אופנועים / טרקטורונים > כתבות אופנועים

ק.ט.מ. כובש את הכביש

KTM - היצרן האוסטרי שבבעלותו גם מותג Husqvarna ולאחרונה גם מותג GAS GAS, כבש ממזמן את תחום אופנועי השטח - אנדורו, בו הוא שולט ביד רמה באירופה וגם בארץ. פחות ידוע כי היצרן האוסטרי מוביל לאורך שנים תהליך הדרגתי של כניסה לתחום של אופנועי הכביש - החל מאופנועי אדוונצ'ר גדולים (וגם קטנים) ועד אופנועי סטריט-בייק ונייקד במגוון נפחים ודגמים מכובד!
היבואן לישראל הזמין אותנו להשתתף ביום רכיבה חוויתי בו עמדו לרשות העיתונאים שלל דגמי הכביש של היצרן על מסלול המרוצים בפצאל - היה חם! (וגם מזג האוויר היה חמים...)

סיבה למסיבה

KTM השיקו בארץ שני כלים חדשים למשפחת ה- DUKE - שיא התוצרת של היצרן לכביש כמודל 2020, וזו הייתה בשבילם סיבה למסיבה והפגנת עוצמה של אופנועים לכביש על מסלול המרוצים בפצאל.

וכך שביום קיץ חם של אמצע אוגוסט אפשר היה לרכוב במסלול המרוצים על שני הכלים החדשים שאך הושקו בישראל:
הדיוק R 890 שהוא אפנוע חדש ומשלים לדיוק 790 הוותיק, הסופר דיוק R 1290 שהוא שיפור של האופנוע הנוכחי.
בנוסף עמדו לרשות העיתונאים עוד כמה אופנועים מהמגוון של KTM לכביש:
סופר דיוק 1290 GT שהוא סוג של אופנוע תיור בהגדרת היצרן, הגדרה שתמיד נחשבת למיוחדת ומגדירה את הקטגוריה כמין תת קטגוריה ייחודית משל עצמה והפעם אופנוע תיור עם ביצועים של אופנוע ספורט.
הכלי הקטן במשפחת הדיוק - דיוק 390, כשהקטנים במשפחה הדיוק 250 והדיוק 125 נעדרו מההשקה.
אופנועי האדוונצ'ר הגדולים של האוסטרים: 790 אדוונצ'ר S והגדול בסדרה ה- 1290 אדוונצ'ר S שממש עשה (לי) חשק לצאת מהמסלול למסע ארוך, חוצה יבשות.

690 SMC-R - שהתגלה (לי) ככלי מגניב ביותר למסלול שמעניק המון ביטחון לרוכב.
וגם 390 RC שאמנם מגיע בנפח קטן, אבל מרגיש כאופנוע הספורט האמיתי של ק.ט.מ למסלול המרוצים.
ומכיוון שגם הרוכבים של קבוצת מרוצי הכביש ומהסלול של ק.ט.מ הגיעו אז מספר אופנועי סופר-מוטו מכויילים למרוצים שגם השתתפו ברכיבה, כשלי היה העונג לרכוב על האופנוע של רן יוחאי - כלי משחיז אמיתי! תודה למיקי ולרן יוחאי על ההזדמנות.

ק.ט.מ. 1290 SUPER DUKE R דור שלישי

אופנוע ה'סופר-נייקד' מהדור השלישי בנוי מסביב לשלדת צינורות מפלדת אל-חלד Chrom-molybdenum חדשה לגמרי, קשיחה פי שלושה מזו של הדור השני ובה גם המנוע הוא רכיב נושא עומס. משקלה של השלדה הנוכחית עומד על 7 ק"ג בלבד (לעומת 9 ק"ג בדור השני) ומשקלו היבש של האופנוע כעת עומד על 189 ק"ג (במקום 192 ק"ג בדור השני). גם המתלים התחדשו לגמרי וכעת מדובר במתלי WX APEX עם מזלג קדמי חדש בכוונון מלא וכן בולם אחורי חדש, גם הוא עם כוונון מלא. את השלדה עוטף פירינג מינימלי חדש, אגרסיבי יותר בעיצובו מבעבר ובחזית נמצא פנס 'לד' שמאפיין את הדור החדש של אופנועי KTM.
מנוע ה-V טווין 75 מעלות, 1,301 סמ"ק של ה-1290 SUPER DUKE R הוא הגלגול האחרון של מנוע ה-LC8 ש-KTM התקינה באופנוע שמיועד לכביש הציבורי. המנוע החדש עומד בתקן יורו 5, ההספק עלה ב-3 כ"ס לכדי 180 כ"ס ב-9,500 סל"ד וכן על 14.2 ק"ג החל מ-8,000 סל"ד וגם צריכת הדלק השתפרה.
הדור השלישי של הסופר דיוק R נועל צמיגי באיג'סטון S22 ספורטיביים ועל הבלימה אחראים צמד דיסקים בקוטר 320 מ"מ מלפנים, עם קאליפרים ברמבו סטיילמה מונובלוקים רדיאלים אשר מפחיתים את המשקל הבלתי מוקפץ לעומת מערכת הבלימה הקודמת ב-90 גרם כל אחד. מאחור מותקן דיסק בקוטר 240 מ"מ וכן קאליפר של ברמבו. הפיקוח על עצמת הבלימה נעשה על ידי מערכת ABS 9.1 MP חדשה של BOSCH אשר "יודעת" להתחשב בזווית ההטיה של האופנוע.
והשיא הוא מערכות האלקטרוניקה של הסופר דיוק החדש:
שלושה מצבי רכיבה לבחירה ממתג בכידון ואלה כוללים מצב Sport, מצב Street ומצב Rain אשר קובעים את תפוקת המנוע ותגובותיו וכן את רמת התערבות בקרת האחיזה.
מערכת ה-MSR - Motor Slip Regulator שתפקידה למנוע השפעה שלילית של בלימת המנוע על הגלגל האחורי בעת הורדת הילוך אגרסיבית או סגירה מהירה ופתאומית של המצערת. במקרים כאלה, מערכת ה-Ride By Wire פותחת מעט את מצערות המנוע בדיוק במידה הנחוצה כדי למנוע את התנגדות המנוע כתגובה להאטה הפתאומית.
לוח המחוונים של ה-KTM 1290 SUPER DUKE R הנו מסך TFT צבעוני ולקינוח האופנוע החדש מציע גם יכולת התנעה ללא מפתח.

ק.ט.מ. דיוק KTM 890 DUKE R

SUPER SCALPEL הוא השדרוג של ק.ט.מ. לאיזמל מנתחים שהוא ה-790 שממשיך, נכון לעכשיו, להימכר במקביל, ופתאום מרגיש חלש, שלא לכתוב מיותר...
ליבו של האופנוע - DUKE 890 R הוא כמובן המנוע – מנוע טווין, 2 צילנדרים, מקבילי שמבוסס על מנוע ה-790 שהוצג לראשונה ב-DUKE לפני מעט יותר משנה. מנוע האופנוע עודכן בהתאם לנפח, תפוקת המנוע עלתה לכדי 121 כ"ס ו-10.1 קג"מ, עם זמינות כוח משופרת בסל"ד הנמוך. העליה בנתונים הושגה הודות לקח גדול יותר – 90.7 מ"מ לעומת 88 מ"מ, במנוע ה-790, ומהלך בוכנה של 68.8 מ"מ לעומת 65.7 מ"מ, כאשר גם יחס הדחיסה עלה מ-12.7:1 ל-13.5:1 ב-890.
תיבת ההילוכים ב-890 כוללת מהלך קצר יותר של רגלית ההילוכים (לעומת ה-790) ומערכת 'קוויקשיפטר +' להחלפת הילוכים מהירה וחלקה.

אופנוע ה-KTM 890 DUKE R מצויד במערכת בקרת בלימה 'קורנרינג' ABS, 'קורנרינג' MTC - Motorcycle Traction Control - מערכת בקרת אחיזה עם מחשב המתחשב ב- 6 צירים. המחשב מודד לא רק את זווית ההטיה של האופנוע (מצד לצד) וזווית הנסיקה (קדימה ואחורה), אלא גם את מצב ה'דריפט' / ההחלקה שלו. תכנות מחדש למערכת בקרת האחיזה של האופנוע אשר "יודעת" לשלב בין שלל חיישני מדידה, מסייע לייצר האצות מדויקות יותר, בטח שביציאה מפניה וכן במניעת נסיקת הגלגל הקדמי בהאצה (אנטי-ווילי). את כל המערכות האלה יכול הרוכב לבטל כרצונו (לא מומלץ לרוכב שאינו מיומן).

בנוסף לכך, ה-KTM 890 DUKE R מציע שלושה מצבי רכיבה כסטנדרט אשר משפיעים על תפוקת המנוע, תגובת המצערת והתעבות הבקרות האלקטרוניות – RAIN, STREET ו-SPORT ובנוסף ישנה חבילת TRACK אופציונלית אשר מאפשרת לרוכב לבחור בין 9 רמות התערבות בקרת האחיזה ואת מידת התערבות מערכת האנטי-ווילי ותגובת המצערת. ה-KTM 890 DUKE R יציע כאופציה גם מערכת MSR המאפשרת לקבוע את מידת בלימת המנוע, בנוסף כמובן למצמד המחליק הקיים באופנוע כסטנדרט.

רוכבים על המסלול

לשמחתי זכיתי להזמנה לרכוב במסלול המרוצים לצד רוכבי קבוצת מרוצי הכביש של ק.ט.מ. בישראל וכמה עיתונאי אופנועים שיודעים "להשחיז" היטב (תרתי משמע) במסלול המרוצים.
לי זו הייתה חוויה מיוחדת וכמו ילד בחנות ממתקים, עברתי מכלי לכלי - החל מהקטן ועד הגדול, תוך שאני מתרגש ונהנה מהאיכות של המותג הכתום.
היופי והכיף באופנועים האוסטרים, בדיוק כמו באופנועי השטח שלהם, הוא שכל שנה מרגישים את השיפור - ובאופנועי הכביש זה אף משמעותי יותר בזכות מכלולים חדשים, המון אלקטרוניקה ושפע שדרוגים. כל שנה ק.ט.מ. מתחדשים ומשתפרים, לרגע לא נחים ולצערנו אופנוע חדש שנקנה לפני שנתיים, כיום הוא כבר עתיק והחדש נותן בראש ומשופר בכל תחום ותחום.
במנועים הגדולים הגמישות מדהימה ואפשר לרכוב (לרוכב ממוצע כמוני) את כל המסלול על הילוך אחד (הילוך שלישי במקרה שלי) כאילו האופנוע היה אופנוע אוטומטי. המנוע גמיש כדי להאט ולרדת לסל"ד סרק ואז פתיחה של מצערת מזניקה את האופנוע קדימה ללא גמגומים ובכוח עוצמתי ועם זאת ההילוך השלישי מספיק מהיר כך שגם בישורות הוא מאפשר "למשוך" ללא החלפת הילוך. כך שאת שתי ההקפות הראשונות בכל האופנועים גדולי הנפח עשיתי בהילוך אחד - נוח מאוד עבורי ומאפשר ללמוד את המסלול.
באופנועים הקטנים אפשר גם לרכוב בהילוך שני או שלישי, אבל התאוצה מסל"ד סרק איטית ומחייבת הורדת הילוך, ומיד לעלות הילוך וכבר מגיעה הבלימה שלפני הפנייה. עם זאת, לרוכב כביש שאין לו ניסיון על מסלול הרבה יותר קל, ולתחושתי גם מהיר יותר היה לרכוב על המסלול עם אופנועי קטני הנפח.
זכיתי לרכוב גם על הסופר מוטרד המיוחד של רן יוחאי - רוכבת צעירה ומבטיחה בעולם המרוצים בכביש ובשטח. כאן כבר הרגשתי בבית, אמנם לא ניסיתי לרכוב עם האופנוע וצמיגי הכביש שלו מחוץ למסלול האספלט. אבל גם על המסלול היה ממש כיף. הכלי "משכיב" עם הרבה ביטחון, המנוע גמיש וכל האופנוע קל ומוכר לתפעול. תענוג!

1598540275563159854027680415985402780561598540279288159854028058215985402818981598540283086159854028415115985402860101598540288615159854029009215985402914431598540293318159854029449115985402955551598540296684159854029800415985403003911598540301514159854030275215985403037581598540304887159854030600015985403072651598540309031159854031011115985403116181598540312949