שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

קיה סלטוס בהשקה ראשונה בישראל Kia SELTOS

קיה השיקו השבוע ג'יפון חדש בישראל ואנו הוזמנו לנהוג בו בכביש וקצת בשבילים שבשטח

קצת על השבילים. צילם: רונן טופלברג

קיה זה קיה!

קיה סלטוס מגיע לישראל בתקינה קנדית (אמריקאית) ומוץ בניכר בשמו הלועזי: Kia SELTOS. המראה החיצוני הוא של ג'יפון בינוני והרושם הראשוני בישיבה בסלטוס הוא שקיה זה קיה! הכפתורים וההגה זהים לדגמי המותג האחרים, כמו כך גם לוח השעונים, המושבים, הפלסטיקים וכל התחושה שהסלטוס מעניק לנהג ולנוסעים.
מבט קצת חוקר יותר חושף פרטים קטנים ומגניבים שמייחדים את הסלטוס משאר הקיות. הפלסטיק מקדימה עם גימור דמוי קרבון בקצה, הכיסוי של הטוויטרים - הרמוקלים הקטנים שבדלתות עשוי מרשת ברזל שחורה וקשוחה, ידית נוסע קשוחה לצד הקונסולה המרכזית, אורות תא הנוסעים נדלקים בנגיעה (סטייל רכבי יוקרה). מבחוץ יש מיגון חזית הנראה מסיבי, שני פסים על הגג שמסתיימים במדרגה ובשפיץ כמו חץ. הכול כדי לבדל וליצור קיה קצת אחרת.

רק "לחמניות חמות"

קיה בעולם ובמיוחד בישראל זה רב מכר וקצת במספרים: אז ראשית שוק הרכב "זז" לכיוון הג'יפונים כך ש-47% מכלל מכירות הרכב בישראל זה SUV ובשפתנו - ג'יפונים. ונא לא להתבלבל - מדובר בדמוי ג'יפון בצורה החיצונית, ללא יכולת שטח אמיתית ועם הנעה בודדת - לרוב הנעה קדמית, בלבד! (ראו תגית של ג'יפונים הנעה קדמית). מתוך זה 20% מהג'יפונים שנמסרים בתקופה זו הם קיה! מרשים לכל הדעות (ושלא נשכח את יונדאי האחות התאומה ונתח השוק המכובד שלה). קיה מדווחים ש-70% מכלל מסירות כלי הרכב שלה בישראל אלו ג'יפונים וזו כנראה הסיבה שהם משיקים עוד ג'יפון שלכאורה יוצר תחרות לקיה עצמה וממוצב בין הקיה סטוניק (קישור) הקטן יותר לקיה ספורטג' (קישור) הגדול והיקר יותר, אך בפועל ירחיב את המגוון ויאפשר לקהל עוד בחירה מהמגוון של קיה, ועם הקוסמטיקה שהסלטוס מגיעה איתה אז גם בחירה במשהו קצת שונה.
דרך אגב - קיה, כמו יבואני רכב אחרים, מדווחים על מגמה חיובית בכמות מסירות כלי הרכב בחודשים האחרונים, יכול וזה פיצוי על חודש מרץ ואפריל בו היינו בהסגר, ויכול להיות שהמשבר הכלכלי שהובטח לנו עם הגל השני של הקורונה טרם הגיע או טרם מורגש אצל הקונים. בכל אופן קיה שומרת על נתח שוק של 12-13% מכלל מסירות כלי הרכב בישראל ולטענת קיה ישראל זה הרף שהם והיצרן הציבו לעצמם ואותו הם מצליחים לשמר בשנים האחרונות.

השילוש הקדוש של הג'יפון

הסלטוס מתגלה, כמו שאר דגמי קיה - אם טרם הבהרתי זאת, כרכב תכליתי, שימושי שאין בו ריגושים מיוחדים, אבל עושה את עבודתו ביעילות ובבטיחות! נקודה חשובה בקיה שמביאה את הרכב מצויד בכל מערכות הבטיחות המתקדמות.
לטענת היבואן ג'יפון "טוב" (טוב לקהל הרוכשים כמובן) צריך לכלול 3 מרכיבים חשובים: עיצוב כשל ג'יפון בעל נוכחות - יש בסלטוס!, ישיבה גבוהה מעל הכביש - יש בסלטוס! ושימושיות - גם יש בסלטוס! כך שמבחינת היבואן יש להם ביד SUV עם פוטנציאל להיות להיט מכירות.
מבחינת היבואן ההיליטס של הסלטוס הוא היצוג כרכב פנאי מתקדם בעיצוב מודרני עם
תא נוסעים ומרחב מטען גדול, מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר המספק 149 כ"ס, לראשונה תיבת הילוכים רציפה חכמה IVT, כל מערכות הבטיחות האקטיביות כסטנדרט, מערכת מולטימדיה מקורית שבדגם היקר המסך בגודל 10.25 אינץ' וגם מפתח חכם הכולל אפשרות להתנעה מרחוק.

נוסעים

טוב חברים - מדובר בקיה! לא באיזה רכב ספורט, אין כאן הנעה או הנאה מיוחדת - יש כאן המון המון נוחות ושימושיות! כבר מהכניסה לרכב, תנוחת הישיבה, חיבור הטלפון למערכת, התנעה ותנועה - הכול במקום, פשוט לתפעול וכאמור - נוח!
לראשונה בג'יפון של קיה - גיר רציף משודך למנוע 2000 סמ"ק אטמוספירי, לא חזק במיוחד, אבל בהחלט מספיק. עובד מצוין עם הגיר, והגיר מפתיע ביכולת שלו. אמנם ב"קיק-דאון" הסל"ד מיד קופץ לקו האדום - כמקובל בגיר רציף, אבל בתנועה שוטפת יש תחושה טובה של הילוכים וזמינות כוח רציפה - שימושי, כבר אמרתי יותר מפעם אחת.
בנוסף לכל הפיצ'רים המיוחדים שיוצרים בידול קיימת בסלטוס גלגלת קטנה של DRIVR MODE המאפשרת בחירה בין שלושה מצבי נסיעה – Normal (רגיל), Smart (חכם) ו-Sport (ספורט) – שכל אחד מהם מגדיר באופן אחר את מיפוי המנוע וההיגוי ומשפיע על החסכון בדלק ועל חווית הנהיגה.
המחשב אומר 10 ק"מ לליטר בנסיעה אגרסיבית במצב ספורט. מי שנסע "כמו שצריך" הגיע ל-12 ק"מ לליטר שזה כבר קרוב לנתון הרשמי של היצרן.
המתלים הקשוחים עושים את הנהיגה בכביש כייפית (למי שאוהב זאת) אבל בעיקר מאפשרים לנהוג מהר בשבילים. ועם מרווח גחון של 18.5 ס"מ אפשר גם לצלוח מהמורות ואבנים על השביל, כל עוד אין צורך לטפס דרדרת, ההנעה הקדמית עושה את עבודתה.
גם זווית גישה וזויית נטישה מעולות בזכות פגושים קצרים ובסיס גלגלים גדול. ואכן אפשר לראות בוידיאו שניהננו "לתת בגז", למרות שזה כנראה לא חלק מסל השימושיות של קיה.

מערכות הבטיחות

כבר כתבתי שיש כאן את כל שצריך מבחינת מערכות בטיחות אקטיביות, למעט הפינוק - החשוב מאוד לטעמי, של בקרת שיוט / קרוז קונטרול אדפטיבי! למי שרגיל, אפילו מהקיה נירו - המערכת חסרה וחסרונה מורגש על הכביש הפתוח, במיוחד כשהכביש עמוס תנועה.
בקיה שלל המערכות המתקדמות נקראות מערך KIA Drive Wise של מערכות סיוע מתקדמות לנהג - ADAS והוא כולל: מערכת לסיוע במניעת התנגשות קדמית - FCA, עם זיהוי הולכי רגל: מסייעת לנהג באמצעות בלימה כדי למנוע התנגשות או להפחית את ההשפעה שלה במצבים מסוימים במידה ומזהה רכב או הולך רגל מלפנים. התראת ערנות הנהג - DAA: מזהה דפוסי נהיגה של חוסר ערנות ומפעילה התראה קולית/ויזואלית במטרה להזהיר את הנהג או לבקש ממנו לעצור ולהתרענן. מערכת סיוע בשמירה על נתיב - LKAS: מבוססת על מערכת LDWS ומפעילה תיקוני היגוי בתנאים מסוימים בכדי לסייע בהחזרת הרכב לנתיב, יחד עם סיוע במעקב אחרי הנתיב LFA: מבוססת על מערכת LKAS. עוקבת אחרי סימוני הנתיבים משהמערכת מזהה ומפעילה תיקוני היגוי לשמירת הרכב במרכז הנתיב.
לטעמי תיקון הגה אגרסיבי מאוד, ולמרות שהמערכת שומרת על הסלטוס במרכז הקווים התיקון של ההגה יכול להפריע, לפחות עד שמתרגלים.
התראת נוסע במושב האחורי: מתוכננת להציג הודעה לנהג בלוח המחוונים "לבדיקת המושבים האחוריים" ולהתראה בפני אפשרות לשכחת נוסע במושב האחורי; ההודעה מופיעה כשדלת הנהג נפתחת ובמידה ואחת הדלתות האחוריות נפתחה ונסגרה במהלך הנסיעה.

סיכום בקצרה

אל תסתכלו בקנקן כי הוא (כמעט) קבוע! וזה קיה! והקהל קבע כי זה טוב!! אבל עם העיצוב המיוחד והשונה, ועם נגיעות מיוחדות לייחודיות משאר הקיות - אתם לא תהיו ממש חלק מהעדר וזו כנראה הנוסחה של הסלטוס. וחוץ מזה שאין צורך להזכיר שוב את השימושיות היום-יומית.

מחירים:
ברמת הגימור URBAN שהיא הבסיסית, ובמחיר 133,900 ש"ח, מקבלים את כל מערכות הבטיחות, מסך מולטימדיה של 8 אינץ', חימום מושבים (רכב קנדי...), תאורת יום LED, חיישני רוורס מקוריים ועוד...
ברמת הגימור הגבוהה EX ובמחיר של 140,900 ש"ח, מקבלים בנוסף בלם חניה חשמלי, מפתח חכם עם התנעה מרחוק, תאורת LED מאחור, ריפוד משולב, בקרת אקלים, פתחי מיזוג גם לשורה השנייה והגדלה של מסך המולטימדיה ל-10.25 אינץ'.

מפרט טכני: קיה סלטוס Kia SELTOS

מרכב ושלדה: SUV עם 5 דלתות, 5 מושבים, מרכב אחוד העשוי פלדה.

מנוע: 2.0 ליטר / 149 כ"ס MPI בנזין, 4 צילינדרים בטור, 16 שסתומים.

יחס דחיסה 1:12.5 / קדח X מהלך 81X97 מ"מ.

הספק מרבי 149 כ"ס @ 6,200 סל"ד.

מומנט מרבי 18.3 קג"מ @ 4,500 סל"ד.

מערכת דלק הזרקת דלק רב נקודתית MPI.

תקן זיהום אויר US/CANADA.

תיבת הילוכים: רציפה חכמה IVT

מערכת הינע: הנעה קדמית

מערכת מתלים ושיכוך:

מלפנים - תומכות מקפרסון, קפיצי סליל ומוט מייצב

מאחור - נגרר מסוג קורת פיתול , קפיצי סליל

מערכת היגוי: סוג הגה כוח חשמלי מסוג סבסבת ומוט משונן

סיבובים (מנעילה לנעילה) 2.5

רדיוס סיבוב (מטרים) 5.3

בלמים:

קדמיים דיסק מאוורר 280 מ"מ

אחוריים דיסק 262 מ"מ

חישוקים וצמיגים:

מידה 215/55R17

גלגל חילוף מיני

חישוקים סגסוגת

מידות (מ"מ):

חיצוניות

אורך / רוחב / גובה 4,370 / 1,800 / 1,630

מרחק סרנים 2,630

מפשק גלגלים קדמי 1,575

מפשק גלגלים אחורי 1,584

מרווח גחון 185

פנימיות: מלפנים, מאחור

מרווח ראש 1,017 975

מרווח רגלים 1,051 965

מרווח כתפיים 1,409 1,395

מרווח מותניים 1,347 1,240

קיבולות (ליטר):

מיכל דלק 50

תא מטען 468 / 1,428 מושבים אחוריים מקופלים

משקלים (ק"ג):

משקל עצמי 1,337

משקל מורשה 1,760

ביצועים (יצרן):

תאוצה 0-100 קמ"ש (שניות) 9.6

מהירות מרבית (קמ"ש) 190

תצרוכת דלק - יצרן (ל'/100ק"מ):

עירוני 8.1

בינעירוני 7.1

משולב 7.6

1597843348179159784334929315978433521451597843350913159784335433515978433558851597843357368159784335872115978433605541597843362384

159784373275115978437347591597843737178159784373987415978437422181597843754634159784375983015978437643721597843766351

תגובות

4 תגובות

1

אורח/ת - ירון

21 באוגוסט ב 18:08

אחלה של כתבה הכל מוסבר ומפורט בצורה ברורה ומובנת לגביי הסלטוס.
נראה שלקיה שוב יש להיט מכירות ביד בדמות הסלטוס הלא שגרתית.

2

אורח/ת - רונןש

12 בנובמבר ב 10:42

מה לגבי כושר גרירה?
אפשר לבנות על הסלטוס לגרור קראוון?

3

אורח/ת - סער

13 בנובמבר ב 17:45

נראה שאתה יכול לגרור קרוואן עד 750 קילו ולא יותר

4

Ogash Ofer

13 בנובמבר ב 18:23

דורש בדיקה אצל היבואן כי לפי אתר משרד התחבורה אין לסלטוס יכולת גרירה:
https://www.gov.il/he/Departments/DynamicCollectors/car-models?skip=0&tozar=%D7%A7%D7%99%D7%94&kinuy_mishari=SELTOS