אתם מכירים את ההרגשה כשהבאסה עולה ומשתלטת ולוחצת על החזה? ככה בדיוק הרגשתי אני ויחד איתי כל 22הצוותים שנרשמן לראלי עפולה.
מאת: רוני נאק
30/07/00
לאחר שלושה חודשי עבודה מאומצת, שהשקיעו גדי צוקר ויענקל'ה זלצר, יחד עם עזרה צמודה ותמיכה מ-מ.מ.ס.י. הנסיעות לחו''ל, העברת קורס מארשלים על-ידי נציגת הפדרציה הבינלאומית למכוניות ועוד רשימה ארוכה של ''דברים שצריך לעשות'', עזרה שהתקבלה ממחלקת הספורט בעיריית עפולה, כל שבועות העבודה האלו התנקזן לבסוף לידיו של קצין משטרה שחתם על מסמך המתיר קיום אירוע אך ללא מדידת זמנים ! ! !
עוד כשבוע לפני האירוע פנה גדי למשטרה בבקשה לאישור האירוע. הוא קיבל רשימת דרישות מהמשטרה שבהן הוא צריך לעמוד כדי לקבל את האישור, בין השאר צויין שעל המסלול להיות מסומן בסרטי סימון ומאוייש במארשלים מטעם המארגן. אחרי שסומנו V בכל הסעיפים (יום לפני מועד הזינוק) הפנה מפקד המרחב את גדי לתחנת משטרה עפולה כדי לקבל את האישור בכתב. אלא שבאישור נדרש שמארגני האירוע יגדרו את המסלול לכל אורכו משני צידיו, על ידי גדר אחת הצמודה לנתיב וגדר נוספת במרחק חמישים מטרים ממנה (אפשר גם במחסומי מתכת משטרתיים). להזכירם, אורך הקטעים המיוחדים עמד על 177 קילומטרים! (הצעה לשאלה במבחן פסיכומטרי: אם אורכו של מחסום משטרה הוא כמטר וחצי - לכמה מחסומים יידרש גדי צוקר כדי לגדר מסלול באורך 177 קילומטרים?). כמובן שמייד ראו כולם שזו אינה דרישה מציאותית וכך בחרה המשטרה להציב את אי-מדידת הזמנים כתנאי לקיום הראלי, (להזכירכם, שלפי תקנון ה- FIA על הראלי להיות כפוף לחוקי המדינה בה הוא מתקיים) וחוקי מדינת ישראל מה הם אומרים? בכביש עירוני מותר לנסוע 50 קמ''ש ובכביש בינעירוני 80 קמ''ש. בזעם רב פנו המארגנים ליועץ המשפטי של המשטרה שהחליט שבכלל אין צורך באישור משטרתי מכיוון שגם ככה מותר לנסוע במהירות 80 קמ''ש ולא יעלה על הדעת שמישהו יסע מהר יותר ויעבור על החוק, אף שוטר או קצין משטרה לא מסוגל לתת אישור לעבור על החוק! הבעיה אינה המשטרה, שרק אוכפת את החוק, אלא בחוק עצמו שאינו מתיר קיום מירוץ נגד השעון.
מיותר לציין שנציגי ה- FIA שהגיעו מקפריסין היו בהלם מוחלט. הם כלל לא הצליחו לעכל איך ייתכן מצב כזה תכננו לנצל את שהותם לצאת לטיול באיזור.,. בצעד ספורטיבי, החליטו הנהגים להמשיך ולקיים את האירוע כפי שתוכנן אך ללא מדידות הזמנים. מ.מ.ס.י גם לא אמרה נואש והמשיכה את האירוע כמתוכנן כשהיא מספקת מראשלים רבים ואף מימנה את צילומי טלוויזיה. השינויים ברגע האחרון לא הותירו זמן למארגנים לפנות ערימות עפר שהערימו כמה חקלאים מוכי עצירות על הדרכים באיזור כפר ברוך ואילצו אותו לוותר על שני קטעים שסבבו את מאגר ברוך, כך שנותרנו עם שלושה קטעים (שעל אחד מהם חוזרים פעמיים): מהכפר סולם לתחנת הדלק נעורה, מנעורה לאיזור נחל יששכר וחזרה לנעורה ושוב חזרה לסולם. בסך הכול כ- 80 קילומטרים בלבד. למרות שלא נמדדו זמנים כל הנהגים נתנו את הלב והנשמה בנהיגה ואגזים אם אומר שהם נסעו 80 קמ''ש, 60 קמ''ש יהיה מדוייק יותר, אולי בעצם 40, לא חשוב. עם כל הסובב את האירוע זה לא מנע מהדרמה להיות גדולה ואף ראינו פרישה של עידו כהן (הלד המנוע), רז היימן סיים עם בעיות בלמים באלפא, מישל גדז' הוותיק נתקע בלי דלק..,, אורי שוער התהפך והמשיך כעבור 15 שניות בלבד, יובל מלמד פגע ברכב מארשל וכמעט יצא מהמירוץ, נווטו של רמי שוכטוביץ' טעה בקריאת ספר הדרך והם יצאו מהנתיב. וזה רק חלק מהאקשן והדרמה שהיו במקום וזה רק קמצוץ של מה שיכול היה להיות אילו האירוע היה יוצא לפועל כמתוכנן. הסתכלו רגע על לוח השנה, אנו שלושה חודשים לפני סוף האלף במדינה המתפארת בהשגיה מול שנותיה המפגרות אבל הביטו על המירוצים המתקיימים בירדן, בנסיכויות המפרץ, במרוקו ואפילו בלבנון. ומה אצלנו? קדחת. בנוסף, ההתפתחות האחרונה הזו גם מעוררת שאלות באשר לתוקף הביטוח שרכשו עשרות רוכבי-אופנועים ונהגים. שהרי אם האירוע אינו חוקי (אם מודדים זמן) אז גם הביטוח אינו תקף. או שאני טועה?
זה הזמן להתארגן ולפעול בכמה מישורים במקביל כדי לזרז את שינוי החוק, אנו לא מבקשים תקציבים ולא רוצים להינות על חשבון אף אחד, כל הדרישה היא שיניחו לנו לעסוק בספורט שאינו פחות ''ספורטיבי'' מכל משחק כדורגל. מישורי הפעולה דורשים התארגנות של הנהגים לפעולה ב ש ט ח , התארגנות של מ.מ.ס.י להפעלת מכבש לחצים ברמה הפוליטית וגם התארגנות של יבואני הרכב (והקרדיט המלא מגיע כאן ליבואן סיאט שהוא היחיד שהיה אקטיבי לקידום הספורט המוטורי ו-וולוו עשתה זאת בקארטינג), שהם בעלי העיניין הכלכלי ודרכם שואבת המדינה כמויות מסעצומות (מכל 100 אלף ש''ח שעולה מכונית חדשה 66 אלף ש''ח הולכים למדינה). אולי שר הספורט החדש יהיה מקום טוב להתחיל בו. דווקא עתה, כשהקטל בכבישים מגיע לרמות מטורפות, חובה עלינו לעודד ולקדם את מיקצוענות הנהיגה של הנהג הממוצע וזה יכול להעשות קודם כל על-ידי הגעה לתודעה של הציבור הרחב בדרך של הספורט. מגמוטו, מצידו, ייתן את הבמה ויביא את העיניין לדיון הציבורי שחובה לקיים ולסיים את המחדל הזה אחת ולתמיד.
כדאי שהאירוע הזה לא יירד לביוב ימי ההיסטוריה, קמה התארגנות פנימית, ביוזמת הנהגים וללא ידיעת מארגני הראלי, למדידת זמנים רישמית. יחד עם ההתארגנות נולד מוסג חדש בספורט המוטורי הישראלי - ''מארשלון'' שפירושו מראשל סמוי המודד זמנים. כמה צמדים מהמארשלונים הללו פוזרו בנקודות אסטרטגיות בשטח ורשמו את זמני המתחרים. למחרת האירוע הגיע למערכת מגמוטו פקס ממקור חסוי המרכז את תוצאות הראלי.
1. יובל מלמד סובארו אימפרזה 49:41:00 2. רמי שוכטוביץ מיצובישי לאנסר 49:54:00 3. אביב קדשאי מיצובישי פאג'רו 54:54:00 4. איציק מיני גי'פ CJ6 55:20:00 5. שמעון אזולאי זיבאר 56:37:00 6. ערן נקב סובארו אימפרזה 58:04:00 7. סלע הרציון ריינג'רובר 1:00:27 8. ארז אברמוב תומקאר 1:01:45 9. יצחק בריל גי'פ CJ6 1:02:50 10.אורי שוער וויליס 1:03:06
0 תגובות
תגובות