אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

קטנוע ימאהה Tricity 300 תלת גלגלי הושק בישראל

בהשקה דינאמית משיק YAMAHA - יצרן אופנועים יפני, קטנוע תלת גלגלי חדשני בנפח 300 סמ"ק ולו 2 גלגלים מקדימה עם מתלה ייחודי המגיע מה- NIKEN, האופנוע עם שלושת הגלגלים של ימאהה.
אנחנו הוזמנו לרכיבת התנסות ראשונה באורך של 25 ק"מ בכביש עירוני ובין עירוני, חזרנו נלהבים ועם השאלה: האם העתיד של הדו-גלגלי הוא תלת גלגלי?

האם העתיד של דו-גלגלי הוא שלושה גלגלים?

שוק הקטנועים בישראל מוכר מידי שנה קצת יותר מ-10,000 כלים (כשהמכירות בירידה מהישג של 11,300 כלים בשנת 2016) וזאת כאשר הפוטנציאל למכירות בישראל הוא גבוה בהרבה וקטנוע יכול להוות פתרון אידיאלי לתנועה הצפופה (והפקוקה) רוב שעות היום, במרכזי הערים הגדולות. הסיבות לכך כנראה מגוונות ועיקרן הן המחיר היקר של הקטנועים, עלויות הביטוח הגבוהות, חובת רישיון לאופנוע, ריבוי תאונות ותדמית מסוכנת וגם פינוק הנהגים שמעדיפים מזגן על פני שימוש בציוד בטיחות (קסדה, מעיל וכפפות...). עם זאת בישראל, כמו באירופה, נמכרים בשנים האחרונות מספר כלים מצומצם להם 2 גלגלים מקדימה וסה"כ 3 גלגלים מתוך תפיסה בטיחותית ושיווקית כי כלי תלת-גלגלי בטוחים יותר מכלים דו-גלגלי. היצרן האיטלקי פיאג'ו היה החלוץ בתחום השני-גלגלים לפנים ואחריו ימאהה היפנים הציגו ב-2014 את הקטנוע הקטן TRICITY בנפח 125 ו-150 סמ"ק ובהמשך גם אופנוע "אמיתי" בשם NIKEN שהוא האופנוע התלת גלגלי הראשון ובנפח של 850 סמ"ק ועם הספק של 115 כ"ס.

1591981499425

קטנוע ימאהה Tricity בנפח 300 סמ"ק

ה- Tricity 300 הוא הקטנוע התלת גלגלי בנפח 300 סמ"ק הראשון של היצרן היפני. ל-Tricity 300 מתלה קדמי כפול גלגלים הנקרא: Leaning Multi-Wheel LMW המגיע מהאופנוע התלת גלגלי של ימאהה ה-NIKEN 850. ל-Tricity 300 מנגנון לנעילת המתלים הקדמיים במצב עמידה - כך שאם מתרגלים לפטנט אפשר לעצור ברמזורים ללא צורך בהורדת רגליים אל הכביש ואחר להתחיל בנסיעה עם סיבוב של "הגז" (המצערת). ל-Tricity 300 גלגלים בקוטר 14 אינץ', בלמי דיסק ומערכת ABS למניעת נעילת גלגלים בבלימה לכל גלגל.
ה- Tricity 300 מגיע עם מנוע צילינדר בודד מקורר נוזל, עם הזרקת דלק אלקטרונית, המפיק 28 כ"ס. עם מיכל דלק בנפח 13 ליטרים והצהרת יצרן על צריכת דלק של 30 ק"מ לליטר בנזין יכול ה- Tricity 300 לגמוע למעלה מ-350 ק"מ בין תדלוק לתדלוק.
ל-Tricity 300 מערכת בקרת אחיזה - TCS למניעת החלקה בגלגל המניע (האחורי) באמצעות שליטה על עוצמת המנוע.

1591981601731

25 ק"מ

25 ק"מ של רכיבה בכבישים עירוניים, חלקם משובשים, ועוד קצת על הכביש המהיר (כביש 1) בפחות מ-40 דקות גרמו לי להבין שיש כאן אייס מנצח. ראשית מדובר בכלי שמעוצב עם המון נוכחות ובתוכו כמה פינוקים לנוחות הרוכב כמו: התנעה ללא מפתח, פתיחה חשמלית לפתח מילוי הדלק ולמושב, שמתחתיו אפשר לאחסן שתי קסדות מלאות, שקע 12V וחבילות אבזור שמוצעות עם הכלי עם נראות ספורטיבית או שימושיות עירונית עם משקף גבוה, סבל וארגז ננעל.
מהרגע הראשון שמתחילים לרכוב על הכלי מרגישים בטוחים, לרבות בכביש עם פסי רטיבות או זוהמה של דרום תל אביב וכמובן בפניות או סביב כיכרות. התחושה היא ששני הגלגלים מקדימה אוחזים בכל מצב. חשוב לדעת כי האחיזה מקדימה היא לא אין סופית וגם לה מגבלה. אבל בשונה מכלי דו-גלגלי רגיל בו אובדן אחיזה מקדימה יביא לנפילה ברוב המקרים (מאחור לרוב אין בעיה לאבד אחיזה, אם לא מתרגשים מהאירוע). בכפול גלגלים מקדימה אם מאבדים אחיזה אפשר לחדש אותה במהרה ולמנוע נפילה. עם זאת, הרוחב של המנגנון כפול הגלגלים מקדימה מחייב הסתגלות, במיוחד למי שרגיל לגלגל בודד מלפנים, שכן פגיעה במדרכה או בגלגל בולט של מכונית יכולה להדוף את הכלי ברתיעה חוזרת - ריבאובד בלעז' (Rebound) ולגרום לנפילה.
לימוד קצר של מערכת נעילת ההטייה מאפשרת לעצור במקום, כמו ברמזור, ולהתחיל בנסיעה ללא הורדת רגליים - נוח ושימושי, אך דורש מעט הסתגלות. בשביל ההסבר הטכני - בצד שמאל של הכידון כפתור חשמלי לנעילת המנגנון, כאשר הדבר אפשרי במהירות של מתחת ל-10 קמ"ש, מצערת סגורה (יש חיווי של נורה צהובה בלוח שעונים למוכנות לנעילה) ולחיצה על הכפתור ע"י הרוכב. שחרור הנעילה ע"י לחיצה כפולה או סיבוב המצערת לתחילת תנועה.

1591981436822

בכביש הבין עירוני

נראה לי שה-Tricity 300 מכוון לשוק של הרוכבים המתחילים ולאלו שעוברים לתנועה עירונית מכלי רכב בעלי ארבעה גלגלים (מכוניות...) וצריכים להרגיש בטוחים מהרגע הראשון (באירופה לא נדרש רישיון ייעודי ודי ברישיון ההנהיגה למכונית כדי לרכוב על קטנועים שכאלו).

מנוע ה-300 סמ"ק מספק רק 28 כ"ס שזה "בסדר" בתנועה עירונית ומאפשר "לפרוץ" ראשון ברמזורים ולהתרחק משאר כלי הרכב, אך בתנועה בין עירונית לא חוצה את ה-135 קמ"ש כשעל הטריסיטי רוכב בודד. זו אמנם כבר מהירות שאינה חוקית בכבישי ישראל, אבל המשמעות היא שלא נשאר עוד מרווח זריזות לעקיפה של משאית הנוסעת 110 קמ"ש ומעיפה חול לא נעים... ובקיצור יש להכיר במגבלה ולדעת לרכוב נכון בתנועה בין עירונית.

מערכת הבלימה של טריסיטי 300 יעילה. ברקס יד ימין פועל על הגלגלים הקידמיים, ברקס יד שמאל הינו מערכת משולבת לבלימה של הקידמיים והגלגל האחורי. ורגלית בלימה בצד ימין לגלגל האחורי. לי הרגלית הזו לא הייתה הכי נוחה בגלל הגובה שלה, אך מן הסתם הרגלית דורשת הסתגלות והיא תעשה עבודה טובה ברמזורים, במיוחד למי שלא מוריד את הרגליים לכביש ו/או משתמש במנגנון הנעילה של מערכת ההטייה. ויש גם ידית של בלם-יד כדי לנעול את הבלמים בחנייה.

היבואן מציע מחיר השקה של 41,985 ש"ח לכלי, לפני חבילת האבזור הספורטיבית או החבילה העירונית. ביטוח מקיף מוצע ב-1500 ש"ח לכל גילאי הרוכבים, כאשר בביטוח החובה מקבל הכלי הנחה של 21% למול אופנוע רגיל, בזכות הנחה של 12% על שלושה גלגלים ועוד 9% הנחה על שלוש מערכות הבטיחות איתן מגיע הקטנוע. כפי שכבר כתבתי יש כאן בטיחות, יעילות ונוחות שימוש יום יומית כך שהטריסיטי 300 מאוד מתאים למי שמחפש כלי רכב לתנועה עירונית יום יומית.​​​​​​

1591981525603

159198142165215919814289331591981440915
15919814707591591981425125159198143415515919814389051591981448018159198145387015919814501431591981444764159198145248215919814654551591981492216159198149353515919814979261591981523809159198153521515919815363941591981545697159198154908915919815470161591981552353159198155419715919815595031591981563203159198156734015919815688361591981572788159198157630915919815795001591981591907159198159368015919815955121591981600261

תגובות

19 תגובות

1

אורח/ת - Shay Erez

14 ביוני 2020 ב 12:11

אין ספק שהתלת הוא פתרון בטיחותי מצוין למי שרוצה אבל מפחד ולהרגעת בני הזוג בבית.

2

אורח/ת - Raz Tamari

14 ביוני 2020 ב 12:20

כלי מצויין אבל תלת גלגלי דורש מנוע 42 כ"ס ומעלה לדעתי

3

Ogash Ofer

14 ביוני 2020 ב 12:21

אורח/ת - Raz Tamari כתב/ה:
"

כלי מצויין אבל תלת גלגלי דורש מנוע 42 כ"ס ומעלה לדעתי

"
איך הגעת ל-42 כ״ס ?

4

אורח/ת - Raz Tamari

14 ביוני 2020 ב 12:21

לא ביצעתי מחקר או משהו, זוהי הערכה שלי, אקס מקס 300 חלש ביחס לדו גלגלי אז על תלת גלגלי זאת עגלה, הפיאג'ו 400 היה גם קצת חלש ולכן אני חושב ש42- כ"ס ומעלה יתאים לדו לתלת גלגלי.

5

אורח/ת - Paz Gaon

14 ביוני 2020 ב 12:22

כל העניין הוא שיתאים ל-a1 בארץ ובאירופה.

6

אורח/ת - Raz Tamari

14 ביוני 2020 ב 12:23

A1 זה עד 47 כ"ס.
אז זה מתאים...

7

אורח/ת - Oran Dolev

14 ביוני 2020 ב 12:24

תוכל להסביר למה אתה אומר את זה?
אני מתעניין בכלי
עד עכשיו ראיתי שיש לו 4 כ"ס יותר מפיאגו 300 אבל הוא נראה קטן יותר ופחות מפנק למורכב. יכול להרחיב?

8

אורח/ת - Igor Reidler

14 ביוני 2020 ב 12:26

טריסיטי 125 היה כלי מצויין, בטיחותי, עם ביטוח זול וירידת ערך של רק כמה מאות שקלים אחרי שנה.
רק בעיה אחת היתה לו : תאוצה מעל 90 קמ"ש - בעזרת השם ורוח הקודש.

9

Ogash Ofer

15 ביוני 2020 ב 07:43

אנקדוטה "נחמדה" של ההשקה:
עד אתמול (יום ראשון 14.6.20) בשעה 08:00 היה אמרגו עולמי של ימאהה לפרסום התמונות.
כך שאפשר לכתוב כי ההשקה בישראל היא גם השקה בינלאומית של הטריסיטי 300...

10

אורח/ת - Yagen Haim

15 ביוני 2020 ב 07:51

שמע ראיתי אותו את הדולב התלת גלגלי הזה רציתי להקיא את הנשמה שלי, מגושם, ענקי כמו טיל מקס בצורה לא פרופורציונלית לאחורה שלו והכי חשוב הצבע אפור עכבר מת הזה ששמו לו

11

אורח/ת - Eyal Cohen

15 ביוני 2020 ב 07:54

האם יש נתונים על מספר התאונות שנגרמות מהחלקה, שיכלה להימנע עם תלת גלגלי?
עד כמה שווה לסבול עם כלי כזה כדי להעלות את הבטיחות ברכיבה?
או שההבדל זניח בין תלת לדו מבחינה בטיחותית?

12

Ogash Ofer

15 ביוני 2020 ב 07:55

אורח/ת - Eyal Cohen כתב/ה:
"

האם יש נתונים על מספר התאונות שנגרמות מהחלקה, שיכלה להימנע עם תלת גלגלי?
עד כמה שווה לסבול עם כלי כזה כדי להעלות את הבטיחות ברכיבה?
או שההבדל זניח בין תלת לדו מבחינה בטיחותית?

"
אני לא מכיר נתונים רשמיים המשווים במקרה התאונות.
ולמי שמתרגל או נוח לו תלת-גלגלי - זה ממש לא לסבול...

13

אורח/ת - Itay Balas

15 ביוני 2020 ב 08:09

הביטוח הוא של A1 או A2 ?

14

Ogash Ofer

15 ביוני 2020 ב 08:10

אורח/ת - Itay Balas כתב/ה:
"

הביטוח הוא של A1 או A2 ?

"
אני חושב של A1 עם הנחות תלת גלגלי ומערכות בטיחות

15

אורח/ת - Itay Balas

15 ביוני 2020 ב 08:10

מעולה. מה עלות הביטוח?

16

Ogash Ofer

15 ביוני 2020 ב 08:12

אורח/ת - Itay Balas כתב/ה:
"

מעולה. מה עלות הביטוח?

"
בין 2600 ש"ח (עם השתתפות עצמית בכאב וסבל ) ל-4000 ש"ח .
יש מחשבון של הפול שאפשר לחשב בדיוק את המחיר - קישור למחשבון ביטוח

17

אורח/ת - יניב

15 ביוני 2020 ב 12:49

מישהו יודע האם יש כיוון לאשר את התקנות של אירופה? (מספיק רשיון רכב על מנת לנסוע בתלת גלגלי עם בולם רגל)

תודה!

18

אורח/ת - רוכב על קורקינט

05 באוגוסט 2020 ב 07:57

כתבה מתאמצת מידיי.. 40 תמונות ואפילו לא תמונה אחת של הכלי מאחורה.. ככה לא עושים כתבה

19

Ogash Ofer

05 באוגוסט 2020 ב 16:07

אורח/ת - רוכב על קורקינט כתב/ה:
"

כתבה מתאמצת מידיי.. 40 תמונות ואפילו לא תמונה אחת של הכלי מאחורה.. ככה לא עושים כתבה

"
אני מבין שאם היית תמונה מאחור - זו הייתה כתבה מושלמת?