הפוגה קצרה בגשמים אפשרה לנו להיפגש שוב ביער בן שמן עם בעלי סנגיונג רקסטון חדשים שבאו להכיר טוב יותר את רכב השטח החדש שלהם. היה מעניין ומלמד
"רקסטון מי?".... פעם היו כאלה ששאלו את השאלה הזו. היום נדמה לכם שאתם רואים אותם יותר ויותר? אתם לא טועים. רכב הכביש-שטח הגדול, המרווח והנוח בעל היכולות המצויינות במחיר אטרקטיבי (יחסית), מצא מהר מאוד את מקומו בשוק. מספרם ההולך וגדל על הכביש ובשבילים מביא את בעליהם להדרכות הנהיגה שהולכות והופכות לתכופות יותר ומכיוון שאצל חלק לא קטן מהבעלים זהו רכב שטח ראשון, יש מה ללמוד עליו ועל יכולותיו המכובדות.
נפגשנו בבוקר קר של יום שישי באמצע ינואר בשיפולי יער בן שמן, סמוך לכביש 443. כן, היה קצת קר. אז מה. זה עדיף על הגהינום המיוזע של אמצע אוגוסט... חלק מהנוכחים מנוסים, אחרים טירונים בשטח וזו להם הפעם הראשומה שהם טועמים 4X4...
התמקמנו לנו בפינה נוחה כדי לדבר – החבר'ה יושבים בניחותא ומקשיבים ואני "נותן הופעה", כלומר עומד ומדבר. מדבר על מכוניות בכלל ורכבי שטח בפרט. איך אוטו נוסע, איך הוא מעביר את הכוח לגלגלים ואיך הוא מייצר אחיזה ומשיכה. למה 4X4 זה כל כך טוב ואיך זה עובד. ערכנו היכרות עם מערכת ההנעה - הדיפרנציאלים, יתרונותיהם וחסרונותיהם, עם הדרכים להתגבר על החסרונות הללו ועם מערכות עזר אלקטרוניות שפועלות דרך מערכת הבלמים ומסייעות לדיפרנציאל לעבוד נכון יותר ו/או עוקפות, מתחמנות ו"מרמות" אותו וכמובן על תיבות העברה, הנעה 2X4 ו-4X4, מצבי "גבוה" ו"נמוך". דיברנו קצת גם על היצרן ועל דגם הרקסטון עצמו, איך הוא בנוי ומהם יתרונותיו (הרבים) וחסרונותיו (המועטים, אבל צריך להיות מודעים להם, להתחשב ולנהוג בהתאם) וגם על נהיגת שטח. איך להתייחס למכשולים ואיך לתקוף אותם נכון באופן שיבטיח מעבר חלק, ללא תקיעות וללא נזקים – הן לרכב והן לטבע.
אחרי הדיבורים, אנחנו יוצאים לסיבוב/טיול ברחבי יער בן שמן שמציע למתרגלים בקורסים לנהיגת שטח את הכל מהכל. למי שלא מאמין, יש ביער בן שמן גם מכשולי אקסטרים על אמת למי שרוצה ויכול. אנחנו היום לא בעניין של דילוג מעל קירות, אבל בהחלט שמחים להתעמת עם עליות, ירידות, הצלבות ושיפועי צד.
אז מתחילים משבילי יער תמימים שהופכים בהדרגה למהמורתיים וטרשיים ודרדרתיים, עם קצת מדרגות וקצת הצלבות, מתנסים בסחרורי גלגל ולומדים לעבוד נכון עם מערכת בקרת המשיכה, מתעמתים עם עליות וירידות וגם טועמים שיפוע צד. בין לבין, לומדים לקרוא שטח ולתכנן נתיב התקדמות, לשמור על הצמיגים לבל יתפנצ'רו, לעבוד עם מכוון חיצוני, וכמובן שגם לא מוותרים על הפסקה לקפה מבושל כהלכתו כי בילוי בשטח ולא משנה מאיזו סיבה, בלי לעצור לקפה - זה פשוט לא זה.
לסיום – כמה מילים על תקיעות ועל חילוצים, פותחים ומסבירים על רצועה ועל שאקל, על ערכת תיקון פנצ'רים ועל מדחס אויר, להיכן מחברים את הרצועה בסנגיונג רקסטון ולמה צריך שיהיו באוטו את חפירה מתקפל וערכת עזרה ראשונה והכי חשוב – ערכת קפה מדוגמת.... ומכיוון שאחרי יום שכזה התיאבון נפתח ורוצים עוד, אז לא שוכחים לדבר גם על הטיולים שלנו. הזמן עף לנו בהדרכות נהיגת שטח כי זה לפני הכל - כיף, אבל זהו כיף שתועלתו בצידו ושיוצאים ממנו עם הרבה מידע ועוד קצת נסיון והעינים נפתחות לעולם חדש ומרתק שכולו הנאה. נשמח לפגוש אתכם שוב בטיולים שלנו!
ויקישטח:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, סובארו, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
טיפים לנהיגה בשטח:
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
תגובות