איחוד הצלה הוא ארגון מתנדבים המציל חיים ומספק שירותי עזרה ראשונה מהירה לכלל תושבי ישראל. לשם ביצוע משימתו בשטח מפעיל הארגון מערך של רכבי צל"צ (צד לצד צד) מסוג RZR של פולאריס ואנו נקראנו למשימה של הדרכת נהיגה לחובשים הנוהגים בדרך לחילוץ הפצועים
הדריכו: קובי בצלאל, דרור ברלי ועופר אוגש
"איחוד הצלה יעניק לכל נזקק ללא הבדל דת גזע ומין בכל רחבי הארץ, טיפול רפואי ראשוני בתוך 90 שניות, בעזרת ציוד רפואי מתקדם, על-מנת להציל חיים ולמזער נזק בלתי הפיך, ויפעל לשפר מצב הרפואה הדחופה הטרום אשפוזית במדינת ישראל" - זהו חזון ארגון המתנדבים איחוד הצלה שהוקם בשנת 2006 במטרה להציל חיים ולספק שירותי עזרה ראשונה מהירה לכלל תושבי ישראל. נכון לשנת 2020 מונה הארגון כ-6,000 מתנדבים: חובשים, פרמדיקים ורופאים, והוא מאושר כגוף מסייע רשמי בשעת חירום על ידי משרד הבריאות, ורשאי לקבל מידע עדכני על אירועי חירום ממוקד החירום של מגן דוד אדום ומפעיל בעצמו מוקד קריאה לחירום במספר 1221.
מטרת יום ההדרכה היא: להפוך את החובשים - הנהגים בכלי השטח SBS (מסוג רייזר תוצרת פולאריס) למקצוענים היודעים להגיע מהר, ובביטחון לעבר הפצוע תוך שימוש מקצועי ובטיחותי בכלי הרכב בדרך אל היעד ובחזרה מהיעד.
וכך ניפגשנו 10 מנהלים של איחוד הצלה, יחד עם 3 מדריכים של אתר השטח, ליום הדרכה מקצועי הכולל תכנים תיאורטים והתנסות מעשית במצבים שונים אותם פוגשים בשטח תוך הכרה של יכולות ומגבלות של הרייזרים.
הבסיס למקצוענות הוא ידע. וכל הדרכת נהיגה מתחילה בשיעור תיאורטי להבנת הכוחות הפועלים על הכלי ואופן הפעולה של מערכות העברת הכוח והמכלולים המכנאניים הקשורים בנהיגה כאשר הדגש הפעם הוא בנושא: אחיזה כי זה הבסיס להבנה כיצד הרכב מתקדם בכביש ובשטח בבטיחות.
מונחים מקצועים מתוך הויקישטח וכתבות על הדיפרנציאל:
דיפרנציאל, ירידה, עלייה, שיפוע, שיפוע צד, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, ABS, ESP, מנוע
הדיפרנציאל - אי אפשר בלעדיו אך צריך לדעת לחיות איתו
שימוש בנעילת דיפרנציאל
לאחר התיאוריה יצאנו לשטח לתרגל מצבי נהיגה נכונים ולצבור ניסיון בסיסי בנהיגה ברייזר:
ראשית יש לשלב להילוך כוח LOW על מנת לשמור על רצועת הווארייטור ולאפשר טיפוס בטוח יותר עם אחיזה טובה בקרקע.
שנית בדקו מהי האפשרות הטובה ביותר למסלול הטיפוס: בעדיפות לטיפוס בקו הניצב לעלייה – הגה ישר ואם יש צורך לתמרן לרוחב העלייה יש להיזהר משיפוע צד.
ולבסוף בזמן העלייה יש לשמור על מהירות קבועה ואיטית מבלי להקפיץ את כלי הרכב כך שהרייזר ישמור על אחיזה קבועה עם הקרקע.
קישור לטיפ השטח המלא של טיפוס עליה טרשית
האתגר בירידה תלולה הוא לרדת למטה ללא נזקים לרכב!
אז תחילה יש לבחון בתחילה את הירידה בעין או בסריקה רגלית ורק אז להחליט על מסלול הירידה. רצוי כי הירידה תהייה בקו ישר למטה (גלגלים בכיוון הירידה) עם מינימום תמרון (רק בין מכשולים גדולים) כדי לא להכניס את הרייזר לשיפוע צד היכול להוות סכנה לרכב ולנוסעים בתוכו.
מומלץ לשלב להילוך כוח ולהיכנס לירידה במהירות איטית ועם רגל על הברקס – פסיעה אחר פסיעה ורק לאחר שרואים את קצה הירידה אפשר לשחרר את הבלמים ולאפשר לרייזר לבלום עצמו בירידה (יש מעט בלימת מנוע עם וארייטור).
קישור לטיפ שטח המלא של ירידה תלולה
בלימה נכונה ואייכותית מאפשרת נהיגה מהירה ובטוחה. יש להכיר את יכולת הבלימה של הרייזר על משטחי אחיזה שונים.
בבלימת חירום חשוב להסתכל קדימה לכיוון אליו רוצים להגיע בסוף הבלימה!
בפניות מהירות ובכלל אם רוצים להתקדם מהר יש לנהוג נכון ולא סתם "להשתולל על הגז". בכניסה לפניה יש לבלום על מנת להעביר משקל קדימה. העברת משקל קדימה מייצרת אחיזה בגלגלים הקדמיים דבר שמייצר היגוי ומאפשר הפניית הגה בטוחה יותר.
יש להקפיד על מבט רחוק ליציאה מהפנייה ומרגע שרואים את היציאה יש ללחוץ על דוושת התאוצה ("לתת גז") על מנת לאפשר לרייזר (שאין לו דיפרנציאל מאחור) להשלים את הפנייה תוך כדי החלקת זנב מתונה ונשלטת.
קישור לטיפ נהיגה לשבילים המהירים
שיפוע צד זה מפחיד ואף יכול להפוך את הרייזר על צידו או נורא מזה להתגלגל לרוחב המדרון!
יש להימנע מכניסה לשיפוע צד, להפנות את ההגה בכיוון הירידה ואם נדרש (ויש גם ניסיון) אז ללחוץ על דוושת התאוצה ("לתת גז") עם הנעה אחורית על מנת לעזור לרייזר לפנות מטה בכיוון הירידה.
קישור לטיפ נהיגה - שיפוע צד
לכל רייזר מבצעי צריך שתהיה ערכת כלים בסיסית לצורך חילוץ ותיקון גלגלים.
מומלץ כי בתחילת נסיעה, בדיוק כמו שבודקים את תיק העזרה הראשונה, יש לבדוק גם את "כלי הנהג":
דגשים להפעלת הכננת:
ראשית יש לעגן את הכבל בנקודה נמוכה בכלי ברכב וכדאי לחבר לאוזן המיועדת לגרירה.
שנית יש להניח משקל (כמו: ווסט זוהר) על הכבל ולהרחיק צופים מטווח הצלפת הכבל.
שלישית יש להיות בתקשורת טובה ורצופה בין הרייזר הגורר לרייזר הנגרר ואם נדרש אז יש להיעזר באיש שלישי לצורך התיאום והתקשורת.
חשוב לעבוד עם כפפות כדי לשמור על הידים מהכבל ולהימנע מהכנסת אצבעות לכננת שמושכת ומקפלת את הכבל.
תגובות