לכאורה עוד ג'יפון בעל הנעה קדמית, אחד מיני רבים בשוק ה-SUV האופנתי והשביעי בסדרת רכבי הפנאי שטח בעלי הנעה בודדת של יונדאי, אבל נסיעת מבחן לאורך 500 ק"מ מבהירה כי מדובר בג'יפון עירוני שכיף לנהוג בו, גם בכביש המפותל, אפשרי גם לנסיעה בשביל שטוח ובעיר מושך הרבה מבטים - ממש מחזיר את החשק לקטגוריה שהפכה להיות הסטנדרט המשפחתי.
יונדאי ווניו - Hyundai Venue ג'יפון פנאי שטח קטן במבחן דרכים קצת אחר...
מאת: Ofer Ogash
26/06/20
דווקא הפרט שאולי הכי לא מעניין במבחן דרכים הוא העיצוב, שכן מדובר בטעם וריח ובדיעה סובקייטיבית של המתבונן. אבל כשהנהג חושב שהרכב יפה ובכל רמזור הנוסעים בכלי הרכב שמסביב מתעניינים ברכב, כנראה שהווניו אכן יפה! וזו כנראה רק התחלה טובה כדי להגביר את החשק.
הווניו הוא הרכב הראשון של יונדאי בסיגמנט רכבי ה-SUV הקטנים והשביעי בסדרת ה-SUV של היצרן בעולם. רכבי הפנאי שטח - SUV בעלי הנעה בודדת או ג'יפונים בסלנג ישראלי, זו כנראה הקטגוריה החמה ביותר בעולם וגם בישראל. הצרכנים רוצים רכב שנראה ומרגיש גדול, אבל לא מוכנים לשלם על מערכות 4X4 יקרות ולכן מסתפקים בג'יפונים בעלי הנעה בודדת, שנותנים את התחושה, אבל לרוב נעדרים כל יכולת לנסוע מחוץ לאספלט.
גם הקוריאנים הבינו את הדרישה והם הצטרפו מוקדם לצו האופנה בתחום כלי הרכב. אם בהתחלה כולם קנו "ג'יפ" - כלומר רכב שטח גדול עם הילוך כוח, בהמשך עברו לרכבי שטח קטנים יותר אך עדיין עם הנעה כפולה וכיום רוב הרוכשים מסתפקים בצורה ופחות באופן ההנעה. וכך שמהיונדאי גאלופר הקשוח (קישור) ומהטרקאן (קישור) ובל נשכח את האחיינים לבית קיה הספורטג' והסורנטו שהיו גם קשוחים בעברם (קישור למבחן קוריאנים עתיק) הגיעו בהמשך הסנטה פה והטוסון שעודכנו עם הזמן (קישור לדגם עדכני) וכיום יש ליונדאי בישראל גם את הקונה (קישור) ועכשיו גם את הווניו - הקטן שבחבורה.
למרות שהעיצוב הוא הרושם הראשוני בבואנו לבחון רכב משפחתי, לדעתנו, יש לתת דגש על מערכות הבטיחות, שכן בסופו של יום רוצים הנהג ומשפחתו לחזור הביתה בשלום, ולמערכות הבטיחות המתקדמות תפקיד משמעותי בעניין (מבלי להוריד מאחריות הנהג, כמובן). ל-ווניו Venue שפע של מערכות בטיחות סטנדרטיות ומתקדמות, הכוללות 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית בשעת חירום, תיקון אקטיבי והתראה על סטיה מנתיב, החלפת אורות גבוהים אוטומטית והתראה על עירנות הנהג. בשפת היצרן: LKA - תיקון סטייה מנתיב ע"י הזזה אוטונומית של הגה הרכב, עובד כשמהירות הרכב היא מעל 60 קמ"ש. LDW - אזהרת מעבר נתיב באופן קולי וויזואלי. FCA - בלימה אוטונומית בעת חירום המסתמכת על ניתוח תמונה של המצלמה הקדמית. ה- FCA פועל בשלושה שלבים: שלב ראשון באזהרה ויזואלית וקולית, בשלב השני המערכת בולמת כשהיא מזהה סכנה של התנגשות ובשלב השלישי היא מגבירה למקסימום את עוצמת הבלימה, גם אם הנהג לא לחץ מספיק חזק על הבלמים. HBA - מערכת המחליפה בין האורות הגבוהים לרגילים כדי למנוע סנוור של רכב ממול. DAW - מערכת המתריעה על ערנות הנהג ומתריעה במקרה של נהג נרדם. LVDA - התראה על תחילת נסיעה של רכב מלפנים. ובנוסף המערכות שהם כבר סטנדרט או מחוייבות ע"פ חוק TCS- מערכת בקרת משיכה, מערכת בקרת יציבות, HAC - מערכת סיוע בזינוק בעליה ו- ESS - איתות בלימת חירום.
חשוב לציין כי לווניו מערכת בקרת שיוט אך היא אינה אדפטיבית ואינה שומרת על מרחק קבוע מהרכב לפנים - למרות שמערכת בלימת החירום מזהה את הרכב שלפנים, אך הווניו נעדרת מערכת מכ"מ המאפשרת את הקרוז האדפטיבי.
גם מבפנים הווניו יפה ובשילוב צבעים רכים ונאים לעין. עיצוב הפנים כולל קונסולה מרכזית עם מסך 8 אינץ', לוח שעונים ומחשב דרך עם מסכים מתחלפים על צג LCD בגודל 3.5 אינץ' במרכז לוח השעונים. שקעי USB, חיבור הטלפון למסך ולדיבורית, תאי אחסון, כסאות אחוריים מתקפלים ובקיצור יעילות פונקציונאלית לשימוש היום-יומי.
חוגת מצבי הנהיגה שליד ידית ההילוכים עם חיווי על צג ה-LCD מאפשר לבחור בין מצבי נהיגה - 'דרייב' למצבי עבירות של משטחי אחיזה שונים 'טרקשן' - רעיון וביצוע נחמד ופשוט, המשדרג את תחושת הנהג בתפעול כלי הרכב שלו.
מרווח בראש בווניו מאוד גבוה ואפשר להגביה את הכסא, מבלי שהראש יפגע בתקרה, כך שהנהג יכול לראות את הכביש ללא הסתרה של מכסה המנוע - נחמד!
המושב מאחור צפוף לנוסעים מבוגרים, במיוחד אם שני מבוגרים יושבים מקדימה ו"מושכים" את הכסאות הקדמיים לאחור. כך שלנסיעה ארוכה הייתי מייעד את המושב האחורי לשני ילדים / נערים צעירים.
למען האמת, התחלתי ללא ציפיות גבוהות, אבל כבר בפיתול הראשון הבנתי שיש כאן משהו אחר מהסטנדרט המקובל בקטגוריה. מרווח סרנים / בסיס גלגלים קצר הוא כנראה זה שעושה את ההבדל. כיף להיכנס מהר לפניות ולא צריך הרבה מאמץ כדי להוציא את הרכב משלוותו ולקבל אווירה ספורטיבית (שמתוקנת ברגע ע"י האלקטרוניקה) שמעלה חיוך על הבוקר. ובקיצור תנועה קטנה בהגה, קצת העברת משקל, ומקבלים היגוי יתר מגניב, שנעצר מהר בזכות מערכת בקרת היציבות, אבל זה כיף!
בכביש מפותל וארוך בשפלת יהודה נהניתי מכל רגע והוניוו "זורם" עם הנהג ומאפשר גם כיף (זה השלב שמומלץ להיות לבד וללא המשפחה ברכב...). וגם לאחר יום של 500 ק"מ רצוף חזרתי נמרץ - הפשרה בין נוקשות לרכות במתלים של הווניו מתאימים למגוון סוגי הכביש בישראל, והרכב משדר ביטחון בשלל מהירויות ותוואי משתנה.
בכביש מפותל הררי, מרגישים את המנוע האוטמספרי - 1.6 ליטר עם 123 כ"ס, מתאמץ, שומעים את רעש המנוע וגם צריכת הדלק בהתאם - אבל זה כמובן כשלוחצים!! כשחוזרים לקצב המשפחתי הנינוח, אז גם השלווה וההיגיון חוזרים למוטב.
גם במצב ספורט (התפעול בחוגה המדוברת) הוניוו מושך הילוכים מעל 4000 סל"ד ואז שומעים שיש מנוע ומעל 120 קמ"ש, שזה כבר לא חוקי בכבישי ישראל, שומעים רעשי רוח.
צריכת הדלק שמדדתי הייתה 13 ק"מ לליטר בנסיעה שטוחה ולא ממש עדינה, בכביש המפותל ובמצב ספורט ירדתי ל-10 ק"מ לליטר (אפילו קצת פחות...) ושוב אם נוסעים באופן סביר מיכל הדלק יספיק עד לכ-600 ק"מ בין תדלוקים.
מערכת שמירת נתיב היא מעט אגרסיבית והחזרת ההגה היא חדה ומאוד מהירה, כך צריך להיות, אבל למי שלא אוהב זאת אפשר בלחיצת כפתור לנטרל את הפונקציה הזו ולהישאר עם התראה בלבד.
בכבישים הפתוחים והארוכים, כלומר בכביש 6, הפריע לי שהקרוז - מערכת בקרת השיוט, אינו אדפטיבי, וזו בעצם ההערה המשעותית היחידה שלי לרכב. כל השאר בוניוו התאים לי מאוד, גם לנסיעה לבד וגם לנסיעה משפחתית, קצרה ובקצב רגוע לגמרי, שנהגתי בסוף היום.
זו כנראה שאלה מפתיעה גם ליצרן ובכל זאת אם מתמקדים בשבילים אז הרכב מפתיע לטובה! ולא פחות חשוב הווניו, יש לזכור, הוא בעל הנעה קדמית ובהתאם יש להתאים ציפיות. אני הגעתי ללא יומרות לכמה שבילים מדבריים סביב טללים ואחר סביב שדה בוקר, וגיליתי ששבילים מישוריים עושים טוב לוניוו. מרווח הגחון מכובד מאוד בסגמנט של 19.5 ס"מ בשילוב מתלים מעט קשוחים מאפשר להתקדם מהר ולדלג בזכות מרווח הגחון הסביר על רוב המכשולים העוברים תחת הרכב, במיוחד אם הנהג מקפיד להניח את הגלגלים במקומות הנכונים.
הצלבות קלות עוברים עם טיפה מהירות ובזכות מערכת בקרת האחיזה - TC שעובדת לא רע בכלל, אך בעליות עם דרדרת הווניו, בעל מהלך המתלה הקצר והחסרון של ההנעה הנוספת מאחור, נכנע ולטעמי חבל על הצמיגים ועל המאמץ המיותר. במקרה חירום או מי שממש חייב אפשר להשתמש בטכניקה של הטיפוס לאחור ובהילוך אחורי...
ושוב אם אני חוזר לשבילים המדברים השטוחים - כאן אפשר ליהנות ולנסוע מהר אך חובה להקפיד ולהיזהר מסלעים ואבנים חדות, במיוחד אלו שלא היו על השביל ו"קופצים" לכיוון הגלגלים בדיוק ורק כשאתה מגיע אליהן.
לדעתי מחיר החדירה של 110,000 ש"ח יעשה את עבודתו על כלל הרוכשים, בטח למשפחת ישראלי החולמת על ה"ג'יפ" הראשון במשפחה. 3 רמות גימור, תנאי מימון טובים וסוכן שיודע לנצל את המשיכה הטבעית (בשל העיצוב) לרכב יעשו את עבודתם נאמנה!
אך בנוסף יש כאן קהל פוטנציאלי של רוכשים אשר לא רק יתאהבו בעיצוב החיצוני והפנימי אלא המחפשים רכב קטן ויעיל המצויד בשלל מערכות בטיחות המתקדמות ויש מצב שגם מי שינהג ויהנה מהווניו ידע להעריך את הכיף שבנהיגה - גם אם זה בעיקר על הדרך לעבודה.
אורך: 4,040 מ"מ.
רוחב: 1,770 מ"מ.
גובה: 1,592 מ"מ.
בסיס גלגלים: 2,520 מ"מ.
מרווח גחון: 195 מ"מ.
מרווח ראש נהג: 1,000 מ"מ.
מרווח רגליים: 1,050 מ"מ.
מרווח כתפיים: 1,350 מ"מ.
תא מטען בנפח 355 ליטר, לפני קיפול המושבים.
מנוע: 1.6 ליטר אטמוספרי, הזרקת דלק כפולה DPFI, תזמון שסתומים כפול עם ניהול חשמלי, מערכת ניהול טרמי, מערכת EGR למחזור גזי פליטה.
ההספק: 123 כ"ס ב-6,300 סל"ד.
מומנט: 15.7 קג"מ ב-4,500 סל"ד.
תאוצה: 11.2 שניות מ-0 ל- 100 קמ"ש.
מהירות מירבית (יצרן): 186 קמ"ש.
תיבת הילוכים: יונדאי IVT - תיבת הילוכים רציפה, בעלת 8 מהירויות.
צריכת הדלק (על פי נתוני יצרן ובבדיקות מעבדה): 19.6 ק"מ לליטר בנסיעה בינעירונית / 13.7 ק"מ לליטר בנסיעה עירונית.
3 תגובות
1
אורח/ת - דויד
26 ביוני 2020 ב 07:00
כתבה מעולה, באמת הוניו זה אופציה לא רעה לגיפון קומפקטי, מתלבט לגבי הגיפון הקומפקטי הבא שלי, ראיתי מספר אופציות מישהו יכול להמליץ?
2
אורח/ת - Daniel Klatis
27 ביוני 2020 ב 19:58
רכב באמת חמוד
3
אורח/ת - Avi Desta
27 ביוני 2020 ב 20:00
לפי הנתונים עדיף טוסון
תגובות