מאז ההקלות בהתנהלות היומית לנוכח נגיף הקורונה, אנו מקיימים בקצב גבוה הדרכות נהיגה בשטח, ללקוחות אשר רכשו רכבי סובארו.
גם בסופ"ש זה התקבצו 22 נהגים ומלוויהם ללמוד את החשוב לנהיגת שטח מפי המדריכים עדי וייזל ואמיר נחומי
מאת: אמיר נחומי
14/06/20
כמו בהדרכות קודמות, גם הפעם התכנסנו תחילה בחלקת יער מוצלת, לשמוע מבוא תיאורטי שנועד להסביר מדוע מתנהגים כלי רכב הנוסעים בשטח בשבילים שאינם סלולים ומצופים באספלט באופן כל כך שונה מן האופן בו הם תוכננו ומתנהגים על הכביש הסלול.
במשך, כשעה ניתן הסבר המתבסס על חוקי המכניקה והתנועה המציג את הבעיות שמציב שטח שאינו סלול, ואף יותר מכך, מחורץ, עתיר מכשולים, עם סוגי קרקע שונים, לפעמים סלעית וטרשית, פעמים רכה וטובענית, משופעת, עולה, יורדת, ועם כל אלו צריך הנהג הנוהג ברכב שתוכנן בבסיסו לנסוע על כבישי אספלט סלולים וישרים - להתמודד.
נסקרו גם מערכות הבטיחות המחוייבות כיום בכל רכב, ושלשות של אותיות בלועזית ABS, TRC, ESP, נשמעו לרוב.
הנסיון הרב של מדריכי אתר השטח לימד אותנו כי הבנת הבסיס התיאורטי לרבות חוקי הפיסיקה והתנועה, חיוני להבנת הנהגים הבלתי מנוסים את ההשפעת של מצבי קרקע שונים על התנהגות רכבם החדש והחדיש, בעת שהם עושים את "טבילת האש" הראשונה ויורדים מהאספלט המחבק והבטוח את רגבי וסלעי האדמה החשופה.
את ההדרכה התיאורטית העביר אמיר נחומי.
לצורך ביצוע ההדרכה המעשית נחלקנו לשתי קבוצות (יחסית גדולות), בניצוחם של המדריכים עדי וויזל ואמיר נחומי, שכל אחד הוביל את השיירה מ"תחנה" ל"תחנה" בהן הודגמה ותורגלה הנהיגה במצבי הקרקע השונים.
אנו נוהגים להדגים את הבעיות הבאות ופתרונן באמצעים טכנולוגיים וטכניקות נהיגה: 1. אובדן אחיזת גלגל בקרקע
2. התגברות על קמטי קרקע משמעותיים לרבות מדרגות סלע
3. מעלה תלול הכולל בעיית אובדן אחיזה
4. מורד תלול מאוד
5. שיפעי צד
ההדרכה המעשית מתמשכת על פני רוב זמן המפגש, וכוללת התנסות אישית וצפייה תוך קבלת הסברים "בגוף הסרט" של המדריך בהתנסות של חברים אחרים בקבוצה. וכך היה.
פעמים רבות גורמים פני הקרקע לאובדן אחיזה של אחד הגלגלים. עקב מבנה הדיפררנציאל, שקיים מראשית ימי ה"אוטומוביל" ועד היום, גורמת לאובדן מומנט לגלגלים שעדיין אוחזים בקרקע, והרכב נעצר. בעיה זו פתרונה נעוץ במערכות טכנולוגיות המותקנות ברכבים שעקב תכונותיהם מחית את הנהג לטכניקת נהיגה אשר בכל המקרים, ללא יוצא מן כלל, נוגדת את האינסטיקטים שלו כנהג כביש. תירגלנו רבות את המאבק של הנוהגים ה"הטירונים" בשטח באינסטיקטים שלהם.
התמונות הבאות מדגימות יפה אובדן אחיזה של גלגל
הרכבים החדישים מצויידים כולם במערכת "בקרת אחיזה" אלקטרו-מכנית, שמונעת מהגלגל "המונף באויר "לשתות" את כל המומנט של המנוע, ולהותיר את הגלגלים הנאמנים שעל הקרקע ללא כל מומנט שמניע אותם קדימה (או אחורה באותה המידה), ולהמשיך ולדחוף את הרכב לפי רצון הנהג.
הבעיה- תכונת זמן השהיה בפעולתה, גורמת לכל הנהגים החדשים שלא לאפשר לה להכנס לפעולה ולפיכך "להיתקע במקום". הסרטון הבא מדגים איך נכון לנהוג במצבים אלו.
מעבר כל ה"סלט" שנזכר בכותרת עם רכב שזווית הגישה שלו 21 מעלות ומרווח הגחון שלו 21 ס"מ, היא משימה מכובדת שדורשת הכוונה של מכוון (רצוי שיהיה מדריך), ולעיתים אף מילוי אבנים כקרוי בלשון הג'יפאים: "עבודות מע"צ".
הסרטונים הבאים מדגימים את האתגר ופתרונו
הסובארו, משיקולי היצרן, הוא רכב שאין לו "הילוך כוח". מה זה אומר? שיהיו בשטח מעלות בזווית שלא לאפשר למנוע של הרכב עם יחס העברה סופי של הילוך רגיל (אפילו נמוך ככל שיהיה) למשוך את הרכב בעליה. אנו מדגימים בהדרכות סובארו מעלה שהוא על מגבלת היכולת של המנוע של הרכב למשוך אותו במעלה, בטכניקת נהיגה שעוזרת למנוע שנותן מומנט עם תנע שצוברים לקראת המעלה, ומכוח ההתמדה התנע הזה מצטרף למומנט המנוע ומסייע לנהג לצלוח את המעלה.
הסרטונים הבאים מדגימים מעלה "שנכשל" עקב העדר תנע מספיק לסיוע למנוע, מעלה שנכשל עקב כישלון מערכת בקרת האחיזה להתגבר על אובדן אחיזת אחד הגלגלים, ומעלה שצלח כאשר ממלאים כלשונן את הוראות המדריך.
בהגיענו למורד תלול, אנו פטורים מבעיות כוח מומנט תנע וכו', אבל, אמא אדמה שמושכת כל דבר לעבר מרכז ביטנה, אינה מבטיחה שנגיע למטה ללא פגע. ולכן הירידה במורד תלול היא טכניקת נהיגה והכוונה הבוחרים נתיב נכון ומתאזרים בכל הסבלנות שבעולם לרדת באיטיות תוך מיצוי מערכות בקרת ירידה אם קיימות או שימוש מושכל בבלמים.
אנו תירגלנו מורד ששיפועו 37 מעלות!
ובתחתיתו
שיפועי צד של שבילים בישראל נובעים מאופן פריצת הדרכים שנעשתה עבור רכבים מבצעיים צבאיים בעיקר, אך גם לרכבים המבצעיים של חברת החשמל.
שיפועי צד טומנים בחובם סכנה ממשית לתאונות בשטח ולנזקים בגוף וברכוש. את הבסיס התיאורטי הסברנו בשיעור התיאורטי. והוא כולל שיווי משקל יציב, שיווי משקל אדיש והתהפכות. בשטח תירגלנו את הנוהגים בשיפוע צד בטוח שבו הרכב בשיווי משקל יציב (בלתי ניתן להתהפך), והסברנו טכניקות וצעדים שנועדו להגביר את הביטחון לאי התהפכות במצבים שבו הרכב מתקרב לשיווי משקל "אדיש"
אקורד הסיום של הדרכת נהיגת השטח הוא נסיעה בשיירה בשבילי המקום לפינה מוצלת בקרחת אחד היערות לשיחה בעינייני שידרוג רכבים, צמיגים, טיולים, ציוד ברכב, ותיאור של אתר השטח הישראלי, חנות האתר, ובראש המדריכים המנוסים והאחראיים, מסלולי הטיולים המתוכננים בקפידה ובהתאמה לכלי הרכב המוזמנים לטיולים, והמסקנה מנסיונם של רבים:
הכי זול לטייל עם מדריך (ורצוי באתר השטח הישראלי)
מונחים מקצועים מתוך הויקישטח וכתבות על הדיפרנציאל:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
טיפים לנהיגה בשטח:
מערכות הבטיחות ברכב:
הפתרון הטכנולוגי – בטיחות פאסיבית ו- ABS
הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות
בפרוס שעות אחה"צ המוקדמות כולם על הכביש חזרה איש איש למחוז חפצו.
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
4 תגובות
1
אורח/ת - מרים ברבי
16 ביוני 2020 ב 11:07
ראשית ממש תודה רבה מאוד נהנינו,
אני מאוד השכלתי ההדרכה הייתה מרתקת אני באופן עקרוני לא אוהבת כל מה שקשור למכניקה וכו'
המדריך נחומי האיש והאגדה אין דברים כאלה הוא מרתק.
יישר כוח ושתהיה לו בריאות ואורך ימים.
אכן קיבלתי ביטחון .
תודה.
2
אורח/ת - אביב
17 ביוני 2020 ב 11:54
תודה,
היה מעניין, מלמד ומפרה.
3
אורח/ת - דניאלה ואלכס
17 ביוני 2020 ב 17:59
איך נרשמים להדרכה ומה העלות?
תודה דניאלה ואלכס
4
Ogash Ofer
18 ביוני 2020 ב 05:12
איך נרשמים להדרכה ומה העלות?
תודה דניאלה ואלכס
תגובות