שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

גרסת השטח של פורד פוקוס - אקטיב X

אחד מרבי המכר הגדולים ביותר (לשעבר) של שוק הרכב הישראלי, עושה עלייה מחודשת ומציג לא רק את הדור החדש אלא גם גרסת קרוס אובר מעט מאתגרת להגדרה. קבלו את פורד פוקוס אקטיב FORD ACTIVE X.
צילום: חיים זרזר, יצרן

1594631748353

מקטלגים


בני אדם אוהבים להכניס דברים למסגרות ברורות, כאלה אנחנו, לא אוהבים דברים מסובכים. אל תבלבלו עם הנחיות לא ברורות על כמה אנשים מותר להתכנס, במקום פתוח או סגור, עם או בלי מזגן ועוד ועוד. לעיתים נדמה שהיה סגר היה אשכרה קל יותר, לפחות הבנו מה צריך לעשות. אלא שבהנגדה ברורה לעניין הנחיות הקורונה, בעולם הרכב אנחנו בדיוק ההפך – משפחתית, מנהלים, קרוס אובר, סאלון, SUV, , קבריולט, ספורטיבית, שטח, מיני / סופר מיני, וואן, טנדר ואפשר להמשיך, אבל הבנתם את הרעיון. ומה קורה שרועה גרמני מזדווג עם דוברמן? פה הדברים מסתבכים על באמת וזה בדיוק לב העניין שלשמו התכנסנו, פורד פוקוס אקטיב X, שרק הניסיון לקטלג אותה יכול להכניס אותנו לברוך לא קטן. משום שהיא נמצאת בדיוק על התפר שבין קרוס אובר (להזכירכם שהוא בעצמו ייצור כלאיים – כלי עם לוק של 4X4 אבל בלי יכולות שטח אמיתיות) למכונית האצ'בק, עם דלת אחורית שנפתחת עם החלון.
אקטיב
X דומה יותר לדגמי הקרוס של פעם, שהיו יותר מכוניות עם מרווח גחון גבוה במעט, וגובה מושב שצמח גם הוא בכמה ס"מ בודדים. אז ברשותכם, נשאיר את העבודה הקשה לאנשי השיווק והמיתוג של פורד בישראל ובשאר העולם, ונבחן את מחליפת אחת מהמכוניות החשובות והנמכרות בארץ עד לפני כעשור – או נכון יותר את אחת מהגרסאות שלה - מבלי להכניס אותה למשבצת מסויימת. שיהיה לנו בהצלחה.

FORD ACTIVE X

פורד פוקוס אקטיב X מצליחה לנער את אחד מהמאפיינים אולי הבולטים ביותר של דור הפוקוס היוצאת, עיצוב סתמי. אמנם בפורד לא הלכו על משהו צעקני ומובהק סטייל מה שעשו ניסאן לג'וק דור קודם או טויוטה ל-CH-R, אבל יש כאן משהו הרמוני ונעים לעין. זה מתחיל עם הסבכה הקדמית המרשימה בעלת החלק התחתון ה"כאילו" ספורטיבי, יחידות תאורה מרשימות כצו האופנה העכשווית, וקו כללי יפה והרמוני שנמשך עד לחלק האחורי, היפה בפני עצמו. האמת שכבר כאן מרגישים את הסתירה הפנימית של אקטיב X, על אף מרווח גחון של 163 מ"מ (להזכירם לסוזוקי ג'ימיני יש 200 מ"מ), העיצוב יוצר אשליה של גובה נמוך, בעוד לא מעט מרוכשי קרוס אוברים מדווחים כי הם רוצים להרגיש גבוה. אמרנו שלא נכניס למשבצות.
אותה דואליות עיצובית עדינה ממשיכה פנימה אל תא הנוסעים, שאינו מציג משהו יוצא דופן אבל עושה את העבודה על הצד הטוב. אם זה עם הרקמה (או מה שה לא יהיה) על המושבים, התאורה העדינה והנעימה בחלק התחתון של מחזיקי הכוסות או בכלל בתחושה הכללית הנוחה. פונקציונאלי
ונעים כאחד. לטעמי היה טוב למסך המולטימדיה אם הוא לא היה נראה כאילו נזכרו לשתול אותו ברגע האחרון, רק שעניין זה משותף לעוד כמה יצרני כלי רכב.

נוחות, או שלא...

ישיבה על אחד המושבים הקדמיים מפיל מיד אסימון לחובבי פורד בפרט ומכוניות אירופאיות בכלל, מושבים נוחים להפליא עם תמיכה צדית נהדרת. אנשים במידות XLLL אולי יחלקו על קביעה אבל אני שרחוק שלוש ארבע מידות מהאזור הזה, נהנתי מכל רגע גם לאחר קרוב ל-500 ק"מ. בהנגדה ברורה למושב, נוחות הנסיעה החליטה לאתגר אותו כמה שניתן עם מערך מתלים קשוח שאינו אוהב סלילה ישראלית נפוצה ודואג להעביר תלונותיו אלו היישר לנוסעים, במיוחד בתוואי המצריך מהירויות נמוכות. העניין משתפר כאשר המהירות עולה אך דואליות המתלים הנה עוד אחד מנדבכי מורכבות האישיות של אקטיב X, אבל אמרנו בלי משבצות וכו'.
עניין המתלים מקבל משנה משמעות כאשר חושבים על פוקוס אקטיב
X ככלי רכב בעל יכולות שטח, יכולות כלשהם זאת אומרת. סביר להניח שאם אחד מהרוכשים העתידיים ילחץ על בורר מצבי הנהיגה ויגיע למצב טרייל – יענו שביל, הוא לא יחרוג במילימטר מגבולות השביל ושם ישאר. אלא ששם להזכירכם המתלים יגלו את עורם האמיתי ביתר שאת, וידאגו קצת להקפיץ את האווירה בתא הנוסעים, ואת הנוסעים גופא.

3 בוכנות


פורד החליטו לשווק את אקטיב X בגרסת מנוע שנותן קצת יותר לדורש. המנוע בנפח 1.5 ליטר אמנם "רק" שלושה צילינדרים, אבל עם 182 כ"ס ומעל ל-24 קג"מ מומנט, מה שיניח את דעתם של דורשים רבים, ולחוששים בפני ויבראציות יתר במנוע שכזה נדווח כי הן אינן כמעט נוכחות. עם נתון האצה של 8.4 שניות במיאוץ הקלאסי ממצב עמידה ל-100 קמ"ש, מראה המנוע כי גם שלושה צילינדרים יכולים לספק, מבלי להתבייש בחסרונו של חבר רביעי. עם זאת יש לציין כי הכוח שזמין גם בהאצות ביניים, עושה זאת בלי עוקץ מסויים ובאופן יותר לינארי, אבל הוא שם לכל משימה שתידרש. בתחום הסאונד, לבודדים שכן יקשיבו, נותן מנוע הפורד מנגינה פחות הרמונית לאוזן אבל זה באמת על גבול הקטנוני מדי.

1594631759125

צריכת דלק

נתנו לנו כלי רכב עם מנוע נדיב ועל אף שזה לא ייעודו (חלאס עם המשבצות), מה לא נדחוף אותו באיזה פיתול או שניים? כאן באופן שהפתיע לפחות במעט, פוקוס אקטיב X יודעת להעלות חיוך על שפתי הנהג, וזאת על אף הגה שהיה יכול להצטיין מעט יותר, גם במצב נהיגה בעל השם המחייב - ספורט. אקטיב X כאילו דוחפת אותך לנסות אותה והיא מתגמלת עם קצת משחקי העברת משקל קדימה אחורה, ולעיתים עם החלקות קטנטנות מאוד מבוקרות שנגדעות מיד באדיבות ה-ESP. זה שם וזה נחמד, כל עוד נזכור באיזה איזור חיוג אוטומוטיבי אנחנו נמצאים, פה המשבצת מאוד ברורה. אחרי זמן מה שחזרנו לכביש השפוי והפקוק והצצנו כבדרך אגב בנתון צריכת הדלק במחשב המכונית, הבנו את המחיר. בדומה למנועי צנומי נפח וברוכי הספק, כאשר קצת לוחצים גובה המנוע בתחום צריכת הדלק עם 7.4 ק"מ לליטר בתוואי המשלב כמה סגנונות נהיגה. לעומת זאת כאשר שומרים על סגנון נהיגה עדין, בתוואי בין עירוני צפוף הכולל רמזורים והאצות, הראה המחשב 15.5 ק"מ לליטר, שוב, ממאפייני מנועי הבעירה הפנימית קטני הנפח בעולם המודרני. צריכת הדלק לאורך המבחן שכלל תוואי מגוון של למעלה מ-400 ק"מ עמדה על 9.5 ק"מ לליטר על פי מחשב הדרך, סביר להניח כי מרבית הרוכשים יקבלו תוצאה טוב יותר.

מערכות בטיחות


בהגיענו לשלב הסיכומים, רגע לפני, חייבם לטעמי לעשות רשימה מדוייקת של מערכות הבטיחות המתקדמות המוצעות. וכאן יבואנית פורד החליטה לעשות את החיים פשוטים לרוכש אקטיב X העתידי, כאשר החליטה לשווק את המכונית ברמת אבזור אחת הכוללת את כל מערכות הבטיחות המתקדמות. בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, התראה על סטייה מנתיב ותיקון אקטיבי, מערכות רבות ומבורכות שעובדות טוב ולא רק על הנייר.

1594631752376

סיכום

פורד פוקוס אקטיב X מציעה חבילה מאתגרת לאיפיון, ולפיכך קשה להכנסה לטבלה המאגדת את כל הנקודות החזרות והחלשות. והאמת שבעולם רכב מודרני הגיע הזמן שנפנים, עם כל ההיצע הרחב והמגוון המשוגע, קניית כלי רכב הנה עניין אמוציונאלי נטו. אתה יכול לאהוב את החבילה על אף שמגרעותיה לא ייעלמו לרגע מעינייך, או לשלול אחרת גם ללא סיבה אמתית בראשך. מנקודת ראות זו כדאי לבחון את פוקוס אקטיב X, כי בדרך כלשהי היא גדלה עליך והופכת במהירה לאחת שנותנת את הערך המוסף מכלי התחבורה היומיומי שלנו, וזה לפחות מבחינתי יתרון ענקי. גם אם הוא לא מגובה בטבלה מסודרת שמכניסה דברים למשבצות הגיוניות. או שכאן בכלל טמון הסוד? תהיו אתם המחליטים לעניין זה. טיפ קטן, לפני שאתם מחליטים תעברו על תג המחיר ותבחנו את העניין של תמורה לשקל, יכול להיות שזה ישנה לכם את כל האקסל. זאת אומרת אם בכל זאת עשיתם אחת כזו...

מחירים:

  • Focus Active X : מחיר 131,900 ש"ח
  • Focus Active Tourer : מחיר 135,900 ש"ח

* המחירים כוללים מע"מ ואינם כוללים אגרת רישוי

15946317160271594631712710159463171448515946317189181594631720199159463172144915946317228031594631724287159463173542715946317367951594631738351159463174021215946317414661594631745800159463175072415946317565921594631754721

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת - אנש

02 באוגוסט ב 01:42

לפוקוס 2020 שנמכר בישראל יש בעיית בטיחות קשה.
בבלימות חירום, או בירידות תלולות אין לנהג אפשרות לשלוט בהילוכים. זה הרכב היחיד בארץ עם בעיה כזו. שלא לדבר כמה זה פוגע באיכות הנהיגה.

בעיית הבטיחות בהילוכים קיימת רק בפוקוס שנמכר בישראל. בשווקים אחרים פוקוס אוטומטי נמכר עם ידיות החלפת הילוכים. רק בארץ חתכו את זה, למעט רמת גימור st. רק בארץ אין לנהג אפשרות לשלוט בהילוכים, אם נדרש.

זוכרים את התאונה הקטלנית לפני מספר שנים, בה משפחה שלמה נהרגה בירידות לטבריה, כי לא הצליחו לבלום, וכנראה עם בעיה בבלמים?
אולי היה סיכוי לתוצאה אחרת אם היו מנסים לבלום בסיוע הורדת הילוכים. בפוקוס 2020 בישראל, האפשרות אפילו לא קיימת. אין לנהג יכולת להחליף הילוכים.

פורד פינטו - התנהגות פורד ודלק מוטורס מעלה סממנים דומים להתנהגות פורד עם הפינטו. מי שלא מכיר את האירוע, שיעשה גוגל. במקרה של הפינטו פורד הסתירו, מסיבה כלכלית, תקלה קטלנית שהרגה לא מעט אנשים. היה להם יותר זול לשלם פיצויים לנפגעים, מאשר לתקן את התקלה. בפוקוס 2020, פורד ודלק מוטורס החליטו, יתכן שגם כאן מסיבות כלכליות, לחתוך את אפשרות השליטה של הנהג בהילוכים. מי שחס וחלילה בחירום ידרש להורדת הילוכים ידנית, פשוט לא יוכל. אין. מבחינתי זה רכב פסול.

2

אורח/ת - דוד נוח

02 באוגוסט ב 08:36

מצטער שלא יבנו עלי עם כל הכבוד נשאר עם הגרנד ויטרה