גורר תותחים שנבנה עבור הצבא השוויצרי לאחר מלחמת העולם השנייה, שהיה מדהים מבחינה טכנולוגית אבל לא פחות מכך מורכב ומסובך
מאת: עופר אדר
09/08/20
ההיגיון הבריא אומר, שכלי רכב שנועדו לשימוש צבאי צריכים להיום חזקים, אמינים, פשוטים לתחזוקה, כאלה שגם נהג צעיר יוכל לתפעל בקלות. מנגד, עומדות דרישות מבצעיות שלא תמיד הולכות יד ביד עם הפשטות, שמביאות פתרונות טכנולוגיים חדשניים ומיוחדים – אבל מסובכים (ראו מקרה הגמה גואט של צבא ארה"ב). כלי נוסף שנופל באותה משבצת הוא הסאורר MH4 (Saurer MH4) שיוצר בסוף שנות ה-40 ותחילת שנות ה-50 עבור הצבא השוויצרי.
הכלי יועד לשמש כגורר תותחי הוביצר 105 מ"מ, וככזה היה צריך להיות בעל כושר גרירה טוב ולשאת צוות גדול יחסית כולל כל הציוד שלהם, בתנאי שטח קשים, אבל עם ממדים צנועים יחסית וצללית נמוכה. הפתרון שמצאו מהנדסי חברת סאורר היה מדהים מבחינה טכנולוגית, אבל לא פחות מכך מורכב ומסובך.
ומה היה שם עוד? כדי לאפשר את הנסיעה על דרכים כבושות עם ההנעה הקבועה, הותקן גלגל פריילוף בין הסרן האחורי לקדמי, שניתן לנעילה בזמן נסיעה בשטח. לצורך העבירות, היתה גם נעילה רוחבית בסרן האחורי. בזמן הצלבה, מערך מיוחד של מוטות קישור לחץ את הגלגל הנגדי כלפי הקרקע, מה שגרם לרכב להתרומם בצד אחד וכך להוריד את הגלגל שבאוויר.
הדור הראשון של ה- MH4 נבנה בשנים 1946-1948 ויוצרו ממנו בסך הכל 50 כלים. הדור השני, עם מנוע מעט יותר חזק נבנה במהלך שנות החמישים ויוצרו ממנו עוד כ-400 יחידות. הם שרתו בצבא השוויצרי עד ל-1985 ואז הוצאו לגמלאות. רובם שרדו עד היום, מיעוטם במוזיאונים צבאיים וחלק הארי בידיים פרטיות של אספנים. אחד מהם, אספן כלי רכב צבאיים משוויץ, אמר בראיון למגזין הרכב הגרמני AUTO BILD, כי למרות ששיפץ את הכלי במו ידיו, בכל טיפול הוא מוצא עוד ועוד פיות גירוז שלא ידע על קיומן...
ואם אתם מעוניינים בכלי כזה, מוצע עכשיו אחד למכירה בהולנד באתר www.machinio.com. על פי התמונות והתיאור הוא ככל הנראה במצב סביר, והמחיר עומד על קצת פחות מ-9000 דולר. רק לא בטוח שניתן לייבא לארץ רכבי אספנות עם מנועי דיזל. שווה בדיקה.
תגובות