בוקר יום שישי, 25 מעלות צלסיוס, ואנו בשיירה ארוכה (16 רכבים) ושני מדריכים - חיים זרזר ואמיר נחומי, מתגלגלים לעבר חורשה נחמדה בהר חורשן להדרכת נהיגה בשטח ברכבי דאסטר
בשיעור זה אנו חוזרים מעט אחורה בזמן הן בתולדות תעשיית הרכב, והן בזכרון האנשים ללימודי הפיסיקה של בית הספר התיכון. המפתיע הוא שמתחילת המאה הקודמת (120 שנה אחורה) ועד היום מספר עקרונות ומספר התקנים ברכב ממונע על 4 גלגלים, לא השתנו. כאשר רכב עם 4 גלגלים צריך לתמרן על משטחים ישרים (כביש לדוגמא), או נכנס לשטח שבו יש שיפועים, מהמורות ומכשולים, הבעיות לא השתנו (כמובן) וגם הפתרונות ההנדסיים לא השתנו בהרבה. מה שכן השתנה אלו התקני עזר לנוהג שבאו מעולם התעופה, (כמו בכל דבר כמעט), והאלקטרוניקה שנולדה באמצע המאה הקודמת. הם שאיפשרו לשלב ברכבים של היום את התקני הבטיחות (ABS, TRC, ESP,) ועוד כל מיני קיצורים בלועזית שעליהם למדנו.
לבסוף תדריך ביצוע, מה נבצע הלכה למעשה בשטח ויוצאים לדרך.
אחת התופעות שבהן נתקלים די מיד כאשר יורדים מן הכביש אל שבילי ארץ ישראל (כן, אנחנו נוסעים רק בשבילים מסומנים), היא אובדן אחיזה של אחד הגלגלים וסירוב של הרכב להמשיך להתקדם כפי שאנו מצפים ממנו. זה נובע כמובן מטבעו של הדיפרנציאל ששוכן על הציר המניע של אותו הגלגל והוא "לוקח אליו" את כל המומנט שהמנוע מספק. מערכת ה-traction control נכנסת לפעול באופן אוטומטי, בולמת את הגלגל ה"תלוי באויר" ומסתחרר לו בהנאה, ומעבירה את המומנט לגלגל המסכן שעל המשטח וגורמת לו לעשות את המלאכה ולהזיז את הרכב קדימה. כפי שרואים בסרטון הבא.
ברגע שרכב מגיע למעלה הרי שהמנוע נדרש להרים את משקל הרכב (שנע ברכבי שטח השונים בין 1,500 ק"ג ל 2,000 ק"ג). משקל זה מעיק על המנוע ככל ששיפוע המעלה גדול. כמובן שלצורך התגברות על מעלות בשיפוע העולה על 25 מעלות לערך ידרש לעזור למנוע עם התקן שנקרא "הילוך כוח" זה פשוט העברת המומנט מהמנוע לגלגלים תוך תיבת תמסורת (המון גלגלי שיניים), שמכפילה את הכוח ומורידה את המהירות. ברכבים נעדרי הילוך כוח, מסתפקים בדרכים בהם המעלות מתונים יותר. אבל מה קורה כשיש גם מכשול? או כאן נכנס לפעולה ההתקן החשוב ביותר ברכה והוא ה נ ה ג. כמובן הנהג וטכניקת הנהיגה הם שפותרים את הבעיות בשטח שהרכב לא מסוגל לפתור לבד. בסרטון הבא אנו רואים כיצד מתגברים על מכשול במעלה בטכניקת נהיגה הנקראת בז'רגון הג'יפאים "גז קבוע"
נסיעה בשבילי הרים מזמנת לנו לא פעם מצב שבו המפלסות של צ.ה.ל, או חברת חשמל (שבדרך כלל הן אלו שפתחו לנו את רוב דרכי השטח בארץ), בבואן לתוואי ההולך לאורך קווי הגובה, במצב של מדרון משופע, לא טרחו לחצוב בהר וליישר את המדרון, אלא רק הזיזו סלעים ומכשולים מפני השטח והשביל מתנהל בשיפוע, זה גורם לנוסע על השביל להציב את הרכב כאשר הוא מוטה לאחד הצדדים.
מצב זה הוא אחד מהמצבים בשטח המהווים פוטנציאל להתהפכויות ולפגיעה ברכב ובנפש. אנו מייחדים לשיפועי צד מקום כבוד בהדרכות שלנו, מסבירים את הפיסיקה שמאחורי שיפוע (מיקום מרכזי כובד, מרווח גלגלים, תנע בסיבוב ועוד) ומציעים מספר פתרונות איך לאבטח רכב הנוסע בשיפוע, ואיך להחלץ בצורה נכונה ממצבי שיפוע.
שבילי ההרים בארצנו, כאשר פולסו ע"י כלי הנדסה כבדים, נשארו עם הרבה מדרגות סלע קשה. מי גשמים וזרימות מים במדרונות גורמים לחריצת הנתיב ולמצבים של מכשול או מצב של אובדן אחיזה. בסוף יום ההדרכה אנו נוסעים לאורך נתיב כזה בו מתרגלים הנהגים את אשר למדו בשלבים הקודמים וזה נעשה בעזרת הכוונת הנוהגים ע"י המדריכים. גם צולחים את המכשולים בביטחה, וגם לומדים הכוונה נכונה - מהי. באזור הר חורשן ישנה גבעה שסימונה במפות 186, ויש לה גם שמות נלווים כמו הבקתה ההרוסה, שבמרומה מספר עצי שיטה ואלון שבצילם ערכנו את פרק הסיום של ההדרכה - הלא היא סעודה בחסות היבואן ומילות סיכום על טיולי שטח, אתר השטח, צמיגים, אביזרי טיול ועוד (שאת כולם ניתן לרכוש בחנות המקוונת של אתר השטח). סיום מהנה ליום פורה וחשוב לאלו הרוצים לקחת רכב חדש ולהכנס איתו לשטח.
המסקנה - הכי זול לטייל עם מדריך.
מונחים מקצועים מתוך הויקישטח וכתבות על הדיפרנציאל:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
טיפים לנהיגה בשטח:
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
4 תגובות
1
אורח/ת - ערן א.
03 ביוני 2020 ב 10:34
תודה לצוות המוביל על הדרכה מהנה ומחכימה
2
אורח/ת - ארווין
03 ביוני 2020 ב 10:35
תודה ...היה כיף ולעניין
3
אורח/ת - אפרים
03 ביוני 2020 ב 10:36
תודה על ההדרכה
4
אורח/ת - רונן ג.
03 ביוני 2020 ב 10:37
תודה על היום היה אש
תגובות