שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

הדרכת נהיגה לנהגי הרייזרים של איחוד הצלה

איחוד הצלה הוא ארגון מתנדבים המציל חיים ומספק שירותי עזרה ראשונה מהירה לכלל תושבי ישראל. לשם ביצוע משימתו בשטח מפעיל הארגון מערך של רכבי צל"צ (צד לצד צד) מסוג RZR של פולאריס ואנו נקראנו למשימה של הדרכת נהיגה לחובשים הנוהגים בדרך לחילוץ הפצועים
הדריכו: קובי בצלאל, דרור ברלי ועופר אוגש

1599848247633

איחוד הצלה

"איחוד הצלה יעניק לכל נזקק ללא הבדל דת גזע ומין בכל רחבי הארץ, טיפול רפואי ראשוני בתוך 90 שניות, בעזרת ציוד רפואי מתקדם, על-מנת להציל חיים ולמזער נזק בלתי הפיך, ויפעל לשפר מצב הרפואה הדחופה הטרום אשפוזית במדינת ישראל" - זהו חזון ארגון המתנדבים איחוד הצלה שהוקם בשנת 2006 במטרה להציל חיים ולספק שירותי עזרה ראשונה מהירה לכלל תושבי ישראל. נכון לשנת 2020 מונה הארגון כ-6,000 מתנדבים: חובשים, פרמדיקים ורופאים, והוא מאושר כגוף מסייע רשמי בשעת חירום על ידי משרד הבריאות, ורשאי לקבל מידע עדכני על אירועי חירום ממוקד החירום של מגן דוד אדום ומפעיל בעצמו מוקד קריאה לחירום במספר 1221.

1599848249667

הדרכת נהיגה - להיות מקצוענים גם בשטח

מטרת יום ההדרכה היא: להפוך את החובשים - הנהגים בכלי השטח SBS (מסוג רייזר תוצרת פולאריס) למקצוענים היודעים להגיע מהר, ובביטחון לעבר הפצוע תוך שימוש מקצועי ובטיחותי בכלי הרכב בדרך אל היעד ובחזרה מהיעד.
וכך ניפגשנו 10 מנהלים של איחוד הצלה, יחד עם 3 מדריכים של אתר השטח, ליום הדרכה מקצועי הכולל תכנים תיאורטים והתנסות מעשית במצבים שונים אותם פוגשים בשטח תוך הכרה של יכולות ומגבלות של הרייזרים.

1599848252624

תיאוריה

הבסיס למקצוענות הוא ידע. וכל הדרכת נהיגה מתחילה בשיעור תיאורטי להבנת הכוחות הפועלים על הכלי ואופן הפעולה של מערכות העברת הכוח והמכלולים המכנאניים הקשורים בנהיגה כאשר הדגש הפעם הוא בנושא: אחיזה כי זה הבסיס להבנה כיצד הרכב מתקדם בכביש ובשטח בבטיחות.

מונחים מקצועים מתוך הויקישטח וכתבות על הדיפרנציאל:

דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע

הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו

שימוש בנעילת דיפרנציאל

לאחר התיאוריה יצאנו לשטח לתרגל מצבי נהיגה נכונים ולצבור ניסיון בסיסי בנהיגה ברייזר:

1599848255408

טיפוס עלייה

ראשית יש לשלב להילוך כוח LOW על מנת לשמור על רצועת הווארייטור ולאפשר טיפוס בטוח יותר עם אחיזה טובה בקרקע.
שנית בדקו מהי האפשרות הטובה ביותר למסלול הטיפוס: בעדיפות לטיפוס בקו הניצב לעלייה – הגה ישר ואם יש צורך לתמרן לרוחב העלייה יש להיזהר משיפוע צד.
ולבסוף בזמן העלייה יש לשמור על מהירות קבועה ואיטית מבלי להקפיץ את כלי הרכב כך שהרייזר ישמור על אחיזה קבועה עם הקרקע.

קישור לטיפ השטח המלא של טיפוס עליה טרשית

1599848262379

ירידה תלולה

האתגר בירידה תלולה הוא לרדת למטה ללא נזקים לרכב!
אז תחילה יש לבחון בתחילה את הירידה בעין או בסריקה רגלית ורק אז להחליט על מסלול הירידה. רצוי כי הירידה תהייה בקו ישר למטה (גלגלים בכיוון הירידה) עם מינימום תמרון (רק בין מכשולים גדולים) כדי לא להכניס את הרייזר לשיפוע צד היכול להוות סכנה לרכב ולנוסעים בתוכו.
מומלץ לשלב להילוך כוח ולהיכנס לירידה במהירות איטית ועם רגל על הברקס – פסיעה אחר פסיעה ורק לאחר שרואים את קצה הירידה אפשר לשחרר את הבלמים ולאפשר לרייזר לבלום עצמו בירידה (יש מעט בלימת מנוע עם וארייטור).

קישור לטיפ שטח המלא של ירידה תלולה

1599848263839

בלימה והעברת משקל

בלימה נכונה ואייכותית מאפשרת נהיגה מהירה ובטוחה. יש להכיר את יכולת הבלימה של הרייזר על משטחי אחיזה שונים.
בבלימת חירום חשוב להסתכל קדימה לכיוון אליו רוצים להגיע בסוף הבלימה!

בפניות מהירות ובכלל אם רוצים להתקדם מהר יש לנהוג נכון ולא סתם "להשתולל על הגז". בכניסה לפניה יש לבלום על מנת להעביר משקל קדימה. העברת משקל קדימה מייצרת אחיזה בגלגלים הקדמיים דבר שמייצר היגוי ומאפשר הפניית הגה בטוחה יותר.
יש להקפיד על מבט רחוק ליציאה מהפנייה ומרגע שרואים את היציאה יש ללחוץ על דוושת התאוצה ("לתת גז") על מנת לאפשר לרייזר (שאין לו דיפרנציאל מאחור) להשלים את הפנייה תוך כדי החלקת זנב מתונה ונשלטת.

קישור לטיפ נהיגה לשבילים המהירים

1599848265567

שיפוע צד

שיפוע צד זה מפחיד ואף יכול להפוך את הרייזר על צידו או נורא מזה להתגלגל לרוחב המדרון!
יש להימנע מכניסה לשיפוע צד, להפנות את ההגה בכיוון הירידה ואם נדרש (ויש גם ניסיון) אז ללחוץ על דוושת התאוצה ("לתת גז") עם הנעה אחורית על מנת לעזור לרייזר לפנות מטה בכיוון הירידה.

קישור לטיפ נהיגה - שיפוע צד

1599848267307

שימוש בכננת ואמצעי חילוץ וגרירה בסיסים לרייזר

לכל רייזר מבצעי צריך שתהיה ערכת כלים בסיסית לצורך חילוץ ותיקון גלגלים.
מומלץ כי בתחילת נסיעה, בדיוק כמו שבודקים את תיק העזרה הראשונה, יש לבדוק גם את "כלי הנהג":

  • ערכת חילוץ בסיסית לכל כלי: שאקלים מתאימים ורצועת גרירה.
  • ערכת תיקון פנצ'ר (שרכים) עם קומפרסור (ולהכיר את מיקום המצבר ואופן פירוק הכסא כדי להגיע לקטבים). ואם אפשר אז גם גלגל חלופי וכלים לפתיחת הברגים.
  • רצועת וארייטור וכלי עבודה לפתיחת המכסה ולהחלפתה.

דגשים להפעלת הכננת:
ראשית יש לעגן את הכבל בנקודה נמוכה בכלי ברכב וכדאי לחבר לאוזן המיועדת לגרירה.
שנית יש להניח משקל (כמו: ווסט זוהר) על הכבל ולהרחיק צופים מטווח הצלפת הכבל.
שלישית יש להיות בתקשורת טובה ורצופה בין הרייזר הגורר לרייזר הנגרר ואם נדרש אז יש להיעזר באיש שלישי לצורך התיאום והתקשורת.
חשוב לעבוד עם כפפות כדי לשמור על הידים מהכבל ולהימנע מהכנסת אצבעות לכננת שמושכת ומקפלת את הכבל.

159984890099315998489028091599848904616159984890684215998489083791599848910271159984891211115998489135381599848914955159984891705215998489183831599848920028159984892206615998489238881599848925673159984892726615998489297671599848931385159984893352615998489350811599848936956159984894011415998489426161599848944069159984894665015998489497551599848953384159984895522215998489573721599848959247159984896065315998489622171599848964163159984896583215998489673121599848969126159984897160115998489737861599848975479159984897708515998489791791599848982124