שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

דקאר 2021: בטיחות מעל הכל

המסלול כבר נקבע, התאריכים פורסמו, והתקנות הותאמו כדי לשמור על שלומם של המתחרים, בעיקר בקטגוריית האופנועים

רשמו ביומן: 3 עד 15 בינואר 2021. המיקום: מרחבי המדבריות של ערב הסעודית. האירוע: הראלי שאנחנו מחכים לו כל שנה. הדקאר. וגם הפעם הוא יתנהל כולו בתחומי מדינה אחת, אבל בתוואי שונה לחלוטין מזה של השנה שעברה. סעודיה היא מדינה מספיק גדולה כדי לאפשר זאת. בתחילה היה תכנון לעבור גם במדינות נוספות (ירדן אולי), אבל הקורונה שיבשה את התכנונים, כמו ששיבשה לנו תחומי חיים רבים נוספים. הראלי יוזנק מהעיר ג'דה שלחוף הים האדום, יעלה צפונה עד לגבול הירדני ויחזור לג'דה לאורך הים כשהסטייג' האחרון יתנהל ממש על החוף, כמו בדקאר המקורי.

ומה צפוי לנו מעבר לחול, לדיונות ולעוד חול? יהיו לא מעט שינויים בתקנות, חלקם נועדו לייצר יותר שוויון בין המתחרים, חלקם כדי להגביר את הבטיחות, בעיקר של רוכבי האופנועים. הרוכבים יחויבו ללבוש אפודי מגן מתנפחים, סוג של כריות אוויר, שיגנו עליהם בזמן נפילה או התהפכות. תקנה זו הגיעה לאחר שתי תאונות קטלניות של רוכבי אופנועים בראלי הקודם, אחת בה נהרג פאולו גונקלבס, שהתרסק ביום השביעי של הראלי ומותו נקבע באופן כמעט מיידי והשנייה של הרוכב ההולנדי אדווין סטרבר, שהתרסק בסטייג' ה-11, פונה לבית חולים מקומי, הוטס להולנד ושם נפטר מפצעיו לאחר כשבועיים.

עוד בתקנות החדשות: המתחרים יקבלו את ספר הדרך 10 דקות בלבד לפני הזינוק, מה שייתן יתרון לנווטים "טבעיים" שיכולים לתרגם את ההנחיות תוך כדי תנועה; איסור על החלפת צמיגים במכוניות בכל שלב המרתון, גם לא בין המתחרים לבין עצמם; הגבלת מספר הצמיגים האחוריים שהאופנוענים יוכלו להחליף בכל הראלי ל-6 בלבד; נקודות עונשין על פתיחת מנועים והחלפת בוכנות ממעבר להחלפה אחת; איסור על טיפול באופנועים בנקודות התדלוק. תקנה חשובה נוספת לעניין הבטיחות היא הכרזה על אזורים מסוכנים, שיופיעו בספר הדרך וגם תינתן למתחרים התרעה קולית עליהם, בהם תוגבל המהירות המירבית ל-90 קמ"ש בלבד.

בראלי של השנה יהיה גם פן נוסטלגי, עם קטגוריה של מכוניות קלאסיות, שיתחילו ויסיימו באותו נקודה כמו הראלי הכללי. אנחנו צפויים לראות שם מכוניות שלקחו חלק בראלים הראשונים, כמו רנו 20, לאדה ניבה, טויוטה סליקה, לנד רובר דיפנדר ופורשה 959, חלקן כאלה שגם זכו בראלי בזמנו.