כביש / ספורט > יצרנים

סיאט

יצרנית המכוניות הגדולה ביותר בספרד, שהחלה דרכה כחברה ממשלתית ונמצאת היום בבעלות מלאה של פולקסוואגן

מלחמת האזרחים בספרד, שהתנהלה בשנים 1936-1939 והסתיימה בעלייתו לשלטון של הגנרליסימו פרנקו, הותירה את המדינה משוסעת והרוסה מבחינה כלכלית. בתום מלחמת העולם השנייה שפרצה מיד לאחר מכן, החלה ספרד בניסיונות לשקם את עצמה, בין היתר על ידי הקמת תעשיית רכב. גוף שהוקם על ידי אנשי עסקים ספרדים בשיתוף הבנקים המרכזיים של המדינה, החל לחפש שותף אסטרטגי להקמת תעשייה כזו, והגיע להבנות עם חברת פיאט.

בשלב זה נכנסה הממשלה לתמונה, והחלה לנהל משא ומתן גם עם חברת פולקסוואגן. הצורך בשותף עם ידע וניסיון בתחום הרכב נבע מכך, שכלכלת ספרד התבססה עד אז בעיקר על חקלאות ודייג, והיתה נחשלת יחסית לשאר מדינות אירופה. תעשיית הרכב שלה עד מלחמת העולם השנייה התבססה בעיקר על הרכבה מקומית של מכוניות עממיות של יצרניות שונות, מכמה ארצות (למעט אולי היספנו סואיזה, שייצרה מכוניות פאר יקרות להחריד).

הדגם הראשון, סיאט 1400

בסופו של דבר נחתם הסכם שיתוף פעולה עם פיאט, שדגמיה התאימו יותר לתנאים שררו אז בספרד ובחודש מאי 1950 הוקמה חברת סיאט (SEAT - Sociedad Española de Automóviles de Turismo, ובתרגום – חברה ספרדית למכוניות נוסעים). בשנת 1953 הגיע הדגם הראשון של החברה, הסיאט 1400, שהתבסס כולו על מכלולי פיאט. רק בשנת 1975 הגיעה סיאט לבשלות שאיפשרה לה לתכנן ולייצר מכונית על טהרת הכוחות המקומיים.

בתחילת שנות ה-80 התעוררה מחלוקת בין ממשלת ספרד לבין פיאט על המשך ההשקעות בחברה, והרומן ארוך הימים הגיע לסיומו. המכונית הראשונה שייצרה סיאט ללא מעורבות של פיאט היתה ה'רונדה', אבל לאחר שיחות עם טויוטה, ניסאן ומיצובישי, נחתם הסכם עם שותפה אסטרטגית חדשה – פולקסוואגן... בשנת 1983, עם הופעתה של האיביזה שצוידה כבר במנועים שתוכננו על ידי פורשה, רכשה פולקסוואגן נתח גדול ממניות סיאט והפכה לבעלת הבית, וכמה שנים לאחר מכן השלימה את הרכישה המלאה של החברה.

איביזה דור ראשון, מנועים מתכנון של פורשה

היום ממותגת סיאט כחטיבה של קונצרן פולקסוואגן הפונה לקהל הצעיר, עם דגמים בעיצוב ספורטיבי. היא היתה אחת היצרניות האחרונות שנכנסו לתחום רכבי הפנאי, תחילה עם האטקה (קישור למבחן דרכים) שאליו הצטרף מאוחר יותר האח הקטן, הארונה (קישור למבחן דרכים). במפעליה שבספרד היא מייצרת גם עבור חטיבות אחרות של הקונצרן, כמו אאודי, בעוד הייצור של דגמי סיאט מתבצע בחלקו בסלובקיה, בפורטוגל ובאלג'יריה... היקף הייצור השנתי של סיאט עומד על כ-575 אלף מכוניות, והיא מרכיב משמעותי בחוסן הכלכלי העכשווי של ספרד.

ליאון קופרה דור ראשון