שטח 4X4 > כתבות > טכני

הרמה של הרכב עם הייליפט Hi-Lift

הייליפט Hi-Lift הוא ג'ק - מכשיר ההרמה היעיל ביותר לכלי הרכב, אך גם יכול להיות מסוכן והשימוש בו דורש מיומנות, ניסיון ומומלץ כאמצעי חילוץ בלבד.
טיפ שטח מפורט כולל סרטון לשימוש נכון ובטיחותי במכשיר

1585493139158

המכשיר: הייליפט Hi-Lift ואביזריו

נתקעתם על תלולית? התיישבתם על סלע? שקעתם בבוץ או בחול? צריך להרים / להניף את כלי הרכב באוויר כדי לחלץ אותו מהצרה? אתם צריכים ג'ק - מגבה, בעברית, רציני? זה ללא ספק הייליפט Hi-Lift!
מכשיר פשוט, שהומצא ע"י חקלאים, לחילוץ מהבוץ ועיקרו מוט - תורן ארוך מחורר ועליו מנגנון המתקדם מעלה - מטה באמצעות שתי שיניים חזקות (שני פינים קפיציים) המאבטחות את עצמן על החורים של התורן, ועם התקדמותו על התורן הוא מרים או מוריד את כלי הרכב הנתפס על האוזן - הוו הבולט של ההיליפט.
להייליפט (קישור לחנות) - מספר אביזרים משלימים כשהחשובים ביותר הם:
בסיס (קישור לחנות) - משטח רחב המפזר את הלחץ על פני הקרקע אפשרי מעץ, ברזל או פלסטיק מקורי. הבסיס המקורי של ההיליפט עשוי פלסטיק עוצמתי עם מקום ייעודי המאבטח את הבסיס הצר של הייליפט.
ליפטמייט (קישור לחנות) - מתקן המתחבר מצד אחד על האוזן - הוו הבולט של ההיליפט ומהצד השני אוחז את הגלגל של הרכב דרך הג'נט (החישוק) ומסייע להרמת כלי הרכב ישירות מהגלגל.
כיסוי להייליפט - חשוב כדי לאחסן ולשמור על המנגנון משומן ונקי.
כפפות (קישור לחנות) - חשוב מאוד כדי לשמור על האצבעות וכף היד מפציעות קלות וחמורות.

1585491134808

הכנת כלי הרכב להרמה

הייליפט יכול להניף את הרכב באוויר רק באמצעות פגושי ברזל, מדרגות צד מברזל - המחוברות לשלדה או באמצעות הליפטמייט. כל ניסיון לאלתר יגרום נזק רב לכלי הרכב. ההכנה המוקדמת של כלי הרכב והכרתו הם הבסיס לשימשו בטיחותי בהייליפט. לרוב הכלים אין פגושי מתכת מלפנים ומאחור כמו לדיפנדר ו/או לסופה והרכבת פגושי ברזל בכלי הרכב החדשים מחייבת פגוש קדמי עם כננת או פגוש אחורי המשולב בו התקן לוו-גרירה (וכמובן רישום השינוי והתוספת של הכננת / וו הגרירה ברישיון הרכב).
אפשר להתקין מדרגות צד מתאימות מברזל המחוברות לשלדה ומיועדות לשאת את משקל כלי הרכב. חשוב לוודא עם המתקין שהמדרגה מיועדת להרמה (רוב המדרגות המקוריות או המותקנות ליופי אינן מיועדות להרמה).
המלצתנו היא להשתדל ולהרים את כלי הרכב מהצד באמצעות המדרגות ולהימנע מהרמה מהפגושים מלפנים או מאחור. הרמה מהצד יוצרת "משולש" קהה-זוית בין הגלגלים להייליפט ואז הרכב יציב יותר. בהרמה מהפגוש לפנים או מאחור נוצר "משולש" חד זוית וכלי הרכב יכול לאבד מיציבותו.
שימוש בליפטמייט חוסך את ההתקנות הייעודיות של הפגושים ו/או המדרגות ומאפשר להניף את כלי הרכב מכל אחד מארבעת גלגליו.
טיפ חשוב: התאמנו עם ההייליפט וצברו ניסיון במגרש החנייה על משטח ישר ויציב, הכירו את ההייליפט, את אביזריו והכי חשוב את נקודות ההרמה של כלי הרכב שלכם.

1585493109444

איך עובדים עם הייליפט Hi-Lift ?

לאחר שאתם מכירים את ההיליפט, אביזריו ואת כלי הרכב שלכם אפשר לצאת לשטח. נתקעתם? המלצתנו היא לנסות ולצאת באמצעים אחרים, פשוטים ובטוחים יותר. אבל היה ואין דרך אחרת וההייליפט זה המכשיר היחיד שיכול לחלץ אתכם - חשוב לעבוד לאט! לתכנן, לבצע הכנות ורק אז לעבוד ולחלץ עם ההייליפט.
ראשית יש לקבע את כלי הרכב, למרות שהוא שקוע או תקוע, ברגע שתתחילו להרים את כלי הרכב באוויר הוא יכול לזוז - וזה מסוכן מאוד! קיבוע פירושו - בלם-יד, הילוך או פארקינג - P, וקיבוע (מעצור) של הגלגלים הנשארים על הקרקע, יכול להיות באמצעות אבנים.
שנית יש להחליט מהיכן מרימים את הרכב והאם נעזרים בליפטמייט? מיקום נקודת ההרמה בכלי הרכב חייב להיות מברזל כמוסבר לעיל.
בסיס ההייליפט חייב להיות יציב ומאפשר להעמיס עליו את משקל כלי הרכב. היעזרו במפזר לחץ ואם צריך חפרו והכינו מקום בקרקע לתפיסת הבסיס של המכשיר.
מיקום ההייליפט - שימו לב כי המוט - התורן של ההייליפט נמצא במקביל לכלי הרכב ולא בזווית לתוך הרכב - חשוב מאוד!!
בדיקה בטרם הנפה - בטרם תתחילו להרים את כלי הרכב בדקו כי השיניים (הפינים הקפיציים) של ההייליפט עובדות ונעות באופן חופשי במנגנון - אם צריך שמנו בשמן כדי להקל על הפעולה.
הנפה - יש לעבוד לאט ולאורך כל מהלך התנועה של ידית ההרמה עד ששומעים את השן (הפין הקפיצי) נתפסת במדרגה הבאה על התורן.
החילוץ - לרוב מילוי הבור שתחת הגלגל או ריפוד עם אחיזה על מנת לאפשר אחיזה ותנועה של הגלגל לאחר הורדת כלי הרכב ההייליפט.
הורדה - כמו בהנפה, יש לעבוד לאט ולאורך כל מהלך התנועה של ידית ההרמה עד ששומעים את השן נתפסת במדרגה (בחור) הנמוכה יותר על התורן.

טיפ חשוב: שמרו על המנגנון של ההייליפט נקי ומשומן כדי שהשיניים (הפינים הקפציים) יעבדו חלק! לשם כך יש לשמור על המנגנון נקי כשהוא מאוחסן ברכב וכשלא בשימוש. לפני השימוש כדאי לשמן את המנגנון.

בטיחות בהרמה - זהירות מירבית ושכל ישר!

  • חשוב לשמור את הגוף ובעיקר את הפנים מחוץ לתורן - מוט ולידית ההרמה - ידית ההרמה יכולה לחזור בעוצמה לכיוון התורן ולהכות אתכם בפנים - קטלני!!!
  • חשוב לשמור את האצבעות מחוץ למוטות (לא תמיד אפשרי לצערנו).
  • חובה להשתמש בכפפות עבודה.
  • בשיא ההרמה קשה מאוד להרים את כלי הרכב ויש לפעול בעוצמה ולא לשחרר את ידית ההרמה בטרם נתפסו השיניים (הפינים הקפיציים) על התורן - מוט (נכנסות לחור שעל התורן).
  • יש להרחיק צופים ואין לעמוד ליד ההייליפט, במיוחד לא כשהוא בעומס.
  • הנפה שנכשלה - יש לשמור על ההייליפט יציב, ניצב ומקביל לרכב - אם הוא מקבל זווית או מאבד מיציבותו אין ברירה אלא להורידו ולהתחיל מהתחלה. כל ניסיון לסדר זאת תחת עומס הינו מסוכן עד מאוד!
טיפ הפעלה - אם התורן של ההיליפט נכנס לכיוון הרכב: יש לרפד עם מזרון כדי לא לפגוע בפח של הרכב, להוריד את הייליפט ולהתחיל מחדש כאשר ההייליפט בזווית קטנה החוצה ואז כשנתחיל להעמיס על התורן הוא יתיישר ויהיה ניצב ומקביל לכלי הרכב.


1585493095611

זהירות!!!

הייליפט Hi-Lift הוא ג'ק - מגבה יעיל ביותר אך גם יכול להיות מסוכן ביותר!
להחלפת גלגל מומלץ להשתמש באמצעי הרמה בסיסיים ופשוטים יותר.
שימו לב לעבוד במסודר, להכיר את המכשיר ואת כלי הרכב ובכל מקרה שההרמה אינה בטוחה יש להוריד חזרה את כלי הרכב, לאבטח, להתארגן מחדש ורק אז להניף את הרכב.
הייליפט אינו מכשיר לעבודה מהירה (או פזיזה).

חשוב לדעת: השימוש בהייליפט הינו מסוכן ודורש זהירות, שכל ישר וניסיון! אתר השטח הישראלי וכותב המאמר אינם אחראים לנזקים הישירים ו/או העקיפים העלולים להיגרם כתוצאה מהשימוש בהמלצות הכתובות במאמר זה.

קישורים לחנות:

הייליפט ומוצריו בחנות של אתר השטח

ערכות חילוץ בחנות של אתר השטח

כתבה משנת 2000 על חילוץ במצבים שונים באמצעות ההיליפט

1585493098175

אמצעי חילוץ והרמה נוספים:

לפני השימוש בהייליפט אפשר ורצוי להיעזר בכלי הרמה אחרים, פשוטים ובטוחים יותר לשימוש.
ג'ק המספריים או ג'ק בורג הם אמצעי ההרמה הבסיסיים ביותר המסופקים לרוב ע''י יצרן הרכב והם מיועדים להחלפה של גלגל מפונצ'ר על כביש כך שטווח ההרמה שלהם קצר ומתאים למהלך מתלים מקורי וקצר כפי שהרכב הגיע מהמפעל.
לשם הרמה של רכב עם מהלך מתלים ארוך ו/או בשטח הדורש טווח הרמה גבוה יותר ישנם אמצעי חילוץ והרמה מתקדמים יותר:
1. ג'ק מספריים, ג'ק בורג או ג'ק שמן ''בקבוק'' (קישור לחנות) - הם אמצעי ההרמה הבסיסיים ביותר המסופקים לרוב ע''י יצרן הרכב והם מיועדים להחלפה של גלגל מפונצ'ר על כביש כך שטווח ההרמה שלהם קצר ומתאים למהלך מתלים מקורי וקצר כפי שהרכב הגיע מהמפעל. שימוש במשטח הגבהה יכול לייצב את הג'ק ולהגביה אותו.
2. ג'ק עגלה - כמו המגבה הרגיל רק עם טווח הרמה ארוך יותר (קישור לחנות).
3. ג'ק ערבי-צרפתי - המצאה ישראלית המיועדת להחלפה מהירה של גלגל (קישור לחנות).
4. כרית הרמה - מתנפחת באמצעות האגזוז או קומפרסור ומאפשר הרמה נוחה וגבוהה של הרכב (קישור לחנות).
5. הייליפט (HiLift) - מכשיר ההרמה האידיאלי לחילוץ בשטח, אך גם המסוכן ביותר (קישור לחנות).
6. ליפטמייט (LiftMate) - התוספת להייליפט שהיא השדרוג המשמעותי ביותר ליכולת החילוץ של רכב התקוע על סלע / בבוץ / עמוק בחול וכו' (קישור לחנות).
קישור ל: הרשימה המלאה של ציוד חילוץ, גרירה ותיקונים לשטח
קישור ל: טיפ שטח לכללים בסיסיים לחילוץ בשטח

1585493128147

קישור לעוד טיפים ולמסלולי טיול באתר השטח:


טיפים לנהיגה ולשטח: אנציקלושטח | טיפ בטיחות | טיפ טכני | טיפ כללי | טיפ נהיגה
מסלולי טיול: בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים ושפלה | כללי ומיוחד | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת |נקודה בשטח | עבירות

158549112122015854911105001585491125149

15854931011711585493107070158549311179515854931180061585493120709158549312375815854931370191585493142616158549314972515854931528781585493154736158549315670515854931340491585493158002

תגובות

5 תגובות

1

Ogash Ofer

31 במרץ ב 06:08

שימושי בתקופת הקורונה (לא ידוע מי הצלם)

2

Ogash Ofer

31 במרץ ב 06:09

גלעד בנאי בחילוץ ב״סיטואציה מפוקפקת״ (לטענתו...)

3

Ogash Ofer

31 במרץ ב 08:47

המלצה של אורן אלעד:
מוצר משלים נוסף -שומר את ה Hi-Lift שקט ברכב.
בהפעלה מרכיבים אותו אפוך כך שישמור מרחק מגוף הרכב.

4

אורח/ת - Charly (Belgium)

01 באפריל ב 11:13

Hi Ofer
When you demonstrate the use of the Lift Mate you should pay attention to block the FRONT of the front wheele, and not the back of it :-)

5

Ogash Ofer

02 באפריל ב 08:59

אורח/ת - Charly (Belgium) כתב/ה:
"

Hi Ofer
When you demonstrate the use of the Lift Mate you should pay attention to block the FRONT of the front wheele, and not the back of it :-)

"
ברור!
וזה גם מה שעשיתי, רק שלא בזמן!
תודה וחיבוק צ'ארלי