירגלנו והנהגים חוו גם את המצב של "מעלה שנכשל" והדרך הנכונה היחידה להתנהגות במצב כזה, - תמיד אחורה עם הגה ישר לאט ובעזרת מכוון מוסמך.

מעלה שנכשל ממש בסנטימטר האחרון - מצב נדיר אך מעולה לתרגול

מעלה שנכשל ממש בסנטימטר האחרון - מצב נדיר אך מעולה לתרגול

ה XV במאמץ להתגבר על אובדן אחיזה

בהעדר הילוך כוח, לפעמים נדרשת האצה מסויימת

תרגיל רביעי ירידה במורד תלול

הירידה במורד תלול וחלקלק (לפעמים גם מדרגתי) מצריך נהיגה זהירה, איטית ביותר, ורצוי עזרת מכוון. השליטה במהירות הירידה ניתנת להעשות גם באופן ידני באמצעות הפעלת הבלמים ולתת ל ABS לפעול, וגם למי שיש כמובן לחבר מוד מורד ולקבוע מהירות נמוכה מאוד.

ירידה במוד אוטומטי

ירידה במוד אוטומטי

תרגיל חמישי - שיפוע צד

שיפוע צד הוא המצב הכי מסוכן בנסיעה בשטח הררי. הוא יכול לנבוע מכך שציר התנועה נפרץ בשיפוע או מכך שבנסיעה לא זהירה הרכב סטה מהשביל והחל להתדרד בשוליים. השוליים יכולים לעיתים להסתיים במורד מאוד תלול ולאורך מאות מטרים.
לפיכך יש לנהוג בשביל בעל שיפוע צד בזהירות ובאיטיות. להמנע מקפיצות על בולדרים או מביצוע סיבוב מיותר. כמו כן דובר על אמצעים למתן אבטחה נגד גלגלו באמצעות רצועת גרירה. תןרגל שיפוע צד של 27 מעלות שהוא שיפוע משמעותי מאוד לא נפוץ בשבילי הארץ, שם שיפועים של 10 עד 15 מעלות יותר אופייניים.

שיפוע צד של 27 מעלות

שיפוע צד

תמונות מהקבוצה רני פלג

1575545551932

ויקישטח:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

157554555043715755455535811575545555076157554555678515755455577371575545558693157554555955715755455608081575545562548

סיכום הקבוצה של עדי צפתי

הקבוצה שלנו נסעה לאחר תדריך הבוקר לתחנה הראשונה של העלייה. עברנו הסבר על ישיבה נכונה ברכב, סקרנו את כל הכפתורים שיש באוטו ואופן הפעלתם/ביטולם.
ביצענו רענון קצר על מערכות הרכב בדגש על חשיבות ביטול בקרת היציבות בשטח ואיך לא להפריע לבקרת המשיכה למשוך את האוטו.
משם יצאנו לתרגל עליה ולמעשה ראינו איך המערכות עובדות בפועל, כשאר גלגל עולה באוויר הוא ננעל ע"י הבלמים והכוח עובר לגלגל אחר.
1575296144352
לאחר העליה תרגלנו ירידה, "נפנפנו" גלגלים באוויר ולמדנו שבסך הכל מדובר במהלך מתלה קצר.
התחנה הבאה היתה מעבר תעלה - מכשול שנמצא בכל מקום וכל שביל שניסע עליו - וכל כך חשוב ללמוד איך לעבור נכון בשביל לשמור על שלמות הרכב.
לאחר מכן נסענו לתרגל שיפוע צד, הבנו שבשטח תמיד עדיף להימנע משיפועים וחשוב לשמור על האוטו כמה שיותר מאוזן.
לסיום נסענו לעלות עליה מחורצת הכוללת חריצים, הצלבות וסלעים. הלכנו אותה ברגל, בחרנו נתיב נסיעה נכון, הבנו מה קורה אם נניח את הגלגלים במקום נמוך, כולם עלו יפה מאוד וללא מכות ברכבים ולאחר מכן תרגלנו ירידה.
לסיום הסברנו על חילוץ, הדגמתי איך מחברים את טבעת החילוץ לרכב מלפנים ומאחור.
הסברתי על אתר השטח, טיוליו והצעותיו המגוונות.
נפרדנו לשלום בקביעה שניפגש בשטח.

157529611624515752961269941575296130731157529613167815752961385051575296139927157529614073915752961431381575296146250

טיפים לנהיגה בשטח:

טיפ לטיפוס עלייה

טיפ לירידה תלולה

טיפ לשבילים המהירים

טיפ שיפוע צד

טיפ ציוד בשטח

1575296141409157529614854515752961507231575296157053157529615818215752961593591575296160259157529616118715752961623161575296163587

סיכום הקבוצה של יחיאל דניאל

הקבוצה שלנו התחילה בתחנה בה נסענו בשיפוע צד, הרגשת התחושה וכיצד עלינו לנהוג ברכב במצב זה. באותה התחנה נכנסנו למצב של ''הצלבה'' מצב בו שני גלגלים אלכסונים מאבדים אחיזה מהקרקע וראינו כיצד מערכת בקרת המשיכה פועלת ואיך אנו יכולים לעזור לרכב להתקדם ממצב זה.

מתחילים תרגיל שיפוע צד

מתחילים תרגיל שיפוע צד

נכנסים להצלבה

נכנסים להצלבה

מתרגלים בלימת חירום

מתרגלים בלימת חירום

מתרגלים עליה וירידה

מתרגלים עליה וירידה

סיבוב ביער

סיבוב ביער

157540021554015754002165861575400217699157540021857215754002190831575400219778

הבטיחות ברכב:

הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק

157540022053315754002209541575400221764157540022257515754002237041575400224478157540022539215754002286161575400231114157540023313715754002347831575400235778157540023641515754002373681575400238780157540023984415754002409121575400241489157540024252315754002435971575400244829157540024536115754002474451575400248582

לסיכום תרגיל נסיעה ושיחה

לסיום ערכנו "תרגיל מסכם". הובלנו את המתלמדים בשיירה במסלול המטפס קלות לעבר גבעה רמה. הדרך כוללת קצת מכל מצב שלמדנו והחבר'ה התמודדו עם המכשולים בעצמם ובהצלחה.
בהגיענו התמקמנו לשיחה על קפה בנושאים שונים של ג'יפאות ציודים וטיולים.

בסיום ההדרכה נפרדנו לשלום.
להתראות בשטח.

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

7 תגובות

1

אורח/ת - פיני

08 בדצמבר 2019 ב 16:07

בנושא מערכות הרכב אייסייט ועוד כפתורים לא היה למדריכים מידע ולא ידעו להסביר על המערכות הללו נציג עם ידע מסובארו שיודע לענות היה עוזר המדריכי שטח אמרו שלא יודעים וגם ניסו לקרוא בספר רכב שלי

2

אורח/ת - אבי

08 בדצמבר 2019 ב 16:07

הידע התיאורטי היה רב, מעמיק ומקצועי. בגלל תמהיל המשתתפים, התרגול היה מועט.

3

אורח/ת - איציק

08 בדצמבר 2019 ב 16:08

השלב העיוני היה מייגע וחוזר על עצמו. בשלב המעשי נכנסנו למצבים חלביים עם הסבר קליל ליציאה מהם. היה חסר הסבר על זויות כניסה ויציאה. להעיף גלגל באוויר לא מלמד אותך תכלס. כלום.

4

אורח/ת - ברוך

08 בדצמבר 2019 ב 16:08

אמיר נחומי היה נהדר !!! כל הכבוד חזק ואמץ .

5

אורח/ת - מנשה

08 בדצמבר 2019 ב 16:09

רוצים להודות ליחיאל על הדרכת שטח מעולה נתן המון בטחון ברכב ואישיות נעימה מאוד ישר כח להמשך הדרכות.

6

אורח/ת - נטלי

08 בדצמבר 2019 ב 16:09

תודה רבה ,היה מהנה וממצא ,הסברים טובים ומדריכים נחמדים וסבלנים,יצאתי עם רני לשטח,תודה

7

אורח/ת - פיני

10 בדצמבר 2019 ב 20:15

שלום לכם
כמו שהגבתי בסובארו דרייב
המדריכים של אתר השטח היו בסדר
לא היה מספיק זמן לתרגולים והסברים מעשיים
לגבי הרכבים חסר להם מידע ולא ידעו להסביר
כפתורים ומערכות שונות ברכב
אפילו ביקשו את הספר רכב לבדוק
ולא מצאו מפאת הזמן כדאי מאוד
שיגיע נציג מהחברה שידע לענות
על כל השאלות לגבי הרכבים
סה'כ היה נחמד עםמעט מאוד ידע
תודה על הכל בכבוד רב
פיני