שטח 4X4 > מבחני דרכים > רכבים מיוחדים

השותף להרפתקה - אורל אופנוע עם סירה

עוד בטרם מניעים את האורל יש כאן דרמה! לראשונה מזה 30 שנה מגיע ארצה אופנוע מחובר לסירה, הפעם במודל 2020 ויש לו גם רישוי צהוב ויבואן מסודר, אופנוע שמושך מבטים ועניין מכל עבר.
מערכה שנייה בדרמה מתרחשת לאחר שמניעים ומתחילים בנסיעה, מאיצים ורוקדים ימינה ושמאלה, משתלבים בתנועה כאילו אנחנו משאית ולא אופנוע, מנסים להיכנס מהר לפנייה ועפים החוצה והשיא מורגש בבלימה! אז הקתרזיס נפרס לכל רוחב הכביש והפחד מאיים להשתלט על החוויה.
אבל במערכה השלישית, מתרחש המהפך, הדרמה מגיעה לשיאה - הכלי והרוכבים מתחברים יחד והופכים לצוות הרפתקני "הנותן בראש" ורוכב יחד כאילו בדיוק הרגע סיימנו לחצות יחד את ערבות סיביר רגע לפני שפוקד אותם גנרל החורף הגדול ולפני האתגר המשותף במערכה הבאה...

ההתחלה קשוחה

לאחר ההתרגשות מהמראה של הכלי מגיע החשש מהרכיבה. סה"כ מדובר ב"בהמה" ברוחב של 1.7 מטרים, במשקל יבש המתחיל ב-330 ק"ג ועם התנהגות כביש שלא מוכרת כיום מאף כלי רכב עדכני הנמכר בישראל ובטח שלא מהאופנועים ש"עולים" כיום על כבישי ושבילי הארץ. ממש מפחיד!
החספוס הרוסי הקשוח מורגש כבר בשילוב להילוך ראשון, שילבת לשני וכבר זזת בין המסלולים, שלא לדבר על הנקישה החזקה הנשמעת מהגיר ורעש המנוע הנשמע כאילו בדרך לסיים את דרכו והמתלים קצרי המהלך. מנסים להאיץ ולהגיע להילוך רביעי (כן, כן - לאורל יש רק 4 הילוכים!) וכל הכלי שט לך ימינה ושמאלה. מנסים להשתלב בתנועה ומבינים שמדובר במשאית קטנה ועוד מתוצרת רוסיה - משהו לא הכי ידידותי לרוכב ולסביבה. מנסים להכנס לפניה ומקבלים "תת היגוי" מטורף עם הרגשה של חוסר שליטה בפנייה החל מ-20 קמ"ש שלא לדבר על הכביש המהיר בעיקול אפילו של 80 קמ"ש, כשאז יש לוודא היטב שאין כלי רכב אחר מחוץ לרדיוס הפנייה. והשיא? כשבולמים - האורל עם הסירה שמבוסס על שלושה גלגלים בתצורה לא סימטרית עפים לכל עבר ונראה שרק נס לא מורח אתכם יחד על איזה פגוש של מכונית או משאית מימין או משמאל.
ובקיצור - מה זה הדבר הזה? ועוד במחיר של החל מ-129,000 ש"ח, לגרסת הבסיס... ולמה יש לך כל כך הרבה תלונות ???

1590608220573

גזע עץ, בני דויטש ושינוי כיוון ברגע!

על השביל הראשי, הכבוש כורכר לבן, רוכב לי בנחת יחד עם בני דויטש - הצלם והאומן, ולפתע חסימה! גזע עץ ענק נפל וחוסם את הדרך. זו הזדמנות לשלב לרוורס - הילוך אחורי המגיע כסטנדרט עם האופנוע, ולחזור אחורה. אבל לא עם בני דויטש שקופץ מהסירה, חמוש במצלמה, ומכריז כי עכשיו מתחילה ההרפתקה.
חיש קל מאתרים נתיב חצייה תחת הגזע, במשיכות ובעיטות וקצת עם כלי עבודה מפנים את הענפים היוצאים מהגזע, מפרקים את המראות באמצעות ערכת הכלים הענקית איתה מגיע האופנוע ושלא מביישת מוסך יבואן, קובעים נתיב גישה וקדימה - חוצים תחת הגזע!
מעכשיו רכיבת המבחן שלנו / הקפיצה לצלם קצת ביער הופכת להרפתקה ואני כרוכב "נכנס" לאירוע ומתחבר לאופנוע, כאילו נולדנו יחד, אז בחורף 1972, בשיאו של החורף הסיבירי הקשוח.
כך שגזע עץ אחד עושה את הטוויסט בעלילה והופך את הרכיבה ממשהו לא ברור להרפתקה אדירה שבמהרה הרוכבים והאופנוע כאילו גוף אחד.

1590608223763

הכל עניין של היכרות (ומקצועיות)

ועכשיו אפשר להתחיל ובאמת להתרשם מהכלי המיוחד! ותרשו לי להזכיר לכם: אופנוע רוסי בנפח 3/4 ליטר מחובר לסירה, במבנה מוזר של 3 גלגלים, זה לא סופר ספורט יפני וגם לא אופנוע אנדורו אירופאי - זה משהו אחר, ייחודי! ולו כאמור שלושה גלגלים!!! ומבנה דינמי שונה מכל מה שאתם מכירים. אבל וזה האבל החשוב: בידיים הנכונות ועם קצת ניסיון בתפעול הכלי הזה מדובר בשותף אמיתי להרפתקה. ראשית הכלי הזה מאפשר לשני רוכבים לצאת לעומק השטח, כשהכלי שלהם עמוס בכל הציוד, דלק ומים לשני הרוכבים ובמיוחד למורכב היושב בסירה כמו מלך, מאוד נוח. שנית, כשמפעילים נכון את הכלי הוא עושה את הכל באופן סביר ואפילו טוב. הוא יודע לגהץ שבילים - רק כוונו נכון את הגלגלים - וזכרו כי יש גלגל שלישי אי שם באמצע הכלי ואיזה מטר מימין למנוע. בלמו חזק עם שני הבלמים ברגש המתאים והכלי עוצר נהדר ובאופן מדויק - עם נוסע בסירה או בלי נוסע בסירה - יש להתרגל לשינוי המשקל. סעו על הכביש המהיר בביטחון ותגלו כי האופנוע יציב במיוחד אם מקפידים על גז רצוף בפניות המהירות, אפשר להחליף הילוכים (יש רק 4 כאמור) תוך כדי נסיעה, אפשר לעקוף ואפשר לשמור על קו פנייה מדויק - רק שיש לשמור על גז פתוח והכלי בהחלט יציב. ובקיצור, קצת אדרנלין, קצת ניסיון והכלי המוזר הזה משתף פעולה נהדר!


1590608225350

קצת היסטוריה

צונדאפ - Wehrmachtsgespann Zündapp הוא "צוות קרב" בגרמנית וכך מפתחים הגרמנים בתקופת מלחמת העולם השנייה את ה- Zündapp KS 750 אופנוע שטח צבאי עם סירה ייעודית רב שימושית, עליה אפשר להרכיב מקלע, מכשירי קשר, מטענים שנדרשים להגיע במהירות לקו החזית או ככלי סיור והנעה מהירה של כוחות לוחמים. המכלולים הטכניים של צונדאפ 750 דומים לכלי האזרחי של ב.מ.וו BMW R 75. לאופנוע הצבאי עם סירת הצד הייתה הנעה גם לגל של הסירה, גם דיפרנציאל בין שני הגלגלים המניעים שאפשר היה לנעול אותו בשליטה ידנית וגם תיבת הילוכים עם הילוך אחורי.
הדרישות של המכרז שפורסם ע"י הצבא הגרמני בשנת 1937 היו: כושר נשיאה של שני חיילים, ציוד ותחמושת במשקל כולל של עד 500 ק"ג! מהירות עד 95 קמ"ש, צמיגי שטח, מרווח גחון מספק לנסיעה בשטח, אפשרות לשרשראות שלג לבוץ, טווח נסיעה מינימלי של 350 ק"מ באמצעות מיכל הדלק וג'ריקנים המותקנים לצידי הכלי ועוד מאפיינים שאפשר לראות בכלי הרוסי העכשווי של אורל. מסתבר שלא סתם שאלו ברמזורים איזה מודל האופנוע?...

במוזיאון המכוניות של המלך חוסיין - ירדן

במוזיאון המכוניות של המלך חוסיין - ירדן

צולם ע"י קובי קרין במסע של אתר השטח למזרח ירדן

קצת טכני ודגמים

במבט ראשון וגם בצליל של המנוע מזכיר האורל אופנוע אספנות וכשמתיישבים ומניעים אפשר כבר להרגיש כי מדובר באופנוע משנת ייצור 2020: מתגים חדשים, לוח שעונים שבמרכזו מסך דיגיטלי, מערכת בלמי דיסק של ברמבו, מערכת חשמל, הזרקת דלק ממוחשבת של Bosch, מתלים מתכווננים ZF או Fox ועוד פיצ'רים עדכניים שלא היו לפני 75 שנים.
לאורל עם הסירה רישיון ל-3 נוסעים - חייבים קסדה, כולם. מיכל הדלק מספיק לכ-400 ק"מ נסיעה ובתוספת הג'ריקן המקורי מגיעים לכ-600 ק"מ לכלי!
3 דגמים לאורל והם זהים מבחינת הבסיס המכני - הנעה אחורית כפולה לשני הגלגלים, דיפרנציאל עם ידית לנעילת דיפרנציאל, מנוע 745 סמ"ק, 2,580 מ"מ אורך עם 1,700 מ"מ (1.7 מטר!) רוחב, גובה מושב של 790 מ"מ, גלגלי 19 אינץ', וההבדלים בין הדגמים הם בתוספות:
URAL T TWD הוא הדגם הבסיסי עליו רכבנו והוא המופיע בתמונות במחיר של 129,000 ש"ח. דגם ה-Sportsman הוא כאילו "עירוני" ומכיל תוספות של כרום וניקל למי שאוהב... ובמחיר של 139,000 ש"ח ודגם ה-Ranger הוא הדגם המצויד למסע ארוך בשטח ובהתאם מגיע עם "צביעות קרביות" ותוספות של גלגל ספייר מותקן על הסירה ומתאים לכל אחד משלושת הגלגלים, שני פנסים נוספים מקדימה, מיגונים, צמיגי שטח, את חפירה ועוד כמה בונוסים שיחד עם האופנוע יעלו בארץ 145,000 ש"ח.
לכל הדגמים קיים קטלוג תוספות עם כ-600 מוצרים של שיפורים ושיפצורים, מיגונים, אגזוזים, מתלים משופרים וגם וו גרירה מקורי שאפשר לחבר לו עגלה המותרת לעוד 350 ק"ג, בתוספת ל-350 המותרים.
לאורל הנעה אחורית של שני גלגלים - גל הינע היוצא מהגיר נכנס לתוך דיפרנציאל היושב על הגלגל האחורי וממנו יוצא עוד גל הינע ימינה לגלגל של הסירה.
לשיפור העבירות בשטח - אם בטיפוס עלייה, במעבר בוצי, שלג או סתם באופן אחיזה בהצלבה (מונח מעולם הג'יפים) אפשר לנעול את הדיפרנציאל ע"י ידית קטנה וכך ששני הגלגלים - האחורי ושל הסירה, יסתבבו יחד באותה מהירות - גם אם אחד מהם מחליק האופנוע יתקדם הלאה.
המתלים של האורל תוצרת ZF או FOX (תלוי בדגם) בעלי מהלך מתלה קצר, בהשוואה לאופנוע אנדורו, אך מספקים בהחלט כשמדובר בשלושה גלגלים ומחייבים ככתוב בחירת נתיב בשטח כדי לצלוח את השטח במהירות ובנוחות.
בעיקולי הדרך ובפניות מהירות ימינה יש תחושה של תת היגוי וקו הפנייה נפתח שמאלה - בשמירה על הגז התופעה נעלמת ואפשר לדייק בקו הפנייה.
בלימה בקדמי או באחורי בנפרד תזיז את האורל מהקו הישר - בלימה חזקה בשני הבלמים יחד תשמור על קו ישר ומדויק ותיתן בלימה עוצמתית כייאה למערכת של ברמבו.
האורל עם הסירה זה לא אופנוע ובתנועה עירונית או בכניסה לתל אביב כשאיילון עמוס לא ניתן להידחף בין שורות כלי הרכב ואז בעצם מדובר בכלי רכב (יענו מכונית) לכל דבר ועניין.
מהירות השיוט הממוצעת היא כמאה קמ"ש, בעלייה לכיוון ירושלים 90 קמ"ש זו המהירות הנוחה למנוע ובירידה לתל אביב גם 115 קמ"ש והמנוע נשמע טוב.
למנוע רעש של חלקים גסים - כלומר רעש של פעם והקשיחות נראית ומורגשת בכל חלק וחלק. תיבת ההילוכים בעלת 4 הילוכים בלבד, על הכביש המהיר הייתי שמח להילוך חמישי ואף שישי ונקישה נשמעת בכל העברה של הילוך מעלה או מטה.
לאופנוע הילוך אחורי וכשלומדים לשלב זאת (השילוב ברגלית פנימית ברגל ימין) זה נוח ואף עובד חלק ומצוין. הכנסה להילוך אחורי מעבירה את הגיר (הקדמי) למצב ניוטרל.
אפשר גם להניע את האופנוע עם רגלית קיק-סטראט מובנה העובד בקו ישר מעלה - מטה, אבל אין צורך: נגיעה בסטארטר והאורל מונע.
לוח שעונים בסיסי למדי עם מסך דיגיטלי קטן הנותן משלושה אודומטרים ועד מתח טעינה / מצבר. אין מד דלק לאורל כך שכדאי למדוד מרחק כדי לחשב מתי כדאי להכנס לתחנת הדלק ובכל אופן הג'ריקן הוא רזרבי נהדר לעוד כ-200 ק"מ.
בכל הדגמים יש בלם יד (הנד-ברקס) בשליטה מהכידון הנועל את הקליפר האחורי.
מערכת הזרקה של Bosch מגיעה עם מצערת וכבל ברזל מחבר בינהם.
בנסיעה עירונית עולה ממנוע הבוקסר חום המשדר לך "יאללה סע קח אותי למרחבים" ובכלל זה לא כלי שאפשר להידחף איתו בתנועה עירונית, בטח שלא בפקקים.
תא מטען גדול נמצא בירכתי הסירה ומשדרג את הנוחות ביציאה לטיולים.
ערכת כלים עשירה, כמו של בית מלאכה קטן, מצורפת לאופנוע - מרשים! ובכלל נראה שהכינו את האורל כדי להסתדר לבד ורחוק אי שם במרחב.


1590608227948

הפרידה קשה

150 ק"מ של כביש ושטח בפחות מחמש שעות של רכיבה, כולל הצילומים עם הדרישות שלא נגמרות מצד בני הצלם, ולא הספיק לי! מחד חזרתי עם חיוך ענק בקסדה ומנגד סרבתי להיפרד. יש כאן קצה טוב לתחילתו של מסע מיוחד.
מסע כזה שלא רק מתלהבים מהצבע או מהמכניקה אלא רוכבים, עובדים, מזיעים ויחד מגיעים לקצה העולם, מקיפים איזה חבל ארץ נידח ומטפסים לגבהים שגם המהנדסים של האורל עם הרבה וודקה מזוקקת לא חשבו שהאופנוע שלהם יגיע לשם. ובעצם נראה לי שהם לא חשבו כלל - הם בקשיחותם כבר יודעים שהשילוב של האדם עם המכונה הוא אין סופי, צריך רק להעז, להפעיל (לפעמים מעט) שיקול דעת ולתת בגז קדימה! הביאו לי אורל עם סירה ונצא להרפתקה!

1590608194543

159060818527215906081873001590608189136159060819118715906081931201590608196367159060819783715906081991221590608200532159060820261115906082040561590608211409159060820645815906082089131590608218013159060822665015906082303171590608234056159060824130515906082430571590608244433159060824607415906082482991590608250094159060825158415906082539181590608256318

15906086517991590608653227159060865463015906086561161590608657435159060865850615906086599541590608661488159060866343715906086656391590608667475159060866885315906082165681590608673318159060867481815906086765891590608670360

האורל, בני ועופר בקטע כביש קצר:

הרפתקאותיי עם בני דויטש:

"הרומן" שלי עם הצלם כבר צבר קילימוטרג' מכובד ברחבי העולם ואנו מצפים לעוד כמה אהבות, פסגות והרבה זיעה יחד. תודה לבני על תמונות האומנות.
סרטים ותמונות מפסגת האלברוס - מינוס 40 מעלות בהר הכי גבוה ביבשת אירופה

סרט ותמונות ממסע אופנועים להרי ההימאליה שבצפון הודו

יום עבודה קשוח של טרקטורונים בשלג של הרי ירושלים

תגובות

9 תגובות

1

אורח/ת - Pavel

29 במאי 2020 ב 14:23

מניאק מי שקונה את הזבל המיושן הזה שדורש אוברול מלא אחרי 30000 אלף ק"מ ! כן כן ...שלושים ! ועוד במחיר של ב.מ.וו אכשיוי....

2

אורח/ת - Shmulik Faust

29 במאי 2020 ב 17:25

מדליק! אחלה כתבה ותמונות, ונראה גם אופנוע מגניב

3

אורח/ת - Tedi Harush

29 במאי 2020 ב 17:25

חייב סיבוב על הדבר הזה!

4

אורח/ת - Ofir Chen

29 במאי 2020 ב 17:28


have fun

5

אורח/ת - Haim Ohayon

29 במאי 2020 ב 17:30


130000 ₪ בשביל אופנוע עם 4 הילוכים ששוקל יותר מ300 קילו ובקושי מגיע ל100- קמ"ש ?!?!?!

6

אורח/ת - Jacob Yakobian

29 במאי 2020 ב 22:29

עד שיש אופנוע מהעבר שנולד לתקופה חדשה , נשאר עדיין ללא התאמה לאינטליגנציה של הרוכב כיום , גם מחיר לא אטרקטיבי כלל , חבל - כי רצינו וינטאג׳ איכותי להנות

7

אורח/ת - Yossi Vered

30 במאי 2020 ב 10:06

כתבה יפה. מזכירה לי נסיון רחוק של רכיבה עם ווספה עם סירה. חווייה בלתי מאוזנת. במיוחד בסיבובים
את כל מקצועות הלימוד התיכון שילבת הכתבה
התחיל הסטוריה. המשיך בדרמה נגמר בפיסיקה.

8

אורח/ת - shimon

28 ביוני 2020 ב 15:02

Pavlik, ti mudak

9

אורח/ת - גדי

21 באוקטובר 2021 ב 21:17

אופנוע כזה לא שווה 125 אלף ש"ח במחיר הזה אפשר לקנות שני הרלי דווידבון שכל אחד מהם פי 1000 יותר טוב מהג'נק הזה שנראה "גבר גבר" מרעיש יותר מהגובה שלו ועושה רוח. אני אומר זאת לאחר שנהגתי כ 35 שנה על BSA 500 , 750 BMW Honda 100 gold wing
kawasaki 100, ועוד ( בלי להתרברב) לפחות 20 סוגים אחרים מגיל 17 על בטאבוס הונדה 50, יאמאהה 125 , הונדה 500 ועוד ועוד . האוכל הזה סתם ג'וק חבל על הכסף