שטח 4X4 > כתבות > טכני

X Mode

מערכת עזר לנהיגה בשטח של סובארו המאפשרת את שינוי הרגישות במערכת בקרת האחיזה ומספקת גם בקרת ירידה במדרון


הכול מתחיל באחיזה

לסובארו 4X4 מערכת של 3 דיפרנציאלים - 2 רוחביים, בין גלגל ימין לגלגל שמאל מקדימה ומאחורה, ודיפרנציאל אחד מרכזי-אורכי בין הגלגלים הקדמיים לגלגלים האחוריים, כך שסובארו 4X4 נוסעת גם בכביש וגם בשטח במצב קבוע של הנעה כפולה.
באמצעות מערכת אלקטרונית המבצעת בקרת אחיזה שהיא חלק ממערכת בקרת היציבות נועל המחשב של כלי הרכב גלגל מחליק ויוצרת אפקט אלקטרוני הכי קרוב ל"נעילת דיפרנציאל".
מערכת ה- X Mode של סובארו, בדומה למערכת ה-טריין ריספונס של לנד-רובר, משנה את הרגישות של המערכות האלקטרוניות להחלקת גלגל ובעיקר לא מסרסרת את המנוע במקרה של גלגל מחליק - דומה לכפתור ביטול ESP שנמצא ברוב כלי הרכב לכביש ולשטח.
מערכת ה-X Mode "כאילו" מודיעה למחשב - "שים לב - אנחנו בשטח! וכאן יש להיות רגיש יותר לאובדן אחיזה ולאפשר למנוע של הסובארו להמשיך ולספק את מלוא עוצמתו למרות ההחלקה".
מערכת Dual X Mode החל משנת 2019 קיימת בחלק מכלי הרכב 4X4 של סובארו גלגלת קטנה הבוררת בין שני מצבי X MODE - מצב "עפר" ומצב "בוץ". כאשר במצב בוץ המערכת מנטרלת אוטומטית את בקרת המשיכה ומשנה את ניהול המנוע (העברת המומנט) כך שהיא מעבירה את הכוח בצורה יותר רגישה ומותאמת לבוץ - תוואי דרך עם מקדם אחיזה נמוך.

בקרת ירידה עם X Mode

תוספת יעילה ביותר במערכת ה- X Mode היא מערכת בקרת הירידה / בקרת מורד המקבעת את מהירות הסובארו בירידה חדה ושומרת על מהירות קבועה בירידה בהתאם למהירות האחרונה בה הרים / שחרר הנהג את הרגל מרגלית הבלם / הברקס.

ברוב כלי הרכב בסגמנט יש כפתור של בקרת ירידה (מדליק מנורה ירוקה של רכב במורד) המאפשר מהירות קבועה של כלי הרכב בירידה. לסובארו, בדומה לרכבי יוקרה, המערכת מאפשרת לקבוע את המהירות הנשמרת בירידה בהתאם לתנאי הדרך ורצון הנהג. כל שנדרש הוא לשחרר את הבלמים במהירות בה תרצו שהסובארו תישאר ואת כל השאר תעשה מערכת בקרת הירידה הנמצאת בתוך ה- X Mode.
אפשר לשנות את המהירות שנקבעה לירידה ע"י שימוש בדוושת הגז או הבלמים להוספה או הפחתה של המהירות והמערכת תשמור על המהירות החדשה בה עזב הנהג את דוושת הבלמים.

בקרת אחיזה / משיכה בשטח עם סובארו פורסטר:

159673152183115967315231251596731523895


כדאי להכיר בויקישטח:

בקרת משיכה / בקרת אחיזה / בקרת יציבות / ESP / בקרת ירידה

ועוד כמה קישורים להעמקה מקצועית:

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

הפתרון הטכנולוגי – בקרת אחיזה ובקרת יציבות

טיפ נהיגה: לנתק או לא לנתק


תגובות

7 תגובות

1

אורח/ת - Oshrit Zakalik Zigdon

06 באוגוסט ב 19:07

קיים גם בxv או רק בפורסטר?

2

Ogash Ofer

06 באוגוסט ב 19:09

אורח/ת - Oshrit Zakalik Zigdon כתב/ה:
"

קיים גם בxv או רק בפורסטר?

"
גם ב-XV החל מ-2018
ראה:https://www.4x4.co.il/article/11683

3

אורח/ת - Meir Matan

06 באוגוסט ב 19:10

שני דיפרנציאלים ומצמד רטוב באמצע. בלחיצה על הכפתור ננעל לטובת נסיעת שטח. בקרת משיכה פועלת ברזולוציה גבוהה יותר. תמסורת דוושת האצה משתנה כדי שלא נעביר מומנט גבוהה מדי. מערכת עובדת מצויין

4

אורח/ת - Novi Dubov

06 באוגוסט ב 19:10

תודה על ההעשרה...
שאלה:
האם נכון לעשות בה שימוש גם ירידה תלולה ,יחסית בכביש?...או רצוי לשלב הילוך לM....?

5

Ogash Ofer

06 באוגוסט ב 19:11

אורח/ת - Novi Dubov כתב/ה:
"

תודה על ההעשרה...
שאלה:
האם נכון לעשות בה שימוש גם ירידה תלולה ,יחסית בכביש?...או רצוי לשלב הילוך לM....?

"

מערכת אקס-מוד לא נועדה לכביש. אלא למהירויות נמוכות בשטח.
בכביש השתמש בתיבת ההילוכים לבלימת מנוע

6

אורח/ת - פורסטר 2016

09 באוגוסט ב 00:36

1) האם ה-x מוד הוא כמו 4x4 h שכדאי ללחוץ עליו בכל ירידה לשטח?
2) האם כדאי ללחוץ עליו בחולות כי הוא מנטרל בקרת אחיזה?

7

Ogash Ofer

09 באוגוסט ב 14:44

אורח/ת - פורסטר 2016 כתב/ה:
"

1) האם ה-x מוד הוא כמו 4x4 h שכדאי ללחוץ עליו בכל ירידה לשטח?
2) האם כדאי ללחוץ עליו בחולות כי הוא מנטרל בקרת אחיזה?

"
על שבילים אין צורך - בקטענים קצת טכניים מומלץ בהחלט!
גם בחולות XMODE עובד מצוין.