אנו בעיצומו של תהליך שינוי בשוק הרכב העולמי בו הג'יפים הקשוחים הופכים לג'יפונים יפי מראה, אך ללא יכולת שטח, ואף רובם עם הנעה בודדת, שינוי של הנעה - ממנועי בעירה פנימית - בנזין או דיזל, למנועי חשמל ו"באמצע הדרך" הנעה היברידית משולבת ועד השינוי המהותי, שמרמז על עתיד שוק הרכב, והוא המעבר למערכות בטיחות ושליטה אלקטרוניות עד כדי כלי רכב אוטונומיים.
ולכן הבחירה שלנו ברכב השטח לשנת 2020 היא כזו שעוד מזכירה לנו מהו כלי רכב אמיתי לשטח וכמעט רשמתי ג'יפ...
ולבסוף כמה הגיגים על שנת הקורונה - 2020, אינעל אחותה!
צילם: רונן טופלברג
* משלט 21 נחסם לתנועת כלי רכב ביולי 2020 (קישור לידיעה)
בישראל, כמו גם בעולם, ההשקה של הדיפנדר החדש הייתה סנסציה – טיפסנו את משלט 21 (רגע לפני שנחסם בפני הג'יפאים), העיתונאים התנסו בזוויות של טיפוס ומעברי שטח על מסלול מוטוקרוס שבוינגייט והקהל הצביע עם כרטיס האשראי שלו ורכש את כל המלאי הראשון שהוזמן ארצה ולא בהכרח כדי לצאת למסע "חוצה ישראל".
קישור לסיכום ההשקה של הדיפנדר בישראל עם קישורים לכתבות בעיתונות
צילם: חיים זרזר
פורד פוקוס אקטיב X – היצרן אשר המציא את הרכב הסידרתי, מפגר כיום במכירות ובתגובה לאופנת ה-SUV שכבשה את עולם הרכב, מנסה להחיות את רב המכר שלו שמלפני עשור והשיק השנה את הפורד פוקוס אקטיב X. סוג ייחודי של קרוס אובר משפחתי בלי יכולת שטח אמיתית, למעט שבילי קק"ל בדרך לפיקניק, שכול רכב אחר גם יכול להגיע אליו, אבל עם צורה, גובה ותוספת X שאולי תחזיר את הקהל לאולם המכירות.
קישור למבחן דרכים לפורד פוקוס אקטיב X
צילם: ערן שלמה
בשנת 2020 הושקה גרסת קצה של המאבריק - 195 כוחות סוס ממנוע בנזין טורבו בנפח 900 סמ"ק, מתלים עם מהלך גדול משל אופנוע אנדורו, שלדת צינורות של רכב מירוצים אמיתי ורק 750 ק"ג במשקל, ללא אף מערכת אלקטרונית לבטיחות וסיוע לנהג! כבר כתבתי – רכב השטח הטהור והטוב ביותר בעולם בייצור סידרתי!
קישור לסיכום ההשקה של המאבריק בישראל עם קישורים לכתבות שבתקשורת
להבנת המגמות: קישור לסיכום שוק הדו-גלגלי בישראל
צילם: רונן טופלברג
צילם: רונן טופלברג
קישור לסיכום ההשקה של המיצובישי טרייטון פרו עם קישורים לכתבות שבתקשורת
אמנם שוק ה-4X4 מצטמצם אבל יש יצרנים שמשמרים את שלדת הסולם, הילוך הכוח והקשיחות לשטח (באופן יחסי כמובן). ג'יפ הוא היצרן הבולט בצפון אמריקה הממשיך לייצר את האגדה עליה צמח המותג.
ולדוגמה: קישור לכתבה טכנית על ג'יפ רנגלר מול ג'יפ רוביקון
ואילו במזרח עושה זאת ענקית הרכב היפנית - טויוטה עם הלנדקרוזר וההיילקס שבמקביל לעדכונים הכי עכשוויים במערכות הבטיחות המתקדמות, מפתח את מערכות ההנעה והשיק השנה מנוע חדש עם 204 כ"ס כשהיא שומרת על הקשיחות של שני הכלים שלה לשטח (ובמקביל מפתחת ומשווקת כלי רכב היברדיים, פלאג אין וחשמליים).
קישור לנסיעת התרשמות: טויוטה היילקס בגרסה עדכנית לשנת 2020
צילום: יצרן
ואמנם טרם הגיע ארצה אבל בהחלט מרומם רוח ומשרה תקווה על שוק רכבי השטח הקשוחים: מי אמר שהאמריקאים ישנים? פורד משיקים את התשובה שלהם לרנגלר, לרוביקון ולטנדר גלדיאטור של ג'יפ – הפורד ברונקו החדש. מסקרן, מציג נתונים של כלי שטח מסורתי וכנראה רכב השטח המורשה לכביש הטוב ביותר שהושק השנה בעולם. שלדת סולם, סרן חי אחורי, מקדימה מתלה נפרד (כמו הטנדר ריינג'ר של פורד), הנעה כפולה עם תיבת העברה והילוך כוח, שתי גרסאות מרכב ואפשרות לפרק גג ודלתות כדי לשאוף את אבק המדבר ללא סינון של המזגן. עכשיו נשארה רק השאלה מתי ואם כן כמה יעלה בישראל?
קישור לידיעה על ההשקה של הברונקו בעולם עם כל הפרטים הטכניים
צילום: אורית גררו
קישור לכל הסיכומים של מסעות חוצה ישראלשנת 2020 "הביאה אותה" בהפתעה והוכיחה לכולנו כי החיים בגן עדן אינם מובטחים. הטבע בעוצמתו האדירה וכי סיני אחד שמשתעל במזרח משבית כלכלות בכל העולם ובעיקר מחסל אנשים ללא תשובה הולמת (או לפחות ללא תשובה בו-זמנית) של הרפואה המודרנית.
הקורונה - אינעל אחותה, פגעה בכולנו, מי יותר ומי פחות. באתר השטח, רק לשם הדוגמה, החזרנו כסף למאות אנשים בגין טיולים שרכשו בעולם, ביטלנו מסעות והדרכות בארץ בחגים - בשל הסגרים, וסבלנו מחוסר יכולת לתכנן ולבצע כמקובל. ועם זאת למדנו להתמודד עם המצב, להגיב מהר במצבים של חוסר ידיעה ולהיות גמישים ויצירתיים בהתאם למצב הידוע רק באותו הרגע. לא פחות וכנראה אף יותר סבל (ועדיין סובל) עולם התרבות ועוד אלפי מקצועות וענפי פרנסה הבנויים על מגע בין בני אדם. ועם זאת, החיסון לקורונה כבר כאן, עם מאות אלפי מתחסנים במדינת ישראל ובשאיפה שגם בעולם "יתנו גז" בנושא והעתיד נראה וורוד יותר (בטח לאנשים השומרים על אופטימיות קוסמית). שוק הרכב חווה ירידה קטנה במכירות ועדיין הקהל היישראלי, שהתאושש במהרה מהסגר הראשון "פשט" על סוכניות הרכב, לחילופין נעזר באינטרנט, והזמין מכוניות חדשות בשפע. בשנת 2020 (וזו הערכה כי עוד אין נתונים רישמיים לדצמבר) ימכרו כ-210,000 מכוניות ו-17,200 אופנועים (וזאת בהשוואה לשנת 2019 בה נמכרו בישראל 248,357 מכוניות ו- 16,633 כלים דו-גלגליים). בתחום ה-SBS (צד לצד צד) והטרקטורונים קיימת פריחה אדירה - בארץ ובעולם, והיצרנים אינם עומדים בלחץ ההזמנות. מסתבר שלמרות המשבר הרפואי והכלכלי לנאשים יש יותר זמן לתרבות הפנאי ומסתבר שגם כסף לרכוש כלי רכב חדשים.
ובקיצור מה אנחנו מאחלים לעם ישראל, לכל חבירנו בעולם וגם לעצמו:
שנת 2021 בריאה, טובה, בטוחה ומלאה הרפתקאות מוצלחות
צולם במסע אתגרי בהרי האטלס - מרוקו
למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן
תגובות