גרסת ה-4X4 של המכונית הצרפתית הנמכרת ביותר בכל הזמנים היתה סוג של ג'יפון, עם יכולות שטח מפתיעות
מאת: עופר אדר
16/09/20
חמש שנים של תכנון ופיתוח עמדו מאחורי הופעתה של הרנו 4 בתערוכת הרכב של פריז בשנת 1961. זאת היתה התשובה של רנו לדה שבו של סיטרואן, שזכתה בשנים ההן להצלחה מסחרית רבה, וכמו אצל המתחרה העקרונות היו פשוטים: רכב בסיסי וזול, קל לתיקון, עם מתלים ארוכים ורכים שיפנקו את הנוסעים בכבישים הכפריים המשובשים של צרפת.
רנו 4 סינפאר. הצינור הצמוד לחלון הקדמי הוא האגזוז, זה לא שנורקל
כמו בדה שבו, גם ברנו 4 המנוע ותיבת ההילוכים הותקנו מפנים, עם הנעה קדמית, והיו עוד קווי דמיון כמו חלונות הזזה וידית הילוכים שהזדקרה מתוך לוח השעונים, מחוברת ישירות באמצעות מוט אל תיבת ההילוכים. וכמו בדה שבו, גם לרנו 4 היתה גרסה עם הנעה בכל הגלגלים. אבל בניגוד לסיטרואן, שהלכה על משהו מורכב כמו הדה שבו סהרה, עם שני מנועים שהותקנו האחד מלפנים והשני מאחור, וכל אחד מהם הניע את הסרן הצמוד אליו, ברנו בחרו בפתרון פשוט יותר (קישור לכתבה על הסהרה).את ההסבה להנעה 4X4 ביצעה עבור רנו חברת סינפאר (Sinpar), שהתמחתה בהסבות כאלו. מאחור הותקן סרן עם דיפרנציאל, ולגיר התווספה תיבת ההעברה ממנה יצא גל הינע אל הסרן האחורי. במצב רגיל ההנעה היתה קדמית, בירידה לשטח היו משלבים גם את הסרן האחורי. לרנו 4, גם בגרסת ההנעה הקדמית בלבד, היתה עבירות מצוינת בזכות משקל נוצה (600-700 ק"ג, תלוי במנוע שהותקן), המתלים הארוכים ומרווח גחון מכובד יחסית. גרסת הסינפאר כבר היתה מכונת שטח עם יכולות מפתיעות.
בראלי דקאר הראשון, בשנת 1979, הגיעה רנו 4 סינפאר נהוגה בידי האחים מארה למקום החמישי הכללי ושני בקטגוריית המכוניות. שנה לאחר מכן הם כבר סיימו במקום השלישי הכללי, שני בקטגוריית המכוניות.
הסינפאר של האחים מארה
הרנו 4 ה"רגילה" נבנתה במספרים עצומים, למעלה משמונה מיליון מכוניות במהלך חייה. הסינפאר יוצרה בכמויות קטנות בהרבה, מרבית הייצור עבור גופים ממשלתיים וציבוריים, כי המחיר היה גבוה מדי עבור לקוחות פרטיים. לישראל הגיעו כמה כלים שנרכשו על ידי חנ"ל (חברת הנפט לישראל) בתקופה כשעוד היתה חברה ממשלתית. לא ידוע לי על כלים כאלה ששרדו בארץ, אם למישהו מהקוראים יש מידע אחר – נשמח לשיתוף.10 תגובות
1
אורח/ת - Boaz Hershgal
18 בספטמבר 2020 ב 12:53
זאת הסבתא של הדאסטר
2
אורח/ת - Doron Dror Greif
18 בספטמבר 2020 ב 13:02
לחברה שלי היה רנו כזה- 4X4.....יותר משנסענו עליו - דחפנו אותו בחולות.
3
אורח/ת - Tsahi Itzhak
18 בספטמבר 2020 ב 13:02
היתה גם רנו רודאו
4
אורח/ת - Ziv Malka
18 בספטמבר 2020 ב 13:03
יש דמיון חזק לדאסטר
5
אורח/ת - ארז הררי
18 בספטמבר 2020 ב 13:03
ביום העצמאות 1974! אבא שלי החליט נוסעים לסנטה קטרינה. אין דרך. אין דבר כזה . המלחמה רק הסתיימה . סיני ברדק.. באבו רודז עוד בוערים מאגרי דלק. רנו 4 ירקרקה שני הורים שני ילדים אוהל חגור ( עם רצפה) ונסענו.
אבא שלי ניווט בשטח , סימן, שקע, חילץ.
אני עוד הספקתי לסוע עם אחד בלבנון בתחילת שנות השמונים. הנעלים הקנדיות לחצו בבת אחת על כל הדוושות.
רכב אגדה מבחינתי!
6
אורח/ת - Lior Karlinsky
18 בספטמבר 2020 ב 13:12
יש לפחות שריד אחד שנימצא אצל מי אם לא מלך הרנו 4*4*4
7
אורח/ת - Berger Ronen
18 בספטמבר 2020 ב 13:13
רכב צבאי משוריין
דילג במקומות איומיםhttps://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t52/1/16/1f923.png" style="border: 0px;" width="16" />https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tb1/1/16/1f1ee_1f1f1.png" style="border: 0px;" width="16" />https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t83/1/16/1f60e.png" style="border: 0px;" width="16" />
שנה טובה כוכב
8
אורח/ת - ראובן ו.
18 בספטמבר 2020 ב 13:14
אז יש לי חדשות (ענתיקות) בשבילך. סיטרואן ייצרו הרבה לפני כן את הדגם 2cv עם שני מנועים של 2 כ"ס כל מנוע שהיו מותקנים אחד קדימה ואחד מאחור. הדגם הבסיסי נקרא דו-שבו כלאמר 2 סוסים.
הדגם עם שני מנועים קיים בישראל אצל אספן בקיבוץ אייל.
הרכב יועד לאיכרים כדי שיוכלו לנוע בשדות. גם צהל השתמש ברכב זה בשנות ה 50.
הרכב של רנו ארבע סוסים 4 cv יוצר גם בישראל בשנות החמישים.
9
אורח/ת - יובל
19 בספטמבר 2020 ב 13:30
בשנות השבעים והשמונים נהגנו לרדת בחברותא לנופש השנתי בחופי סיני. הכיף היה מהסוג שלא רואים היום, ולמזלנו משפ' אחת ירדה עם הרנו 4 הצבאית שבעצם התמקדה בחילוץ רכבי החברים מחולות החוף (ובעיקר את הפיאט 124 שלי הרתומה לגרור עם המפרשית...). פלא ממונע...
10
אורח/ת - Ilan Dimant
19 בספטמבר 2020 ב 18:59
לא מבין איך רנו וסיטרואן שהיו יצרניות נהדרות זנחו את ההצלחות והפכו ליצרניות כול כך משעממות.... במיוחד סיטרואן. שיחזירו לייצר את האגדות מהעבר... כמו שעשתה פיאט ומיני
תגובות