שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

נקודה בשטח: בית הכנסת העתיק במוצא

בניין אבן עתיק העומד בצד כביש 1 הישן, אוצר בקירותיו פרקי היסטוריה משמעותיים בתולדות א"י

בשנת 1860 נפל דבר בירושלים: עלם חמודות מקהילת אשכנז בא בברית נישואין עם נערה ממשפחה שהגיעה מעיראק, דבר שהיה מאוד לא מקובל באותם ימים. דוד ילין, אביו של החתן, ושלמה יחזקאל יהודה, אבי הכלה, רכשו עברו הזוג הצעיר, יהושע ושרח, חלקת אדמה שבה כרם זיתים ומעיין, מתושבי הכפר קאלוניה הסמוך לאבו גוש. השנה היתה שנת בצורת, ותושבים נוספים מהכפר הציעו לילין לרכוש גם את אדמותיהם, וכך עשה.

כעשר שנים לאחר מכן נסללה הדרך העולה מהשפלה לירושלים על ידי העות'מאנים, ועל אדמתו של ילין התגלו שרידיו של מבנה מהתקופה הצלבנית. המבנה נוקה ושופץ, ונבנתה לו גם קומה שנייה, והוא שימש כחאן לעושים דרכם לירושלים. בתחילת שנות ה-90 של המאה ה-19, מכר ילין חלק נכבד מאדמתו לארגון בני ברית, שהחליט ליישב במקום חקלאים מצטיינים ולהקים מושבה חדשה – מוצא. בתקופה זו בנה ילין, שהתגורר עד אז בירושלים, את ביתו בסמוך למבנה החאן.

החאן שהפך לבית כנסת

בין המתיישבים החדשים היו משפחת מקלף (הוריו של הרמטכ"ל השלישי, מרדכי מקלף) ושמואל ברוזה, שפיתח משק חקלאי לתפארת ואיכרים מכל הארץ עלו אליו כדי ללמוד ממנו. את ילדי מוצא לימד משה דוד גאון, אביהם של יהורם ובני גאון. מבנה החאן הפך לבית הכנסת של המושבה.

במאורעות תרפ"ט (1929) הגיעו פורעים מקאלוניה, רצחו חמישה מבני משפחת מקלף – ההורים ושלושה מילדיהם – ועוד שני אורחים ששהו בבית. מרדכי, שהיה אז בן תשע, אח נוסף ועוד אחות, הצליחו להימלט. גם שאר תושבי המושבה נמלטו, הבתים נבזזו וחלקם הועלו באש. לאחר כשנה חזרו המתיישבים והקימו מחדש את בתיהם. בית ברוזה ובית מקלף עומדים עד היום על תילם, אך כבר אינם שייכים למשפחות אלו.

בית ילין

ב-1933 הוקם בסמוך מושב עובדים שנקרא גם הוא מוצא, בעוד מוצא המושבה הפכה ברבות הימים לשכונה של ירושלים. בית הכנסת שעמד שומם במשך שנים רבות שופץ, כמו גם בית ילין, בשיתוף עם המועצה לשימור אתרים, וניתן לבקר במקום וללמוד על תולדות המושבה.

כיצד מגיעים: לאחר הקמת מחלף מוצא החדש, הכניסה למקום "טריקית" במקצת. לבאים מכיוון תל אביב יש לרדת מכביש 1 לכיוון מוצא, לנסוע עד הכיכר הראשונה ושם לעשות יו-טרן ולחזור אל בית הכנסת (יש חנייה בצמוד). למגיעים מכיוון ירושלים יש לרדת ימינה מכביש 1 לפני המנהרות של מחלף הראל, לפנות ימינה בכל הכיכרות שבדרך, כשבשלב מסוים עוברים בגשר מתחת לכביש 1.

עוד בסביבה: ניתן לשלב את הביקור במוצא במסלול טיול בשלוחת משלטים (קישור למסלול) או בטיול באזור נחל יתלה (קישור למסלול). אפשר גם להמשיך לעמק הארזים היפהפה שיש בו ריכוזים של מתקני משחק לילדים או לעלות לאנדרטת ההנצחה לאסון התאומים ובדרך לעבור מתחת לגשר הרכבת לירושלים, הגשר הגבוה ביותר בארץ.

החאן, תמונה מסוף המאה ה-19