שטח 4X4 > כתבות > חדשות

אגדת שטח: משאית הסיקס-ווילר

סוס עבודה אמריקאי שקנה תהילתו בתקופת מלחמת העולם השנייה ומוכרת לוותיקים שבישראל מימי השרות שלה בצה"ל הצעיר

מרבית כלי הרכב עליהם כתבנו במסגרת סדרת ה"אגדות השטח" היו כלים יוצאי דופן או כאלו עם תכונות ייחודיות, שבזכותן הפכו לאגדות. אבל יש גם שורה ארוכה מאוד של "סוסי עבודה" שקנו לעצמם תהילה, ואחת מהם היא משאית הסיקס-ווילר שיוצרה בארה"ב בתקופת מלחמת העולם השנייה ומוכרת לוותיקים שבינינו מימי השרות שלה בצה"ל הצעיר.

ה"סיקס", כפי שהיתה מוכרת בצה"ל (ולא לערבב עם ה-CJ6 שקיבל אצלנו את אותו כינוי), נבנתה במספרים עצומים: לא פחות מ-812,000 יחידות במשך ארבע שנים בלבד (1941-1945). היא שימשה את צרכי התובלה של כל צבאות בנות הברית, שלחמו נגד גרמניה הנאצית. בצבא ארה"ב היא כונתה "זוג וחצי" (Deuce-and-a-half) בשל יכולת העמסת המטען שלה שעמדה על 2.5 טון.

סיקס-ווילר מצוידת לקרב, עם דבל-ג'אנט גם מלפנים לשיפור העבירות

השם הרשמי של המשאית הוא CCKW והיא יוצרה על ידי ג'נרל מוטורס. השם המוזר מורכב בעצם משורה של אותיות שכל אחת מהן מסמנת משהו על פי הקודים של הצבא האמריקאי: C – שנת ייצור 1941; C – תא נהג רגיל; K – הנעה בכל הגלגלים; W – סרן אחורי כפול.

המפרט הטכני היה יעיל ופשוט: שלדת סולם, שלושה סרנים עם דבל ג'אנט בסרנים האחוריים, מנוע בנזין שש בוכנות בטור בנפח 4.4 ליטר שסיפק קצת יותר מ-90 כ"ס ושודרג בהמשך ל-104 כ"ס, תיבת הילוכים ידנית עם חמש מהירויות כשההילוך הראשון סופר-קצר והחמישי הילוך יתר (אובר-דרייב). תיבת העברה עם הילוך כוח השלימה את הרכבת, כשעל כבישים הכוח מגיע לשני הסרנים האחוריים. שילוב תיבת ההעברה העביר את הכוח גם לסרן הקדמי, לצורך נסיעה בשטח.

גרסת ראש גורר

סיקס נבנתה במגוון אדיר של וריאציות, עם מרכבים קצרים וארוכים, כמשאיות תובלה, מובילי גייסות, משאיות תדלוק ומיכליות מים, עם ארגזים סגורים לצרכים שונים ועוד. בין הדגמים היותר מיוחדים היה אחד עם תא נהג מעל המנוע כדי לקבל ארגז מטען ארוך יותר, דגם אחד שנבנה משני חלקים כדי שאפשר יהיה להטיס אותו (וביעד מרכיבים מחדש...) והמעניין ביותר היה ה- DUKW שנבנה כרכב אמפיבי שנועד להנחית כוחות ואספקה בפלישות ימיות כמו שנעשו בנורמנדי ובאיי האוקיינוס השקט (וזה שווה כתבה נפרדת).

דגם כמעט זהה, שנבנה על ידי סטודיבייקר ו-REO, נשלח בכמויות אדירות לרוסיה (קרוב ל-300 אלף משאיות) ומאוחר יותר הועתק על ידי הסובייטים ליצירת משאיות הזיל 151 ו-157. REO היתה אחראית בהמשך לתכנון ולפיתוח של משאית ה-35M שהחליפה את הסיקס ומוכרת אצלנו כ"ריו".

שיירת CCKW בחציית נהר הריין, מלחמת העולם השנייה

בשל הכמויות הגדולות שנבנו, נותרו עד היום סיקס-ווילר במצב נסיעה, ואפשר למצוא כאלה שמוצעות למכירה במחירים שמתחילים ב-1500 דולר לאחת שנדרשת לשיפוץ יסודי ועד 30-40 אלף דולר לאחת שנראית כאילו יצאה אתמול מבית החרושת. ה DUKW- האמפיבית נדירה יותר, והיא מבוקשת בעיקר על ידי חברות טיולים המשתמשות בהן למסעות משולבים של יבשה ומים. המחיר של אחת כזו יכול להגיע ל-150 ואפילו ל-200 אלף דולר.

dukw כרכב תיירות

158787863729515878786390331587878640871

תגובות

24 תגובות

1

אורח/ת - גידי קטנוב

26 באפריל ב 13:21

נהגתי רבות על הסיקס במלחמת ההתשה ... הגה מעץ עם פס נחושת במרכזו .
גיר 5 הילוכים שהילוכים רביעי וחמישי הפוכים הרביעי למטה והחמישי למעלה מה שגרם לנהגים לא מנוסים לנהוג מרחקים ארוכים בהילוך רביעי ...
והמאמץ בדיונות בהילוך נמוך - הגיר נטה להיתלש ממקומו ולהישאר תלוי על הדריישפטים

2

אורח/ת - איציק

26 באפריל ב 20:52

לא מכונאי, אבל בכתבה רשום נפח מנוע של 4.4 ליטר ו 90 כוח סוס.... משהו לא מסתדר לי, 90 כוח סוס זה מתייחס למכונית מיני כמו פיקנטו

3

עופר אדר

26 באפריל ב 23:24

ההספקים של המנועים מהתקופה ההיא שונים לחלוטין ממה שמוכר לנו היום. יחס הדחיסה היה נמוך, שיא ההספק הגיע ב-2500-2750 טורים, לא היה טורבו, הכל היה פשוט עם דגש על קלות אחזקה. גם מנועי דודג' שהיו מורכבים בנ.נ של מלחמת העולם השנייה הוציאו הספק דומה משישה צילינדרים בנפח 3.7 ליטר. הכוח לא היה הנתון המשמעותי ביותר, בוודאי לא במשאיות, המומנט היה חשוב יותר. אגב, זה נכון גם לגבי משאיות מודרניות

4

אורח/ת - Yossy Hasson

27 באפריל ב 07:06

גידי קטנוב - קראתי את תגובתך וכנהג שנהג על משאיות אמריקאיות הייתה לי ההרגשה שמיקום הילוכים רביעי וחמישי הפוכים כנראה מהסיבה שהילוך חמישי הוא אובר דרייב כי בגירים האמריקאים הילוך ישיר תמיד היה ימינה ואחורה ואכן כאשר קראתי את הכתבה התברר לי שצדקתי

5

אורח/ת - YShlomo Voll

27 באפריל ב 07:08

בקיץ 1974,עליתי יום יום לבנטל עם מחלקת הנדסה לעבודות ביצורים.
הייתי נהג בגדוד הנדסה שישב בקוניטרה.
להניע אותו בבוקר, שפכנו בקבוק בנזין לקרבורטור.

6

אורח/ת - Meir Battat

27 באפריל ב 07:09

משאית שטח מעולה לאותם השנים.

7

אורח/ת - שלום וטורי

27 באפריל ב 07:10

נהגתי בשנות השבעים בטסה סיני מיכליות לתדלק בתעלה

8

אורח/ת - Moty Abarzel

27 באפריל ב 07:10

בשנות ה-70 בה״ד 20 היו 2 סיקסים עם מצבר 6V נסעתי איתם בשטח כשנתיים
עבירות מדהימה

9

אורח/ת - יעקב גרשון

27 באפריל ב 07:12

ברור. זוכר את ה six בעת שרות הסדיר. אכן סוס עבודה.

10

אורח/ת - Yoram Ephraim

27 באפריל ב 07:12


היה מתניע אחרי חצי בקבוק טמפו עם דלק לקרבורטור.

11

אורח/ת - Yair Guttman

27 באפריל ב 07:13

זוכר אותו במלחמת ההתשה מגיע לקו המוצבים

12

אורח/ת - אביהו אוליאל

27 באפריל ב 07:13

היה סיקס גרר שעשה את כל עבודות החילוץ והגרירה .גררתי איתו גם זחלמים .ויום אחד גררתי משאית מק ואחריו ג'יפ את העליות מסדום לבאר שבע

13

אורח/ת - Altaras Itzhak

27 באפריל ב 07:14

סוס עבודה אמיתי

14

אורח/ת - Jacob Baratz

27 באפריל ב 07:14

הסיקס הזה היה תוצרת GMC .
ממש חיה.91.5 כו"ס. פחות ממכונית משפחתית...
על משקל ברוטו של 7.5 טון

15

אורח/ת - David Davidy

27 באפריל ב 07:15

למיטב זיכרוני - לא מי יודע מה . מאד לא נח לנהיגה . הריו (R10) היה נח וזריז וגם עבירות שי טובה . סיקס מישום ההנעה שלו . 4 גלגלים כפולים מאחור ו-2 מלפנים היו מונעים .

16

אורח/ת - Jacob Baratz

27 באפריל ב 07:16

נראה לי שR10 זה שם בדוי של מישהו שהחליט שזה לא ריו . ככל שאני בודק, אין משאית מדגם R10 בעולם. גם האות R לא מתאימה לכלי צבאי.
אמרנו כבר: M34/35

17

אורח/ת - Yoram Ephraim

27 באפריל ב 07:16

הסיקס עד כמה שאני זוכר לפחות בסוף שנות השישים היה על 6 וולט.

18

אורח/ת - Jacob Baratz

27 באפריל ב 07:17

נכון. כל האמריקאיות היו 6 וולט. לאירופאים היה יותר הגיון טכני.
גם רשת החשמל של האמריקאים היא 110 וולט, והמשמעות - אמפרז' כפול, חוטים עבים ורכיבים מסורבלים יותר.
ומאין הגיע ההנעה הקדמית למכוניות נוסעים במקום האחורית? גם מאירופה, מסיטרואן...

19

אורח/ת - Yonatan Bachar

27 באפריל ב 07:19


היה לאבי סיקס פילר 6X4 עם גג סגור ..לא כמו בצילום - מנוע בנזין ארגז ברזל - הגה מעץ - זה היה הסוס של מלחמת העולם יחד עם הקומנדקר פארגו 4X4 או 4X6 הסיסקס וחלר עבד בהובלת מלח מסדום - וגם בצבא עבדתי עליו כאשר היה עליו תיבת מעבדת קשר - כאשר הסוס הזה החליט לא להניע - לא עזר כלום אבל כשהוא נסע שום דבר לא עצר אותו - גם במלחמת יום כיפור הוא עדיין היה בצבא ...לקח לנו בילדותי להגיע ב4 שעות נסיעה מבאר שבע לתל אביב ..מי שהחליף אותו היה הזיל הרוסי ואחר מכן הריו האמריקאי

20

אורח/ת - Micha Peri

27 באפריל ב 07:20

לנסוע יומים על הסיקס מרמת דוד עד רפידים במהירות של כ-70קמ"ש זאת חוויה שלא אשכח לעולם !! (יומים נסיעה)

21

אורח/ת - Shahar Levi

27 באפריל ב 07:21

ולמה אתם קוראים למשאית six ולא Deuce and a half?
בצבא האמריקאי קראו לה דוס אנד א האף בגלל המשקל. 2.5 טון.

22

אורח/ת - משה לוי

27 באפריל ב 07:21

משאית מסורבלת קשה לנהוג בה
הריאו קמינס,החיליף אותה

23

אורח/ת - Amos Feinstein

27 באפריל ב 07:21


קראו לזה בצבא six קיצור של six wheeler

24

אורח/ת - Ruth Chernaik

27 באפריל ב 07:22

היו הרבה מהם כששרתתי באילת בשנות השישים הם הגיעו לעיתים תכופות למוסך ב״מצודה״ לתיקון. פעם תפסתי טרמפ על אחד מהם, לקח יומיים וחצי להגיע לתל אביב.