אין כמו פנצ'ר כדי לבאס את מצב הרוח - אבל מי שנוהג הרבה כבר יודע שזה לא נורא!
אפשר לנסות לתקן את הצמיג או הכי מהיר: מרימים את הרכב, מחליפים צמיג ונוסעים לדרכנו - פשוט!!
בשביל להרים את הרכב באוויר כדי להחליף גלגל או גם בשביל חילוץ בסיסי - הכי פשוט להשתמש בג'ק - מגבה העגלה
אביזר ההרמה הפשוט, הנוח והיעיל ביותר לשם הרמת כלי הרכב כדי להחליף גלגל ואף לחילוצים בסיסיים המחייבים הרמת כלי הרכב מהגלגל או הסרן.
למרות שיש עוד אביזרים טובים יותר ויעילים יותר (ראו פירוט בהמשך) ג'ק העגלה הוא האביזר השימושי ביותר ברוב הפעמים ובמיוחד כשנדרש להחליף גלגל מפונצ'ר.
קישור לג'ק עגלה 2 טון בחנות של האתר
יש לכם פנצ'ר? נתקעתם? התעצבנתם? יופי! עכשיו תרגעו!! שתו קפה אם צריך ורק אחר כך תכננו את החילוץ או החלפת הגלגל (כמו בספר בישול מרוקאי - "קודם כל תרגעי").
אז ראשית מתכננים מהיכן מרימים את הרכב? (לאיזה חלק ברכב מחברים את הג'ק).
איך מקבעים את הרכב שלא יחליק או יזוז קדימה או אחורה וייפול מהג'ק?
היכן מניחים את הג'ק במקום יציב שלא יזוז בזמן ההרמה?
ואיך מייצבים את הקרקע מתחת לג'ק? כמה צריך להרים את הרכב? והאם צריך להשתמש במשטח / בסיס לייצוב הקרקע ו/או להגבהת הג'ק?
1. יש להוציא מהרכב את הנוסעים ואת כל מה שצריך לחילוץ וזאת על מנת שלא לפתוח דלתות ו/או להזיז את הרכב לאחר שכבר התחלנו להרים אותו.
2. לקבע את כלי הרכב מבפנים (הילוך או פארקינג P והנד-ברקס) ומבחוץ (אבנים בגלגלים) על מנת שלא יזוז בעת ההרמה.
3. לבחור נקודת הרמה מתחת לרכב שתהיה האפקטיבית ביותר (כמו מתחת לסרן או הכי קרוב לגלגל) ושתוכל לשאת את משקל הרכב (חלק ברזל מסיבי ברכב).
4. לייצב את הקרקע עליה יונח הג'ק - המגבה באמצעות אבנים שטוחות ויציבות או שימוש בשטיחונים מהרכב כבסיס או קרש / ברזל שהכנתם מראש כבסיס.
5. להרים את הרכב באופן שהגוף שלנו יהיה מחוץ לרכב, כדי למנוע מצב שאם הרכב יפול הוא לא יפגע או יפול לנו ''על הראש''.
6. לאחר הרמה ''קטנה'' יש לוודא כי הרכב יציב! (לנסות להזיז אותו ולבחון את היציבות).
7. להרים עד לגובה המתבקש ולהכניס גלגל תחת כלי הרכב כדי לאבטח אותו במקרה של נפילה..
8. להחליף בין הגלגלים ולהרכיב את הגלגל התקין.
9. להוריד את כלי הרכב בזהירות, תוך כדי הרחקת הצופים.
10. לא לשכוח בסיום החילוץ לאסוף את כל שהוצאנו מהרכב (הג'ק שהציל אותנו, ידית ההרמה שלו, שטיחונים והנוסעים כמובן...).
ג'ק המספריים או ג'ק בורג הם אמצעי ההרמה הבסיסיים ביותר המסופקים לרוב ע''י יצרן הרכב והם מיועדים להחלפה של גלגל מפונצ'ר על כביש כך שטווח ההרמה שלהם קצר ומתאים למהלך מתלים מקורי וקצר כפי שהרכב הגיע מהמפעל.
לשם הרמה של רכב עם מהלך מתלים ארוך ו/או בשטח הדורש טווח הרמה גבוה יותר ישנם אמצעי חילוץ והרמה מתקדמים יותר:
1. ג'ק שמן ''בקבוק'' (קישור לחנות) - הוא מאמצעי ההרמה הבסיסי ביותר. לפעמים מסופק ע''י יצרן הרכב והוא מיועד להחלפה של גלגל מפונצ'ר על כביש. שימוש במשטח הגבהה יכול לייצב את הג'ק ולהגביה אותו.
2. ג'ק עגלה - כמו המגבה הרגיל רק עם טווח הרמה ארוך יותר (קישור לחנות).
3. ג'ק ערבי-צרפתי - המצאה ישראלית המיועדת להחלפה מהירה של גלגל (קישור לחנות).
4. כרית הרמה - מתנפחת באמצעות האגזוז או קומפרסור ומאפשרת הרמה נוחה וגבוהה של הרכב (קישור לחנות).
5. הייליפט (HiLift) - מכשיר ההרמה האידיאלי לחילוץ בשטח, אך גם המסוכן ביותר (קישור לחנות).
6. ליפטמייט (LiftMate) - התוספת להייליפט שהיא השדרוג המשמעותי ביותר ליכולת החילוץ של רכב התקוע על סלע / בבוץ / עמוק בחול וכו' (קישור לחנות).
קישור ל: הרשימה המלאה של ציוד חילוץ, גרירה ותיקונים לשטח
קישור ל: טיפ שטח לכללים בסיסיים לחילוץ בשטח
קישור ל: טיפ שטח הרמה של הרכב עם הייליפט Hi-Lift
קישור ל: טיפ שטח חילוץ באמצעות מגבה - ג'ק מספריים
4 תגובות
1
Ogash Ofer
06 באפריל 2020 ב 11:49
זיו גנור מחדד כי חשוב לשחרר/לפתוח את אומי הגלגלים בטרם הרמנו את הרכב וזאת כדי לשמור על יציבות הרכב בזמן שהוא באוויר.
ואני אוסיף שלאחר כעשר דקות של נסיעה בסיום ההחלפה חשוב לבדוק שהאומים של הגלגל מחוזקים.
2
Ogash Ofer
06 באפריל 2020 ב 11:56
מאיר וענונו מדייק ומוסיף:
היות וג'ק עגלה לא עולה בצורה אנכית ממש, אלא מעט אקצנטרית, יש חשיבות מאוד שהגלגלים של הג׳ק עגלה יהיו על המשטח, כדי שהג'ק ינוע ויתגבר על התזוזה. ולכן צריך משטח בסיס רחב יותר.
כל הכבוד לך Ofer Ogash על השיעורים המיוחדים, בנעימות ובצניעות.
3
אורח/ת - מייקל
06 באפריל 2020 ב 18:42
תבדקו את עצמכם עם מהנדס רכב את שיטת ההרמה הזאת.נוגד את על חוקי הפיזיקה.יש לשים משטח מרובע מתחת למגבה ולא מלבני.כל תנודה צידית מפיל את הרכב . גק עגלה בנוי לעבודה על משטחי מוסך כביש או בטון.בשטח באילוצים לא כך הדבר.בהצלחה
4
Ogash Ofer
06 באפריל 2020 ב 18:51
תבדקו את עצמכם עם מהנדס רכב את שיטת ההרמה הזאת.נוגד את על חוקי הפיזיקה.יש לשים משטח מרובע מתחת למגבה ולא מלבני.כל תנודה צידית מפיל את הרכב . גק עגלה בנוי לעבודה על משטחי מוסך כביש או בטון.בשטח באילוצים לא כך הדבר.בהצלחה
"
תגובות