אופנועים / טרקטורונים > כתבות אופנועים

ק.ט.מ. 1290 SUPER DUKE R דור שלישי בישראל

אופנועי KTM משיקים בארץ את ה-1290 SUPER DUKE R החדש - הדור השלישי לאופנועי סופר-נייקד של KTM אשר עברו שינויים עם שלדה, עיצוב, מתלים ואלקטרוניקה חדשים ומתקדמים

יבואנית KTM לישראל משיקה את ה-KTM 1290 SUPER DUKE R החדש. אופנוע ה'סופר-נייקד' מהדור השלישי, מבוסס על 90 אחוז חלקים חדשים לעומת הדור השני והוא תוכנן מחדש בכל היבט כדי להעלות עוד יותר את רף היכולות, הביצועים, ההנאה, הבטיחות ואף השימושיות היומיומית. כמקובל ב-KTM, האופנוע בנוי מסביב לשלדת צינורות מפלדת אל-חלד Chrom-molybdenum חדשה לגמרי, קשיחה פי שלושה מזו של הדור הקודם ובה גם המנוע הוא רכיב נושא עומס. מבנה זה מאפשר השלה של שני קילוגרמים מלאים לעומת שלדת הדור השני ומשקלה של זו עומד כעת על 7 ק"ג בלבד (9 ק"ג בדור השני) ומשקלו היבש של האופנוע כעת עומד על 189 ק"ג (במקום 192 ק"ג בדור השני). מעבר לקשיחות, שלדה זו מבטיחה גיאומטריה מצוינת ויציבות מרבית בכל תנאי הרכיבה ועומס. החיבור אל הגלגל האחורי נעשה על ידי זרוע חד-צדית חדשה, 15 אחוז קשיחה וקלה יותר, בה הציר המחבר למנוע הוגבה ב-5 מ"מ לשיפור היציבות ומרווח הגחון עלה ב-19 מ"מ לכדי 160 מ"מ לשיפור יכולת ההטיה. גם המתלים התחדשו לגמרי וכעת מדובר במתלי WX APEX עם מזלג קדמי חדש בכוונון מלא וכן בולם אחורי חדש גם הוא עם כוונון מלא. את השלדה עוטף פירינג מינימלי חדש, אגרסיבי יותר בעיצובו מבעבר ובחזית נמצא פנס 'לד' שמאפיין את הדור החדש של אופנועי KTM.

מנוע: 1,301 סמ"ק, V טווין

מנוע ה-V טווין 75 מעלות, 1,301 סמ"ק של ה-1290 SUPER DUKE R הוא הגלגול האחרון של מנוע ה-LC8 ש-KTM התקינה באופנוע שמיועד לכביש הציבורי. המנוע החדש עומד בתקן יורו 5, ההספק עלה ב-3 כ"ס לכדי 180 כ"ס ב-9,500 סל"ד וכן על 14.2 ק"ג החל מ-8,000 סל"ד וגם צריכת הדלק השתפרה. מרבית הרכיבים הפנימיים במנוע החולפו למשל: מערכת שימון שעשויה מאלומיניום, מערכת קירור חדשה, קייסים חדשים, מערכת יניקת אוויר 'ראם-אייר' חדשה, מערכת הזרקה חדשה, מצערות 56 מ"מ חדשות אשר משפרות את תערובת הדלק והאוויר, שסתומי יניקה העשויים מטיטניום (חוסכים 19 גרם כל אחד), מערכת הצתה חדשה עם שני מצתים לצילינדר ועוד.

ה-1290 SUPER DUKE R בדור השלישי בעל תיבת הילוכים חדשה, שרכיביה הפנימיים מצופים בחומרים מפחיתי חיכוך שתורמים להעברת הילוכים קלה ומהירה יותר מבעבר. בנוסף לכך, המנוע קיבל גם מצמד מחליק חדש, אשר משפר את ההצמדה תחת כוח וכן את יכולת ההחלקה בזמן האטה כדי למנוע את נעילת הגלגל האחורי בתוצאה מבלימת המנוע.

מתלים, היגוי, בלמים וגלגלים

כאמור, שלדת ה-KTM 1290 SUPER DUKE R שונתה לגמרי והיא מציעה קשיחות מבנית הגבוה בלא פחות מפי 3 מהדור הקודם, כאשר גם המנוע הוא נושא עומס מרכזי בה. את השלדה הקשיחה החדשה משלימים מתלי WP APEX חדשים לגמרי שמגיעים כמובן בכיול חדש שנועד לשפר עוד יותר את יכולות ההתנהגות של ה-1290 SUPER DUKE R מהדור הקודם, ובמיוחד את התחושה והדיוק שמגיעים לידי הרוכבים דרך הכידון.

המזלג הקדמי חדש לגמרי ובנוי מצמד בולמים טלסקופיים הפוכים בקוטר 48 מ"מ אשר תוכננו להציג עמידות מקסימלית לפיתול (זווית מזלג של 25.2 מעלות במקום 24.9 מעלות בדור השני). בולמים אלה ניתנים לכיוון מלא של שיכוך וכיווץ, וכך גם הבולם האחורי שמשפר את התחושה, התגובה של האופנוע לשינויים בתוואי הדרך.
ק.ט.מ. ייעדו את אופנוע זה להתאים ללא פשרות לשימוש הן בכביש הציבורי והן על מסלול המירוצים וזאת בזכות היכולת של הרוכב לבצע שלל התאמות בכל היבט ולכל צורך.

הדור השלישי של הסופר דיוק R נועל צמיגי באיג'סטון S22 ספורטיביים שמציעים טווח רחב מאוד של פעולה (הצמיג האחורי מגיע כעת ברוח ב 200 מ"מ במקום 190 מ"מ), הן מטמפרטורות קרות ורכיבה על הכביש הציבורי ביומיום וכמובן גיחות למסלול המירוצים בתנאי עומס. צמיגים אלה מולבשים על לחישוקי סגסוגת קלים במיוחד, אשר לא רק מפחיתים את משקל האופנוע, אלא גם מפחיתים את המשקל הבלתי מוקפץ ומחדדים את תגובות ההיגוי וההתנהגות של האופנוע. על הבלימה אחראים צמד דיסקים בקוטר 320 מ"מ מלפנים, אשר עליהם מותקנים קאליפרים ברמבו סטיילמה מונובלוקים רדיאלים אשר מפחיתים את המשקל הבלתי מוקפץ לעומת מערכת הבלימה הקודמת ב-90 גרם כל אחד ומנוף הבלימה מפעיל משאבה רדיאלית להגברת הדיוק והתחושה בכל בלימה. מאחור מותקן דיסק בקוטר 240 מ"מ וכן קאליפר של ברמבו. הפיקוח על עצמת הבלימה נעשה על ידי מערכת ABS 9.1 MP מתוחכמת של BOSCH אשר "יודעת" להתחשב בזווית ההטיה של האופנוע ולספק בלימה חזקה, מדויקת ובטוחה בכל תנאי הרכיבה. מערכת זו מאפשרת רכיבה במצב 'סופרמוטו' (כיבוי המערכת על הגלגל האחורי בלבד) או כיבוי מלא.

אלקטרוניקה

בנוסף למערכת ה-ABS המתקדמת של בוש BOSCH 9.1 MP 2.0, אשר מרחיבה את מעטפת הבטיחות על ידי היכולת לחשב גם את זווית ההטיה של האופנוע ולמקסם את יכולת הבלימה גם בעת ביצוע פניה, ה-KTM 1290 SUPER DUKE R מצויד במערך אלקטרוני שלם לרשות הרוכב. זה מתחיל בשלושה מצבי רכיבה לבחירה ממתג בכידון ואלה כוללים מצב Sport, מצב Street ומצב Rain אשר קובעים את תפוקת המנוע ותגובותיו וכן את רמת התערבות בקרת האחיזה. במצב Sport ובמצב Street המנוע מפיק את שיא כוחו, אך במצב הספורטיבי, בקרת האחיזה מאפשרת מעט יותר החלקה בגלגל האחורי תחת כוח, אך תמיד תחת פיקוחה של בקרת האחיזה שתפקידה למנוע סכנה. מצב Rain מעלה את התערבות בקרת האחיזה למקסימום במטרה למנוע כל סחרור של הגלגל האחורי ובנוסף לכך, ממותן הספק המנוע לכדי 130 כ"ס.

ה-KTM 1290 SUPER DUKE R מצויד גם במערכת ה-MSR - Motor Slip Regulator שתפקידה למנוע השפעה שלילית של בלימת המנוע על הגלגל האחורי בעת הורדת הילוך אגרסיבית או סגירה מהירה ופתאומית של המצערת. במקרים כאלה, מערכת ה-Ride By Wire פותחת מעט את מצערות המנוע בדיוק במידה הנחוצה כדי למנוע את התנגדות המנוע כתגובה להאטה הפתאומית.

לוח המחוונים של ה-KTM 1290 SUPER DUKE R הנו למעשה מסך TFT צבעוני באיכות גבוהה שמציע תצוגה עשירה ומשתנה בהתאם למצבי הרכיבה, חום המנוע ועוד. האופנוע החדש מציע גם יכולת התנעה ללא מפתח. הסופר דיוק R החדש מציע גם קישוריות מלאה עם הסמארטפון. החיבור בניהם מאפשר לרוכב לקבל התראות על שיחות נכנסות על גבי צד לוח המחוונים. שתי מערכות אחרונות שמגיעות כסטנדרט עם האופנוע הן בקרת לחץ אוויר בצמיגים עם התרעה כאשר לחץ האוויר יורד מתחת לרצוי וכן מערכת אשר מבטלת את פעולת האיתות לאחר ביצוע הפניה. KTM 1290 SUPER DUKE R מצויד כסטנדרט גם בבקרת שיוט שמאפשרת לרוכב לקבוע את מהירות הרכיבה בלחיצת מתג. מערכת זו פועלת החל מהילוך שלישי ומעלה, בין 40 ל-200 קמ"ש ודחיפת או משיכת המתג מאפשרת להאיץ או להאט ללא שימוש במצערת.

רשימת האופציות של ה-KTM 1290 SUPER DUKE R כוללת גם 'קוויקשיפטר +' אשר מאפשר להעלות וגם להוריד הילוכים במהלך הרכיבה ללא שימוש במצמד (גם לאחר התקנת המערכת, ניתן לכבות את פעולתה ולהעביר הילוכים באופן רגיל עם מצמד ידני). כאופציה נוספת מציעה ק.ט.מ. גם את ערכת המסלול וזו כוללת שלל עזרים שמסייעים לרוכב להשיג את זמן ההקפה המהיר ביותר וכן לשלוט במכונה באופן מקסימלי. ערכה זו כוללת בקרת זינוק, שליטה מלאה בהחלקת הגלגל האחורי בהאצה - 9 מצבי התערבות בנוסף למצב לשימוש עם צמיגי סליקס)שינוי תגובות המצערת ואף ביטול של מערכת ה-'אנטי-ווילי'.

ארגונומיה

KTM 1290 SUPER DUKE R החדש משפר גם את האופן שבו הרוכב ממוקם על גבו. מכל הדלק עוצב מחדש כדי לאפשר אחיזה טובה יותר של ברכי הרוכב, הכידון הרחב (760 מ"מ) ניתן לכוונן וממקום לפנים ולאחור ב-4 מצבים ובטווח של 21 מ"מ והרגליות ומנופי התפעול מציעים כוונון בטווח גדול ליצירת תנוחת רכיבה מושלמת לכל רוכב.

מפרט טכני - 1290 SUPER DUKE R :

מנוע: V-טווין 75 מעלות, 4 שס' לציל'

נפח: 1,301 סמ"ק

הספק: 180 כ"ס ב-9,500 סל"ד

מומנט: 14.2 קג"מ ב-8,000 סל"ד

יחס דחיסה: 13.6:1

קירור: נוזל

מצמד: מחליק

מתלה קדמי: WP APEX מזלג הפוך, 48 מ"מ, כוונון מלא, 125 מ"מ מהלך

זווית מזלג: 25.2 מעלות

מתלה אחורי: זרוע חד צדית, בולם יחיד WP APEX, כוונון מלא

בלם קדמי: צמד דיסקים 320 מ"מ, קאליפרים מונובלוק רדיאליים ברמבו סטיילמה

בלם אחורי: דיסק 240 מ"מ, ברמבו

ABS: רב-מצבי

צמיג קדמי: 120/70 R17

צמיג אחורי: 200/55 R17

בסיס גלגלים: 149.7 ס"מ

מרווח גחון: 16 ס"מ

גובה מושב: 83.5 ס"מ

מכל דלק: 16 ליטר

משקל (יבש): 189 ק"ג

מרווח טיפולים: 15,000 ק"מ או שנה

מחירו של KTM 1290 SUPER DUKE R עומד על 142,990 שקל.